reklama


Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

 

Rapid je prvním vozem značky Škoda, který je navržen v novém designovém jazyce. Kde však má tento směr prameny a z kterých karosářských postupů vychází?

Nejnovější automobil výrobce českého původu potvrzuje, jakým způsobem se Škoda staví k automobilovému designu jako takovému – jde o soubor jednoduchých prvků, které i přes svou nekomplikovanost pracují s dynamickými rysy a ostrými hranami. Na první pohled by se dokonce mohlo zdát, že rozdíl (bráno z hlediska designu) mezi tvaroslovím dosavadních vozidel firmy a Rapidu je výrazný, stejně jako odklon od dosavadních designérských praktik.

Ve skutečnosti je však soudobý trend přirozeným vyústěním tvorby od doby první generace moderní Octavie, kdy započala éra nového designu značky a jejíž aktuální podobu vidíme právě na novém kompaktním liftbacku.

Moderní vozy Škoda - Po stopách Octavie I.

Jak již bylo řečeno, Rapid je prvním vozem, jehož kompletní design respektuje zásady nového směru se všemi jeho aspekty. Jeho prvky však vycházejí z šestnáctiletého postupného vývoje, který začíná u první generace moderní Octavie, která byla uvedena v roce 1996. Pojďme si tedy říci, jaké zásadní kroky předcházejí Rapidu, kterého ovlivnily, a demonstrujme si postupné změny na hlavním identifikačním znaku vozidla – na masce chladiče.

Vše začíná u první Octavie, jež prezentovala zcela nové pojetí designu, které znamenalo razantní průlom oproti tehdejší Felicii. Liftback byl orientován na tradicionalismus, což se podepsalo na masce chladiče, inspirované velkými nasávači z třicátých let minulého století. Maska se opírala o obdélníkový tvar s vertikálními lamelami s chromovým orámováním, v jehož horní části se nacházel znak výrobce. Dodejme, že toto zdánlivě jednoduché schéma pokračovalo v souvislosti s Fabií (1999), kde se ukázalo, že jde o flexibilní motiv, použitelný napříč rozměrovými i karosářskými segmenty.

U druhého generačního vydání (2004) automobilu došlo k výraznému nárůstu tzv. vizuální hmotnosti – nejde jen o mohutnější nárazníky, ale také o rozměrnější masku (s plastičtější formou) či zvýraznění středu kapoty se zvýšeným povrchem. Právě zde vidíme další důležitý znak, který byl během let průběžně modernizován až do současné podoby – vystouplý střed kapoty, spolu s jejím vrstvením, bývá řazen k dalším typickým rysům designu Škoda.

Obrazem: Jak se vyvíjely přídě vozů Škoda
 

Třetí zásadní posun nastal o dva roky později s příchodem Roomsteru, který, ač je zcela jiného zaměření než ostatní popisované vozy, je prvním modelem opatřeným novým provedením masky. To nastolilo vlastnosti, které v modifikované podobě přebírá Rapid. Pro Roomster (a následně také druhou generaci Fabie) je typický odklon od dříve velmi častého chromového orámování relativně silnou linkou. Místo toho volí malý velkoprostorový model tenkou linii pro spodní a boční nasávače, přičemž horní lišta s logem značky dostává plastičtější podobu. Krom toho, v této verzi maska již nemá tak zásadní vliv na tvar dalším prvků přídě, jak je tomu u druhé generace Octavie, kde tvoří nosný prvek, s nímž úzce spolupracují světlomety.

Intenzitu výše uvedených vlastností umocňuje druhá generace Superbu (2008) – maska opět volí kontrast obepnutí tenkou linkou ze tří stran, avšak hlavní horní lišta se znakem výrobce zůstává masivní a poměrně členitou. Nasávač nemá tvar čistého obdélníku, což mu dodává na dynamičnosti. O masce Superbu (pomineme-li facelift Octavie) můžeme hovořit jako o posledním provedení designu tohoto funkčního dílu z minulého designového jazyka, čímž navažme na ztvárnění téže části u Škody Rapid, prvního zástupce nového pojetí.

Vertikální lamely zde zůstávají, výrazně se ovšem mění stavba nasávače. Ten objímá tenká linka, jejíž plynulost zvýrazňuje absence horní masivní lišty, v níž byl dříve znak. Moderní přístup totiž spočívá ve vytvoření samostatného prostoru pro logo (vyvedené v novém grafickém provedení), které je díky osamostatnění se od masky zvýrazněno. S přihlédnutím ke starším modelům lze také konstatovat, že v souvislosti s Rapidem došlo k zatím nejvyšší míře souladu masky a okolních rysů, zejména světlometů (zde s důmyslným zalomením krytu).

Nový tvarový směr Škoda – Ve znamení Vision D

Pozvolna se dostáváme k novým zásadám firmy, která je v současnosti nejvýznamnějším praktikantem automobilového designu v tuzemsku. Ty mají základ v kreaci Vision D z loňského roku. Kompaktní karoserie v zářícím bílém laku prezentuje dynamickou příď s maskou, která disponuje již řečenými vlastnostmi. Znovu však poukažme na zásadní rys tohoto celku, kterým je citlivé vykrojení, v němž se nachází logo. Světlomety jsou relativně malé a štíhlé, mají však propracovanou optiku. Nadto jsou vsazeny do prostoru, kde se nachází velmi živý proklad ploch, což spolu s bílým lakem navozuje dojem čistoty, svěžesti a modernosti.

Škoda Vision D: Nové fotografie z Prahy

Nehledě na volbu karoserie poukažme na sklon zadního sloupku a jemu sekundující plynulost zadního okna, která hraničí s třídou kupé. Tento dojem, který je výraznější při živém setkání s vozem, dotváří nezvykle ostré svítilny. Avšak podíváme-li se na záď jako na celek, lze říci, že kompozice zadní části (až na hranatost a velké množství zlomů) je vcelku podobná dosavadním vozům značky – bez většího zapojení fantazie není složité vysledovat jisté paralely ani s první generací Fabie.

První koncept sedanu nové etapy škodováckého designu představuje MissionL, který hodnoty Vision D plně rozvíjí a prověřuje jejich použitelnost na klasickou karoserii.

Škoda Rapid – Speciální příloha Auto.cz

Důležitost konceptu je více než zřejmá, neboť byl ve velké míře použit pro ztvárnění Rapidu – ten z MissionL přebírá prakticky veškeré důležité znaky včetně pojetí masky, uhlazené zádě a pravidelného tvaru tříprostorového vozu.

Nutno však dodat, že ke zcela prvnímu proniknutí nového tvarového směru do sériové výroby došlo již dříve, a sice v případě automobilu Citigo, který užívá nové masky a jejích náležitostí.


Škoda VisionD
 

Škoda MissionL
 

Škoda Rapid
 
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid a nový tvarový směr české…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká... Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká...

Modernizovaný rapid navazuje na styl dnešní fabie, pod…

Škoda Rapid: První fotky faceliftu! S malým háčkem... Škoda Rapid: První fotky faceliftu! S malým háčkem...

Mladoboleslavská automobilka omladila liftback Rapid, v…

 



 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama