Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid vs. Citroën C-Elysée vs. Peugeot 301

Leoš Káňa
Diskuze (173)
Vyrobit slušné velké auto za málo peněz není nic jednoduchého. Pokusila se o to Škodovka s Rapidem, Citroën s C-Elysée a Peugeot s typem 301. Komu se to povedlo nejlépe?

Sleva, výhodná nabídka, akce… Nic jiného v poslední době neslýcháme a řada zákazníků se rozhoduje podle těchto lákadel. Není se čemu divit – každý z nás obrátí korunu dvakrát v ruce, než ji utratí. Zkrátka šetříme.

Automobilky na to zareagovaly po svém. Vracejí se do minulosti, přebírají už kdysi použité technologie nebo konstrukční řešení a vrhají je pod novým pláštěm zpět na trh. Vždyť základ podvozku škodovky lze vystopovat ve Fabii a první generaci Octavie, francouzská dvojčata zase využívají platformy, které prodávají na méně rozvinutých trzích třetího světa.

Ani proto nepřekvapí, že se citroën i Peugeot nabízejí již za 220.000 korun a rapid nyní s akčním paketem můžete dostat za 269.900 Kč. Ale my jsme zase nechtěli úplná holátka, a tak jsme pro srovnávací test vybrali silné benzinové verze, které jsou v nabídce všech tří až od vyšších výbav.

DOJEM

V jednoduchosti je krása

Malé sedany, i ty z nižší střední třídy, to u nás měly vždy těžké. Většinou se jednalo o hatchbacky s naroubovaným kufrem, takže krásy příliš nepobraly. O této trojici to ale neplatí. Vozy byly konstruovány přímo jako sedany nebo v případě Rapidu coby liftback a mají jednolitější, dospělejší výraz. Vzhledem k délce karoserie lehce přes 4,4 metru poskytují vesměs relativně dlouhý rozvor. Díky němu nejsou převisy tak velké a silueta se vyvažuje. Designově se však výrazně liší. Francouzská dvojice přichází s hladkými a oválnými liniemi, přičemž jednolitost karoserie zajišťují prolisy po celé délce boku. Jelikož mají citroën i peugeot celou řadu společných dílů, působí zepředu každý originálně. Při pohledu zezadu je ale budete rozeznávat stěží.

Designový směr mladoboleslavské značky nyní vyznává ostré hrany bez zbytečných kudrlinek. Výsledek je přitom krystalicky čistý a dokáže vyvolat

dojem kvality i bytelnosti. Nepodléhá žádným módním trendům, takže by mohl být atraktivní i za několik let. Zvenku tedy ani nepoznáte, že před vámi stojí hodně levné vozy.

Ani uvnitř testovaných aut jsme se necítili špatně a z pohledu designu nám připadala celkem útulná. Jednolitost tvarů nenarušují „miliony“ tlačítek, o nichž někdy ani nemáme tušení, k čemu slouží, nebo zbytečné displeje, které spíše oslňují a odvádějí pozornost od řízení.

Snaha o ušetření je však znát na tvrdých plastech nebo výplních dveří, kde se textilní polstrování choulí někde „v rohu“. Při bližším ohledání jsme

našli třeba nezakryté ventilátory, kolejnice posunu předních sedadel nebo minimum polstrování v kufru. V kvalitě zpracování vychází líp rapid, ale ne

o mnoho.

PROSTOR A POHODLÍ

Zdání a realita

Testované vozy se dostaly někam na rozhraní mezi malé městské modely a nižší střední třídu. Konstrukčně totiž vycházejí z menších aut, a proto je jejich karoserie celkem úzká. Natažením rozvoru ale uvnitř vzniklo tolik místa v podélném směru, že by se za něj nemusely stydět ani sedany střední třídy. Když jsme dokončili všechna naše měření, připadalo nám, že od sebe všichni opisovali. V případě Citroënu a Peugeotu je to jasné, protože jsou naprosto shodné. Jenže i čísla zanesená v tabulce do kolonky rapidu se lišila maximálně jen o centimetr. Základní proporce kabin

tak mají vozy stejné – jsou dlouhé, vysoké, ale úzké. Francouzi získali náskok díky tomu, že jsou v přední části o chloupek širší. Není to moc, ale pocit z prostornosti a vzdušnosti je na předních sedadlech úplně jiný. Vzadu se však i peugeot s citroënem trochu zužují, takže si tam rozhodně tři dospělí vedle sebe nesednou. Oba s tím tak nějak počítají, takže vzadu mají jenom dvě opěrky hlavy. V rámci šetření jsou pevné a výškou mohou uspokojit snad pouze malé děti. Rapid nabízí prostřední alespoň za příplatek – a všechny vysunovatelné.

