Stát chce zlevnit ekologická auta, podpoří je dotacemi. Už příští rok?
Hybridům nebo elektroautům se na českém trhu zatím příliš nedaří, a to především kvůli jejich vyšší ceně. Na rozdíl od mnohých států nejsou vozy na alternativní pohon nijak zvýhodňovány. Ministři průmyslu a životního prostředí to však chtějí změnit. Státní podpora na ekologická auta by mohla platit už od poloviny příštího roku.
Na konkrétních podmínkách státního příspěvku se ministři Jan Mládek a Richard Brabec teprve musí dohodnout. Opustili však myšlenku, že by všechna auta na alternativní pohon byla zvýhodněna stejnou částkou. Nově mají být elektroauta zvýhodněna vyšší částkou než třeba vozy na stlačený zemní plyn (CNG).
„Zemní plyn není obnovitelný zdroj, je jen relativně nízkoemisní. Chtěl bych urychlit hlavně rozvoj elektromobility, jemuž dnes brání psychologické, a ještě víc finanční bariéry. Musí to být cenově zajímavé, aby to nebyla jen snobská záležitost,“ vysvětlil ministr životního prostředí Richard Brabec v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Odlišná výše dotací má pokrýt rozdílnou cenu jednotlivých pohonů. Zatímco vozy na CNG jsou zhruba o 40.000 korun dražší než vozy s klasickým pohonem, elektromobily se prodávají o 200.000 až 300.000 korun dráže než auta s konvenčním spalovacím motorem.
Konkrétní výši dotací zatím Brabec nechce sdělit. Ministerstvo nejprve chce vyhodnotit dříve zadaný výzkum, který měl zjistit, jaké podmínky by české zákazníky motivovaly ke koupi auta s alternativním pohonem. Z něj zatím vyplynulo, že k nákupu elektroauta by 12 % zákazníků přiměla dotace ve výši 100.000 korun.
Ministerstvu se však nejlépe líbí představa, že by na elektromobily byly poskytnuty dotace ve výši 80.000 korun. Podobný model funguje ve Španělsku, kde se na elektrovozy dává dotace 3.000 eur. Třeba ve Francii jsou ale nabízeny dotace až ve výši 7.000 eur (cca 190.000,-). Finanční prostředky na dotace chce stát čerpat z poplatků za převod neekologických starších aut, jenž funguje od roku 2009.
Nárok na finanční podporu budou mít podle současných plánů nejen domácnosti, ale také malé firmy do 50 zaměstnanců. Ty by však mohly kupovat pouze vozy na CNG.
Dotace se má vztahovat na osobní automobily a lehké užitkové vozy do 3,5 tuny, podmínkou bude ekologická likvidace starého auta, splňujícího pouze normu Euro 0 až Euro 3 (včetně). Ministerstvo chce také omezit maximální cenu pořízeného vozu za pomoci dotace. To z finanční podpory vyloučí luxusní elektromobily typu Tesla Model S nebo hybridy jako Range Rover.
Český trh: Nabídka aut na alternativní pohon | |||
Hybridy | Elektroauta | Vozy na CNG | Vozy na LPG |
Audi A3 | BMW i3 | Audi A3 | Dacia Dokker |
BMW i3 | Kia Soul | Fiat Doblo | Dacia Duster |
BMW i8 | Mercedes-Benz B | Fiat Fiorino | Dacia Lodgy |
Ford Mondeo | Nissan Leaf | Fiat Panda | Dacia Logan |
Lexus CT | Nissan NV200 | Fiat Qubo | Dacia Sandero |
Lexus GS | Tesla Model S | Mercedes-Benz B | Fiat 500L |
Lexus IS | Volkswagen e-Golf | Mercedes-Benz E | Fiat Panda |
Lexus LS | Volkswagen e-Up! | Opel Combo | Fiat Punto |
Lexus NX | Opel Zafira | Hyundai i10 | |
Lexus RX | Seat Leon | Kia Picanto | |
Mercedes-Benz C | Seat Mii | Opel Astra | |
Mercedes-Benz S | Škoda Citigo | Opel Corsa | |
Mitsubishi Outlander | Škoda Octavia | Opel Insignia | |
Porsche Cayenne | Volkswagen Caddy | Opel Meriva | |
Range Rover | Volkswagen Golf | Opel Mokka | |
Range Rover Sport | Volkswagen Up! | Opel Zafira | |
Toyota Auris | Volkswagen Caddy | ||
Toyota Prius | |||
Toyota Prius+ | |||
Toyota Yaris | |||
Volvo V60 |