Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

 

Rapid je prvním vozem značky Škoda, který je navržen v novém designovém jazyce. Kde však má tento směr prameny a z kterých karosářských postupů vychází?

Nejnovější automobil výrobce českého původu potvrzuje, jakým způsobem se Škoda staví k automobilovému designu jako takovému – jde o soubor jednoduchých prvků, které i přes svou nekomplikovanost pracují s dynamickými rysy a ostrými hranami. Na první pohled by se dokonce mohlo zdát, že rozdíl (bráno z hlediska designu) mezi tvaroslovím dosavadních vozidel firmy a Rapidu je výrazný, stejně jako odklon od dosavadních designérských praktik.

Ve skutečnosti je však soudobý trend přirozeným vyústěním tvorby od doby první generace moderní Octavie, kdy započala éra nového designu značky a jejíž aktuální podobu vidíme právě na novém kompaktním liftbacku.

Moderní vozy Škoda - Po stopách Octavie I.

Jak již bylo řečeno, Rapid je prvním vozem, jehož kompletní design respektuje zásady nového směru se všemi jeho aspekty. Jeho prvky však vycházejí z šestnáctiletého postupného vývoje, který začíná u první generace moderní Octavie, která byla uvedena v roce 1996. Pojďme si tedy říci, jaké zásadní kroky předcházejí Rapidu, kterého ovlivnily, a demonstrujme si postupné změny na hlavním identifikačním znaku vozidla – na masce chladiče.

Vše začíná u první Octavie, jež prezentovala zcela nové pojetí designu, které znamenalo razantní průlom oproti tehdejší Felicii. Liftback byl orientován na tradicionalismus, což se podepsalo na masce chladiče, inspirované velkými nasávači z třicátých let minulého století. Maska se opírala o obdélníkový tvar s vertikálními lamelami s chromovým orámováním, v jehož horní části se nacházel znak výrobce. Dodejme, že toto zdánlivě jednoduché schéma pokračovalo v souvislosti s Fabií (1999), kde se ukázalo, že jde o flexibilní motiv, použitelný napříč rozměrovými i karosářskými segmenty.

U druhého generačního vydání (2004) automobilu došlo k výraznému nárůstu tzv. vizuální hmotnosti – nejde jen o mohutnější nárazníky, ale také o rozměrnější masku (s plastičtější formou) či zvýraznění středu kapoty se zvýšeným povrchem. Právě zde vidíme další důležitý znak, který byl během let průběžně modernizován až do současné podoby – vystouplý střed kapoty, spolu s jejím vrstvením, bývá řazen k dalším typickým rysům designu Škoda.

Obrazem: Jak se vyvíjely přídě vozů Škoda
 

Třetí zásadní posun nastal o dva roky později s příchodem Roomsteru, který, ač je zcela jiného zaměření než ostatní popisované vozy, je prvním modelem opatřeným novým provedením masky. To nastolilo vlastnosti, které v modifikované podobě přebírá Rapid. Pro Roomster (a následně také druhou generaci Fabie) je typický odklon od dříve velmi častého chromového orámování relativně silnou linkou. Místo toho volí malý velkoprostorový model tenkou linii pro spodní a boční nasávače, přičemž horní lišta s logem značky dostává plastičtější podobu. Krom toho, v této verzi maska již nemá tak zásadní vliv na tvar dalším prvků přídě, jak je tomu u druhé generace Octavie, kde tvoří nosný prvek, s nímž úzce spolupracují světlomety.

Intenzitu výše uvedených vlastností umocňuje druhá generace Superbu (2008) – maska opět volí kontrast obepnutí tenkou linkou ze tří stran, avšak hlavní horní lišta se znakem výrobce zůstává masivní a poměrně členitou. Nasávač nemá tvar čistého obdélníku, což mu dodává na dynamičnosti. O masce Superbu (pomineme-li facelift Octavie) můžeme hovořit jako o posledním provedení designu tohoto funkčního dílu z minulého designového jazyka, čímž navažme na ztvárnění téže části u Škody Rapid, prvního zástupce nového pojetí.

Vertikální lamely zde zůstávají, výrazně se ovšem mění stavba nasávače. Ten objímá tenká linka, jejíž plynulost zvýrazňuje absence horní masivní lišty, v níž byl dříve znak. Moderní přístup totiž spočívá ve vytvoření samostatného prostoru pro logo (vyvedené v novém grafickém provedení), které je díky osamostatnění se od masky zvýrazněno. S přihlédnutím ke starším modelům lze také konstatovat, že v souvislosti s Rapidem došlo k zatím nejvyšší míře souladu masky a okolních rysů, zejména světlometů (zde s důmyslným zalomením krytu).

Nový tvarový směr Škoda – Ve znamení Vision D

Pozvolna se dostáváme k novým zásadám firmy, která je v současnosti nejvýznamnějším praktikantem automobilového designu v tuzemsku. Ty mají základ v kreaci Vision D z loňského roku. Kompaktní karoserie v zářícím bílém laku prezentuje dynamickou příď s maskou, která disponuje již řečenými vlastnostmi. Znovu však poukažme na zásadní rys tohoto celku, kterým je citlivé vykrojení, v němž se nachází logo. Světlomety jsou relativně malé a štíhlé, mají však propracovanou optiku. Nadto jsou vsazeny do prostoru, kde se nachází velmi živý proklad ploch, což spolu s bílým lakem navozuje dojem čistoty, svěžesti a modernosti.

Škoda Vision D: Nové fotografie z Prahy

Nehledě na volbu karoserie poukažme na sklon zadního sloupku a jemu sekundující plynulost zadního okna, která hraničí s třídou kupé. Tento dojem, který je výraznější při živém setkání s vozem, dotváří nezvykle ostré svítilny. Avšak podíváme-li se na záď jako na celek, lze říci, že kompozice zadní části (až na hranatost a velké množství zlomů) je vcelku podobná dosavadním vozům značky – bez většího zapojení fantazie není složité vysledovat jisté paralely ani s první generací Fabie.

První koncept sedanu nové etapy škodováckého designu představuje MissionL, který hodnoty Vision D plně rozvíjí a prověřuje jejich použitelnost na klasickou karoserii.

Škoda Rapid – Speciální příloha Auto.cz

Důležitost konceptu je více než zřejmá, neboť byl ve velké míře použit pro ztvárnění Rapidu – ten z MissionL přebírá prakticky veškeré důležité znaky včetně pojetí masky, uhlazené zádě a pravidelného tvaru tříprostorového vozu.

Nutno však dodat, že ke zcela prvnímu proniknutí nového tvarového směru do sériové výroby došlo již dříve, a sice v případě automobilu Citigo, který užívá nové masky a jejích náležitostí.


Škoda VisionD
 

Škoda MissionL
 

Škoda Rapid
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid a nový tvarový směr české…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Na první pohled se to možná nezdá, změn je však více než…

Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká... Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká...

Modernizovaný rapid navazuje na styl dnešní fabie, pod…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…