Na kvalitu sedaček má vliv šířka přední části. Francouzi mají vpředu větší a pohodlnější křesla, která dávají tělu i dostatečnou oporu. Sedadla škodovky jsou užší, ale zase lépe tvarovaná – pro štíhlé paráda, ale silnější postavy se do nich nevejdou. Rapid však zabodoval polohou řidiče za volantem. Ten je totiž nastavitelný ve dvou osách. Nalézt ideál tak není problém. V citroënu a peugeotu ho lze seřídit jen výškově, proto jsme se za ním dobře necítili.

U Rapidu musíme pochválit také ergonomii ovládacích prvků a přístrojů. V případě francouzských modelů nám vadila tlačítka elektrického stahování bočních oken na středovém tunelu před řadicí pákou. Nebo schované elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek vlevo pod volantem. Ale škodovka také není ideální – když máte elektrické stahování zadních oken, nemůžete je ovládat od řidiče. Má ale zase například stropní schránku na brýle, výškově seřiditelné bezpečnostní pásy u předních sedadel nebo odkládací kapsu ve výplních zadních dveří. To v žádném z francouzských konkurentů nenajdete ani za příplatek.

Dva přístupy

Objemem 506 litrů patří galská dvojice na špičku mezi sedany a liftbacky nižší střední třídy. Větší je jen Rapid a jeho dvojče Toledo, které s rezervou pojmou 530 litrů – bez ní 550 l. Rozdíl je minimální a všichni tři zástupci by měli mít jedničku. U testované trojice jsme však neřešili jen prostorovou otázku, ale také praktickou. Výklopná záď rapidu zajišťuje úžasné nakládání a vyjímání zavazadel a také využitelnost celého kufru i při sklopení

zadních sedadel.

Je zajímavé, že karoserii liftback, která u nás zlidověla i díky Octavii, jiní výrobci spíše zatracují. Klasický sedan prezentovaný Peugeotem a Citroënem se sice může pochlubit lepší tuhostí, ale malý nakládací otvor nemůže škodovce konkurovat. Vždyť její průchodnost na výšku činí jen 43 cm, rozměrnější předměty tak dovnitř ani nenaložíte.

Navíc je jeho zvětšení sklopením zadních opěradel komplikované a moc si nepolepšíte. Proto jsme museli francouzské dvojici známku zhoršit na 1,25 bodu. Také se nám u ní nelíbily pevné závěsy víka, které po zavření zasahují dovnitř a omezují místo pro zavazadla. Zbytečně se šetřilo také na polstrování, takže do prostoru pro kufry zasahují ostré plechové výstupky.

Údaje o testovaných vozidlech
NAMĚŘENÉ HODNOTY Citroën C-Elysée Peugeot 301 Škoda Rapid
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 151/16 151/16 155/16
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 90-99/93, 4-13/8 90-99/93, 4-13/8 92-99/94, 5-12/8
Šířka interieru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 130/126, 144/141 130/126, 144/141 125/125, 142/141
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 49/46 x 45 50 x 49/46 x 45 49 x 48/49 x 44
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 49 63 x 49 62 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 43 x 99 43 x 99 104 x 101
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 77/- 77/- 70/175

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Jde to i bez turba

Trend poslední doby je jasný: snižování zdvihového objemu a honění výkonu u zážehových motorů turbodmychadlem. Škodovka, patřící do koncernu VW, je toho zářným příkladem. Kromě základního tříválce musíte spoléhat na turbo. A testovaná dvanáctistovka bude určitě patřit k nejžádanějším agregátům. Proti ní stojí atmosférická klasika s objemem 1,6 l, která prezentuje léty ověřenou techniku. Bude ale na malé moderní TSI stačit?

Papírově by to mělo být celkem vyrovnané. Francouzi jsou s 85 kW výkonnější, rapid zase s točivým momentem 175 N.m silnější. Navíc je škodovka jen o 10 kg těžší. Dvouventilové TSI je výborně odhlučněné a kultivované. Hlavně při rychlé jízdě po dálnici o něm prakticky nevíte.

