Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

Jakub Sochor
Diskuze (30)
Rapid je prvním vozem značky Škoda, který je navržen v novém designovém jazyce. Kde však má tento směr prameny a z kterých karosářských postupů vychází?

Nejnovější automobil výrobce českého původu potvrzuje, jakým způsobem se Škoda staví k automobilovému designu jako takovému – jde o soubor jednoduchých prvků, které i přes svou nekomplikovanost pracují s dynamickými rysy a ostrými hranami. Na první pohled by se dokonce mohlo zdát, že rozdíl (bráno z hlediska designu) mezi tvaroslovím dosavadních vozidel firmy a Rapidu je výrazný, stejně jako odklon od dosavadních designérských praktik.

Ve skutečnosti je však soudobý trend přirozeným vyústěním tvorby od doby první generace moderní Octavie, kdy započala éra nového designu značky a jejíž aktuální podobu vidíme právě na novém kompaktním liftbacku.

Moderní vozy Škoda - Po stopách Octavie I.

Jak již bylo řečeno, Rapid je prvním vozem, jehož kompletní design respektuje zásady nového směru se všemi jeho aspekty. Jeho prvky však vycházejí z šestnáctiletého postupného vývoje, který začíná u první generace moderní Octavie, která byla uvedena v roce 1996. Pojďme si tedy říci, jaké zásadní kroky předcházejí Rapidu, kterého ovlivnily, a demonstrujme si postupné změny na hlavním identifikačním znaku vozidla – na masce chladiče.

Vše začíná u první Octavie, jež prezentovala zcela nové pojetí designu, které znamenalo razantní průlom oproti tehdejší Felicii. Liftback byl orientován na tradicionalismus, což se podepsalo na masce chladiče, inspirované velkými nasávači z třicátých let minulého století. Maska se opírala o obdélníkový tvar s vertikálními lamelami s chromovým orámováním, v jehož horní části se nacházel znak výrobce. Dodejme, že toto zdánlivě jednoduché schéma pokračovalo v souvislosti s Fabií (1999), kde se ukázalo, že jde o flexibilní motiv, použitelný napříč rozměrovými i karosářskými segmenty.

U druhého generačního vydání (2004) automobilu došlo k výraznému nárůstu tzv. vizuální hmotnosti – nejde jen o mohutnější nárazníky, ale také o rozměrnější masku (s plastičtější formou) či zvýraznění středu kapoty se zvýšeným povrchem. Právě zde vidíme další důležitý znak, který byl během let průběžně modernizován až do současné podoby – vystouplý střed kapoty, spolu s jejím vrstvením, bývá řazen k dalším typickým rysům designu Škoda.


Třetí zásadní posun nastal o dva roky později s příchodem Roomsteru, který, ač je zcela jiného zaměření než ostatní popisované vozy, je prvním modelem opatřeným novým provedením masky. To nastolilo vlastnosti, které v modifikované podobě přebírá Rapid. Pro Roomster (a následně také druhou generaci Fabie) je typický odklon od dříve velmi častého chromového orámování relativně silnou linkou. Místo toho volí malý velkoprostorový model tenkou linii pro spodní a boční nasávače, přičemž horní lišta s logem značky dostává plastičtější podobu. Krom toho, v této verzi maska již nemá tak zásadní vliv na tvar dalším prvků přídě, jak je tomu u druhé generace Octavie, kde tvoří nosný prvek, s nímž úzce spolupracují světlomety.

Intenzitu výše uvedených vlastností umocňuje druhá generace Superbu (2008) – maska opět volí kontrast obepnutí tenkou linkou ze tří stran, avšak hlavní horní lišta se znakem výrobce zůstává masivní a poměrně členitou. Nasávač nemá tvar čistého obdélníku, což mu dodává na dynamičnosti. O masce Superbu (pomineme-li facelift Octavie) můžeme hovořit jako o posledním provedení designu tohoto funkčního dílu z minulého designového jazyka, čímž navažme na ztvárnění téže části u Škody Rapid, prvního zástupce nového pojetí.

Vertikální lamely zde zůstávají, výrazně se ovšem mění stavba nasávače. Ten objímá tenká linka, jejíž plynulost zvýrazňuje absence horní masivní lišty, v níž byl dříve znak. Moderní přístup totiž spočívá ve vytvoření samostatného prostoru pro logo (vyvedené v novém grafickém provedení), které je díky osamostatnění se od masky zvýrazněno. S přihlédnutím ke starším modelům lze také konstatovat, že v souvislosti s Rapidem došlo k zatím nejvyšší míře souladu masky a okolních rysů, zejména světlometů (zde s důmyslným zalomením krytu).

