Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Rexton RX270 Xdi - TyranoSsangyong Rex

Ondřej Láník
Toto auto je velké. Hodně velké. Terénní luxus po korejsku, oblečený v Itálii a poháněný derivátem pětiválcového dieselu od Mercedesu nebude masově prodávaným SUV, což mu ale nakonec může zajistit exkluzivní postavení na trhu. Jak jezdí se dozvíte v...

Korejský Ssangyong není českým zákazníkům zcela neznámá značka. Automobily exotického jména se na našem území již dvakrát oficiálně představily, ale konstelace modelové nabídky a dalších důležitých okolností zatím nikdy nevedla k dlouhodobému úspěchu značky. Do třetice by se to už mělo povést. Brzy se totiž na trh dostane nový model Kyron, který má šanci promluvit do skladby prodejů v kategorii lehkých terénních automobilů, na stále rostoucím českém trhu těchto vozů. Právě zde se se svými modely prosazují již několik měsíců modely značek Hyundai a Kia, jakoby již žádné předsudky vůči nejaponským automobilovým Asiatům neexistovaly.

Do té doby, než přijde menší Kyron, zastává Rexton roli hlavního tahouna prodejů nejmenší korejské značky. Nový dovozce sestavil nabídku všech modelů ze vznětových motorů, které jsou kombinovány s pohonem všech kol a dvěma různými převodovkami. Vše je samozřejmě doplněno nezbytnou přestavbovou verzí N1, s odpočtem DPH. A přesně to je kouzelná kombinace, kterou automobil tohoto typu na českém trhu potřebuje.

Rexton. Král mezi Korejci

První věc která vás zaujme při setkání s tímto Ssangyongem je jeho královský rozměr. Na trhu není větší korejské SUV než Rexton. Svou délkou 4720 mm, šířkou 1870 mm a výškou 1830 mm vás ohromí zejména když je jeho karosérie vyvedena v černém klavírním laku, tak jako v našem případě.

O tvary Rextona se před lety postaral věhlasný karosář Giugiaro ve svém studiu Italdesign, i když z mnoha detailů vozu čiší inspirace prvním Mercedesem ML, kterou pravděpodobně naordinovali korejští manažeři. Mezi nejvíce podezřelé partie patří přední maska, které sice schází tříramenná hvězda, ale celkově je zdálky snadno zaměnitelná. Jiným podobenstvím je ztvárnění posledního sloupku karosérie převzaté z originálu v Mercedesu třídy A. Velmi silný D-sloupek pomohl designérům opticky odlehčit dlouhou karosérii, která může pojmout, v některých verzích, až sedm cestujících.

suv ssangyong testy suv ssangyong testy Moderně a originálně působí přední světlomety, které pod společným krytem uchovávají v bezpečí trojici světelných zdrojů, obklopenou stříbrně lakovaným pozadím. Poněkud out jsou dnes již relativně malá šestnáctipalcová kola s pneumatikami o vysokém profilovém čísle, které se bude hodit v terénu, ale pro mnoho budoucích zákazníků bude přesto prioritou vzhled. Náš Rexton přijel s výbavou Plus (druhá nejlevnější), vrcholný model Comfort Plus je dodáván se sadou plastů, které se postarají o exkluzivnější dvoubarevný vnější design.

Tmavý lak v kombinaci se zatmavenými skly Rextonu sluší a aniž bychom to značce přáli, celek svým vzhledem odpovídá představě o „služebním autě mafie“. Tomu nahrává také obtížná identifikace výrobce, takže méně znalí členové gangů si budou myslet, že boss má „novýho medvěda“.

Terén? Ano, ale jen lehce prosím

suv ssangyong testy suv ssangyong testy Klasická konstrukce offroadu s žebřinovým rámem a robustní tuhou nápravou vzadu, není u vozů SUV z posledních let právě v kurzu. Nezapomínejme však, že Ssangyong nemá příliš bohatou konstrukční základnu, takže jednotlivé modely jsou si vzájemně vypomáhají s komponentami. Zadní náprava pochází ze staršího Mussa, obdobné hnací ústrojí s pohonem všech kol najdeme také v gigantickém MPV Rodius. Přední náprava využívá osvědčených dvojitých lichoběžníkových ramen. To vše, spolu s velkým rozvorem a převisy, poskytuje pouze průměrnou průchodnost terénem. Nájezdové úhly činí 28,5° vpředu a 25° vzadu, rozvor 2,8 m ale bude v krkolomných terénních zlomech problémem, protože zřejmě Rexton uvízne „na břichu“. Světlá výška málo přes 20 cm odpovídá spíše také nasazení do lehčího terénu. Brodit lze vodou hlubokou až půl metru.

