Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)

Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)

 
 

Od autosalonu ve Frankfurtu v roce 1997, kdy byl Smart oficiálně představen, jej dlouhou dobu provázely velké ambice a slabé prodejní výsledky. Společný projekt značek Daimler-Chrysler a Swatch nevzbudil očekávanou důvěru zákazníků a odbyt v prvních letech spíše pokulhával.

Poslední rok je ale ve znamení renesance těchto mikroaut a prodejní výsledky v Evropě jsou velmi optimistické. I proto se dovozce značek Mercedes-Benz, Chrysler a Jeep rozhodl uvést svou nejmladší značku na trh i v České republice.

Doposud individuálně dovezené Smarty tak získají servisní zázemí a tuzemští zákazníci pohodlí domácího prodeje. Smart coupé u nás začíná s cenou 299.000 Kč, k testu jsme ale zvolili provedení se zajímavým přeplňovaným vznětovým tříválcem v základní ceně 409.000 Kč.

Už základní cena napovídá, že zmenšování rozměrů automobilu neznamená poměrné snížení ceny. Velmi zjednodušeně řečeno - dvoumístný Smart je jednodušší (a levnější) jen o zadní sedadla a dveře. Naopak je celkem logické že značná částka připadá na vývoj bezpečnostních prvků a jejich osazení do miniaturní karoserie. Bez důvěry v bezpečnost by si Smart totiž nekoupil nikdo - a v tomto směru můžeme cenu považovat za obhajitelnější. Pokud ovšem zahrneme do naší úvahy i druhou stranu, tedy kupujícího, padnou naše teorie pod stůl a na světlo budou vytaženy ceníky konkurenčních aut o třídu či dvě třídy výše - což je na českém trhu mocný argument.

Smíříme-li se s nákupní cenou, bude nás jistě zajímat výše zmíněná otázka bezpečnosti a tady Smart těší i nedůvěřivce. Auto o pohotovostní hmotnosti pouhých 730 kg je totiž nabito netradičními řešeními jednotlivých konstrukčních detailů a hlavně řadou zpevnění v namáhaných profilech. ABS a dva čelní airbagy jsou již v základní výbavě, čímž jsou snad první možné pochybnosti překonány definitivně.

Systém "v každém rohu jedno kolo" uplatňuje Smart do důsledků - nejenže je rozchod velmi podobný rozvorům ale pojem "převis" existuje jen díky tenkým blatníkům... Díky oblým liniím a velkoryse tvarovaným dveřím ale působí auto i přes svou podměrečnost vyváženě a dokonce i stabilně. Odmyslíme-li si netypičnost (což je do jisté míry vlastnost, automaticky zvyšující atraktivitu) celého konceptu auta, zaujmou při pohledu zepředu propojené kryty reflektorů podle vzoru Mercedesu třídy S. Vzdor městskému charakteru auta byste zde marně hledali masivní nárazníky: nejvíce exponovanými díly karoserie se tak stávají přednízadní blatníky, těsně obepínající kola. Při pohledu zboku pak zmatou dva na pohled totožné kruhové prvky nad zadními koly: zatímco na pravé straně je klasický uzávěr nádrže na 22 litrů nafty, vlevo je otvor pro nasávání vzduchu pro turbodmychadlíčko.

Po vnějších dojmech asi kupec Smartu nečeká orgie konzervativismu ani v interiéru - a jeho očekávání bude naplněno. Zejména v kombinaci s červenou barvou a příplatkovými tykadlovými hodinami a otáčkoměrem uprostřed působí auto uvnitř jako pokojík pro excentrika. Co začal Fiat Multipla, to je ve Smartu dovedeno do bláznivé krajnosti. S jistým překvapením ale zjistíte, že i přes hravost interiéru je ergonomie příkladná a nebýt spínací skříňky před řadicí pákou ve středovém tunelu, zvyknete si zde řídit za několik vteřin.

Široké dveře se svislou klikou sice usnadňují nastupování, ale v úzkém prostoru jsou méně praktické. To se ovšem nedá říct o sedadlech, jejichž skořepinová opěradla by s trochou nadsázky snesla instalaci i v Subaru Impreza WRX... Jediným handicapem jejich tuhosti a příkladného bočného vedení je tak paradoxně právě ona tuhost sedáku, díky které si zvláště pražskou dlažbu posádka notně užije... Odkládacích prostor je vcelku málo, za vtipné řešení ale považujeme systém doinstalovatelných otočných schránek pod středovou konzolí a také sítě místo obligátních kapes ve dveřích. Oba členové posádky nijak prostorově nestrádají - i se svými 195 centimetry jsem ani nevyužil maximální posuv sedadla vzad. Užitečná je také posuvná clona pod pevnou skleněnou střechou - když nic jiného, zvětší její odsunutí manipulační prostor pro složitý účes dámy...

Přístup k zavazadlovému prostoru je možný po odklopení skleněného okna vzhůru a zbytku zadního čela dolů. Poměrně vysoká nakládací hrana je kompenzována minimálními prostorovými nároky tohoto řešení, i když základní objem 150 litrů není nijak oslňující, v praxi jsme do Smartu naložili třeba čtyři patnáctikilové plechovky s barvou. Díky zmíněnému nevyužití prostoru za zadními sedadly vzniká další významná skulina, kam lze umístit další drobnosti a korunu využitelnosti nasazuje sklopné opěradlo spolujezdce, díky kterému jsme do Smarta nasoukali i bag s golfovými holemi...

Motor ve Smartu není vidět. Přední kapota je pevná, je tedy třeba hledat pod podlahou zavazadlového prostoru - a vskutku, velmi účinná izolace ukrývá miniaturní přeplňovaný vznětový tříválec o maximálním výkonu 30 kW. V praxi se "síla" tohoto agregátu projevuje solidním tahem zejména ve středním pásmu otáček a nezklame ani příznivá spotřeba. Ve městě, pro které je Smart primárně určen, jsme dosáhli průměru 3,7 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce. Při jízdě ale vydává tento agregát velmi specifický zvuk, který zvláště ve velmi nízkých otáčkách nemusí lahodit každému uchu.... ale jde jen o zvyk.

Kvůli úspoře místa je Smart osazen jen třístupňovou převodovkou a dvěma stálými převody. Nejde ale o automat - jen se o řazení převodů i ovládání spojky stará hydraulika. Řazení pak může probíhat manuálně klasickým voličem plus-minus mezi sedadly nebo lze řazení přenechat počítači. Variantu pseudo-automatu je ale nutno důkladně vyzkoušet. Prodlevy mezi řazením jsou nezvykle dlouhé, a i při rozjíždění z křižovatky je potřeba počítat s relativně pozdější reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Plynulost a rychlost řazení se zmenšuje s mírou razance rozjezdu - při mírné jízdě tak rozdíl od klasického automatu bude méně postřehnutelný. Zvykneme-li si ovšem na mírné rázy, lze na první pozici u semaforů způsobovat občasným řidičům vcelku zábavné šoky - Smart je totiž díky pružné pohonné jednotce velmi živý a v městském provozu se pohybuje s nevšední hbitostí.

Vzdor absenci posilovače je řízení málo namáhavé a potíže může naopak působit malá strmost řízení (4 otáčky volantu mezi dorazy). I když má auto překvapivě malý rejd, je s to se protáhnout i nezvladatelně vypadajícími místy k parkování. Díky délce přesně 2,5 metru je možno Smart zaparkovat příčně i v malých mezerách mezi auty. Při manévrech v těsných prostorách jde o zvyk: auto končí přesně tam, kde jeho kola a deseticentimetrová vzdálenost zadního okna ode zdi ještě neznamená, že se nedá dál couvat...

Horší je to pochopitelně na již zmíněné dlažbě nebo výtlucích, kde Smart poskakuje, ovšem v porovnání s většími vozy si vede vcelku statečně. Spíše než o držení stopy je ale třeba se bát o kola, protože auto místo rezervy vozí jen kompresor a soupravu na lepení děr v pláštích. Smart není náchylný ke smyku a brzdy s měkkým nástupem zastavují auto spolehlivě i několikrát po sobě. Na dálnici zastaví omezovač vůz na rychlosti 135 km/hod, ovšem tuto rychlost lze považovat za rozumnou jen na skutečně hladké vozovce. S vyšší rychlostí roste pochopitelně citlivost na boční vítr a vjetí do výmolu s miniaturními koly by také nemuselo být nejpříjemnější. Výlety mimo město ale vůz zvládá bez problémů a v běžném provozu se ani dynamikou, ani stabilitou mezi normálně vzrostlou automobilovou populací neztratí.

Auto jako takové určitě nezklame. Smíříme-li se s omezením zavazadlového prostoru a podvozku, s prodlevami při řazení a poskakovacím komfortu na nekvalitním povrchu jako daní za kategorii auta, zbývá už jen cena. Na začátku zmíněná úvaha o neexistenci poměru mezi rozměry auta a výrobními náklady bude tedy přivádět do showroomů Smartu spíše ty, kteří chtějí být z nějakého důvodu odlišní, pohybují se ve městě a většinou sami. Nejmenovaná pojišťovna, která těmito auty kdysi vybavila své pražské agenty, dobře věděla, že je dobré být sympaticky nápadný. I za cenu Octavie.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 471 709 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče a spolujezdce, centrální dálkové zamykání, el. ovládání oken, klimatizace, kožený volant a řadicí páka, skleněná střecha, sklopné sedadlo spolujezdce

Výbava testovaného vozu:metalický lak: (+11.540,-), el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+6.294,-), vyhřívaná sedadla (+8.743,-), mlhové světlomety (+6.294,-), sada na opravu pneu včetně kompresoru (+3.672,-), zásuvka pod sedadlem řidiče (+2.657,-), hodiny + otáčkoměr (+4.791,-), radio s CD přehrávačem (+13.639,-), 2 výškové + 2 basové reproduktory (+4.179,-)

Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 

Štítky Smart Testy Minivozy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 799
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 30 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 100 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 19.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 3.2 / 3.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 260
Objem nádrže (l):22
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 730 / 260
Rozměr pneu:175/55 R15 vpředu, 175/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2500
b) šířka (mm): 1515
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1812
e) rozchod vpředu (mm): 1286
f) rozchod vzadu (mm): 1354
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,54
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 



Nové jméno pro City-coupé: Smart ForTwo Nové jméno pro City-coupé: Smart ForTwo

Smart City-coupé bude od roku 2004 přejmenován na Smart…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…