TEST Škoda Octavia Scout: První jízdní dojmy
Zatímco běžné verze čerstvě modernizovaných octavií už na našich silnicích stačily zdomácnět, výkonné verze RS a Scout do lehkého terénu si daly trochu načas a automobilka nám je představila až nyní. Náš specialista na sporťáky AUTOFUN už vám přinesl jízdní dojmy z Octavie RS, ale o Scoutu chceme psát až dnes.
Omlazená Octavia Scout působí na silnici mnohem výraznějším dojmem než její předchůdkyně, a to především díky výrazně přepracované přídi. Vůz tak přišel o značnou část své nudnosti a konzervativity, což nepřijala větší část konzervativní české veřejnosti s přílišným nadšením, my však odvahu ubírat se kreativnějším směrem ve šlépějích roomsteru a yetiho spíše vítáme.
V kabině se toho mnoho nezměnilo, zůstalo madlo na palubní desce před spolujezdcem, jehož jediným smyslem je hra na efekt, i docela mělká sedadla. Nový design má volant i středový panel, obojí je však spíše z kategorie změn, kterých si snad ani nevšimnete.
Námi zkoušená verze byla vybavena přeplňovanou benzinovou osmnáctistovkou o výkonu 118 kW v rozmezí 4500 a 6200 min-1 a s točivým momentem 250 Nm, jenž je k mání od 1500 do 4500 min-1. Jde o jediný zážehový motor v nabídce. Přestože se zřejmě drtivá většina zákazníků rozhodne pro úsporný turbodiesel, nám se „téesíčko“ v autě opravdu líbilo. Jeho turbo se roztáčí rychle a nárůst dynamiky je plynulý již od 2000 otáček, takže není nutné motor vytáčet a přitom se pohybujeme vcelku svižným tempem. Motor je výborně odhlučněný a spolupracuje se šestistupňovou převodovkou s přímým řazením, která se může pochlubit přesnými a krátkými drahami řadicí páky.
Pohodový charakter motoru skvěle doplňuje podvozek scoutu. Ačkoli tomu může být na našich špatných silnicích trochu jinak, vynikajícím způsobem pohlcoval rázy od nerovností na vozovce a současně se mohl pochlubit plavností jízdy, o níž si třeba Audi A4 Allroad může nechat jen zdát. K našemu velkém překvapení se ani v zatáčkách nijak výrazně nenakláněl, a přestože mu pochopitelně nejvíce vyhovuje klidná jízda, nechal si bez protestů líbit i ostřejší řádění v zatáčkách v okolí maďarského Visegrádu.
Scout má ze všech verzí řady Octavia nejmenší problémy s nedotáčivostí, což je způsobeno nejen karoserií kombi, ale i pohonem zadních kol, jehož diferenciál pomáhá lepšímu rozložení hmotnosti mezi oběma nápravami. A nejen to. Tento již velmi rychle reagující Haldex pomáhá zvýšenou trakcí zadní nápravy dříve, než by to sám řidič vnímal jako potřebné, takže zvýšené kombi dokáže být i na technických okreskách docela rychlé a obratné, byť to rozhodně není jeho životní poslání.
Schopnosti skauta jsme měli možnost ověřit i na terénním okruhu a na to, že jde pouze o zvýšené kombi, zvládal i opravdu výrazné terénní překážky celkem bez problémů, i když občas také zůstal při řidičově špatném odhadu rychlosti v některých pasážích viset s protáčejícími se koly. Karoserie nejevila známky kroucení, a přestože takovýto zápřah nelze tomuto typu auta dlouhodobě doporučit, rozhodně zvládne více, než na co bychom ho tipovali.
Škoda Octavia Scout na českém trhu | ||
Motor | 1.8 TSI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 118/4500–6200 | 103/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 250/1500–4500 | 320/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 211 | 197 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,4 | 10,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,8 | 6,4 |
Cena Scout [Kč] | 755.900,- | 764.900,- |
Scout na nás udělal velmi dobrý dojem. Na rozdíl od souběžně zkoušené Octavie RS si na nic nehraje a přesně ví, co chce – vozit opravdu komfortně čtyři dospělé se spoustou zavazadel i do míst, kam by se občas člověku moc nechtělo ani pěšky. Není sice zrovna levný, ale jeho sebevědomá cena určitě má své důvody...