V nabídce jsou dvě verze hnacího ústrojí. Základní Rexton je dodáván s manuálně přiřaditelným pohonem přední nápravy, ostatní modely pak s vyspělejším systémem TOD (Torque On Demand). Jeho podstatou je spojení předního a zadního diferenciálu mezinápravovou elektromagneticky řízenou vícelamelovou spojkou, která upravuje přenos hnacích sil v případě prokluzu z výhradně zadního pohonu plynule až na rozdělení momentu v poměru 50:50. Řidič má také možnost volby pevného rozdělení hnacího momentu, třeba ve chvíli, kdy lze očekávat prokluz, při němž by se mohl automobil, ve snaze o přerozdělení sil, nadobro zastavit. Extrémní situace pomáhá vyřešit elektronicky řazená redukční převodovka (převod 2,48). Volba režimu se děje tlačítky na středové konzole přístrojové desky.

Na silnici s přehledem

Vysoká pozice řidiče Rextonu je výborným východiskem pro zvládnutí manévrů v městském provozu. Nad situací kolem vozu máte stále jasno, rychlost jízdy nevnímáte za volantem tak dramaticky jako v nižším voze. Problematický je snad jen výhled vzad ve chvíli, kdy měníte jízdní pruh. Své si zažijete při prvních parkovacích manévrech, protože odhadnout kde končí bezmála pětimetrový a téměř dvoutunový automobil není snadné. Parkovací asistenci nelze přiobjednat, je součástí pouze nejvyšší výbavy Comfort Plus.

Velkým překvapením pro nás byl pětiválec pod kapotou. I když označení RX270 Xdi a úzká spolupráce s Mercedesem čtenáře přivede na myšlenku, že jde o stejný motor jako v Mercedesu ML 270 CDI, skutečnost je trochu jiná. Korejští inženýři si pohráli s více než desetiletým komůrkovým pětiválcem 2,9 l a po řadě úprav (objem nyní jen 2696 cm3) jej s novým vstřikováním common-rail přivedli k nejvyššímu výkonu 121 kW ve 4000 ot./min. a 340 Nm ve 2400 ot./min. Evropské emisní standardy jej řadí pouze do kategorie Euro III.

Akusticky jde o příjemného společníka, který je velmi dobře odhlučněn a při běžných cestovních rychlostech vůbec neruší. Motor ochotně spolupracuje od 1500 ot./min a pokud pozorně nasloucháte, kolem 1900 ot./min uslyšíte svist roztáčejícího se turbodmychadla. K dispozici je za všech situací značná síla, i když dvě tuny hmoty Rextona není snadné urychlit. V souboji s výkonnými evropskými vznětovými šestiválci tedy Rexton prohraje. V korejské společnosti však nabízenou dynamikou a kulturou provozu nemá konkurenci.

suv ssangyong testy suv ssangyong testy Cestovní spotřeba se v našem případě pohybovala kolem desetilitrové hodnoty; kolegové, kteří absolvovali delší cestu s převahou dálničního provozu naměřili spotřebu 11,5 l/100 km. Dálniční cestování v Rextonu znamená při nejvyšším zařazeném rychlostním stupni 2100 ot./min při rychlosti 100 km/h, resp. 2900 ot./min při 130 km/h, což jsou obojí hodnoty v komfortním otáčkovém pásmu objemného pětiválce.

Chování na asfaltu je ovlivněno klasickou konstrukcí tuhé zadní nápravy. Dlouhé nerovnosti zvládá Rexton s naprostým přehledem, jízda v přímém směru je, s vědomím výchozích technických omezení podvozku, nadmíru komfortní. Rozvážně projížděné zatáčky na dobrém povrchu generují přiměřený náklon, na horším podkladu začnou zadní kola odskakovat.

Nejistotu za volantem pocítíte bohužel až v rychlých manévrech, kdy hřebenové řízení s třemi a půl otáčkami volantu mezi úvratěmi není snadné přemoci. Posilovač řízení při snaze o rychlou změnu směru vypoví službu, což běžný řidič obvykle nemá šanci zvrátit a Rexton tedy zůstává na oblouku s větším poloměrem zatáčky. Do zákrut je tedy třeba vjíždět s rozmyslem. Sériové kotoučové brzdy na všech kolech mají v základním provedení ABS, ostatní položky (EBD, BAS, TCS, ESP), a to je trochu chyba, jsou až ve verzi prodávané za 979.800,- Kč.

Korejský luxus v nejdražším SUV

Architektura interiéru je mixem evropských stylů. Provedení přístrojového štítu jakoby z oka vypadlo některému mnichovskému BMW, ale absence rozměrných informačních displejů, či ekonoměru nás vrací do reality. Tvary jsou vymyšleny dobře, ale provedení není zcela stoprocentní. Ve voze nic nevrže ani neskřípe, jenže materiály použité uvnitř se na starém kontinentě nosily před 5 lety. Posuzováno měřítky korejských značek jde o vrcholný interiér korejského autoprůmyslu. Až se na středovou konzolu dostane lepší imitace dřeva, nebo dokonce pravé dřevo, plasty budou mít modernější strukturu i povrch a použité informační displeje vyšší rozlišení, bude Ssangyong vážnějším konkurentem zavedeným značkám.

O vysoké úrovni designu svědčí například zpracování výplní dveří, které nemá estetické, ani ergonomické vady, ale při osobním setkání mu schází špetka šarmu.

