reklama


Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)

Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)

 
 

Od autosalonu ve Frankfurtu v roce 1997, kdy byl Smart oficiálně představen, jej dlouhou dobu provázely velké ambice a slabé prodejní výsledky. Společný projekt značek Daimler-Chrysler a Swatch nevzbudil očekávanou důvěru zákazníků a odbyt v prvních letech spíše pokulhával.

Poslední rok je ale ve znamení renesance těchto mikroaut a prodejní výsledky v Evropě jsou velmi optimistické. I proto se dovozce značek Mercedes-Benz, Chrysler a Jeep rozhodl uvést svou nejmladší značku na trh i v České republice.

Doposud individuálně dovezené Smarty tak získají servisní zázemí a tuzemští zákazníci pohodlí domácího prodeje. Smart coupé u nás začíná s cenou 299.000 Kč, k testu jsme ale zvolili provedení se zajímavým přeplňovaným vznětovým tříválcem v základní ceně 409.000 Kč.

Už základní cena napovídá, že zmenšování rozměrů automobilu neznamená poměrné snížení ceny. Velmi zjednodušeně řečeno - dvoumístný Smart je jednodušší (a levnější) jen o zadní sedadla a dveře. Naopak je celkem logické že značná částka připadá na vývoj bezpečnostních prvků a jejich osazení do miniaturní karoserie. Bez důvěry v bezpečnost by si Smart totiž nekoupil nikdo - a v tomto směru můžeme cenu považovat za obhajitelnější. Pokud ovšem zahrneme do naší úvahy i druhou stranu, tedy kupujícího, padnou naše teorie pod stůl a na světlo budou vytaženy ceníky konkurenčních aut o třídu či dvě třídy výše - což je na českém trhu mocný argument.

Smíříme-li se s nákupní cenou, bude nás jistě zajímat výše zmíněná otázka bezpečnosti a tady Smart těší i nedůvěřivce. Auto o pohotovostní hmotnosti pouhých 730 kg je totiž nabito netradičními řešeními jednotlivých konstrukčních detailů a hlavně řadou zpevnění v namáhaných profilech. ABS a dva čelní airbagy jsou již v základní výbavě, čímž jsou snad první možné pochybnosti překonány definitivně.

Systém "v každém rohu jedno kolo" uplatňuje Smart do důsledků - nejenže je rozchod velmi podobný rozvorům ale pojem "převis" existuje jen díky tenkým blatníkům... Díky oblým liniím a velkoryse tvarovaným dveřím ale působí auto i přes svou podměrečnost vyváženě a dokonce i stabilně. Odmyslíme-li si netypičnost (což je do jisté míry vlastnost, automaticky zvyšující atraktivitu) celého konceptu auta, zaujmou při pohledu zepředu propojené kryty reflektorů podle vzoru Mercedesu třídy S. Vzdor městskému charakteru auta byste zde marně hledali masivní nárazníky: nejvíce exponovanými díly karoserie se tak stávají přednízadní blatníky, těsně obepínající kola. Při pohledu zboku pak zmatou dva na pohled totožné kruhové prvky nad zadními koly: zatímco na pravé straně je klasický uzávěr nádrže na 22 litrů nafty, vlevo je otvor pro nasávání vzduchu pro turbodmychadlíčko.

Po vnějších dojmech asi kupec Smartu nečeká orgie konzervativismu ani v interiéru - a jeho očekávání bude naplněno. Zejména v kombinaci s červenou barvou a příplatkovými tykadlovými hodinami a otáčkoměrem uprostřed působí auto uvnitř jako pokojík pro excentrika. Co začal Fiat Multipla, to je ve Smartu dovedeno do bláznivé krajnosti. S jistým překvapením ale zjistíte, že i přes hravost interiéru je ergonomie příkladná a nebýt spínací skříňky před řadicí pákou ve středovém tunelu, zvyknete si zde řídit za několik vteřin.

