Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

 
23.6. 2012 Jakub Sochor

Rapid je prvním vozem značky Škoda, který je navržen v novém designovém jazyce. Kde však má tento směr prameny a z kterých karosářských postupů vychází?

Nejnovější automobil výrobce českého původu potvrzuje, jakým způsobem se Škoda staví k automobilovému designu jako takovému – jde o soubor jednoduchých prvků, které i přes svou nekomplikovanost pracují s dynamickými rysy a ostrými hranami. Na první pohled by se dokonce mohlo zdát, že rozdíl (bráno z hlediska designu) mezi tvaroslovím dosavadních vozidel firmy a Rapidu je výrazný, stejně jako odklon od dosavadních designérských praktik.

Ve skutečnosti je však soudobý trend přirozeným vyústěním tvorby od doby první generace moderní Octavie, kdy započala éra nového designu značky a jejíž aktuální podobu vidíme právě na novém kompaktním liftbacku.

Moderní vozy Škoda - Po stopách Octavie I.

Jak již bylo řečeno, Rapid je prvním vozem, jehož kompletní design respektuje zásady nového směru se všemi jeho aspekty. Jeho prvky však vycházejí z šestnáctiletého postupného vývoje, který začíná u první generace moderní Octavie, která byla uvedena v roce 1996. Pojďme si tedy říci, jaké zásadní kroky předcházejí Rapidu, kterého ovlivnily, a demonstrujme si postupné změny na hlavním identifikačním znaku vozidla – na masce chladiče.

Vše začíná u první Octavie, jež prezentovala zcela nové pojetí designu, které znamenalo razantní průlom oproti tehdejší Felicii. Liftback byl orientován na tradicionalismus, což se podepsalo na masce chladiče, inspirované velkými nasávači z třicátých let minulého století. Maska se opírala o obdélníkový tvar s vertikálními lamelami s chromovým orámováním, v jehož horní části se nacházel znak výrobce. Dodejme, že toto zdánlivě jednoduché schéma pokračovalo v souvislosti s Fabií (1999), kde se ukázalo, že jde o flexibilní motiv, použitelný napříč rozměrovými i karosářskými segmenty.

U druhého generačního vydání (2004) automobilu došlo k výraznému nárůstu tzv. vizuální hmotnosti – nejde jen o mohutnější nárazníky, ale také o rozměrnější masku (s plastičtější formou) či zvýraznění středu kapoty se zvýšeným povrchem. Právě zde vidíme další důležitý znak, který byl během let průběžně modernizován až do současné podoby – vystouplý střed kapoty, spolu s jejím vrstvením, bývá řazen k dalším typickým rysům designu Škoda.

Obrazem: Jak se vyvíjely přídě vozů Škoda
 

Třetí zásadní posun nastal o dva roky později s příchodem Roomsteru, který, ač je zcela jiného zaměření než ostatní popisované vozy, je prvním modelem opatřeným novým provedením masky. To nastolilo vlastnosti, které v modifikované podobě přebírá Rapid. Pro Roomster (a následně také druhou generaci Fabie) je typický odklon od dříve velmi častého chromového orámování relativně silnou linkou. Místo toho volí malý velkoprostorový model tenkou linii pro spodní a boční nasávače, přičemž horní lišta s logem značky dostává plastičtější podobu. Krom toho, v této verzi maska již nemá tak zásadní vliv na tvar dalším prvků přídě, jak je tomu u druhé generace Octavie, kde tvoří nosný prvek, s nímž úzce spolupracují světlomety.

Intenzitu výše uvedených vlastností umocňuje druhá generace Superbu (2008) – maska opět volí kontrast obepnutí tenkou linkou ze tří stran, avšak hlavní horní lišta se znakem výrobce zůstává masivní a poměrně členitou. Nasávač nemá tvar čistého obdélníku, což mu dodává na dynamičnosti. O masce Superbu (pomineme-li facelift Octavie) můžeme hovořit jako o posledním provedení designu tohoto funkčního dílu z minulého designového jazyka, čímž navažme na ztvárnění téže části u Škody Rapid, prvního zástupce nového pojetí.

Vertikální lamely zde zůstávají, výrazně se ovšem mění stavba nasávače. Ten objímá tenká linka, jejíž plynulost zvýrazňuje absence horní masivní lišty, v níž byl dříve znak. Moderní přístup totiž spočívá ve vytvoření samostatného prostoru pro logo (vyvedené v novém grafickém provedení), které je díky osamostatnění se od masky zvýrazněno. S přihlédnutím ke starším modelům lze také konstatovat, že v souvislosti s Rapidem došlo k zatím nejvyšší míře souladu masky a okolních rysů, zejména světlometů (zde s důmyslným zalomením krytu).