Francouzské agregáty jsou sice o něco hlučnější, ale vůbec ne špatné. Atmosférické motory představují příjemné společníky ve městě i na dálnici, zejména díky plynulému zátahu v celém spektru otáček. Při rozjezdu se nezakuckají a nečekají na přifouknutí turbodmychadla. Kopce i na pětku vyjíždějí s přehledem a při předjíždění se hbitě vytočí až k 6000 otáčkám. Vždyť ve zrychlení na stovku škodovku podle údajů výrobců pobijí. V pružnosti se ale obě koncepce vyrovnají. Na čtyřku se rychleji rozhýbe škodovka, na nejvyšší rychlost – u Rapidu to byla šestka – potom Francouzi. Rapid totiž na šestku při 80 km/h točí jen 1600 otáček a chvilku mu trvá, než motor zabere. To zážehová šestnáctistovka točí při osmdesátce něco přes 2200 a už má dostatek elánu. Prostě vyjedete za obec, „dáte za pět“ a nemusíte se starat, jestli vás zbrzdí kamion a budete za ním muset

podřadit jako v Rapidu. Nemusíte se soustředit na sledování otáčkoměru ani práci s plynovým pedálem.

Jde o různé filozofie obou koncepcí. Dlouhé kvalty a přeplňování totiž při laboratorním určování spotřeby zaručují nízký apetit a pro automobilky důležité emise. Podle nich je 1.2 TSI s výkonem 77 kW o litr úspornější. V praxi byl ale rozdíl pouze 0,6 litru, za což jsme Citroënu i Peugeotu vylepšili známku o 0,25 bodu. Škoda jen, že je vůle v řazení až nepříjemně velká. Proti němu funguje převodovka v Rapidu jako přesně seřízené švýcarské hodinky.

Údaje o testovaných vozidlech
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE Citroën C-Elysée 1.6 VTi Peugeot 301 1.6 Škoda Rapid 1.2 TSI
Motor, ventilový rozvod zážehový R4, DOHC zážehový R4, DOHC přeplňovaný zážehový R4, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1587 1587 1197
Největší výkon (kW/ot. za min) 85/6050 85/6050 77/5000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 150/4000 150/4000 175/1550-4100
Převodovka pětistupňová pětistupňová šestistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4427 x 1748 x 1466 4442 x 1748 x 1477 4483 x 1706 x 1461
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2652, 1501/1478 2652, 1501/1478 2602, 1463/1500
Rozměr pneumatik 185/65 R15 185/65 R15 215/45 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1165/434 1165/434 1175/535
Objem zavazadelníku (l) 506 506 530/1470*
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 50/78 1 50/769 55/1019
Nejvyšší rychlost (km/h) 188 188 195
Emise CO2 (g/km) 148 151 125
* S rezervním kolem
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 9,8/15,6 9,8/15,6 8,8/18,8**
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 3600 3600 2700
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 49,4 49,4 45,6
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,8/86,4/127 46,8/86,4/127 47,4/84,6/125,5
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,9 6,9 6,3
** Měření pružnosti na 4. RS/6. RS

JÍZDA

Oheň a led

Projev motorů testovaných aut je úplně jiný. Stejně tak můžeme ohodnotit jízdní vlastnosti, i když jednoduchá konstrukce podvozku se zadní vlečenou nápravou je stejná pro všechny. Jenže mladoboleslavská automobilka se k jeho nastavení postavila úplně jinak než francouzské značky, které od začátku stály před úplně jinými výzvami. Jejich levné sedany totiž musejí obstát i na náročných trzích afrických nebo jihoamerických

rozvojových zemí, kde o kvalitní silnici nezavadíte. Takže komfort jízdy a tlumení menších nebo větších nerovností mají „zmáknuté“. Měkké pérování nese oba Francouze jako na vzduchovém polštáři a ti překonávají rozbité české okresky nebo městskou dlažbu s naprostou noblesou. Také hluk od kol proniká do kabiny poloviční.

To Rapid můžeme označit za pravý opak. Konstruktéři se u něj zaměřili hlavně na jistotu jízdy a trakci v zatáčkách, takže podvozek řádně přitvrdili. Jenže to trošku přehnali. Zejména na nízkoprofilových 16palcových kolech se drobný kamínek na silnici mění na pořádnou hroudu, na které podvozek poskočí a posádce to dá řádně na vědomí. Jenže na kvalitní vozovce bez hrbolů se to nepozná. Potom jsme zase oceňovali směrovou stabilitu škodovky, protože ani jeden z Francouzů se při rychlostech lehce nad 130 km/h příliš jistě nechoval. Rozdíly ještě více vynikly při slalomu

mezi kužely. Rapid se mezi nimi proplétá s naprostou samozřejmostí i díky přesnému řízení a téměř žádnému naklánění karoserie. Chování je neutrální a ani při vyšších rychlostech nemusí zasahovat stabilizace.

