Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Startovací kabely: Zrádci v nouzi

Martin Vaculík
Diskuze (53)
Startovací kabely by měly být pomocníky v nouzi. Bohužel ty prodávané na českém trhu ve většině případů jen prodlouží bezradné mrznutí kolem vozu.

Pokud energie v autobaterii z nějakého důvodu nestačila, přistupovali starší motoristé většinou k roztlačení automobilu. Zaručeně účinné to však bylo jen u opravdu starých aut s dynamem – z novějších pak ještě u trabantu.

Od šedesátých let masivně nastupují alternátory, které aby začaly vyrábět proud, potřebují buzení. Pokud tak není v baterce ani volt, nezačnou vyrábět proud a jiskra na svíčce nepřeskočí, byť byste auto tlačili třeba přes celé město.

Roztlačování odzvonilo…

Výrobci dnešních aut roztlačování většinou zakazují. Správné napětí totiž potřebuje nejen sám startér, ale i řídicí elektronika a výkonné elementy.

Takže byť třeba v autobaterii pár voltů zbylo, tak napětí roztáčejícího se alternátoru nestačí na to, aby se řídicí jednotka probudila z kómatu a zavelela přidat palivo.

U motorů s rozvody poháněnými řemenem hrozí při acyklickém chodu roztáčeného motoru přeskočení, což znamená setkání ventilů s písty – a to je

jedna z nejvážnějších závad, která vaše auto může postihnout.

… navíc je nebezpečné

Ani novější motory s řetězy, ale napínanými tlakem oleje, nejsou při roztlačování či roztahování bezpečné. Příklad? Škoda 1.2 HTP. V neposlední řadě býval zmiňován negativní vliv roztlačování na katalyzátor.

A ještě dodejme, že ovládání tlačeného či taženého vozu nebývá bezpečné. Řidiči nepomůže posilovač brzd ani řízení, a hlavně dokud motor neběží, není čím rozmrazovat skla, na nichž rychle namrzá váš dech.

Pokud si nad těmito řádky na něco vzpomínáte, a vzpomínky to nejsou příjemné, tak čtěte dále.

Povolené kabely

Start s pomocí akumulátoru jiného vozidla má totiž několik výhod:

  • Schvalují jej výrobci automobilů. Postup dokonce popisují v návodech k obsluze, jež byste měli mít ve voze.
  • Je komfortní a bez fyzické námahy.
  • Je bezpečný. Od první chvíle jedete s normálně fungujícím automobilem.
  • Nezávisí na fyzických dovednostech a šikovnosti pomáhajících i samotného řidiče.

Na TDI většinou nestačí

Startovací kabely jsou zdánlivě velice jednoduchá věc. Dva barevně odlišené vodiče s koncovkami typu krokodýl, které vytvoří dobře elektricky vodivé

spojení mezi vozidly.

Když ale došlo na lámání chleba v našem testu, tři ze dvanácti kabelů nenastartovaly ani benzinovou šestnáctistovku! Na dieselové devatenáctistovce

už jich pohořela (někdy do slova a do písmene) většina – úspěšné zde byly jen dva.

A pořádný startér dieselového třílitru už dokázaly roztočit jen jediné kabely, zakoupené v autoservisu Ford.

Vida tu tragédii…

… vzpomněli jsme si na slova mechaniků asistenčních služeb, že jediné slušné kabely jsou ty, které si sám vyrobíš. A pustili se do toho také! Poté jsme vlastní výrobek prověřili stejným způsobem a s hrdostí hlásíme, že po originálním příslušenství od Fordu byly naše kabely druhé, které nastartovaly i třílitrovou toyotu.

Náš test

Odpojením kostry (pól minus) na startovaném vozidle jsme simulovali nejhorší možnou situaci, tedy zcela vybitou baterii. K takové přijdete, třeba když vám dítě vzadu nechá zapnutou lampičku. Pokud jen starší akumulátor zeslábnul hlubokým mrazem, můžete auto nastartovat i horšími kabely. Zbylý proud akumulátoru se s tím, který jsou schopny přenést kabely, totiž sečte.

