Století Fordu - 2. část (1953-2003)

Století Fordu - 2. část (1953-2003)

 
 

Do druhého padesátiletí své existence vstoupil Ford v období výrazného hospodářského oživení v USA. Začátkem padesátých let zde byl spuštěn velkolepý program výstavby dálniční sítě, propojující východ se západem a sever s jihem. Americké rodiny si začaly pořizovat druhé auto, výroba i prodej šly opět nahoru. Ford si nejen udržel svoje druhé místo mezi americkými výrobci, ale rozšířil ještě svoje globální aktivity.

1953-1960

Ford se představil novými modelovými řadami s novými názvy: Crestline, Customline a Mainline. Zastaralé šestiválce s postranními ventily byly vystřídány modernějšími motory s rozvodem OHV. Také vidlicový osmiválec, vylepšovaný od roku 1932, se v roce 1954 dočkal své moderní verze s rozvodem OHV. Při objemu 3,9 litru dosahoval výkonu 95 kW (v nabídce byl i motor 4,1 litru). Světlo světa spatřil model Fairlane, vyráběný v několika generacích až do sedmdesátých let a sportovní Thunderbird, který se v desáté generaci vyrábí dodnes.

Rok 1956 přinesl zrod další značky koncernu Ford – Continental. Nový vůz nesl označení Mark II, neboť první Continental si postavil v roce 1940 Edsel Ford pro svoji vlastní potřebu a potěšení. Označení Mark II nesly i evropské (britské) modely Consul a luxusnější Zodiac. V roce 1957 představil Ford dlouho očekávaný model pojmenovaný podle jediného syna Henryho Forda - Edsel. Jeho design byl zajímavý, zvláště maska chladiče ve tvaru koňského chomoutu a vodorovná zadní světla. Svojí velikostí a spotřebou však velkou oblibu nezískal a Ford utrpěl velkou ztrátu, když do roku 1960 prodal jen málo přes 100 tisíc těchto vozů.

V dubnu 1959 byl ve Fordově továrně v Dearbornu vyroben padesátimiliontý vůz značky Ford. V následujícím roce představil Ford svůj první „kompakt“ Falcon jako reakci na zvýšené dovozy menších aut do USA. Byl to první americký vůz se samonosnou karoserií a první Ford skutečně vyráběný (ne jen montovaný) v Austrálii. Ve stejném roce se prezidentem firmy stal Robert McNamara, ale jen na několik měsíců, neboť byl jmenován ministrem obrany USA.

1961-1970

V šedesátých letech se postupně prohlubovala spolupráce mezi britskou a německou pobočkou koncernu Ford. Ve Velké Británii slavila velké úspěchy Cortina (1962), prodávaná i u nás, a v Německu Taunus (1960), pro svoje tvary přezdívaný "baadevanne" (koupací vana). Byl položen základní kámen továrny v belgickém Genku a v roce 1967 byla založena evropská centrála s názvem Ford of Europe se sídlem v britském Essexu. Hned v následujícím roce bylo představeno první "evropské auto" – Escort, vyráběné v Anglii i v Německu. Escort první generace se uplatnil i na sportovním poli (rallye a mistrovství Evropy cestovních vozů). Také sportovní Ford Capri (1969) se vyráběl v obou zemích, měl ale odlišné pohonné jednotky.

Také na sportovním poli byla šedesátá léta pro značku Ford úspěšná. Henry Ford II si umínil, že zvítězí v nejprestižnějším evropském vytrvalostním závodě v Le Mans. Když se mu nepodařilo koupit značku Ferrari, nechal ve Velké Británii postavit vozy Ford GT 40 (číslovka v názvu je odvozena od výšky vozu 40 palců). Ty pak skutečně v letech 1966 až 69 v Le Mans zvítězily.

V USA se v těchto letech objevila řada nových modelů. V roce 1964 zaujal sportovně laděný čtyřmístný Mustang, který se na americkém trhu skvěle prodával a stal se splněným snem mnoha mladých lidí. Jeho duchovním otcem byl Lee Iacocca, který se později stal prezidentem společnosti Ford Motor Company. Také Mercury Cougar (představil se v roce1966, na obrázku je model 1970) měl sportovní charakter s dlouhou přídí skrývající motor V8. U cestovních vozů pokrýval Ford široké spektrum modelů od velké Galaxie (1965) až po „malý“ Maverick (1970).

1971-1980

Další zbraní proti invazi japonských automobilů na americký trh mělo být subkompaktní Pinto. Tento vůz již měl opravdu evropské rozměry (délka 414 cm), měl však problémy s palivovou nádrží, neboť při kolizi zezadu mohlo dojít k výbuchu. 1,5 milionu těchto vozů bylo povoláno k opravě. Sedmdesátá léta tedy nezačala nejlépe a podíl Fordu na americkém trhu klesl v tomto desetiletí z 20% na necelých 17%. Velký podíl na tom měla ropná krize a recese v USA. V Evropě se Ford rozhodl vybudovat velkou továrnu v Almusafes, poblíž španělské Valencie a v roce 1976 tam začal vyrábět malou Fiestu s předním pohonem. Již v následujícím roce se prodalo 441 tisíc vozů a byl překonán Fordův rekordní prodej Mustangů. V roce 1980 odešel na odpočinek Henry Ford II a vystřídal jej Phil Caldwell. Poprvé tak stanul v čele firmy někdo jiný než člen Fordovy rodiny.

