9.2. 2014 Petr Slováček

Staví zmenšená auta: Trabantologův vůz hrabe zadními

 

Miloš Vrbka má kromě sbírání starých trabantů, wartburgů a barkasů ještě další vášeň – vlastnoruční stavbu jejich modelů. Jsou plně funkční a váží desítky kilogramů.

Můj trabant je tak rychlý, že si ho nedovolím nikomu půjčit, říká Miloš Vrbka o svém plechovém miláčkovi. Kdyby tohle prohlásil v hospodě u piva bez dalšího vysvětlování, asi by ho měli všichni za blázna. Vždyť utíkající trsátka snad ani nemohou být životu nebezpečná. Jenže on nemluví o jednom ze svých šedesáti „opravdových“ aut (uhádnete, proč si říká Trabantolog?), ale malém červeném trabantíkovi na vysílačku. Postavil ho podle svého prvního auta – kombi Trabant, které koupil už v roce 1994. Originál 1:1 má dodnes, přestože se s ním dost natrápil. Jakmile ho zrenovoval a nechal nalakovat, přišla v roce 2002 povodeň a auto zatopila.

Při pohledu na modely Miloše Vrbky zapomeňte na hračky z tržnice, s nimiž kluci závodí na plácku před školou. Repliky jsou vyrobeny ve tří- až čtyřnásobném zmenšení z plechu a dřeva, takže jejich hmotnost dosahuje i bezmála metráku. Například zmíněný trabant postavený na základě starší RC buginy pohání třicetikubíkový motor s výkonem 2,6 koně. Přenáší ho přes odstředivou spojku a brzdí kotoučem. Jak jsme sami viděli (a vy můžete na videu umístěném na našich stránkách www.isvetmotoru.cz nebo Milošových www.trabantolog.cz), dokáže se model rozjet odhadem na desítky kilometrů v hodině. Pokud by vás takový ingot s hmotností 19 kg „pohladil“ po kotníku, asi by to nebylo jen na pofoukání. „Ač trabant, poháněna má zadní kola. A protože pořád hrabe, je prakticky neovladatelný,“ říká majitel a stavitel v jedné osobě.

Vyučený dřevomodelář má raději práci s kovem, ze dřeva dělá jen drobné detaily. Zato parádně. Třeba u dveřních klik nebo zadních lamp potažených fólií jsme tedy přírodní stavební materiál nehádali.

Miloš dostal od Boha obrovskou fantazii a šikovnost. Kromě šlapacího traktoru už vyrobil třeba model svého unikátního Trabantu Tramp včetně obytného přívěsu Campifix nebo multikáru ovládanou kabelem. V hlavě se mu líhne plán na předělání modelu k pohonu 4x4. Tím by se i utlumil nezvladatelný výkon a konečně by se dalo s modelem bez stresu jezdit. „Už jsem ho dokonce převrátil na střechu. Jezdím s ním jenom na srazech, na nějaké blbnutí to není,“ říká a ukazuje rozdělaný barkas.

„Baryk“ už je sice kompletní, ale ještě čeká na zabudování vysílačky. Vzhledem k jeho hmotnosti 90 kg není možné použít nejlevnější čínské komponenty, ale kvalitní, a tedy drahé. „Přestože má trabant jen necelých dvacet kilo, silná serva na řízení nevydrží. Do barkasu proto vymýšlím jiný mechanický systém,“ říká Miloš.

Stavitel shání použité komponenty na internetových burzách. Třeba základem barkasu je čínská čtyřkolka s padesátikubíkovým motorem a tahovým startérem. Je to vidět pod kapotou, kde objevíte centrální odpružení zadní vidlice. Limitem pro tvorbu modelů jsou kolečka z kočárků nebo vozíků. Jakmile má Miloš vhodná k dispozici, postaví podle nich model. „Potřeboval bych výrobce pneumatik. Při tak vysoké hmotnosti je během jezdění doslova roztrhám,“ říká.

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Dnes 18:48

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Jihlava po sestupu nezáří. Šéf Ščerban o rozpočtu i zastaralém stadionu

Jihlava po sestupu nezáří. Šéf Ščerban o rozpočtu i…

Extraligovou pohádku psali jen jedinou sezonu. Dukla Jihlava je znovu v první lize, po utkáních se Spartou či v…

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se zlobí na Patáka

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se…

Šlágr ČFL, první s druhým. A poražené Dobrovice se zlobí, že je na hřišti vedoucího mužstva v Zápech zařízl…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…