Nový tvarový směr Škoda – Ve znamení Vision D

Pozvolna se dostáváme k novým zásadám firmy, která je v současnosti nejvýznamnějším praktikantem automobilového designu v tuzemsku. Ty mají základ v kreaci Vision D z loňského roku.

Kompaktní karoserie v zářícím bílém laku prezentuje dynamickou příď s maskou, která disponuje již řečenými vlastnostmi. Znovu však poukažme na zásadní rys tohoto celku, kterým je citlivé vykrojení, v němž se nachází logo. Světlomety jsou relativně malé a štíhlé, mají však propracovanou optiku. Nadto jsou vsazeny do prostoru, kde se nachází velmi živý proklad ploch, což spolu s bílým lakem navozuje dojem čistoty, svěžesti a modernosti.

Nehledě na volbu karoserie poukažme na sklon zadního sloupku a jemu sekundující plynulost zadního okna, která hraničí s třídou kupé. Tento dojem, který je výraznější při živém setkání s vozem, dotváří nezvykle ostré svítilny. Avšak podíváme-li se na záď jako na celek, lze říci, že kompozice zadní části (až na hranatost a velké množství zlomů) je vcelku podobná dosavadním vozům značky – bez většího zapojení fantazie není složité vysledovat jisté paralely ani s první generací Fabie.

První koncept sedanu nové etapy škodováckého designu představuje MissionL, který hodnoty Vision D plně rozvíjí a prověřuje jejich použitelnost na klasickou karoserii.

Důležitost konceptu je více než zřejmá, neboť byl ve velké míře použit pro ztvárnění Rapidu – ten z MissionL přebírá prakticky veškeré důležité znaky včetně pojetí masky, uhlazené zádě a pravidelného tvaru tříprostorového vozu.

Nutno však dodat, že ke zcela prvnímu proniknutí nového tvarového směru do sériové výroby došlo již dříve, a sice v případě automobilu Citigo, který užívá nové masky a jejích náležitostí.




Jakub Sochor
Diskuze (30)
6. 7. 2012 01:34
Typické znaky Škoda
Autor článku zabudol podotknúť, že ostal zachovaný aj ďalší typický znak, ktorý majú všetky modely počnúc Fabiou I (teda okrem Yetiho, dokonca ešte aj na Citigo 5D a koncernových súrodencov sa dostal). Ide o priamu líniu zadných dverí pri zadnom kolese.

Z Rapida mám zmiešané pocity. To auto má byť lacné, ale nemuselo vyzerať tak lacno. Konkurencia dokáže vyrobiť lacné autá, ktoré sa tvária menej lacno.
Avatar - deliqent4
25. 6. 2012 22:50
Re: bez nápadu
působí i na fotkách takovým dojmem, hodně lidí ho stejně koupí ale jen v případě že bude mít rozumnou cenu. Já osobně bych si ho nekoupil a nekoupím ://
25. 6. 2012 08:23
Re: bez nápadu
Viděno in live, v krátkém časovém rozestupu na dálnici Rapid i ten SEAT, co se bude vyrábět na jedné lince s Rapidem. Sice jeli jako prasata, ale i tak jsem je omrknul ze všech stran. Dojem? Je to úzký, HODNĚ úzký, něco jako Fabie II, a vysoké. Nejvíc mi to připomnělo AVEO sedan, co se týče velikosti se vším všudy. Takový levný dojem, i když byly v slušné výbavě stříbrné. Seat je zezadu mnohem hezčí než škoda, nemá tak levně působící zadní svítilny, má je na rozdíl od škodovky i ve víku kufru. A ten hnusný prohnutý plech u škodovky vzadu pod značkou. Zepředu je to tak nastejno, světla opravdu jako Fabia I. V porovnání i se současnou Octavií II je to slabota. Maximálně jako náhrada za Fábii II, jako by na ni někdo narouboval kufr. ;-\
25. 6. 2012 00:35
Re: KIA
Jen to tak na 50 % :-) Ale je to patrné velmi dobře. J. Kabaň :no: Čekal jsem víc, mnohem víc.
25. 6. 2012 00:31
Re: Vývoj masiek
Ano, víceméně ten vývoj je jasnou stagnací. Nelze označit jinak!
Yeti (jako jeden ze dvou "pozůstatků" designu Thomase Ingenlatha u Škody) je excelentí ukázkou jisté konzervativnosti (v míře nejnutnější) a zárověň takového... "čtveráctví" (směs nápaditosti až mírné provokace). O tuto esenci Škoda přišla (a nyní i celý koncern VW; radují se u Volva).