To Francouzi jistotou až tak neoplývají, což je daň za komfort na hrbolech. Náklony jsou větší a řízení méně citlivé, přesto s rychlou reakcí. Mezi překážkami se zadní kolo odlehčí a ztratí kontakt s vozovkou. V tu chvíli však zasáhne ESP, které je naladěno tak, aby problémy s trakcí neřešilo, ale předcházelo jim.

ZÁVĚR

Všechny tři vozy nám ukázaly, že i za málo peněz lze udělat hodně muziky. Vypadají, jako by stály jednou tolik, a nabídnou slušně velký interiér i kufr. Tolik mají společného. Pak už získává navrch škodovka, bodující hlavně praktickým přístupem do kufru, nižší spotřebou, přesným řazením nebo ovladatelností na limitu. Citroën a Peugeot sice kontrují příjemně plynulým projevem atmosférické šestnáctistovky a komfortem na palubě, ale na rapid to nestačí.

Pořizovací náklady Renault Fluence
1.6 16V/81 kW (etalon)
Citroën C-Elysée
1.6 VTi/85 kW
Peugeot 301
1.6/85 kW
Škoda Rapid
1.2 TSI/77 kW
Základní cena 264 900 Kč*
(Expression)
270 000 Kč*
(Tendance)
273 000 Kč*
(Active)
319 900 Kč*
(Fresh Ambition)
Cena verze Světa motorů 264 900 Kč*
(Expression)
270 000 Kč*
(Tendance)
273 000 Kč*
(Active)
319 900 Kč*
(Fresh Ambition)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Hlavové airbagy Ano Ne Ne Ano
Mlhovky Ano Ano Ano Ano
Automatická klimatizace 15 000 Kč Ne Ne Ano
Tempomat Ano 6000 Kč 5000 Kč 11 100 Kč
Palubní počítač Ne Ano Ano Ano
Elektrické ovládání zadních oken Ano 5000 Kč 5000 Kč 5100 Kč
Parkovací senzory vzadu 20 000 Kč 13 500 Kč Ne Ano
Vyhřívané přední sedačky Ne 6000 Kč 6000 Kč 6800 Kč
Litá kola 10 000 Kč 12 000 Kč 12 000 Kč Ano
Metalíza 14 000 Kč 13 500 Kč 13 500 Kč 12 100 Kč
Porovnání cen 264 900 Kč* Kč
(100 %)
270 000 Kč*
(o 2 % horší)
273 000 Kč*
(o 3 % horší)
319 900 Kč*
(o 21 % horší)
POŘADÍ   1. 1. 3.
* akční cena
Leoš Káňa
Diskuze (173)
24. 3. 2013 21:40
Re: PRAVDA GARÁŽE
Ja bych si koupil 308 SW temer v plne vybave s moznosti 7 mist za cca 350 tisic s dieslovym motorem, narozdil od zakladni Octavie Combi (nove) v benzinu za 365 tisic natoz s dieslem za 455 tisic. Octavia je moderni auto s modernimi systemy, ovsem za nekrestanske penize... tot muj nazor :-)
Avatar - palix
8. 3. 2013 14:39
P301
Ak by som si mal ja vybrať z týchto áut, tak:
- vyberiem si Peugeot, lebo má lepšie meno ako Citroen

- Rapid je drahý a nie je ani taký pekný... Motory TSI stratili kedysi meno a mimo ŠKODA-pozitivov majú povesť nespoľahlivých motorov... Ja by som neriskoval. Naproti tomu bude atmosferická 1,6 nezničiteľný motor. VW okrem TDi nevyrobil jediný motor, ktorý by niečim vynikal. Atmosferické benzíny boli pomerna slabé, turbobenzíny mali problémy. Z toho dôvodu Škodu radšej nie. Je veeeeeeľa iných a lepších značiek za porovnateľnú, alebo nižšiu cenu.

- Ak by sa cena auta šplhala k modelom nižšej strednej triedy, tak sa poobzerám tam a nie v takej nijakej triede. Tieto autá sú dobré, ale za nízku cenu.
Avatar - Ronault.
19. 2. 2013 21:35
Re: Co je tohle za větu????
Kdyby byly ryby...
Avatar - Ronault.
19. 2. 2013 21:27
Re: .
Určitě by se našlo něco, co by se dalo zatajit, nezmínit, překroutit, upravit, zpochybnit tak, aby Rapid vyhrál... ;-)
18. 2. 2013 21:18
Re: Uzavření diskuse odborníkem
Díky za střízlivý pohled.