Španělská Rally 2011 – V Katalánsku slaví Loeb, Hänninen se škodovkou je mistrem světa SWRC

Španělská Rally 2011 – V Katalánsku slaví Loeb, Hänninen se škodovkou je mistrem světa SWRC

 

Z první etapy na šotolině se stala Loebova výhoda a na asfaltu si svůj náskok vzít nenechal. Škoda Fabia S2000 dovezla Hänninena k vytouženému titulu.

Dvanáctou soutěž a zároveň předposlední podnik světového šampionátu WRC (a také poslední soutěž SWRC) obstarala Španělská Rally, jejíž tři etapy se odehrávaly na mixu šotoliny a asfaltu slunného Katalánska. Měřených kilometrů bylo v okolí města Salou připraveno 406,5 (celkem 1590 km), jednalo se tedy o nadprůměrně dlouhou soutěž, která vzhledem k pouhému tříbodovému odstupu mezi první trojicí průběžného pořadí, slibovala napínavé souboje o každou sekundu. Fiestu WRC za DS3 WRC vyměnil Rus Novikov, jako první tak měl možnost přímé konfrontace dvou největších rivalů. Ve Walesu se ale opět vrátí do Fiesty WRC a to dokonce jako třetí člen továrního týmu Ford.

V kategorii SWRC se jelo ve Španělsku o titul, největší nárok měl Fin Hanninen a Estonec Tanak, s mírným odstupem je sledoval jihlavský jezdec Martin Prokop. Ten již oficiálně oznámil svůj start s Fordem Fiestou WRC na následující soutěži ve Walesu, Češi tak po letech opět budou mít zástupce v nejvyšší kategorii.

„Splněný sen – zní to sice jako to nejprofláknutější klišé, ale lépe se ten pocit asi popsat nedá,“ popisuje své pocity Martin Prokop.

Předsoutěžní shakedown dlouhý 2,94 km nejrychleji projel Petter Solberg (2:08,5), který je ve stejné situaci jako loni – závěrečné soutěže sezóny si dotuje ze svého. O 0,2 pomalejší byl Villagra!, další dvě desetiny přidal Ogier.

Video

První etapa: Šotolina s příchutí prachu

První etapa byla složena ze šesti měřených testů (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 160,4 km. Jako první vyrazil na šotolinovou trať Loeb a teoreticky měl ztrácet čištěním trati. Jeho pozice se ale nakonec ukázala jako výhra, protože Seb zvířil tolik prachu, že ostatní za ním nebyli schopni držet jeho tempo a výrazně ztráceli i přes navýšení rozestupu ze dvou na tři minuty. Hirvonen šel mimo trať, naštěstí nic nepoškodil a stihnul zajet třetí čas (+15,4). Petter takové štěstí neměl, vylomil kolo a DS3 odstavil. Stejně tak dopadnul i Ken Block. Lišácky na to šel Meeke, který přijel do časové kontroly o minutu později, dostal 10 sekund penalizaci, ale měl výrazně lepší podmínky na trati než ostatní – zajel páté místo. Druhé místo zajel Latvala (+7,4), který se ukázal zdatným soupeřem.

Další dva testy vyhrál Ogier, který se díky tomu posunul na třetí místo (+11,9), celkově však vede jeho zkušenější kolega Loeb. Stříbro okupuje Latvala (+5,3), který do cíle po několika krizovkách přijel bez předního nárazníku. Následuje polední servis.

Odpoledne se rozestupy natáhly ještě o minutu (na 4. minuty) a na časech to bylo znát. Výborně si vedl Latvala, který dva testy vyhrál a dostal se do celkového vedení. V poslední erzetě však dostal defekt, ztratil 46 sekund a s celkovým mankem +30,6 spadnul na druhé místo za vedoucího Loeba. Defekt srazil i Ogier a na třetím místě se tak hřeje Hirvonen (+54,2). Poslední test se jel již za tmy, což se zvířeným prachem nebylo nic jednoduchého – jezdci si na to také velmi stěžovali.

