Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Actyon Sports – nepřehlédnutelný

Ondřej Pavlůsek
Pick-upy s kabinou pro pětičlennou posádku a korbou, která je vhodná pro převoz téměř čehokoliv se dostávají do obliby i na našem trhu. Jedním ze zástupců této třídy je Ssangyong Actyon Sports, který míří proti konkurenci složené především ze strojů...

Ssangyong Actyon Sports dává svým vzhledem i jménem jasně najevo, že je přímým příbuzným pětidveřového modelu Actyon. Ten se evropské veřejnosti poprvé představil na podzimním pařížském autosalonu v roce 2006 a automobilka si s ním vytvořila novou kategorii nazvanou SUC (Sport Utility Coupé). Pick-up, který za jméno Actyon přidává ještě označení Sports je od terénního pětidveřového kupé odvozen a sdílí s ním přední část karoserie, interiér, pohonnou jednotku i elektricky přiřaditelný pohon všech kol s redukční převodovkou a rámovou konstrukci.

ssangyong testy pickup ssangyong testy pickup
 

Chameleon

Vzhled karoserie Ssangyongu Actyon Sports rozděluje svět na dva tábory; většina se shodne na tom, že zpracování přídě je minimálně nezvyklé a nejsou neobvyklé poznámky kolemjdoucích, že to vypadá, jako když nákladní auto projede osobním. Mohlo by se zdát, že k vzhledu zadní časti nebude mít nikdo žádné připomínky, vždyť se přeci jedná o pick-up, takže je vzadu jednoduchá korba se sklopným čelem, ale opak je pravdou, protože testovaný automobil měl nasazenu příplatkovou nástavbu a tak se i k této části vozu objevovaly jízlivé poznámky, z nichž nejčastější byla, že rozměrná záď vypadá jako u starého autobusu. Poměrně často se stalo, že kolem zaparkovaného Ssangyongu kroužil člověk, který šel náhodou kolem a nevěřícně kroutil hlavou. V kolonách v centru Prahy se nepřehlédnutelný téměř pětimetrový pick-up stával centrem pozornosti a rozhodně nebyl vozidlem vhodným pro stydlivé osoby. Zda je Actyon Sports skutečně ošklivým, neobvyklým nebo dokonce krásným vozem ať si rozhodne každý sám, ale jisté je, že je nepřehlédnutelný a přitahuje pozornost okolí.

ssangyong testy pickup ssangyong testy pickup
 

Komfortní interiér

V kabině už Actyon Sports není tak extravagantní a nabízí relativně konzervativní palubní desku. Ve srovnání s většinou současné produkce,ale působí poněkud zastarale použití tvrdých černých plastů a poměrně strohé tvarování. Na někoho může interiér působit, jakoby pocházel z poloviny devadesátých let. Na druhou stranu je kvalitně zpracován a nevydává téměř žádné pazvuky. Velmi příjemná jsou přední sedadla, která jsou dostatečně rozměrná, optimálně tuhá, pohodlná a dobře podpírají tělo v zatáčkách. Cestující na zadním sedadle si budou připadat jako na měkkém gauči a rozhodně si jako u pětidveřového provedení Actyon nebudou stěžovat na nedostatek místa nad hlavou, protože u pick-upu se střecha nikam nesvažuje a zůstává rovná. Tak jako většina korejských automobilek i Ssangyong nabízí Actyon Sports s poměrně bohatou výbavou, i když se v tomto případě nejedná o klasický osobní automobil, ale spíše o pracovní stroj. V interiéru v základní výbavě nechybí manuální klimatizace, elektrické stahování oken, elektrické ovládání zrcátek nebo vyhřívání zadního i čelního skla. Prakticky všichni, kteří měli možnost se svézt se shodli na tom, že interiér je poměrně příjemným místem k pobytu, na čemž mají velkou zásluhu rozměry vozu i slušné dílenské zpracování. Pouze řidiči s výškou nad 180 cm si stěžovali, že nemohou za volantem najít takovou pozici, aby se jejich pravé koleno neopíralo o spodní hranu přístrojové desky, která je z tvrdého plastu.

Místo pro náklad

ssangyong testy pickup ssangyong testy pickup Vedle interiéru má Actyon Sports ještě jeden prostor, který není určen pro přepravu osob, ale pro přemisťování nákladů. Korba tohoto pick-upu nabízí prostor dlouhý 1290 mm při zavřeném víku, na šířku má 1610 mm a mezi podběhy kol je to 1130 mm. Po sklopení víka do vodorovné polohy je nákladová hrana 720 mm nad zemí a na šířku má nákladový otvor 1450 mm. V případě, že je na voze nasazena příplatková nástavba má pick-up uzamykatelný zavazadlový prostor, který je vysoký 1010 mm a vstup do něj má na výšku 890 mm.


