Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smart Crossblade - Jde tu o vzhled

Michal Fokt

Smart Crossblade sice těžko někoho uchvátí svými jízdními výkony, ale vsadíme se s vámi, že na ulici vzbudí možná více pozornosti, než nejnovější Porsche, či Ferrari. Oznámení o jeho sériové výrobě patřilo jednoznačně k nejvýznamnějším novinkám...

Když se poprvé představila velice odvážná kreace jménem Smart Crossblade, tehdy ještě jako studie, zalíbila se snad úplně každému, její ztvárnění však jasně dávalo najevo, že jde pouze o působivou designérskou kreaci bez šance na sériovou výrobu. Jak je ale vidět, všechno je jinak, takže již tohle léto budeme moci potkávat na sinicích Evropy šťastné majitele crossbladů, který se od studie změnil tak málo, že si toho na první pohled ani nevšimnete.

První věc, která na konceptu Crossblade překvapila, byly chybějící blatníky a obnažená kola dosti vzdálená od jakýchsi "psudoblatníků" tvořených zalomením karoserie proto patřila k nejatraktivnějším prvkům tohoto smartu. Aby bylo u sériového modelu učiněno předpisům zadost, byl vůz vybaven jen opravdu decentními blatníčky, které jsou umístěny v bezprostřední blízkosti kol. Další změnou je nepatrné vytažení předního nárazníku do stran tak, že nyní zakrývá celou šíři běhounu kola, zatímco u studie mu k tomu kousek chyběl. Tvarově se však nárazník nezměnil a naprosto stejná zůstala i celá příď automobilu včetně nízkého větrného štítku, stylově přichyceného nýty. Také agresivně se tvářící maska chladiče je identická, světlomety pocházejí z modelů City Coupe a Cabrio.

Dalším milým překvapením je zachování ochranné boční výztuhy namísto dveří, ta se však neotvírá směrem ven, jako klasické dveře, ale pomocí plynové vzpěry vzhůru. Koncepční hladké pneumatiky byly nahrazeny klasickými, jejich úctyhodné rozměry však zůstaly, takže vpředu najdeme pláště o rozměru 195/40, vzadu pak dokonce 215/35. Design třípaprskových litých šestnáctipalcových kol je nyní méně výrazný, ale i přesto stále velmi atraktivní.

Nejvíce změn se odehrálo vzadu. Sériový Smart Crossblade má zcela nové zadní svítilny, které se nyní více podobají těm u ostatních sourozenců. Zcela přepracován byl také zadní nárazník. Z jeho středu již nevyčnívá pár koncovek výfuku, které jsou nyní namířeny k vozovce a skryty očím, zmizel i výkroj v horní části i po stranách, takže je nyní zadní kolo zcela zakryto. Modifikovány byly i vlastně jediné dveře automobilu, zajišťující přístup do zavazadlového prostoru, který pojme skromných 122 l nákladu.

Interiér je shodný s ostatními smarty, Crossblade jej má však částečně vyveden v červené barvě. Také zde nalezneme volič samočinné převodovky Softouch s možností ruční volby, pro případ, že by vám smartík zmokl je jeho audiosouprava voděodolná a nyní je možné ji doplnit i o měnič na kompaktní disky. Sedadla mají výraznější profilování, avšak klasické čalounění, takže v případě přeháňky bude nejspíš nutné vůz pár dní sušit v garáži.

Automobily Smart jsou vybaveny jedním zážehovým a jedním vznětovým motorem. Turbodiesel disponuje výkonem 30 kW, benzinové jednotky mají vyladění na 33 kW, 40 kW a 45 kW. U crossbladu však nebyl použit ani jeden z nich, pro jeho potřeby technici vyladili zážehový přeplňovaný tříválec Suprex s dvouventilovou technikou a chladičem stlačeného vzduchu na solidní výkon 52 kW při 5470/min. Točivý moment motoru o objemu 0,6 l vrcholí slušnou hodnotou rovných 100 N. m při 3210/min. Také tomuto automobilu byla omezena největší rychlost na 135 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h výrobce u tohoto 740 kg těžkého vozu neudává.

Smart Crossblade má rozvor 1812 mm, délku 2622 mm, šířku 1618 mm a výšku 1508 mm, ani při těchto skromných rozměrech a absenci rámu čelního skla se však není třeba obávat o bezpečnost posádky. Tu stále zajišťuje ochranná klec Tridion, která i přes minimální deformační zóny dokáže absorbovat náraz, a to díky převedení energie směrem pod kabinu. Případnou boční kolizi pohltí robustní prahy a pomoci dokáže i výztuha namísto dveří.

Pro švýcarský trh byla cena automobilu Smart Crossblade stanovena na 33.900 franků, což je přibližně 720.000 korun. To už je tedy opravdu hodně, ale za výlučnost se musí zaplatit.


Michal Fokt