SWRC a PWRC

Již v prvním testu havaroval adept na titul Tanak, který trefil stejný kámen jako Petter Solberg a o titul (možná) v tomto okamžiku přišel. Druhý adept na mistra SWRC Hanninen se tak nemusel nikam bezhlavě hnát a držel si stříbrnou pozici o sekundu za vedoucím Al-Attiyahem:

„Situace se pro nás změnila hned v úvodní zkoušce, ale víme, o co jde. Snažíme se jet hlavou a udržet koncentraci. Do cíle vede ještě dlouhá cesta.“

Martin Prokop držel s odstupem 28 sekund čtvrté místo, stěžoval si ale na poslední zkoušku, která se jela na šotolině již za tmy – to označil Martin za hazard se zdravím jezdců i diváků. Mezi PWRC vede Flodin před Kosciuszkem (+35,9), Martin Semerád bojující o celkové druhé místo je čtvrtý se ztrátou přes 5 minut.

Druhá etapa: Latvala roste i na asfaltu

I sobotní etapa se skládala z šesti erzet (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 143,5 km, tentokráte ovšem na asfaltovém povrchu a za příjemného sluníčka. Mechanici tedy museli v servisu přestavit podvozek ze šotolinové verze na tu asfaltovou. Dopoledne patřilo Loebovi – na asfaltu je prostě nejrychlejší, dvě zkoušky vyhrál a v poslední byl druhý. Překvapením dne byl Latvala s Fiestou WRC, který je i na asfaltu hodně rychlý a dokáže s velkým Sebem téměř držet krok. Ogier dostal další defekt, spadnul na šestou příčku, ale už se zase škrábe vzhůru. Škoda včerejší smůly Pettera Solberga, ten dnes na trať nenastoupil. Následuje polední servis.

Odpoledne se do toho opět obul Latvala, který první test vyhrál. Stejně tak kraloval i v posledním sobotním testu, vedoucího Loeba však stáhnul pouze o 5 sekund. Jedním vítězstvím se blýsknul i Sordo, který celý den stahuje celkově třetího nevýrazného Hirvonena, nyní na něj ztrácí 37,4 sekundy. Mikko podle svých slov jede co to dá, ale časy tomu neodpovídají. Defektový smolař soutěže Ogier je pátý, na čtvrté místo ztrácí více než minutu.

SWRC a PWRC

Mezi es-dvoutisícovkami se Prokop dostal (i) díky problémům Breena s poloosou na třetí místo. Na druhého Hanninena, kterého by potřeboval porazit, však ztrácí 46 sekund. Juho si jede svou soutěž, ve které chce hlavně dojet a vítězit nepotřebuje. I přes to se dostal k vedoucímu Al-Attiyahovi na 0,4 sekundy, může za to hlavně katařanův výlet mimo trať v RZ10 a poškozená převodovka.

V kategorii produkčních vozů všechny testy mimo jednoho vyhrál Paddon a potvrdil tak svůj letošní titul. Martin Semerád havaroval v první ranní erzetě, když mu při brzdění prasknul ráfek a jeho Mitsubishi prostě nezatočilo. Celkově tak stále vede Flodin o 11 sekund před Kosciuszkem.

Třetí etapa: Smolař Ogier a taktika Fordu

Nedělní etapa obsahovala také šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí erzet) o měřené délce 102,6 km. Nedělní dopoledne patřilo i přes problémy s brzdami Ogierovi, který jeden test vyhrál a dvakrát byl druhý. O půlminutu tak ukrajuje ztrátu na čtvrtého Sorda, kterému za se odešel posilovač řízení a nazul nevhodné měkké pneu. Loeb si hlídá svůj půlminutový náskok na Latvalu, ten s největší pravděpodobností přepustí své místo třetímu Hirvonenovi ve prospěch „boje o titul.“

V první odpoledním testu zajel nejlépe opět Ogier a dostal se na 14 sekund za Sorda. V následující zkoušce však mladého Francouze zradil motor a protrápenou soutěž tak opouští. Stejná zkouška se stala osudnou i mladému Wilsonovi, který zde urazil kolo. V následujícím testu poslušně pustil Latvala Hirvonena před sebe – přijel brzy do časové kontroly a nechal si přidělit penalizaci 2 min.

Power Stage

Závěrečná live rychlostní zkouška se stala kořistí týmu Mini – nejrychleji ji prolétnul Meeke před Sordem (+0,2), jeden bod za třetí místo si připsal Loeb (+4,9). Miníkům tahle zkouška opravdu svědčila, komentátor dokonce chvílemi Meekeho podezříval, že jel nějakou zkratkou. Latvala dostal za úkol vyhrál a obrat tak o bonusové body Loeba, nejel však nijak zázračně rychle a tak před cílem ještě chvíli kličkoval a sbíral čas, aby neohrozil Hirvonena.

