Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)

Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)

 
 

Od autosalonu ve Frankfurtu v roce 1997, kdy byl Smart oficiálně představen, jej dlouhou dobu provázely velké ambice a slabé prodejní výsledky. Společný projekt značek Daimler-Chrysler a Swatch nevzbudil očekávanou důvěru zákazníků a odbyt v prvních letech spíše pokulhával.

Poslední rok je ale ve znamení renesance těchto mikroaut a prodejní výsledky v Evropě jsou velmi optimistické. I proto se dovozce značek Mercedes-Benz, Chrysler a Jeep rozhodl uvést svou nejmladší značku na trh i v České republice.

Doposud individuálně dovezené Smarty tak získají servisní zázemí a tuzemští zákazníci pohodlí domácího prodeje. Smart coupé u nás začíná s cenou 299.000 Kč, k testu jsme ale zvolili provedení se zajímavým přeplňovaným vznětovým tříválcem v základní ceně 409.000 Kč.

Už základní cena napovídá, že zmenšování rozměrů automobilu neznamená poměrné snížení ceny. Velmi zjednodušeně řečeno - dvoumístný Smart je jednodušší (a levnější) jen o zadní sedadla a dveře. Naopak je celkem logické že značná částka připadá na vývoj bezpečnostních prvků a jejich osazení do miniaturní karoserie. Bez důvěry v bezpečnost by si Smart totiž nekoupil nikdo - a v tomto směru můžeme cenu považovat za obhajitelnější. Pokud ovšem zahrneme do naší úvahy i druhou stranu, tedy kupujícího, padnou naše teorie pod stůl a na světlo budou vytaženy ceníky konkurenčních aut o třídu či dvě třídy výše - což je na českém trhu mocný argument.

Smíříme-li se s nákupní cenou, bude nás jistě zajímat výše zmíněná otázka bezpečnosti a tady Smart těší i nedůvěřivce. Auto o pohotovostní hmotnosti pouhých 730 kg je totiž nabito netradičními řešeními jednotlivých konstrukčních detailů a hlavně řadou zpevnění v namáhaných profilech. ABS a dva čelní airbagy jsou již v základní výbavě, čímž jsou snad první možné pochybnosti překonány definitivně.

Systém "v každém rohu jedno kolo" uplatňuje Smart do důsledků - nejenže je rozchod velmi podobný rozvorům ale pojem "převis" existuje jen díky tenkým blatníkům... Díky oblým liniím a velkoryse tvarovaným dveřím ale působí auto i přes svou podměrečnost vyváženě a dokonce i stabilně. Odmyslíme-li si netypičnost (což je do jisté míry vlastnost, automaticky zvyšující atraktivitu) celého konceptu auta, zaujmou při pohledu zepředu propojené kryty reflektorů podle vzoru Mercedesu třídy S. Vzdor městskému charakteru auta byste zde marně hledali masivní nárazníky: nejvíce exponovanými díly karoserie se tak stávají přednízadní blatníky, těsně obepínající kola. Při pohledu zboku pak zmatou dva na pohled totožné kruhové prvky nad zadními koly: zatímco na pravé straně je klasický uzávěr nádrže na 22 litrů nafty, vlevo je otvor pro nasávání vzduchu pro turbodmychadlíčko.

Po vnějších dojmech asi kupec Smartu nečeká orgie konzervativismu ani v interiéru - a jeho očekávání bude naplněno. Zejména v kombinaci s červenou barvou a příplatkovými tykadlovými hodinami a otáčkoměrem uprostřed působí auto uvnitř jako pokojík pro excentrika. Co začal Fiat Multipla, to je ve Smartu dovedeno do bláznivé krajnosti. S jistým překvapením ale zjistíte, že i přes hravost interiéru je ergonomie příkladná a nebýt spínací skříňky před řadicí pákou ve středovém tunelu, zvyknete si zde řídit za několik vteřin.

Široké dveře se svislou klikou sice usnadňují nastupování, ale v úzkém prostoru jsou méně praktické. To se ovšem nedá říct o sedadlech, jejichž skořepinová opěradla by s trochou nadsázky snesla instalaci i v Subaru Impreza WRX... Jediným handicapem jejich tuhosti a příkladného bočného vedení je tak paradoxně právě ona tuhost sedáku, díky které si zvláště pražskou dlažbu posádka notně užije... Odkládacích prostor je vcelku málo, za vtipné řešení ale považujeme systém doinstalovatelných otočných schránek pod středovou konzolí a také sítě místo obligátních kapes ve dveřích. Oba členové posádky nijak prostorově nestrádají - i se svými 195 centimetry jsem ani nevyužil maximální posuv sedadla vzad. Užitečná je také posuvná clona pod pevnou skleněnou střechou - když nic jiného, zvětší její odsunutí manipulační prostor pro složitý účes dámy...

Přístup k zavazadlovému prostoru je možný po odklopení skleněného okna vzhůru a zbytku zadního čela dolů. Poměrně vysoká nakládací hrana je kompenzována minimálními prostorovými nároky tohoto řešení, i když základní objem 150 litrů není nijak oslňující, v praxi jsme do Smartu naložili třeba čtyři patnáctikilové plechovky s barvou. Díky zmíněnému nevyužití prostoru za zadními sedadly vzniká další významná skulina, kam lze umístit další drobnosti a korunu využitelnosti nasazuje sklopné opěradlo spolujezdce, díky kterému jsme do Smarta nasoukali i bag s golfovými holemi...

Motor ve Smartu není vidět. Přední kapota je pevná, je tedy třeba hledat pod podlahou zavazadlového prostoru - a vskutku, velmi účinná izolace ukrývá miniaturní přeplňovaný vznětový tříválec o maximálním výkonu 30 kW. V praxi se "síla" tohoto agregátu projevuje solidním tahem zejména ve středním pásmu otáček a nezklame ani příznivá spotřeba. Ve městě, pro které je Smart primárně určen, jsme dosáhli průměru 3,7 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce. Při jízdě ale vydává tento agregát velmi specifický zvuk, který zvláště ve velmi nízkých otáčkách nemusí lahodit každému uchu.... ale jde jen o zvyk.

Kvůli úspoře místa je Smart osazen jen třístupňovou převodovkou a dvěma stálými převody. Nejde ale o automat - jen se o řazení převodů i ovládání spojky stará hydraulika. Řazení pak může probíhat manuálně klasickým voličem plus-minus mezi sedadly nebo lze řazení přenechat počítači. Variantu pseudo-automatu je ale nutno důkladně vyzkoušet. Prodlevy mezi řazením jsou nezvykle dlouhé, a i při rozjíždění z křižovatky je potřeba počítat s relativně pozdější reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Plynulost a rychlost řazení se zmenšuje s mírou razance rozjezdu - při mírné jízdě tak rozdíl od klasického automatu bude méně postřehnutelný. Zvykneme-li si ovšem na mírné rázy, lze na první pozici u semaforů způsobovat občasným řidičům vcelku zábavné šoky - Smart je totiž díky pružné pohonné jednotce velmi živý a v městském provozu se pohybuje s nevšední hbitostí.

Vzdor absenci posilovače je řízení málo namáhavé a potíže může naopak působit malá strmost řízení (4 otáčky volantu mezi dorazy). I když má auto překvapivě malý rejd, je s to se protáhnout i nezvladatelně vypadajícími místy k parkování. Díky délce přesně 2,5 metru je možno Smart zaparkovat příčně i v malých mezerách mezi auty. Při manévrech v těsných prostorách jde o zvyk: auto končí přesně tam, kde jeho kola a deseticentimetrová vzdálenost zadního okna ode zdi ještě neznamená, že se nedá dál couvat...

Horší je to pochopitelně na již zmíněné dlažbě nebo výtlucích, kde Smart poskakuje, ovšem v porovnání s většími vozy si vede vcelku statečně. Spíše než o držení stopy je ale třeba se bát o kola, protože auto místo rezervy vozí jen kompresor a soupravu na lepení děr v pláštích. Smart není náchylný ke smyku a brzdy s měkkým nástupem zastavují auto spolehlivě i několikrát po sobě. Na dálnici zastaví omezovač vůz na rychlosti 135 km/hod, ovšem tuto rychlost lze považovat za rozumnou jen na skutečně hladké vozovce. S vyšší rychlostí roste pochopitelně citlivost na boční vítr a vjetí do výmolu s miniaturními koly by také nemuselo být nejpříjemnější. Výlety mimo město ale vůz zvládá bez problémů a v běžném provozu se ani dynamikou, ani stabilitou mezi normálně vzrostlou automobilovou populací neztratí.

Auto jako takové určitě nezklame. Smíříme-li se s omezením zavazadlového prostoru a podvozku, s prodlevami při řazení a poskakovacím komfortu na nekvalitním povrchu jako daní za kategorii auta, zbývá už jen cena. Na začátku zmíněná úvaha o neexistenci poměru mezi rozměry auta a výrobními náklady bude tedy přivádět do showroomů Smartu spíše ty, kteří chtějí být z nějakého důvodu odlišní, pohybují se ve městě a většinou sami. Nejmenovaná pojišťovna, která těmito auty kdysi vybavila své pražské agenty, dobře věděla, že je dobré být sympaticky nápadný. I za cenu Octavie.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 471 709 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče a spolujezdce, centrální dálkové zamykání, el. ovládání oken, klimatizace, kožený volant a řadicí páka, skleněná střecha, sklopné sedadlo spolujezdce

Výbava testovaného vozu:metalický lak: (+11.540,-), el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+6.294,-), vyhřívaná sedadla (+8.743,-), mlhové světlomety (+6.294,-), sada na opravu pneu včetně kompresoru (+3.672,-), zásuvka pod sedadlem řidiče (+2.657,-), hodiny + otáčkoměr (+4.791,-), radio s CD přehrávačem (+13.639,-), 2 výškové + 2 basové reproduktory (+4.179,-)

Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 

Štítky Smart Testy Minivozy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 799
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 30 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 100 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 19.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 3.2 / 3.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 260
Objem nádrže (l):22
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 730 / 260
Rozměr pneu:175/55 R15 vpředu, 175/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2500
b) šířka (mm): 1515
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1812
e) rozchod vpředu (mm): 1286
f) rozchod vzadu (mm): 1354
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,54
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Nové jméno pro City-coupé: Smart ForTwo Nové jméno pro City-coupé: Smart ForTwo

Smart City-coupé bude od roku 2004 přejmenován na Smart…

 



 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…