Nový tvarový směr Škoda – Ve znamení Vision D

Pozvolna se dostáváme k novým zásadám firmy, která je v současnosti nejvýznamnějším praktikantem automobilového designu v tuzemsku. Ty mají základ v kreaci Vision D z loňského roku. Kompaktní karoserie v zářícím bílém laku prezentuje dynamickou příď s maskou, která disponuje již řečenými vlastnostmi. Znovu však poukažme na zásadní rys tohoto celku, kterým je citlivé vykrojení, v němž se nachází logo. Světlomety jsou relativně malé a štíhlé, mají však propracovanou optiku. Nadto jsou vsazeny do prostoru, kde se nachází velmi živý proklad ploch, což spolu s bílým lakem navozuje dojem čistoty, svěžesti a modernosti.

Škoda Vision D: Nové fotografie z Prahy

Nehledě na volbu karoserie poukažme na sklon zadního sloupku a jemu sekundující plynulost zadního okna, která hraničí s třídou kupé. Tento dojem, který je výraznější při živém setkání s vozem, dotváří nezvykle ostré svítilny. Avšak podíváme-li se na záď jako na celek, lze říci, že kompozice zadní části (až na hranatost a velké množství zlomů) je vcelku podobná dosavadním vozům značky – bez většího zapojení fantazie není složité vysledovat jisté paralely ani s první generací Fabie.

První koncept sedanu nové etapy škodováckého designu představuje MissionL, který hodnoty Vision D plně rozvíjí a prověřuje jejich použitelnost na klasickou karoserii.

Škoda Rapid – Speciální příloha Auto.cz

Důležitost konceptu je více než zřejmá, neboť byl ve velké míře použit pro ztvárnění Rapidu – ten z MissionL přebírá prakticky veškeré důležité znaky včetně pojetí masky, uhlazené zádě a pravidelného tvaru tříprostorového vozu.

Nutno však dodat, že ke zcela prvnímu proniknutí nového tvarového směru do sériové výroby došlo již dříve, a sice v případě automobilu Citigo, který užívá nové masky a jejích náležitostí.


Škoda VisionD
 

Škoda MissionL
 

Škoda Rapid
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc

Na venezuelských hranicích s Kolumbií a s Brazílií se…

Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku

Společnost Virgin Galactic podnikatele Richarda Bransona…

Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard

Národně konzervativní vládnoucí strana Právo a…

Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz

Americká investiční společnost Berkshire Hathaway má za…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid a nový tvarový směr české…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou

Máme zde klasický scénář, kdy ještě před oficiálním…

 






 
Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku: Tvrdí to výsledky testu ADAC.

Test ADAC: Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku

Včera

Nejmodernější vznětové motory v provozu vylučují mnohem méně emisí oxidu dusíku.




Blesk.cz

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Trvalo dlouhých pět let vývoje, než Crackdown 3 pro Xbox One konečně vyšel. Ale i když se na něm pracovalo takto…

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda? Konec Jekylla a Hydea v těle génia

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda?…

Odešel císař módy Lagerfeld. Tak svět nazýval ojediněle kreativního, renesančně nadaného a vzdělaného, v majetné…

 

iSport.cz

Bůh odpouští, soupeř ne. Spencerův vnuk padl vteřinu před koncem kola

Bůh odpouští, soupeř ne. Spencerův vnuk padl vteřinu…

Jestli se rozzlobíme, budeme zlí. Název jednoho z celé řady snímků, který proslavil italského herce Buda…

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný: Prohru beru na sebe

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný:…

Návrat ztraceného syna? Mohl být exkluzivní, nakonec byl jen sympatický. Jan Matoušek po půlroce opět nastoupil…

 

Reflex.cz

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky. Prohlédněte si kouzelné zrzky, jejichž snímky pomáhají

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky.…

Brian Dowling je reklamní fotograf, který pochází se Spojených států. Ze svého rodného Mississipii se však kvůli…

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl Klement Gottwald a podřídil je Moskvě

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl…

Od pondělí 18. do soboty 23. února 1929 se v pražských Holešovicích konal v Lidovýchovné budově Domovina V.…