9.2. 2014 Petr Slováček

Staví zmenšená auta: Trabantologův vůz hrabe zadními

 

Miloš Vrbka má kromě sbírání starých trabantů, wartburgů a barkasů ještě další vášeň – vlastnoruční stavbu jejich modelů. Jsou plně funkční a váží desítky kilogramů.

Můj trabant je tak rychlý, že si ho nedovolím nikomu půjčit, říká Miloš Vrbka o svém plechovém miláčkovi. Kdyby tohle prohlásil v hospodě u piva bez dalšího vysvětlování, asi by ho měli všichni za blázna. Vždyť utíkající trsátka snad ani nemohou být životu nebezpečná. Jenže on nemluví o jednom ze svých šedesáti „opravdových“ aut (uhádnete, proč si říká Trabantolog?), ale malém červeném trabantíkovi na vysílačku. Postavil ho podle svého prvního auta – kombi Trabant, které koupil už v roce 1994. Originál 1:1 má dodnes, přestože se s ním dost natrápil. Jakmile ho zrenovoval a nechal nalakovat, přišla v roce 2002 povodeň a auto zatopila.

Při pohledu na modely Miloše Vrbky zapomeňte na hračky z tržnice, s nimiž kluci závodí na plácku před školou. Repliky jsou vyrobeny ve tří- až čtyřnásobném zmenšení z plechu a dřeva, takže jejich hmotnost dosahuje i bezmála metráku. Například zmíněný trabant postavený na základě starší RC buginy pohání třicetikubíkový motor s výkonem 2,6 koně. Přenáší ho přes odstředivou spojku a brzdí kotoučem. Jak jsme sami viděli (a vy můžete na videu umístěném na našich stránkách www.isvetmotoru.cz nebo Milošových www.trabantolog.cz), dokáže se model rozjet odhadem na desítky kilometrů v hodině. Pokud by vás takový ingot s hmotností 19 kg „pohladil“ po kotníku, asi by to nebylo jen na pofoukání. „Ač trabant, poháněna má zadní kola. A protože pořád hrabe, je prakticky neovladatelný,“ říká majitel a stavitel v jedné osobě.

Vyučený dřevomodelář má raději práci s kovem, ze dřeva dělá jen drobné detaily. Zato parádně. Třeba u dveřních klik nebo zadních lamp potažených fólií jsme tedy přírodní stavební materiál nehádali.

Miloš dostal od Boha obrovskou fantazii a šikovnost. Kromě šlapacího traktoru už vyrobil třeba model svého unikátního Trabantu Tramp včetně obytného přívěsu Campifix nebo multikáru ovládanou kabelem. V hlavě se mu líhne plán na předělání modelu k pohonu 4x4. Tím by se i utlumil nezvladatelný výkon a konečně by se dalo s modelem bez stresu jezdit. „Už jsem ho dokonce převrátil na střechu. Jezdím s ním jenom na srazech, na nějaké blbnutí to není,“ říká a ukazuje rozdělaný barkas.

„Baryk“ už je sice kompletní, ale ještě čeká na zabudování vysílačky. Vzhledem k jeho hmotnosti 90 kg není možné použít nejlevnější čínské komponenty, ale kvalitní, a tedy drahé. „Přestože má trabant jen necelých dvacet kilo, silná serva na řízení nevydrží. Do barkasu proto vymýšlím jiný mechanický systém,“ říká Miloš.

Stavitel shání použité komponenty na internetových burzách. Třeba základem barkasu je čínská čtyřkolka s padesátikubíkovým motorem a tahovým startérem. Je to vidět pod kapotou, kde objevíte centrální odpružení zadní vidlice. Limitem pro tvorbu modelů jsou kolečka z kočárků nebo vozíků. Jakmile má Miloš vhodná k dispozici, postaví podle nich model. „Potřeboval bych výrobce pneumatik. Při tak vysoké hmotnosti je během jezdění doslova roztrhám,“ říká.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5 miliard dolarů v akciích

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5…

Z dopolední šuškandy se stala realita. Microsoft opravdu koupil GitHub, za který zaplatil pohádkových 7,5…

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se otřásá koalice kvůli migrantům

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se…

V Německu se dál vyostřuje spor o vracení běženců z hranic. Ministr vnitra Horst Seehofer podle listu Welt am…

 

iSport.cz

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že i nesobecky pracuje

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že…

Sám v tom má jasno. „Když se mě někdo zeptá, tak říkám, že Ronaldo je víc než Messi," říká kanonýr Jan Koller.…

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl střelec Lozano

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl…

Fotbalisté Německa zahájili obhajobu titulu mistrů světa překvapivou porážkou 0:1 s Mexikem. Ve svém úvodním…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…