Pod kapotou

Vzhledem k velikosti vozu většina náhodných kolemjdoucích odhadovala, že o rozhýbání pick-upu se stará minimálně šestiválec o objemu tři litry, jaké bylo jejich překvapení, když zjistili, že nad přední nápravou je uložen dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel s výkonem 104 kW (141 k) při 4000 ot./min a točivým momentem 310 Nm v rozmezí od 1800 do 2750 ot./min. A ještě více byli překvapeni skutečností, že s touto pohonnou jednotkou je téměř dvoutunový vůz relativně čilým vozidlem, které se rozhodně nezařadí mezi brzdy provozu. Při nastartování se čtyřválec projevuje jako klasický studený diesel a jeho hluk proniká do kabiny, ale po zahřátí je slyšet pouze tak, aby řidič věděl, že má pod kapotou motor. Této pohonné jednotce se příliš nelíbí prudké změny otáček a má poměrně plynulý nástup turbodmychadla. Relativně malý dvoulitrový čtyřválec nemá s poměrně hmotným automobilem mnoho práce a až do rychlosti 150 km/h lze jizdní dynamiku označit za příjemnou. Vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu není nijak tragická ani spotřeba, která se pohybuje okolo 10 litrů na 100 km.

ssangyong testy pickup ssangyong testy pickup
 

Za jízdy

Ssangyong Actyon Sports má pod svým neobvyklým kabátem ukrytu klasickou techniku a využívá rámovou konstrukci, k níž je připevněna přední náprava s trojúhelníkovými rameny odpružená vinutými pružinami a vzadu je tuhá náprava vedená víceprvkovým uložením, která je také odpružena vinutými pružinami. Vzhledem k rozvoru náprav 3060 mm se pick-up na asfaltu chová trochu jako silniční jachta a jízda s ním je příjemně komfortní. Vysoko umístěné těžiště neumožňuje ani náznak ostré jízdy a v zatáčkách se citelně naklání. S tímto vozem si řidič nejlépe vychutnává jízdu při rychlostech okolo 80 až 90 km/h, což mu zároveň zaručuje, že nebude překračovat nejvyšší povolenou rychlost na tuzemských komunikacích. Jízda s tímto vozem díky jeho rozměrům a rámové konstrukci naplňuje řidiče zvláštním klidem a uspokojením, alespoň u těch jedinců, kterým se libí velké automobily. Vzhledem k elektricky přiřaditelnému pohonu všech kol je jasné, že Actyon Sports se nebojí ani jízdy v terénu, kde ho bohužel nejvíce omezuje jeho dlouhý rozvor, díky němuž se pick-up položí na břicho na první trochu větší terénní vlně. Proto je při jízdě mimo zpevněné vozovky dobré na tuto skutečnost myslet a ubírat se spíše po lesních a polních cestách, než vyhledávat náročný terén, protože tam je velká šance, že by Actyon Sports uvíznul.

ssangyong testy pickup ssangyong testy pickup
 

Závěr

Ssangyong Actyon Sports je sice odvozen od modelu Actyon, který má svou vlastní kategorii SUC a má působit jako automobil vhodný pro rodiny, ale verze pick-up i když nabízí poměrně komfortní interiér, v němž nechybí ani příprava pro montáž dětských sedaček Isofix, najde své uplatnění spíše jako pracovní stroj ve firmách, které potřebují dopravit své zaměstnance i s jejich vybavení do míst, která jsou mimo zpevněné silnice. Pokud se přeci jen najdou zájemci, kteří se rozhodnou tento stroj využívat jako osobní automobil, pak v případě, že touží po neobvyklém vzhledu, velké hromadě plechu a nevadí jim tvrdé plasty v interiéru, jsou u tohoto vozu na správné adrese, nemluvě o poměrně příjemné ceně, která je jednou z hlavních zbraní v boji s konkurencí.

Související články:

První cena vozu 689.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )
První cena vozu s testovanou
motorizací
689.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )
Základní cena testovaného vozu 689.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků 767.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )

Plusy

  • extravagantní a nápadný design
  • solidně zpracovaný interiér
  • pohodlné přední sedačky
  • kultivovaný, silný a relativně úsporný motor
  • výbava a cena

Minusy

  • nepříliš kvalitní slícování dílů karoserie
  • místy nelogické ovládání
Ondřej Pavlůsek
Ssangyong Actyon Sports
Cena základní sestavy 689 980 Kč
Výbava základní sestavy Elektricky přiřaditelný pohon všech kol s redukční převodovkou, ABS s EBD, 2 airbagy, ISOFIX, centrální zamykání s DO, alarm, imobilizér, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sklopná zadní sedadla, loketní opěrka vpředu i vzadu, vkládané koberce, manuální klimatizace, příprava na montáž radiopřehrávače, 4 reproduktory, střešní anténa, elektrická okna, elektrická vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, zvuková signalizace otevřených dveří, , 16“ litá kola, mlhovky, tónovaná okna, vyhřívání čelního skla pod stěrači, vyhřívání zadního skla, metalíza. Kč
Cena testované sestavy 767 980 Kč
Výbava testované sestavy Autorádio s CD přehrávačem a MP3 (+ 8.000,-Kč), nástavba nad korbou (+70.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1800 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 161
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.2 / 8
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1987 / 453
Rozměr pneu: 225/75 R16
Ssangyong Actyon Sports
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4965
b) šířka (mm): 1900
c) výška (mm): 1755
d) rozvor (mm): 3060
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590