1981-1990

Rozsáhlé investice do vývoje, nových zařízení a produktů spolu s radikálními úspornými programy vedly k obnově prosperity automobilky Ford. Nejúspěšnějšími modely se v tomto období staly Sierra v Evropě a Taurus v USA. Sierra (1982) nahradila řadu Taunus/Cortina a vyznačovala se moderními karoseriemi v provedení hatchback, kombi a později i sedan se stupňovitou zádí. Brzy následoval Ford Scorpio, luxusní vůz vyšší střední třídy, který získal evropský titul "Automobil roku 1986". Taurus (1986) měl společnou platformu s modelem Mercury Sable a zpočátku se potýkal s kritikou svého vzhledu. Dostal dokonce přezdívku „létající brambora,“ ale prodejně byl úspěšný. Stal se dokonce americkým vozem roku. Nejprodávanějším Fordem v USA však byla americká verze modelu Escort. V roce 1987 zemřel Henry Ford II, který se velice zasloužil o rozšiřování zahraničních aktivit společnosti Ford Motor Company. V osmdesátých letech vytvořil Ford také největší americkou leasingovou společnost Ford Credit a získal podíl v půjčovně automobilů Hertz. V roce 1990 koupil Ford tradičního výrobce britských sportovních vozů, Jaguar Cars Ltd.

1991-2003

V devadesátých letech minulého století pokračovala expanze společnosti Ford nákupem dalších významných značek. Byly to automobilky Mazda (v roce 1992 získal Ford 33% podíl, což je maximum podle japonských zákonů), Aston Martin (1994), Volvo (1999) a Land Rover (2000). V roce 1993 přišel Ford s projektem "světového vozu" střední třídy Mondeo, v USA prodávaného jako Contour. Mondeo získalo titul "Automobil roku 1994" a jeho druhá generace dodnes slaví velké prodejní úspěchy. Ford se také zúčastnil společného projektu s koncernem Volkswagen pod názvem Autoeuropa. V Portugalsku se od roku 1995 vyrábí velkoprostorové vozy VW Sharan, Seat Alhambra a Ford Galaxy. V roce 2000 vyrobil Ford společně se všemi partnery 7,5 milionů automobilů.

Současnou produkci Fordu reprezentují v Evropě modely Ka, Fiesta, Focus (evropský automobil roku 1999), Mondeo a Galaxy. V USA zastupují společnost Ford tři značky: Ford, Lincoln a Mercury. Ford nabízí například terénní Explorer a Expedition nebo velkoprostorový Windstar. Bestsellery na americkém trhu jsou také pikapy Ford Ranger a F-150/250. Velké vozy klasické koncepce zastupuje ve výrobním programu model Crown Victoria.

V tomto článku nebylo možné postihnout v celé šíři bohatou historii této značky (první díl najdete zde). Není divu, vždyť Ford je nejrozšířenější značkou automobilů na světě. Převážnou většinu vozů totiž vyráběl a vyrábí pod jednou značkou. Snad se alespoň částečně podařilo postihnout ty nejdůležitější okamžiky v historii firmy a připomenout ty modely, které nejvíce přispěly k rozvoji automobilismu.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety

Continental Mark II 1956 Continental Mark II 1956
Ford Zodiac Mark II 1956 Ford Zodiac Mark II 1956
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 




Ford reaguje na obří zájem o GT, místo dvou let ho bude vyrábět čtyři roky Ford reaguje na obří zájem o GT, místo dvou let ho bude vyrábět čtyři roky

Poptávka po Fordu GT výrazně předčila nabídku. Na některé…

Chcete prodávat Ford GT? Investujte minimálně tři čtvrtě milionu Chcete prodávat Ford GT? Investujte minimálně tři čtvrtě milionu

Prodejci Fordu, kteří mají zájem nabízet a servisovat…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku, zřejmě kvůli sporům členů

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku,…

Hnutí Severočeši.cz nebude kandidovat v letošních krajských volbách v Ústeckém kraji. Zmocněnkyně hnutí na…

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova: Bála se, že ji pošlu na léčení, tvrdí přítel

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova:…

Tereza Vodičková (30) zmizela už v půlce června. Nikdo neví, kam šla, ani proč – všechno jsou jen dohady. Jedno…

 

iSport.cz

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i kouč QPR Hasselbaink

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i…

Skandál s tajnými nahrávkami stál v anglickém fotbale místo dalšího trenéra. Po kouči anglické reprezentace Samu…

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká Poborský o vážné nemoci

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká…

Přesně před dvaceti lety zatřásl zvyklostmi v českém fotbale. Karel Poborský, hvězda EURO 1996, přestoupil ze…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…