Široké dveře se svislou klikou sice usnadňují nastupování, ale v úzkém prostoru jsou méně praktické. To se ovšem nedá říct o sedadlech, jejichž skořepinová opěradla by s trochou nadsázky snesla instalaci i v Subaru Impreza WRX... Jediným handicapem jejich tuhosti a příkladného bočného vedení je tak paradoxně právě ona tuhost sedáku, díky které si zvláště pražskou dlažbu posádka notně užije... Odkládacích prostor je vcelku málo, za vtipné řešení ale považujeme systém doinstalovatelných otočných schránek pod středovou konzolí a také sítě místo obligátních kapes ve dveřích. Oba členové posádky nijak prostorově nestrádají - i se svými 195 centimetry jsem ani nevyužil maximální posuv sedadla vzad. Užitečná je také posuvná clona pod pevnou skleněnou střechou - když nic jiného, zvětší její odsunutí manipulační prostor pro složitý účes dámy...

Přístup k zavazadlovému prostoru je možný po odklopení skleněného okna vzhůru a zbytku zadního čela dolů. Poměrně vysoká nakládací hrana je kompenzována minimálními prostorovými nároky tohoto řešení, i když základní objem 150 litrů není nijak oslňující, v praxi jsme do Smartu naložili třeba čtyři patnáctikilové plechovky s barvou. Díky zmíněnému nevyužití prostoru za zadními sedadly vzniká další významná skulina, kam lze umístit další drobnosti a korunu využitelnosti nasazuje sklopné opěradlo spolujezdce, díky kterému jsme do Smarta nasoukali i bag s golfovými holemi...

Motor ve Smartu není vidět. Přední kapota je pevná, je tedy třeba hledat pod podlahou zavazadlového prostoru - a vskutku, velmi účinná izolace ukrývá miniaturní přeplňovaný vznětový tříválec o maximálním výkonu 30 kW. V praxi se "síla" tohoto agregátu projevuje solidním tahem zejména ve středním pásmu otáček a nezklame ani příznivá spotřeba. Ve městě, pro které je Smart primárně určen, jsme dosáhli průměru 3,7 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce. Při jízdě ale vydává tento agregát velmi specifický zvuk, který zvláště ve velmi nízkých otáčkách nemusí lahodit každému uchu.... ale jde jen o zvyk.

Kvůli úspoře místa je Smart osazen jen třístupňovou převodovkou a dvěma stálými převody. Nejde ale o automat - jen se o řazení převodů i ovládání spojky stará hydraulika. Řazení pak může probíhat manuálně klasickým voličem plus-minus mezi sedadly nebo lze řazení přenechat počítači. Variantu pseudo-automatu je ale nutno důkladně vyzkoušet. Prodlevy mezi řazením jsou nezvykle dlouhé, a i při rozjíždění z křižovatky je potřeba počítat s relativně pozdější reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Plynulost a rychlost řazení se zmenšuje s mírou razance rozjezdu - při mírné jízdě tak rozdíl od klasického automatu bude méně postřehnutelný. Zvykneme-li si ovšem na mírné rázy, lze na první pozici u semaforů způsobovat občasným řidičům vcelku zábavné šoky - Smart je totiž díky pružné pohonné jednotce velmi živý a v městském provozu se pohybuje s nevšední hbitostí.

Vzdor absenci posilovače je řízení málo namáhavé a potíže může naopak působit malá strmost řízení (4 otáčky volantu mezi dorazy). I když má auto překvapivě malý rejd, je s to se protáhnout i nezvladatelně vypadajícími místy k parkování. Díky délce přesně 2,5 metru je možno Smart zaparkovat příčně i v malých mezerách mezi auty. Při manévrech v těsných prostorách jde o zvyk: auto končí přesně tam, kde jeho kola a deseticentimetrová vzdálenost zadního okna ode zdi ještě neznamená, že se nedá dál couvat...