Jak je to možné?

Abychom objasnili, jak je možné, že nestartují ani kabely zdánlivě rekordní tloušťky, po dokončení testu jsme všechny rozstřihli. A žasli nad tím, jak

se někomu může vyplatit kabel, jehož jediným funkčním významem je matení spotřebitele nebývale silnou izolací a podobně neskutečně tenkým vodičem uvnitř.

Falešná měď

Dále žasneme, že zatímco v domovních rozvodech jsme všichni v uplynulých letech nahrazovali hliník mědí, tak nakoupené kabely byly měděné jen

v pěti ze třinácti případů! Opět lze mluvit o podvodu: Při pohledu na konec vodiče skrz rozevřené kleště vypadal jako měděný. Ale rázný střih speciálními nůžkami ukázal, že je to hliník – pouze potažený tenkou vrstvičkou mědi. Její cena na světových trzích totiž v uplynulých letech vytrvale roste. Kdyby měl hliníkový vodič alespoň dostatečný průřez, mohly by z něj vzniknout kabely, kterými auto nastartujete. Problémem by však zůstala spolehlivost při opakovaném použití – hliníkové vodiče mají mnohem větší tendenci se lámat.

Jak je vidět z tabulky výsledků a hodnocení jednotlivých startovacích kabelů, tak zatím jsme netestovali sortiment, v němž by výrobci tak nestydatě tahali zákazníky za nos.

Pro jaká auta?

Měřili jsme na vozech, které v dané kategorii představují vždy průměrný proudový odběr. Kabely, kterými jsme úspěšně nastartovali starou Astru F 1.6i, by měly stačit i majitelům felicií, fabií, focusů – zkrátka všem běžným autům do objemu motoru 1,6 litru. Kabely, které dokázaly nastartovat Volkswagen Golf 1.9 TDI-PD, by měly stačit nejen stejně motorizované octavii, ale i všem běžným osobním čtyřválcovým dieselům do dvou litrů zdvihového objemu.

A dva kabely (námi vyrobené a ty od Fordu), kterými jsme nastartovali i Toyotu Land Cruiser 120 3.0 D-4D, by měly svůj úkol splnit i u podobně objemných šestiválců německých prémiových osobních vozů (Audi 3.0 TDI, BMW 530d, Mercedes-Benz 320 CDI).

NÁVOD K POUŽITÍ STARTOVACÍCH KABELŮ

Léta letoucí opisuje jeden novinář od druhého, v jakém pořadí se mají startovací kabely připojovat na obě vozidla.

Motoristům nezbývá než se ten postup naučit nazpaměť, což ne každý zvládne (a chce zvládnout). Nyní si to tady společně vysvětlíme logicky, takže to pochopíte a už nikdy nebudete promrzlýma rukama hledat návod.

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.

To proto, že kovovými částmi karoserie či motoru testovaného vozidla vede záporný pól (-). Když bychom připojili kladný pól (+) jako první na nabitou baterii, stačí jedno nešikovné škrtnutí druhou koncovkou o vozidlo a začnou lítat jiskry. Zkrat může poškodit citlivou elektroniku vozidla. Vybitá baterka však žádný velký zkrat neudělá.

2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.

Když už jsou připojeny oba konce kabelu (+), je nebezpečí zažehnáno. Zkrat o kostru nehrozí. Také už nehrozí, že si škrtneme oběma kabely o sebe – jeden máme připojený, na druhý jdeme teď.

3. Druhý (černý či modrý) kabel připojíme na záporný pól (–) nabité baterie.

To proto, že teď ještě neuzavíráme obvod, nedojde proto k jiskření. Z baterie mohou unikat plyny (vodík), které by teoreticky mohly od jiskry vzplanout.

4. Druhý konec modrého či černého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií.

Teď to bude jiskřit. Proto nepřipojujeme na baterii, ale na nějaké dobře ukostřené místo v motorovém prostoru, nejlépe na blok motoru. Zmenšíme tím i přechodové odpory, které normálně musí proud mezi akumulátorem a startérem překonat.

Co dělat po startu

Doporučuje se nechat motor pomáhajícího vozidla v průběhu celé akce běžet. Zabráníme tím situaci, kdy opakovanými pokusy zeslábne i baterie pomáhajícího vozidla tak, že už pak samo nenastartuje. I pokud máme některé z horších kabelů, jež nedokážou přenést celý startovací proud, může se záchranná operace podařit. Necháme oba vozy tak půl hodiny propojené, čímž baterii startovaného vozu částečně dobijeme a start se pak může podařit. Jistější je v každém případě mít kabely, které umožní okamžitý start. A bude nastartované auto od teď fungovat normálně? Hned ne, musíte dát alternátoru čas, aby baterii dobil. Proto je po nouzovém startu nejlepší dojet do cíle bez vypínání motoru. Nezapomeňte však, že pokud se dnešní baterie zcela vybije a zůstane tak déle než deset hodin, obvykle se i zničí a auto ani po delší jízdě startovat nezačne. Žádná pomoc pak není pro vůz, u nějž pokles napětí baterie byl dán ne zapomenutým spotřebičem či příliš dlouhou odstávkou, ale nedostatečným výkonem právě opotřebeného alternátoru. Takový obvykle nebude stačit napájet palubní systémy a auto po odpojení kabelů opět zhasne.

1. Alpina Starthilfe Kabel 300 A (známka 4)

svetmotoru svetmotoru Obal se snaží vzbudit dojem rakouské kvality. V proudové kategorii 300 A je akceptovatelné, že jsme nastartovali jen benzinové auto. Ani u něj si však nejsme jisti, zda by se to povedlo i v mrazech, běh spouštěče byl váhavý. Hliníkový vodič neslibuje spolehlivost při opakovaném použití a koncovky sice snadno uchytíte k baterii či karoserii, ale nejsou moc bezpečné – s neizolovanými konci snadno způsobíte zkrat.

2. Compass Startovací kabely 400 A (známka 3)

svetmotoru svetmotoru Měděné kabely od českého dodavatele stačí ke startování menších benzinových aut. Na diesely je průřez vodiče 7 mm² bohužel příliš malý. Hodnocení vylepšují pogumované koncovky. Jejich izolace zabraňuje zkratu při nedbalé manipulaci, ale neztěžuje uchycení na akumulátor či kostru. Jen by mohly být vymyšleny tak, aby se s póly baterie stýkaly větší plochou.

3. All Cars Booster Cable 600 A (známka 4)

svetmotoru svetmotoru Aritmetickým průměrem jednotlivých známek vyšla trojka, ale záměrně ji stupeň zhoršujeme. Tyto kabely jsou ukázkový podvod. Proudová kategorie

600 A a rekordní vnější průměr vodiče budí dojem kvality, podpořený i druhou nejvyšší cenou v testu. Ve skutečnosti však tímto hliníkovým kabelem nastartujete pouze menší benzinový automobil. Oba kabely jsou spolu navíc spojeny a před použitím je od sebe musíte částečně roztrhnout. To bude ztěžovat případné vrácení prodejci. Také není obvyklé, aby kabely nejvyšší kategorie byly dlouhé jen 2,5 m.

4. All Cars Booster Cable 500 A (známka 4)

svetmotoru svetmotoru Čistě aritmetickým průměrem vyšla trojka, ale opět zhoršujeme na čtyřku. Hliníkový vodič průřezu jen 7 mm2 roztočí nanejvýš benzinové auto. Navíc start zkoušené astry rozhodně nebyl suverénní, v mrazech by se pravděpodobně nezdařil. Líbilo se nám kvalitní a bezpečné provedení koncovek s dobře tvarovanými kontakty. Pouze tloušťka plastové izolace ztěžuje uchycení na póly baterie.

5. Fro Autodoplňky Booster Cable 400 A (známka 4)

svetmotoru svetmotoru Hliníkový vodič s průřezem jen 6 mm² nastartoval astru jen tak tak. V mrazech fungovat nebude. Kabely mají lacině provedené koncovky s nedostatečnou izolací, nezabraňující zkratu při neopatrné manipulaci.

