Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Srovnávací test: Dacia Logan MCV 1.5 dCi vs. Renault Kangoo 1.5 dCi

Svět motorů
Diskuze (8)
Dacia Logan MCV dává konkurentům své třídy lekci z prostornosti. Dokáže ohrozit modely o třídu větší?

Připadá vám dnešní dvojice poněkud nesourodá? Žádný div. Mezi Loganem MCV a Renaultem Kangoo zeje technický rozdíl třídy, doprovázený příplatkem sedmdesát tisíc korun. Vysvětlení nabízí pohled do ceníku konkurentů loganu: Seat Ibiza ST, Škoda Fabia Combi i Peugeot 2008 ve srovnatelné výbavě a s dieselem pod kapotou stojí skoro čtyři sta tisíc, tedy víc než zde přítomný Renault Kangoo. Pakliže si tedy chcete připlatit za prostor, je právě hranatá polododávka nejdostupnější možností.

DOJEM

Pracovitější i civilnější

Nejmenší kombíky dnes častěji hrají spíše stylovou než praktickou úlohu, což se odráží na designu. Jednoduše pojatý Logan MCV je výjimkou. Příď společná s modelem Sandero slibuje eleganci evropského střihu, ale zadní boční dveře a jednoduše přilepený dlouhý převis unášejí myšlenku kamsi do Indie. Vzájemně nesladěné linie bočních oken, zadních lamp a nízkého nárazníku zdůrazňují pracovní poslání na úkor tvarové harmonie. Skautskou přátelskost dacii upřít nelze, do soutěže krásy by ji ale stěží někdo přihlásil.

Kangoo má poslání sluhy vepsáno ještě hlouběji, jemné detaily ale naznačují, že svůj život bere s humorem. Prolisy kolem podběhů a bočních oken, souměrně umístěné kliky dveří a štíhlé zadní lampy dodávají celku dávku francouzské lehkosti, testovanému vozu poskytly výbornou službu elegantní lité ráfky.

Uvnitř najdeme vzhledových rozdílů méně. Materiály i ovladače se místy shodují, u některých máme lepší dojem z dacie. Dojem z kabiny vyznívá lépe u renaultu, je to ale hlavně zásluhou obrovského prosklení a vzdušnosti.

Pořizovací náklady Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW (etalon) Renault Kangoo 1.5 dCi/66 kW
Základní cena 294 900 Kč (Arctica) 366 900 Kč* (Zen)
Cena verze Světa motorů 294 900 Kč (Arctica) 366 900 Kč* (Zen)
Výbava verze Světa motorů ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Boční airbagy Ano 6000 Kč
Klimatizace Ano Ano
Palubní počítač Ano Ano
Tempomat 6000 Kč 6000 Kč
Mlhovky Ano 3000 Kč
Elektrické ovládání předních/zadních oken Ne/3000 Kč Ano/ne
Zadní parkovací senzory 6000 Kč 8000 Kč
Rádio s CD a MP3 Ano 8000 Kč
Navigace 7500 Kč 21 800 Kč
Litá kola 9000 Kč 10 000 Kč
Metalíza 10 900 Kč 12 500 Kč
Porovnání cen 294 900 Kč (nejlepší) 366 900 Kč* (o 24 % horší)
POŘADÍ 1. 2.
* akční cena

PROSTOR A POHODLÍ

Hodíme si kostkou

Krabicovitější vzhled i velká prosklená plocha kangoo pramení z jeho rozměrů blížících se kostce. Proti Loganu MCV je o devatenáct centimetrů kratší, o deset (!) širší a na výšku má navrch o celých pětadvacet čísel, nepočítaje robustní střešní lišty. Tím kangoo nejvíc prozrazuje užitkové kořeny, osobní provedení z takové výšky moc nevytěží. Velkorysá šířka ovšem hraje zásadní roli. Zejména vzadu, kde renault nabídne rovnocenně

široká sedadla, tím pádem pobere tři dětské sedačky. Pro ten případ jsou pak znamenitým pomocníkem posuvné dveře: usazování i kurtování ratolestí jde jako po másle. Rozměry sedadel jsou ale skromné, pro dospělé na dlouhou cestu žádný zázrak. Křesla vpředu tvarem i velikostí potěší víc, řidič má díky vysokému čelnímu sklu výborný výhled.

Smysl pro detail ale není silnou stránkou. Při zavírání bočních posuvných dveří se klika kroutí do všech stran, až by jednomu zůstala v ruce, nekryté kontakty vyhřívání zadního okna přitahují vlhkost, volantu chybí podélný posuv a na zakrslé páčky pod ním aby dosáhla chobotnice. Radost nemáme ani z rezervy umístěné pod podlahou. Na druhou stranu mechanismus sklápění zadních sedadel působí sympaticky robustně.

Ach, jak jsem rozvrkočena

Cenovou výhodu dacie můžeme přepočítávat nejen na objem kufru, ale i různé kvalitativní prohřešky. Vůle a křížení posuvu sedadla řidiče, zpětné

zrcátko, které překlopením do ztmavené polohy poskočí do jiného úhlu, hadrová podlážka kufru, která se pod těžšími předměty prohne až k rezervnímu kolu… Na to všechno se dá snad zvyknout nebo svépomocí vylepšit, vážnější starost si však děláme o měkká sedadla s rozvalující se vnitřní výplní.

Také v loganu řidičovu pozici kompromituje pouze výškově stavitelný volant, do výhledu navíc zasahují skloněné sloupky. Vzadu se kupodivu sedí o něco pohodlněji než v kangoo, což vysvětluje výraznější sklon opěradla i delší sedák. Místa na kolena i chodidla je dostatek, čalounění ale působí stejně filigránsky a krátký zdvih hlavové opěrky poskytuje bezpečnou oporu jen dětem. Vzhledem k mechanické příbuznosti s Renaultem Clio nepřekvapí omezená šířka, prostřední místo hraje spíš symbolickou roli.

Kufry, pračky, zpovědnice

Není nám jasné, jak se specialisté Renaultu dopočítali 660 litrů objemu kufru. Nám teoretický objem kvádru ze základních rozměrů vychází na 553 l. U dacie oficiální údaj 573 litrů našemu odhadu odpovídá, přestože vybrání za podběhy by mělo jeho objem ještě zvětšit.

Živý pohled ovšem i tak ukazuje, že kangoo je praktičtější. Má pravidelnější tvar, rozměrnější vstup a nad rámec základního objemu disponuje velkorysou výškou. Pevnou podlahu bychom se nebáli zatížit něčím těžším, výhodou je i skládání celých sedadel v poměru 2:1. Dacia takto dělí jen opěradla, což variabilitu uspořádání omezuje.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Logan MCV Renault Kangoo
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 160/14 157/18
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 94-98/96, 8-11/7 110-117/113, 15-22/17
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 139/140, 127/129 148/152, 132/140
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 45 x 45 / 44 x 45 44 x 46 / 38 x 40
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 44 x 58 43 x 57
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 80 x 101 108 x 112
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 60/182 56/-

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Pět není povinných

Turbodieselová patnáctistovka je v obou vozech naladěná na 66 kW a spojená s pětistupňovou převodovkou. Nejvyšší povolená hmotnost Renaultu

Kangoo 1950 kg je ovšem skoro o tři metráky vyšší než u Loganu MCV, což si spolu s nevýhodnou aerodynamikou vyžádalo kratší převody.

Po městě nebo na okresní cestě proto právě kangoo nabídne pohotovější rozjezdy, rychlejší reakce i kratší přeskoky mezi jednotlivými stupni. Prázdný vůz se městským centrem hravě proplétá na čtyřku, pětka táhne už od 70 km/h. Na dálnici se ovšem otáčkoměr vyšplhá až ke 3000 ot./min, což se odráží v téměř sedmilitrové spotřebě. Kdo jezdí často s plně zatíženým vozidlem, měl by zvážit dvacetitisícový příplatek za silnější verzi 80 kW s šestikvaltem.

Držte nízké otáčky

V Dacii Logan představuje 66 kW vrchol nabídky. Vzhledem k jejímu nenáročnému poslání a nízké hmotnosti to stačí. Delší nastavení převodů je rozhodně poznat. Zátah motoru je v nejnovější generaci příjemně hladký, plynulý a prostý výrazného turboefektu. Přesto musíme stále dávat pozor, abychom se s otáčkami nepropadli příliš nízko. Ve městě čtyřku nezařadíme, pětka je hluchá až do 100 km/h. Odměnou je dálničních 2200 ot./min a spotřeba 5,5 litru.

Z toho zjevně vycházel i návrh odhlučnění agregátu. Hlasité rezonance kolem dvou a půl tisíce otáček překvapí, ale protože se k takové hranici dostáváme jen při předjíždění, nemusí to tak moc vadit. Celkově vzato je motor v obou autech příjemně tichý, což zejména v kostelní akustice karoserie kangoo mile potěší.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW Renault Kangoo 1.5 dCi/66 KW
Motor, ventilový rozvod vznětový čtyřválec, OHC vznětový čtyřválec, OHC
Zdvihový objem cm3 1461 1461
Největší výkon (kW/ot. za min) 66/4000 66/4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 220/1750 200/1750
Převodovka manuální pětistupňová manuální pětistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4492 x 1733 x 1550 4304 x 1829 x 1801
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2634, 1493/1476 2697, 1521/1533
Rozměr pneumatik 185/65 R 15 205/55 R 16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1165/505 1395/650
Objem zavazadelníku (l) 573/1518 660/2600
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 50/1316 60/1304
Nejvyšší rychlost (km/h) 173 160
Emise CO2 (g/km) 99 119
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 9,3/15,8 11,5/13,5
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2200 3000
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 38,6 42,3
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46/87/126 47/86/124
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,3 6,5

JÍZDA

Rozvor a šířka nadevše

Jezdí se lépe v rodinném kombíku, nebo v dodávce? Záleží na velikosti a přiměřených proporcích. Dacia je o devatenáct centimetrů delší než kangoo,

ale rozvor má kratší o celých šestadvacet čísel. Přičteme-li k tomu úzkou stavbu, je jasné, že k udržení stability je třeba výrazně tužší naladění podvozku. Ne že by logan na patnáctipalcových kolech dupal, kopal a drncal, ale pohyby karoserie má přísně utažené a jízda je místy nepohodlně napružená. S rychlým převodem řízení to celé při rychlém cestování působí trochu nervózně.

Za volantem Renaultu Kangoo zavane duch starých časů. S koly v rozích a širokým rozchodem je kostička pevná v kramfl ecích a po silnici se valí s neomalenou jistotou otce velké rodiny. Ubíhající krajina by se snad na rozměrná skla mohla promítat černobíle. Aby se vůbec nějak projevilo vysoké těžiště, musíte už s autem vyloženě cvičit. Relaxovaná povaha vozu a pomalý převod řízení přitom řidiči sugerují pravý opak. V nouzových manévrech je renault trochu neohrabaný, po zbytek cesty ale posádku uklidňuje vláčným pohupováním a z míry ho nevyvedou ani větší hrboly.

ZÁVĚR

Dacia Logan MCV má ve své kategorii snadné postavení: extrémně dostupnou cenou bojuje proti skromné skupině konkurentů. Nahlédnout o třídu výš se jí ale ani s obřím kufrem nedaří. Je sice sporné, zda kangoo opravdu nabízí větší základní objem zavazadlového prostoru, ale v mírách interiéru, variabilitě vnitřního prostoru, kvalitě zpracování i jízdním komfortu jasně vede. Rozhodující výhodou je uspořádání zadních sedadel pro pětičlennou posádku, které jasně ukazuje, že úzké auto v praxi nemůže nabídnout všestranně využitelný prostor. Horší hodnoty spotřeby a zrychlení logicky odrážejí vyšší hmotnost, která k vozu o třídu většímu patří.

Pořadí 1. Renault Kangoo 2. Dacia Logan
Plusy Vnitřní prostor a variabilita Na svou třídu rekordní objemu kufru
  Skvělý komfort odpružení Nízká spotřeba paliva
  Výborný výhled řidiče Tichý a plynulý tah motoru
Minusy Krátká pětistupňová převodovka Úzká karoserie vlastně není pětimístná
  Odbyté detaily v interiéru Rezervy v dílenském zpracování
  Vyšší spotřeba paliva Dlouhé přeskoky převodů
Průměr celkem 1,78 2,02
Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
  Dacia Logan MCV Renault Kangoo
DOJEM
Design 2,00 1,75
Dílenské zpracování 3,00 2,00
Průměr 2,50 1,88
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,50 1,50
Sedadla 3,00 1,75
Zavazadelník a variabilita 2,50 1,50
Ovládací prvky 2,00 2,25
Průměr 2,50 1,75
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,00 1,50
Pružnost 2,00 2,00
Spotřeba 1,25 2,00
Průměr 1,42 1,83
JÍZDA
Řazení 1,50 1,50
Řízení 1,75 1,50
Brzdy 1,50 2,25
Ovladatelnost 1,50 1,50
Jízdní komfort 2,00 1,50
Průměr 1,65 1,65
CELKEM
Průměr celkem 2,02 1,78
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším malým kombi/MPV se vznětovým motorem o objemu 1,5 až 1,6 litru a požadovanou výbavou je Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW Arctica za 294 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 309 645 Kč. Za cenu od 309 646 Kč do 324 390 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Autoři: Martin Frei, Martin Machala, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (8)
22. 7. 2014 07:57
Re: Charitativní zápas
Reálně jde srovnat úplně všechno. Srovnáním "nesrovnatelného" zvýrazníš rozdíly, které by si jinak nikdo nevšiml.
19. 7. 2014 22:02
Re: test netest
Přesně. Test ani nemá cenu číst. Co přijde příště? Srovnání Citiga a Smartu for Two, ze kterého vyjde, že do Citiga se vejde víc lidí a Smart je kratší?
Postavte proti sobě osobní verzi Dokkeru proti Berlingu a Kangoo. To bude férový srovnávací test. Nebo bylo v zadání "srovnejte to MCV s čímkoliv, jen nesmí vyhrát"? :-)
Avatar - The Spešl Uan
19. 7. 2014 13:10
Re: test netest
Ano, byl by. Tohle je více než nesmysl, ale Dokker si asi těžko koupí rodina. Pro firmu určitě, stejně jako Kangoo, ale myslím že trochu smyslu to má. ;-)
Avatar - rohYpnol
19. 7. 2014 12:45
Re: Buď ignorantství, nebo záměr.
které auta s dvojnásobnou cenou jsem srovnával?
19. 7. 2014 11:55
test netest
Proč srovnáváte hrušky s vejci? Když už, tak Dacia má přece proti Kangu Doker a taky za velmi dobré peníze, skoro bych tvrdil, že byť je lehce dražší než Logan MCV, přesto výhodnější. A svezení s Dokrem? Byl jsem hodně mile překvapen právě s tímhle motorem. Podle mě jediná výhoda Kanga proti Dokru je sklápění zadních sedaček do podlahy, což v této třídě nikdo jiný nenabízí. To by mohl být zajímavý test