Z katalánského vítězství se tak raduje Sebastien Loeb, který vedl od prvního dne, kde se jeho nečekaným spojencem stala prášící šotolina. Druhé místo si po taktických hrátkách připisuje nevýrazný Hirvonen, který jako jediný ještě může promluvit do bojů o titul. Ten je naopak nenávratně ztracen pro Ogiera, kterého srážely defekty a nakonec to neunesl jeho motor. Bronz si odváží Latvala, který byl opět rychlejší než týmový kolega, ale ku prospěchu týmu jej před sebe (opět) pustil. Příjemně opět překvapily vozy Mini, které obsadili čtvrté a páté místo a tentokrát dojeli oba až do cíle. Tovární tým Citroen navíc už nemůže být předstižen, takže si připisuje letošní korunu mezi konstruktéry.

Celkové výsledky Rally RACC Catalunya 2011:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Sébastien Loeb / Daniel ElenaCitroën DS3 WRC4:05:39,3
2.Mikko Hirvonen / Jarmo LehtinenFord Fiesta RS WRC+2:06,9
3.Jari-Matti Latvala / Mikko AnttilaFord Fiesta RS WRC+2:32,4
4.Dani Sordo / Carlos Del BarrioMini Cooper WRC+3:24,1
5.Kris Meeke / Paul NagleMini Cooper WRC+5:15,0
6.Mads Ostberg / Jonas AnderssonFord Fiesta RS WRC+5:54,2
7.Evganiy Novikov / Denis GiraudetCitroën DS3 WRC+9:31,8
8.Henning Solberg / Ilka Minor-PetraskoFord Fiesta RS WRC+9:40,1
9.Dennis Kuipers / Frederic MiclotteFord Fiesta RS WRC+11:13,8
10.Juho Hanninen / Mikka MarkkulaŠkoda Fabia S2000+13:49,2

„Je skvělé být zpět. Od Finska se nám moc nevedlo, defekt v Německu, má chyba v Austrálii a selhání motoru na mé domácí soutěži ve Francii. Byl jsem trochu zklamán. Měli jsme slušné vedení v šampionátu a to jsme ztratili během tří soutěží. Nyní jsme začínali od nuly a vyhráli jsme, takže jsme nemohli začít lépe,“ říká vítězný Sebastien Loeb, který se tak znovu přiblížil dalšímu mistrovskému titulu. „Víkend ve Španělsku jsem si užíval. Byla to dobrá bitva s Jari-Mattim. Když jsme ve úterý viděl kolik je šotoliny na trati tak jsem nebyl spokojený. Nakonec mi trochu pomohlo počasí a bylo to pro mne snazší. Na asfaltu jsem pak už byl s půlminutovým náskokem jistý.

„Chtěli jsme samozřejmě vyhrát. Nebylo to vůbec snadné vítězství, museli jsme tvrdě bojovat až do konce," uvedl Loeb po oslavě svého 67. triumfu při 150. startu ve WRC. „Vybrat ty nejlepší pneumatiky, bylo kvůli špatnému počasí náročné. Nebyli jsme před Power Stage v příliš výhodné pozici, ale nakonec se nám podařilo získat bod, který by se mohl za tři týdny hodit! Na asfaltu musíte jezdit podobným stylem jako na okruhu. Ale letos jsme položili základy pro naše vítězství už na šotolině."

Stájový šéf Olivier Quesnel: „Dnes jsme velmi pyšní na náš titul, sedmý v řadě pro Citroën. Vyhráli jsme deset z dvanácti dosud odjetých rally, ve kterých jsme si připsali body. Sebastien Ogier a Julien Ingrassia sice tento víkend neuspěli, nicméně výsledek týmu je i jejich dílem díky vynikající sezoně. Musíme jejich problém pečlivě analyzovat a odhalit přesně příčinu. Ale už nyní víme, že to nesouvisí s vypadnutím Loeba ve Francii. Pro tuto sezonu jsme si dali dva cíle - tituly mezi piloty a konstruktéry. Dnes jsme splnili první z nich!"

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

PořadíJezdecBody
1.Sébastien Loeb (FRA)222
2.Mikko Hirvonen (FIN)214
3.Sébastien Ogier (FRA)193
4.Jari-Matti Latvala (FIN)146
5.Petter Solberg (NOR)110
6.Mads Ostberg (NOR)70
7.Dani Sordo (ESP)57
8.Matthew Wilson (GBR)53
9.Henning Solberg (NOR)44
10.Kimi Räikkönen (FIN)34
11.Federico Villagra (ARG)20
12.Denis Kuipers (HOL)17
13.Khalid Al-Qassimi (SAE)15
14.Juho Hänninen (FIN)14
15.Kris Meeke (GBR)13

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

PořadíTýmBody
1.Citroën Total World Rally Team397
2.Ford Abu Dhabi World Rally Team351
3.M-Sport Stobart Ford Rally Team145
4.Petter Solberg World Rally Team98
5.FERM Power Tools World Rally Team44
6.Team Abu Dhabi42
7.Munchi’s Ford World Rally Team 38
8.Monster World Rally Team19
9.Van Merksteijn Motorsport16
10.Brazil World Rally Team3
11.Ice 1 Racingdisvalifikován

SWRC a PWRC

Fin ve službách české škodovky si v poslední etapě počínal jako šampión – předstihnul Al-Attiyaha a do cíle dojel jako vítěz poslední soutěže SWRC. Po loňském triumfu v IRC tak do své sbírky přidává i mistrovský titul SWRC, nás může těšit že se tak stalo za volantem Škody Fabia S2000. Juhovi posíláme velkou gratulaci.

Druhé místo v Katalánsku v nepodařené sezóně vybojoval Násser Al-Attiyah na Fiestě S2000 (+14,9). A na stejném voze se zázraku nedočkal a bronzový stupínek ve Španělsku (+57,7) i celkově patří českému jezdci Martinu Prokopovi. Ott Tanak si dojel pro sedmou příčku, která mu zajistila celkové stříbro v seriálu SWRC.

Celkové výsledky Rally RACC Catalunya 2011 v kategorii SWRC:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S20004:19:28,5
2.Nasser Al-Attiyah / Giovanni BernacchiniFord Fiesta S2000+14,9
3.Martin Prokop / Jan TománekFord Fiesta S2000+57,7
4.Craig Breen / Gareth RobertsFord Fiesta S2000+2:20,2
5.Hermann Gassner jr. / Timo Gottschalk Škoda Fabia S2000+5:02,1
6.Ott Tänak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 +30:12,7
7.Karl Kruuda / Martin Järveoja Škoda Fabia S2000+31:01,4
8.Albert Llovera / Diego Vallejo Fiat Abarth Grande Punto S2000+52:39,1

Juho Hänninen: „Perfektní den pro nás všechny a skvělý úspěch v mé kariéře. Všechno fungovalo na výbornou. Nemuseli jsme jet s maximálním rizikem, přesto jsme byli pořád vpředu. Chtěl bych speciálně poděkovat všem, kdo nám při tomto úspěchu pomáhali. Měli jsme zajištěné podmínky, abychom mohli soutěžit na nejvyšší úrovni a světový titul je pro nás všechny zasloužená odměna.“

Týmový šéf Raimund Baumschlager: „Dnešek je pro nás všechny výjimečný. Juho potvrdil svou třídu a odjel precizní a taktickou soutěž. Byl po celou sezonu bezesporu nejrychlejší a nejkonstantnější pilot. Můžeme být na náš společný výkon hrdí!“

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

PořadíJezdecBody
1.Juho Hänninen (FIN)133
2.Ott Tänak (EST)113
3.Martin Prokop (CZE)106
4.Bernardo Sousa (POR)67
5.Hermann Gassner jr. (GER)65
6.Karl Kruuda (EST)64
7.Nasser Al-Attiyah (KAT)56
8.Eyvind Brynildsen (NOR)34
9.Albert Llovera (AND)18
10.Craig Breen (GBR)12
-.Frigyes Turán (HUN)Diskvalifikace

Vše o šampionátu WRC na Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Španělská Rally 2011 – V Katalánsku slaví…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3 Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3

Z výrobní linky ve francouzském Poissy sjelo od roku 2010…

Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech

V době, kdy se už většinou schyluje k modelové obměně,…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…