6. Ford Battery jump leads 350 A (známka 2)

svetmotoru svetmotoru Cena je rekordní, ale provedení nekompromisní. Měděný vodič rekordního naměřeného průřezu 43 mm² má na sobě vyražený i průřez normovaný čistý (součet jednotlivých vláken) 25 mm². Potěší i nadstandardní délka 3,5 m. Trápili jsme se však s nasazením koncovek příliš důkladně chráněných proti zkratu při neopatrné manipulaci. Holt produkt nadnárodního výrobce, školeného nekňubností amerických zákazníků, musí být na prvním místě bezpečný. Jedině to jej připravilo o nejlepší hodnocení. Jinou možnost, jak koupit kabely schopné startovat i velké diesely, však stejně

nemáte. Jejich objednací číslo je 5023563.

7. Hico Kable Rozruchowe 400 A (známka 5)

svetmotoru svetmotoru Nejhorší kabely v testu. Na tenoučký, navíc hliníkový vodič jsme koukali opravdu nevěřícně. Tyto kabely byly bez šance i u benzinové astry, pravděpodobně by nenastartovaly ani motocykl. Hodnotit provedení koncovek, které mají sice poměrně důkladnou, ale gumovou a spadávající izolaci, a navíc jsou křivě vylisované, zde ani nemá cenu. Fascinuje nás drzost výrobce, který dokonce v návodu k obsluze píše, že pokud se start nezdaří, není příčinou vybitý akumulátor, ale elektrická či mechanická závada na vozidle. Motorista bude zbytečně volat servis, přitom stačilo vyvarovat se polského šmejdu.

8. Filson Comfort 300 A (známka 3)

svetmotoru svetmotoru Hliníkovým vodičem nastartujete nanejvýš menší benzinové vozy (byť výrobce v návodu slibuje diesely až do 1900 cm3), na druhou stranu deklarovaný proud 300 A u pragmatických skeptiků vyšší očekávání nebudí. Na přemrštěné ceně se podílelo místo nákupu – čerpací stanice OMV v Praze. Chválíme bezpečné provedení koncovek s jen mírně obtížnějším uchycením na pól či kostru.

9. Sheron Startovací kabely 200 A (známka 4)

svetmotoru svetmotoru Na značce Sheron jsme si vyzkoušeli, jaké jsou rozdíly mezi kabely jednotlivých proudových kapacit. Nejlevnější provedení 200 A je dle distributora určeno zejména pro motocykly, majitelé čerpacích stanic je však objednávají rádi. Když si totiž motorista koupí alespoň nějaké, byť nefunkční startovací kabely, je to pro něj lepší, než kdyby si kvůli vysoké ceně nekoupil žádné. Není překvapením, že tenoučké 200 A kabely nenastartovaly žádné ze zkušebních vozidel. Potěšilo však, že jako jedny z mála jsou z mědi (na vodiči byl i férově vyražený skutečný průřez 2,5 mm²) a mají velmi bezpečné i kvalitní koncovky.

10. Sheron Startovací kabely 400 A (známka 3)

svetmotoru svetmotoru Prostřední startovací kabely od firmy Sheron se hodí pro menší benzinové vozy. Na diesely je průřez vodiče, byť kvalitního měděného, příliš slabý.

Oceňujeme spolehlivost a kvalitní i bezpečné koncovky.

11. Sheron Startovací kabely 600 A (známka 2)

svetmotoru svetmotoru Asi nejkvalitnější startovací kabely, na které narazíte u českých čerpacích stanic. Příplatek proti 400 A je víc než dvojnásobný, ale vyplatí se. Bezpečně a spolehlivě jimi nastartujete běžné osobní benzinové i dieselové automobily. Jen na třílitrovou toyotu už ani měděný vodič s deklarovaným průřezem 16 mm2 (naměřeno 22 mm2) nestačil. Opět chválíme kvalitu koncovek.

