Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

Škoda Rapid a nový tvarový směr české značky: Klidná evoluce

 

Rapid je prvním vozem značky Škoda, který je navržen v novém designovém jazyce. Kde však má tento směr prameny a z kterých karosářských postupů vychází?

Nejnovější automobil výrobce českého původu potvrzuje, jakým způsobem se Škoda staví k automobilovému designu jako takovému – jde o soubor jednoduchých prvků, které i přes svou nekomplikovanost pracují s dynamickými rysy a ostrými hranami. Na první pohled by se dokonce mohlo zdát, že rozdíl (bráno z hlediska designu) mezi tvaroslovím dosavadních vozidel firmy a Rapidu je výrazný, stejně jako odklon od dosavadních designérských praktik.

Ve skutečnosti je však soudobý trend přirozeným vyústěním tvorby od doby první generace moderní Octavie, kdy započala éra nového designu značky a jejíž aktuální podobu vidíme právě na novém kompaktním liftbacku.

Moderní vozy Škoda - Po stopách Octavie I.

Jak již bylo řečeno, Rapid je prvním vozem, jehož kompletní design respektuje zásady nového směru se všemi jeho aspekty. Jeho prvky však vycházejí z šestnáctiletého postupného vývoje, který začíná u první generace moderní Octavie, která byla uvedena v roce 1996. Pojďme si tedy říci, jaké zásadní kroky předcházejí Rapidu, kterého ovlivnily, a demonstrujme si postupné změny na hlavním identifikačním znaku vozidla – na masce chladiče.

Vše začíná u první Octavie, jež prezentovala zcela nové pojetí designu, které znamenalo razantní průlom oproti tehdejší Felicii. Liftback byl orientován na tradicionalismus, což se podepsalo na masce chladiče, inspirované velkými nasávači z třicátých let minulého století. Maska se opírala o obdélníkový tvar s vertikálními lamelami s chromovým orámováním, v jehož horní části se nacházel znak výrobce. Dodejme, že toto zdánlivě jednoduché schéma pokračovalo v souvislosti s Fabií (1999), kde se ukázalo, že jde o flexibilní motiv, použitelný napříč rozměrovými i karosářskými segmenty.

U druhého generačního vydání (2004) automobilu došlo k výraznému nárůstu tzv. vizuální hmotnosti – nejde jen o mohutnější nárazníky, ale také o rozměrnější masku (s plastičtější formou) či zvýraznění středu kapoty se zvýšeným povrchem. Právě zde vidíme další důležitý znak, který byl během let průběžně modernizován až do současné podoby – vystouplý střed kapoty, spolu s jejím vrstvením, bývá řazen k dalším typickým rysům designu Škoda.

Obrazem: Jak se vyvíjely přídě vozů Škoda
 

Třetí zásadní posun nastal o dva roky později s příchodem Roomsteru, který, ač je zcela jiného zaměření než ostatní popisované vozy, je prvním modelem opatřeným novým provedením masky. To nastolilo vlastnosti, které v modifikované podobě přebírá Rapid. Pro Roomster (a následně také druhou generaci Fabie) je typický odklon od dříve velmi častého chromového orámování relativně silnou linkou. Místo toho volí malý velkoprostorový model tenkou linii pro spodní a boční nasávače, přičemž horní lišta s logem značky dostává plastičtější podobu. Krom toho, v této verzi maska již nemá tak zásadní vliv na tvar dalším prvků přídě, jak je tomu u druhé generace Octavie, kde tvoří nosný prvek, s nímž úzce spolupracují světlomety.

Intenzitu výše uvedených vlastností umocňuje druhá generace Superbu (2008) – maska opět volí kontrast obepnutí tenkou linkou ze tří stran, avšak hlavní horní lišta se znakem výrobce zůstává masivní a poměrně členitou. Nasávač nemá tvar čistého obdélníku, což mu dodává na dynamičnosti. O masce Superbu (pomineme-li facelift Octavie) můžeme hovořit jako o posledním provedení designu tohoto funkčního dílu z minulého designového jazyka, čímž navažme na ztvárnění téže části u Škody Rapid, prvního zástupce nového pojetí.

Vertikální lamely zde zůstávají, výrazně se ovšem mění stavba nasávače. Ten objímá tenká linka, jejíž plynulost zvýrazňuje absence horní masivní lišty, v níž byl dříve znak. Moderní přístup totiž spočívá ve vytvoření samostatného prostoru pro logo (vyvedené v novém grafickém provedení), které je díky osamostatnění se od masky zvýrazněno. S přihlédnutím ke starším modelům lze také konstatovat, že v souvislosti s Rapidem došlo k zatím nejvyšší míře souladu masky a okolních rysů, zejména světlometů (zde s důmyslným zalomením krytu).

Nový tvarový směr Škoda – Ve znamení Vision D

Pozvolna se dostáváme k novým zásadám firmy, která je v současnosti nejvýznamnějším praktikantem automobilového designu v tuzemsku. Ty mají základ v kreaci Vision D z loňského roku. Kompaktní karoserie v zářícím bílém laku prezentuje dynamickou příď s maskou, která disponuje již řečenými vlastnostmi. Znovu však poukažme na zásadní rys tohoto celku, kterým je citlivé vykrojení, v němž se nachází logo. Světlomety jsou relativně malé a štíhlé, mají však propracovanou optiku. Nadto jsou vsazeny do prostoru, kde se nachází velmi živý proklad ploch, což spolu s bílým lakem navozuje dojem čistoty, svěžesti a modernosti.

Škoda Vision D: Nové fotografie z Prahy

Nehledě na volbu karoserie poukažme na sklon zadního sloupku a jemu sekundující plynulost zadního okna, která hraničí s třídou kupé. Tento dojem, který je výraznější při živém setkání s vozem, dotváří nezvykle ostré svítilny. Avšak podíváme-li se na záď jako na celek, lze říci, že kompozice zadní části (až na hranatost a velké množství zlomů) je vcelku podobná dosavadním vozům značky – bez většího zapojení fantazie není složité vysledovat jisté paralely ani s první generací Fabie.

První koncept sedanu nové etapy škodováckého designu představuje MissionL, který hodnoty Vision D plně rozvíjí a prověřuje jejich použitelnost na klasickou karoserii.

Škoda Rapid – Speciální příloha Auto.cz

Důležitost konceptu je více než zřejmá, neboť byl ve velké míře použit pro ztvárnění Rapidu – ten z MissionL přebírá prakticky veškeré důležité znaky včetně pojetí masky, uhlazené zádě a pravidelného tvaru tříprostorového vozu.

Nutno však dodat, že ke zcela prvnímu proniknutí nového tvarového směru do sériové výroby došlo již dříve, a sice v případě automobilu Citigo, který užívá nové masky a jejích náležitostí.


Škoda VisionD
 

Škoda MissionL
 

Škoda Rapid
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil…

Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019 Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna…

Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku

Paměť stárne extrémně rychle. Ta mediální dvojnásob.…

Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid a nový tvarový směr české…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 






 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong do ní sbíral vzorky

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong…

Naoko nenápadná bílá taštička je ve skutečnosti jedinečným skvostem. Americký astronaut Neil Armstrong v ní…

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

 

iSport.cz

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou pokračuje rovinatější etapou

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou…

Tady se může pomalu rozhodovat o závěrečném žebříčku. Poslední závodní etapa letošního ročníku Tour de France…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…