Horší je to pochopitelně na již zmíněné dlažbě nebo výtlucích, kde Smart poskakuje, ovšem v porovnání s většími vozy si vede vcelku statečně. Spíše než o držení stopy je ale třeba se bát o kola, protože auto místo rezervy vozí jen kompresor a soupravu na lepení děr v pláštích. Smart není náchylný ke smyku a brzdy s měkkým nástupem zastavují auto spolehlivě i několikrát po sobě. Na dálnici zastaví omezovač vůz na rychlosti 135 km/hod, ovšem tuto rychlost lze považovat za rozumnou jen na skutečně hladké vozovce. S vyšší rychlostí roste pochopitelně citlivost na boční vítr a vjetí do výmolu s miniaturními koly by také nemuselo být nejpříjemnější. Výlety mimo město ale vůz zvládá bez problémů a v běžném provozu se ani dynamikou, ani stabilitou mezi normálně vzrostlou automobilovou populací neztratí.

Auto jako takové určitě nezklame. Smíříme-li se s omezením zavazadlového prostoru a podvozku, s prodlevami při řazení a poskakovacím komfortu na nekvalitním povrchu jako daní za kategorii auta, zbývá už jen cena. Na začátku zmíněná úvaha o neexistenci poměru mezi rozměry auta a výrobními náklady bude tedy přivádět do showroomů Smartu spíše ty, kteří chtějí být z nějakého důvodu odlišní, pohybují se ve městě a většinou sami. Nejmenovaná pojišťovna, která těmito auty kdysi vybavila své pražské agenty, dobře věděla, že je dobré být sympaticky nápadný. I za cenu Octavie.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 471 709 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče a spolujezdce, centrální dálkové zamykání, el. ovládání oken, klimatizace, kožený volant a řadicí páka, skleněná střecha, sklopné sedadlo spolujezdce

Výbava testovaného vozu:metalický lak: (+11.540,-), el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+6.294,-), vyhřívaná sedadla (+8.743,-), mlhové světlomety (+6.294,-), sada na opravu pneu včetně kompresoru (+3.672,-), zásuvka pod sedadlem řidiče (+2.657,-), hodiny + otáčkoměr (+4.791,-), radio s CD přehrávačem (+13.639,-), 2 výškové + 2 basové reproduktory (+4.179,-)

Babiš uspěl ve Sněmovně s rozpočtem. Schodek klesne na šedesát miliard Babiš uspěl ve Sněmovně s rozpočtem. Schodek klesne na šedesát miliard

Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok.…

Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou

Pebble vydal konečně oficiální prohlášení potvrzující…

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro Českou republiku Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro Českou republiku

Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z…

Účtenková loterie začne v polovině roku 2017. Hrát se bude o auto a desítky milionů korun Účtenková loterie začne v polovině roku 2017. Hrát se bude o auto a desítky milionů korun

Ministerstvo financí plánuje spustit účtenkovou loterii k…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 799
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 30 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 100 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 19.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 3.2 / 3.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 260
Objem nádrže (l):22
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 730 / 260
Rozměr pneu:175/55 R15 vpředu, 175/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2500
b) šířka (mm): 1515
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1812
e) rozchod vpředu (mm): 1286
f) rozchod vzadu (mm): 1354
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,54
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 




Nové jméno pro City-coupé: Smart ForTwo Nové jméno pro City-coupé: Smart ForTwo

Smart City-coupé bude od roku 2004 přejmenován na Smart…

 



 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Dnes 18:50

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard korun. Ten žádá víc

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard…

V dnešní době je jasné, že prodeje fyzických CD téměř nic nevydělávají. Příjem hudebního průmyslu pochází z…

Omšelé, za to čisté a levné: WC hlídku toalety na I.P.Pavlova mile překvapily

Omšelé, za to čisté a levné: WC hlídku toalety na…

Potřebujete nutně na záchod a jste v metru? Veřejné záchodky vás mnohdy zachrání před malou nebo velkou nehodou.…

 

iSport.cz

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil návrat do Česka

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa skončil v Tomsku, který má finanční problémy a neplatil hráčům výplaty. S…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama