TEST Srovnávací test: Dacia Logan MCV 1.5 dCi vs. Renault Kangoo 1.5 dCi
Připadá vám dnešní dvojice poněkud nesourodá? Žádný div. Mezi Loganem MCV a Renaultem Kangoo zeje technický rozdíl třídy, doprovázený příplatkem sedmdesát tisíc korun. Vysvětlení nabízí pohled do ceníku konkurentů loganu: Seat Ibiza ST, Škoda Fabia Combi i Peugeot 2008 ve srovnatelné výbavě a s dieselem pod kapotou stojí skoro čtyři sta tisíc, tedy víc než zde přítomný Renault Kangoo. Pakliže si tedy chcete připlatit za prostor, je právě hranatá polododávka nejdostupnější možností.
DOJEM
Pracovitější i civilnější
Nejmenší kombíky dnes častěji hrají spíše stylovou než praktickou úlohu, což se odráží na designu. Jednoduše pojatý Logan MCV je výjimkou. Příď společná s modelem Sandero slibuje eleganci evropského střihu, ale zadní boční dveře a jednoduše přilepený dlouhý převis unášejí myšlenku kamsi do Indie. Vzájemně nesladěné linie bočních oken, zadních lamp a nízkého nárazníku zdůrazňují pracovní poslání na úkor tvarové harmonie. Skautskou přátelskost dacii upřít nelze, do soutěže krásy by ji ale stěží někdo přihlásil.
Kangoo má poslání sluhy vepsáno ještě hlouběji, jemné detaily ale naznačují, že svůj život bere s humorem. Prolisy kolem podběhů a bočních oken, souměrně umístěné kliky dveří a štíhlé zadní lampy dodávají celku dávku francouzské lehkosti, testovanému vozu poskytly výbornou službu elegantní lité ráfky.
Uvnitř najdeme vzhledových rozdílů méně. Materiály i ovladače se místy shodují, u některých máme lepší dojem z dacie. Dojem z kabiny vyznívá lépe u renaultu, je to ale hlavně zásluhou obrovského prosklení a vzdušnosti.
Pořizovací náklady | Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW (etalon) | Renault Kangoo 1.5 dCi/66 kW |
Základní cena | 294 900 Kč (Arctica) | 366 900 Kč* (Zen) |
Cena verze Světa motorů | 294 900 Kč (Arctica) | 366 900 Kč* (Zen) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání | |
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||
Boční airbagy | Ano | 6000 Kč |
Klimatizace | Ano | Ano |
Palubní počítač | Ano | Ano |
Tempomat | 6000 Kč | 6000 Kč |
Mlhovky | Ano | 3000 Kč |
Elektrické ovládání předních/zadních oken | Ne/3000 Kč | Ano/ne |
Zadní parkovací senzory | 6000 Kč | 8000 Kč |
Rádio s CD a MP3 | Ano | 8000 Kč |
Navigace | 7500 Kč | 21 800 Kč |
Litá kola | 9000 Kč | 10 000 Kč |
Metalíza | 10 900 Kč | 12 500 Kč |
Porovnání cen | 294 900 Kč (nejlepší) | 366 900 Kč* (o 24 % horší) |
POŘADÍ | 1. | 2. |
* akční cena |
PROSTOR A POHODLÍ
Hodíme si kostkou
Krabicovitější vzhled i velká prosklená plocha kangoo pramení z jeho rozměrů blížících se kostce. Proti Loganu MCV je o devatenáct centimetrů kratší, o deset (!) širší a na výšku má navrch o celých pětadvacet čísel, nepočítaje robustní střešní lišty. Tím kangoo nejvíc prozrazuje užitkové kořeny, osobní provedení z takové výšky moc nevytěží. Velkorysá šířka ovšem hraje zásadní roli. Zejména vzadu, kde renault nabídne rovnocenně
široká sedadla, tím pádem pobere tři dětské sedačky. Pro ten případ jsou pak znamenitým pomocníkem posuvné dveře: usazování i kurtování ratolestí jde jako po másle. Rozměry sedadel jsou ale skromné, pro dospělé na dlouhou cestu žádný zázrak. Křesla vpředu tvarem i velikostí potěší víc, řidič má díky vysokému čelnímu sklu výborný výhled.
Smysl pro detail ale není silnou stránkou. Při zavírání bočních posuvných dveří se klika kroutí do všech stran, až by jednomu zůstala v ruce, nekryté kontakty vyhřívání zadního okna přitahují vlhkost, volantu chybí podélný posuv a na zakrslé páčky pod ním aby dosáhla chobotnice. Radost nemáme ani z rezervy umístěné pod podlahou. Na druhou stranu mechanismus sklápění zadních sedadel působí sympaticky robustně.
Ach, jak jsem rozvrkočena
Cenovou výhodu dacie můžeme přepočítávat nejen na objem kufru, ale i různé kvalitativní prohřešky. Vůle a křížení posuvu sedadla řidiče, zpětné
zrcátko, které překlopením do ztmavené polohy poskočí do jiného úhlu, hadrová podlážka kufru, která se pod těžšími předměty prohne až k rezervnímu kolu… Na to všechno se dá snad zvyknout nebo svépomocí vylepšit, vážnější starost si však děláme o měkká sedadla s rozvalující se vnitřní výplní.
Také v loganu řidičovu pozici kompromituje pouze výškově stavitelný volant, do výhledu navíc zasahují skloněné sloupky. Vzadu se kupodivu sedí o něco pohodlněji než v kangoo, což vysvětluje výraznější sklon opěradla i delší sedák. Místa na kolena i chodidla je dostatek, čalounění ale působí stejně filigránsky a krátký zdvih hlavové opěrky poskytuje bezpečnou oporu jen dětem. Vzhledem k mechanické příbuznosti s Renaultem Clio nepřekvapí omezená šířka, prostřední místo hraje spíš symbolickou roli.
Kufry, pračky, zpovědnice
Není nám jasné, jak se specialisté Renaultu dopočítali 660 litrů objemu kufru. Nám teoretický objem kvádru ze základních rozměrů vychází na 553 l. U dacie oficiální údaj 573 litrů našemu odhadu odpovídá, přestože vybrání za podběhy by mělo jeho objem ještě zvětšit.
Živý pohled ovšem i tak ukazuje, že kangoo je praktičtější. Má pravidelnější tvar, rozměrnější vstup a nad rámec základního objemu disponuje velkorysou výškou. Pevnou podlahu bychom se nebáli zatížit něčím těžším, výhodou je i skládání celých sedadel v poměru 2:1. Dacia takto dělí jen opěradla, což variabilitu uspořádání omezuje.
Údaje o testovaných vozidlech | Dacia Logan MCV | Renault Kangoo |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 160/14 | 157/18 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 94-98/96, 8-11/7 | 110-117/113, 15-22/17 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 139/140, 127/129 | 148/152, 132/140 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 45 x 45 / 44 x 45 | 44 x 46 / 38 x 40 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 44 x 58 | 43 x 57 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 80 x 101 | 108 x 112 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 60/182 | 56/- |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Pět není povinných
Turbodieselová patnáctistovka je v obou vozech naladěná na 66 kW a spojená s pětistupňovou převodovkou. Nejvyšší povolená hmotnost Renaultu
Kangoo 1950 kg je ovšem skoro o tři metráky vyšší než u Loganu MCV, což si spolu s nevýhodnou aerodynamikou vyžádalo kratší převody.
Po městě nebo na okresní cestě proto právě kangoo nabídne pohotovější rozjezdy, rychlejší reakce i kratší přeskoky mezi jednotlivými stupni. Prázdný vůz se městským centrem hravě proplétá na čtyřku, pětka táhne už od 70 km/h. Na dálnici se ovšem otáčkoměr vyšplhá až ke 3000 ot./min, což se odráží v téměř sedmilitrové spotřebě. Kdo jezdí často s plně zatíženým vozidlem, měl by zvážit dvacetitisícový příplatek za silnější verzi 80 kW s šestikvaltem.
Držte nízké otáčky
V Dacii Logan představuje 66 kW vrchol nabídky. Vzhledem k jejímu nenáročnému poslání a nízké hmotnosti to stačí. Delší nastavení převodů je rozhodně poznat. Zátah motoru je v nejnovější generaci příjemně hladký, plynulý a prostý výrazného turboefektu. Přesto musíme stále dávat pozor, abychom se s otáčkami nepropadli příliš nízko. Ve městě čtyřku nezařadíme, pětka je hluchá až do 100 km/h. Odměnou je dálničních 2200 ot./min a spotřeba 5,5 litru.
Z toho zjevně vycházel i návrh odhlučnění agregátu. Hlasité rezonance kolem dvou a půl tisíce otáček překvapí, ale protože se k takové hranici dostáváme jen při předjíždění, nemusí to tak moc vadit. Celkově vzato je motor v obou autech příjemně tichý, což zejména v kostelní akustice karoserie kangoo mile potěší.
Údaje o testovaných vozidlech | Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW | Renault Kangoo 1.5 dCi/66 KW |
Motor, ventilový rozvod | vznětový čtyřválec, OHC | vznětový čtyřválec, OHC |
Zdvihový objem cm3 | 1461 | 1461 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 66/4000 | 66/4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 220/1750 | 200/1750 |
Převodovka | manuální pětistupňová | manuální pětistupňová |
Délka x šířka x výška (mm) | 4492 x 1733 x 1550 | 4304 x 1829 x 1801 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2634, 1493/1476 | 2697, 1521/1533 |
Rozměr pneumatik | 185/65 R 15 | 205/55 R 16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1165/505 | 1395/650 |
Objem zavazadelníku (l) | 573/1518 | 660/2600 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 50/1316 | 60/1304 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 173 | 160 |
Emise CO2 (g/km) | 99 | 119 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) | 9,3/15,8 | 11,5/13,5 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2200 | 3000 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 38,6 | 42,3 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 46/87/126 | 47/86/124 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,3 | 6,5 |
JÍZDA
Rozvor a šířka nadevše
Jezdí se lépe v rodinném kombíku, nebo v dodávce? Záleží na velikosti a přiměřených proporcích. Dacia je o devatenáct centimetrů delší než kangoo,
ale rozvor má kratší o celých šestadvacet čísel. Přičteme-li k tomu úzkou stavbu, je jasné, že k udržení stability je třeba výrazně tužší naladění podvozku. Ne že by logan na patnáctipalcových kolech dupal, kopal a drncal, ale pohyby karoserie má přísně utažené a jízda je místy nepohodlně napružená. S rychlým převodem řízení to celé při rychlém cestování působí trochu nervózně.
Za volantem Renaultu Kangoo zavane duch starých časů. S koly v rozích a širokým rozchodem je kostička pevná v kramfl ecích a po silnici se valí s neomalenou jistotou otce velké rodiny. Ubíhající krajina by se snad na rozměrná skla mohla promítat černobíle. Aby se vůbec nějak projevilo vysoké těžiště, musíte už s autem vyloženě cvičit. Relaxovaná povaha vozu a pomalý převod řízení přitom řidiči sugerují pravý opak. V nouzových manévrech je renault trochu neohrabaný, po zbytek cesty ale posádku uklidňuje vláčným pohupováním a z míry ho nevyvedou ani větší hrboly.
ZÁVĚR
Dacia Logan MCV má ve své kategorii snadné postavení: extrémně dostupnou cenou bojuje proti skromné skupině konkurentů. Nahlédnout o třídu výš se jí ale ani s obřím kufrem nedaří. Je sice sporné, zda kangoo opravdu nabízí větší základní objem zavazadlového prostoru, ale v mírách interiéru, variabilitě vnitřního prostoru, kvalitě zpracování i jízdním komfortu jasně vede. Rozhodující výhodou je uspořádání zadních sedadel pro pětičlennou posádku, které jasně ukazuje, že úzké auto v praxi nemůže nabídnout všestranně využitelný prostor. Horší hodnoty spotřeby a zrychlení logicky odrážejí vyšší hmotnost, která k vozu o třídu většímu patří.
Pořadí | 1. Renault Kangoo | 2. Dacia Logan |
Plusy | Vnitřní prostor a variabilita | Na svou třídu rekordní objemu kufru |
Skvělý komfort odpružení | Nízká spotřeba paliva | |
Výborný výhled řidiče | Tichý a plynulý tah motoru | |
Minusy | Krátká pětistupňová převodovka | Úzká karoserie vlastně není pětimístná |
Odbyté detaily v interiéru | Rezervy v dílenském zpracování | |
Vyšší spotřeba paliva | Dlouhé přeskoky převodů | |
Průměr celkem | 1,78 | 2,02 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Dacia Logan MCV | Renault Kangoo | |
DOJEM | ||
Design | 2,00 | 1,75 |
Dílenské zpracování | 3,00 | 2,00 |
Průměr | 2,50 | 1,88 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 2,50 | 1,50 |
Sedadla | 3,00 | 1,75 |
Zavazadelník a variabilita | 2,50 | 1,50 |
Ovládací prvky | 2,00 | 2,25 |
Průměr | 2,50 | 1,75 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,00 | 1,50 |
Pružnost | 2,00 | 2,00 |
Spotřeba | 1,25 | 2,00 |
Průměr | 1,42 | 1,83 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,50 | 1,50 |
Řízení | 1,75 | 1,50 |
Brzdy | 1,50 | 2,25 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,50 |
Jízdní komfort | 2,00 | 1,50 |
Průměr | 1,65 | 1,65 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 2,02 | 1,78 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším malým kombi/MPV se vznětovým motorem o objemu 1,5 až 1,6 litru a požadovanou výbavou je Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW Arctica za 294 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 309 645 Kč. Za cenu od 309 646 Kč do 324 390 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.
Autoři: Martin Frei, Martin Machala, Svět motorů