Škoda Rapid: Přehled motorizací
Jak jsme vás informovali v dřívějším článku Škoda Rapid dostane modernizovaný tříválec 1,2 HTP (55kW), roli základní motorizace pro Rapid bude mít na starosti modernizovaný tříválec HTP. Filozofie downsizingu se pod kapotou Rapidu zabydlí naplno, objem nabízených agregátů se bude pohybovat mezi 1,2 a 1,6 litru.
Silnější alternativou k HTP budou dva výkonové stupně čtyřválce 1,2 TSI (63 či 77 kW), vrcholem benzinových agregátů má být motor 1,4 TSI v jeho jednodušší verzi s jedním turbodmychadlem a výkonem 90 kW. Nic silnějšího v A-Entry nebude.
Vznětové agregáty v levnějších autech pozvolna ustupují do pozadí. To má svůj důvod v tom, že stále přísnější emisní limity jejich vývoj a výrobu znatelně prodražují, přičemž moderní nízkoobjemové benziny se dieselům (alespoň co se papírových údajů týče) velmi blíží.
Škoda Rapid: přehled motorizací | ||
Agregát | Výkon [kW] | Točivý moment [Nm] |
1,2 HTP | 55 | 115 |
1,2 TSI | 63 | 160 |
1,2 TSI | 77 | 175 |
1,4 TSI | 90 | 200 |
1,6 TDI | 55 | 195 |
1,6 TDI | 66 | 230 |
1,6 TDI | 77 | 250 |
V nové Škodě tak bude zatím jen známá šestnáctistovka 1,6 TDI s výkony 55, 66 či 77 kW s tím, že nasazení jednotlivých variant se bude lišit trh od trhu. Pod kapotu však může být zastavěn jak menší vznětový tříválec 1,2 TDI/55 kW, tak větší čtyřválec 2,0 TDI (81 až 125 kW).
Předpokládáme však, že tyto motorizace se, minimálně zprvu, v Rapidu neobjeví. Tříválec 1,2 TDI je totiž výrobně dražší než šestnáctistovka a k jeho nasazení mohou výrobce donutit snad jen emisní limity, v případě naftových dvoulitrů by pak Rapid ubíral značnou část zákazníků nové Octavii.
S příchodem emisní normy Euro 6, pro vyráběné vozy účinné od roku 2015, se situace výrazně změní. Všechny současné motory s objemem 1,2 až 1,6 litru (vyjma 1,6 8V MPI pro Octavii Tour pocházející z řady EA113 od Audi) jsou z řady EA111. Týká se to jak relativně nového 1,2 TSI, tak 1,4 TSI včetně jeho extrémních verzí s turbodmychadlem i kompresorem. Pro emisní normu Euro 6 s nimi však výrobce nepočítá a budoucí sedmá generace Golfu či třetí Octavia dostanou agregáty nové řady EA211. Ty budou dosahovat znatelně nižší spotřeby a to i díky vypínání dvou válců při částečné zátěži.
Současné motory jako 1,2 HTP či 1,2 TSI mají katalyzátor umístěn hned za výfukovými svody. Při vysoké zátěži (například jízda po dálnici vyšší rychlostí) se však katalyzátor přehřívá a hrozí jeho poškození. Je tedy třeba jej ochlazovat skrze obohacení směsi – a to zvyšuje spotřebu.
Agregáty z řady EA211 nebudou mít tradiční výfukové svody, kanály se budou sbíhat již ve zvětšené hlavě válců a výfukové plyny bude chladit kapalina.
Více o novém Rapidu v aktuálním Světě motorů
V aktuálním čísle najdete podrobný popis techniky nové Škody Rapid. Časopis si můžete koupit na stáncích nebo objednat přes formulář na stránkách Světa motorů.
Všichni předplatitelé dostávají jedno číslo časopisu za pouhých 19 Kč (51 čísel ročně celkem za 969,- Kč), hodnotný dárek a přístup do elektronického PDF archivu časopisů od roku 2008.