12. Fro Autodoplňky Booster Cable 600 A (známka 4)

svetmotoru svetmotoru Masivní kabely jsou opatřeny koncovkami schopnými snad ucvaknout prst. Vypadají, jako by mohly startovat minimálně náklaďáky. Přitom co dělat měly už s benzinovou astrou, u dieselů byly zcela bez šance. Vodič má slušný průřez, ale je hliníkový.

13. Svět motorů Vlastní výroba (známka 2)

svetmotoru svetmotoru Kabely vlastní výroby s normovaným průřezem 25 mm2 (zjednodušeným měřením 43 mm2) jsme nastartovali i největšího proudového žrouta – Toyotu Landcruiser. Hrdí nemůžeme být na koncovky, které se sice dobře připojují, ale nejsou nikterak chráněny proti zkratu při neopatrné manipulaci.

  Název Proud (A) Délka (m) Cena (Kč) Startovatelnost Provedení koncovek Průřez naměřený (mm2) Materiál vodiče
          Astra 1.6i Golf 1.9 TDI Toyota LC 3.0 D-4D bezpečnost uchycení celý kabel vodič  
1. Alpina Starthilfe Kabel 300 3,0 295 3 5 5 5 1 59 12 hliník
2. Compass Startovací kabely 400 3,0 445 2 5 5 1 2 74 7 měď
3. All Cars Booster Cable 600 2,5 795 1 5 5 2 2 119 13 hliník
4. All Cars Booster Cable 500 3,0 376 3 5 5 1 2 79 7 hliník
5. Fro Autodoplňky Booster Cable 400 3,0 275 4 5 5 5 1 47 6 hliník
6. Ford Batery jump leads 350 3,5 1298 1 1 3 1 4 79 43 měď
7. Hico Kable Rozruchowe 400 3,0 158 5 5 5 3 3 49 4 hliník
8. Filson Comfort 300 3,0 449 3 5 5 1 2 60 11 hliník
9. Sheron Startovací kabely 200 2,5 199 5 5 5 1 2 35 3,5 měď
10. Sheron Startovací kabely 400 3,0 249 3 5 5 1 2 35 6 měď
11. Sheron Startovací kabely 600 3,0 650 1 1 5 1 2 45 22 měď
12. Fro Autodoplňky Booster Cable 600 3,5 795 3 5 5 3 3 99 28 hliník
13. Svět motorů Vlastní výroba ? 3,0 693 1 1 3 5 1 75 43 měď
Známkování jako ve škole
Martin Vaculík
Diskuze (53)
5. 12. 2016 07:14
Re: zalezi, kde je koupite
Taky nakupuju na světlušce - [odkaz] - a naprostá spokojenost!
29. 9. 2016 15:03
zalezi, kde je koupite
starovaci kabely jsem poridil na [odkaz] a zadna zrada se nekonala - clovek si holt musi davat pozor kde co kupuje
25. 12. 2013 10:15
Kabely sheron
Zde testovane kabely Sheron 600A sem zakoupil v eshopu jaknaauto no samozrejmne medene nebyly pouze pomedeny hlinik. Samej smejd. ;-\
Avatar - Zetti
30. 10. 2013 07:31
Re: Taky bych v tom nehledal vědu
Nic si z toho nedělej, taky mám doma kabely, (co malý děcka neuzvednou) už přes 10 let. Stály kolem 2500 a nastartujou benzín do 6,5ltr a diesel do 4,0ltr. Ten parametr uváděl výrobce. Připojí se a můžeš startovat. To jsou STARTOVACÍ KABELY. U benzínky prodávají nabíjecí kabely. Tenkrát jsem je kupoval, abych v zimě nastartoval traktor baterkou z osobáku.
30. 10. 2013 00:51
Re: Zrádci? Ale kdepak...!
My ale kabely nevyrabime >:D
Ja spis do prace nosim nez abych odnasel ;-)
Na tom, ze bych ty Vase kabely nechtel ani s 50% slevou se nic nemeni >:-[]