V interiéru je nadbytek místa v obou řadách sedadel a dokonce i vzadu sedí cestující v přirozené poloze, ve které jsou stehna sedících správně podpírána 47 centimetrů dlouhým sedákem. Pokud máte nejlevnějšího Rextona za druhou řadou sedadel jsou další dvě místa. Náš případ to však nebyl, takže prostor lze využít jako obrovský zavazadelník (875 l). V základním uspořádání sedadel je vzadu k dispozici vnitřní šířka 1070 mm a délka k zadním sedadlům 1200 mm! Po jejich dvoufázovém sklopení máte 1800 mm a celý interiér v případě potřeby pojme až 3,2 m dlouhý předmět (od čelního skla k zadnímu výklopnému víku). Vnitřní rozměry interiéru i poloha cestujících se v mnoha směrech mohou směle rovnat s prostorem ve vozech MPV.

suv ssangyong testy suv ssangyong testy Kůží obšitá hlavice řadící páky má, tak jako celý automobil, královský rozměr a rozhodně není vhodná pro drobné dlaně mladých řidiček, které za volanty obdobných vozů vídáme. Řazení samotné je přesné i když u zcela nového vozu vyžadovalo občas u vybraných převodů větší ovládací síly. Volant se středním průměrem 360 mm má také kůží obšitý věnec a paradoxně též několik integrovaných tlačítek ovládání audiosoustavy, která však není ve výbavě.

Cena není hlavním argumentem

Ssangyong se postavil do role luxusnější korejské značky. Cena poměrně velkého SUV nemůže samozřejmě konkurovat masově prodávaným Tucsonům, jenže to bude úkol pro Kyron.

Rexton je král, vlajková loď, reprezentativní SUV do města, na dálnici i do lehkého terénu. Reprezentační roli zvládá dokonale, komfort je na dobré úrovni, ačkoli s nezávisle zavěšenými všemi koly by to bylo ještě lepší. Slabinou zůstává řízení, některé detaily v interiéru, absence bočních airbagů a zřejmě také schopnost udržet hodnotu po dobu používání a zejména ve chvíli dalšího prodeje. Proti ostatním asijským SUV nabízí velmi výkonný vznětový motor, v dražších výbavách pak technické prvky, které někteří Korejci vůbec nenabízejí (ESP, automatické stěrače). Výběr je jako u dalších asijských modelů značně omezen, takže lze vybírat prakticky jen ze čtyř výbav, ale třeba tempomat má pouze nejdražší Rexton za 1,1 milionu korun.

Zaklínadlem, které pomůže podnikatelům zapomenout na slabší místa tohoto vozu je možnost zakoupit verzi N1 s odpočtem DPH, která se navíc díky zatmaveným sklům navenek takřka nepozná od té osobní. Argumentem pro jachtaře nebo milovníky koní může být také schopnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 3500 kg.

plusy:

  • vzhled
  • prostor v interiéru
  • robustní konstrukce
  • kvalita dílenského zpracování interiéru

mínusy:

  • řízení v extrémních situacích na silnici
  • nedostatky ve výbavě (např. nepřítomnost bočních airbagů v sériové výbavě, ESP jen v nejdražších verzích)
První cena vozu 849.980,-Kč (RX270 Xdi Family)
První cena vozu s testovanou motorizací 869.980,-Kč (RX270 Xdi Plus)
Základní cena testovaného vozu 869.980,-Kč (RX270 Xdi Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 869.980,-Kč (RX270 Xdi Plus)
Ondřej Láník
Ssangyong Rexton RX270 Xdi
Cena základní sestavy 869 980 Kč
Výbava základní sestavy trvalý pohon 4x4 s aktivním přenos.toč.momentu (TOD), ABS, kotoučové brzdy všech kol, airbag řidiče a spolujezdce, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, kola z lehkých slitin + pneumatiky P235/70 R16, imobilizér, posilovač řízení, mlhová světla, elektronicky řízená klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, kožený volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče manuálně, stavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, sklopná opěradla zadních sedadel loketní opěrka zadních sedadel, automatické rozsvěcení světel (při setmění), stropní schránka na brýle a bodové osvětlení, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané přední (pod stěrači) a zadní okno, signalizace otevření dveří a rozsvícení světel, osvětlení zavazadlového prostoru, osvětlení kosmetických zrcátek na slunečních clonách, příprava na montáž radiopřehrávače + 6 reproduktorů, ovládání audia z volantu, otáčkoměr, stavitelný cyklovač stěračů, vnější zpětná zrcátka s el.ovládáním, střešní lyžiny v černé barvě, roleta zavazadlového prostoru+oddělovací síť, tónovaná okna navíc od zadních dveří zatmavená, anténa elektricky ovládaná, stěrač a ostřikovač zadního okna, třetí brzdové světlo Kč
Cena testované sestavy 869 980 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2696
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 7.7 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 875 / 3146
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1972 / 578
Rozměr pneu: 235/70 R16
Ssangyong Rexton RX270 Xdi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4720
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1760
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano