Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stočené vozy vydělají až 19 miliard korun ročně, uvádí ÚAMK

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
Stočený tachometr má až osmdesát procent individuálně dovezených vozů. Problém by vyřešila celoevropská databáze historie vozidel.

Podvodníci v tuzemsku vydělají na autech se stočeným tachometrem každý rok téměř 19 miliard korun. Tuto částku lidé zaplatí navíc při koupi upravených a následně dražších vozidel. Aut, která mají upravený počet najetých kilometrů, se v Česku každoročně prodá na 270.000, což odpovídá 45 procentům trhu. Celkový objem trhu s ojetými auty v Česku činí ročně 127 miliard Kč, což je třikrát víc než objem trhu s novými auty.

„Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii," uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.

Podle provozního ředitele autobazaru AAA Auto Petra Vaněčka by tento problém vyřešilo zavedení celoevropské databáze historie vozů, která by zahrnovala veškeré dostupné informace o vozidle od výrobců, přes servisy, STK, asistenční služby po pojišťovny a leasingové společnosti. „Pokud by byl vůz pod dohledem po celou dobu své životnosti, byly by podvody s kilometry omezeny na naprosto minimální míru," dodal Vaněček.

Loni se v ČR prodalo přes 600.000 ojetých osobních vozidel, což je meziročně nárůst o deset procent. Až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR stočený tachometr.

Poznat stočení je při tom pro laika velice obtížné, s odhalováním tohoto podvodu mají problémy i profesionální prodejci. Na Slovensku je situace podobná jako v ČR - až polovina ojetin tam má také „stočený" tachometr. Celkově se tak jedná o zhruba 145.000 takto upravených vozidel.

I v Německu se počet ujetých kilometrů u ojetin upravuje. Podle odhadů tamních dopravních expertů je „stočeno" každý rok 30 procent prodávaných ojetin. Celkově jde o 1,8 milionu vozů ročně. Kupující v Německu tak zaplatí navíc 5,4 miliardy eur (v přepočtu 147 miliard Kč).

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
26. 10. 2015 22:12
Re: Anglie
Dovozci a jednotlivci kteří se schovávají za svou hranou poctivost. Je potřeba zakročit a zatočit s podvodíkama.
26. 10. 2015 22:09
Re: stk
Zakročit by se mělo a jsem zvědav jestli to projde. Kolik tím asi lidí přijde o práci. Z Česka se to úplně asi vymýtit nepodaří. Jen dobře že to má silné zastánce k realizaci kontrol STK.
25. 10. 2015 08:44
Re: V Nemecku sú bazáristi hlavne balkánci
Je to většinou tak, vím že Němce co znám chodí kolem těchto autobazarů obloukem. Většinou malý no-name autobazary.
17. 10. 2015 15:01
stk
Přesně, stačilo by to dokazovat u STK, aspoň něco, takhle to bude většina autobazarů vykupovat stočený a garážový automechanici budou stáčet furt dokola.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
15. 10. 2015 16:34
stáčení tachometrů
Zdravím, opravdu by možná stačilo, kdyby bylo povinností dokladovat záznamy z STK za určité období. V Anglii to mají zdá se dobře vyřešené. Je to začarovaný kruh. Problém je, že poznat stočený tachometr je opravdu mnohdy. Stav interiéru nic neřekne, ten je až moc individuální. A ani jízda, pokud má vozidlo pravidelný servis a mění se co se měnit má, tak může i po 300 000 km jezdit veskrze slušně. Problém je, že auto, které má tolik najeto je prakticky neprodejné a když tak za velice malou částku. Kdysi jsem dělal mystery shopping, kdy jsem s ojetým BMW E46 330d kombi mého kolegy objížděl pražské bazary a sondoval, kolik mi za něj dají. Vůz měl tehdy na tachometru číslo 260 000 km. Stále jezdil jak nový, ale měli jste vidět ty výkupčí v bazarech. Věta "kdyby to nemělo tolik najeto," nebo "Problém jsou pane ty kilometry" byla slyšet úplně od všech několikrát. Takže tak.