22.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Shooting brake postavilo i Subaru! Z jakého modelu projekt Amadeus vycházel?

 

Takzvaná „střelecká“ kombi jsou populární zejména ve Velké Británii. V roce 1991 se o takový vůz pokusilo japonské Subaru. Výsledkem byl Amadeus, nakonec ale zůstalo jen u konceptu.

Začátek 90. let je v automobilismu mimořádně plodným obdobím. Tehdy vznikla celá řada zajímavých aut. Japonští výrobci se vrhli do kategorie sportovně laděných modelů a výsledkem byla celá plejáda takových kousků. Od vozidel pro masy (například Honda CRX či Mazda MX-3), přes střední třídu (Nissan 200 SX, Toyota Celica, Honda Prelude), až po vozy nejvyšší třídy, které mohly technikou i jízdními výkony směle konkurovat Porsche a Ferrari. Kromě známé Hondy NSX, Toyoty Supra či Nissanu 300 ZX Z32 sem patří také kupé Subaru SVX, na některých trzích známé jako Alcyone.

Do výroby se nedostal

Kupé SVX (Alcyone) nahradilo v roce 1991 hranatý model XT (někde také nazývaný Alcyone). I tomuto vozu předcházela studie ukázaná poprvé v roce 1989. Kombi Amadeus bylo primárně připraveno pro tokijský autosalon 1991, kde tvořilo hlavní magnet stánku automobilky strojírenského konglomerátu Fuji Heavy Industries. Vzbudilo zájem veřejnosti, i když jeho tvary lze z dnešního pohledu hodnotit jako nepříliš elegantní.

Technicky vůz Amadeus vycházel ze zmíněného SVX, které se do produkce dostalo v témže roce. Že Amadeus participoval na SVX je patrné zejména z řešení bočních oken. Ta jsou na tomto kombi také dvoudílná, takže lze spouštět pouze jejich část, podobně jako u některých závodních aut. Amadeus měl pouze dvě boční dveře, čímž plně splňoval požadavky na „střelecká kombi“. Vždyť ta vznikala většinou na bázi kupé. Příkladem z té doby je třeba britský Lynx XJS, což bylo kombi na základě kupé Jaguar XJS. U těchto aut šlo totiž především o délku zavazadelníku. To by verze s pěti dveřmi splňovala poněkud obtížněji.

Subaru SVX oslaví 25 let a chystá návrat

Amadeus měl tedy stálý pohon všech kol, stejně jako šestiválec s protiběžnými písty uložený před přední nápravou o objemu 3,3 litru. V případě Amadeusu uváděl výrobce výkon 250 koní. Sériové SVX ale nabízelo méně, a sice 233 koní (172 kW). Kromě toho měl vůz zavěšení zadních kol nazývané „Subaru New Suspension“. Co to přesně bylo, to už říci nedokážeme. Sériový SVX používal na tomto místě nápravu s trojicí prostorově uspořádaných ramen na každé straně. V kabině dále nechyběla navigace či head-up displej promítající údaje na čelní sklo. Nakonec zůstalo jen u prototypu. Takový osud ale potkal celou řadu zajímavých aut nejen ze začátku 90. let…

Spolupracujeme s TipCars.com
Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

 

Štítky Subaru

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Včera

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

Google automaticky nabídne úpravu vašich fotek. Staré černobílé dokonce vybarví

Google automaticky nabídne úpravu vašich fotek.…

Zřejmě posledním střípkem do skládačky letošní konference Google I/O je nová verze aplikace Fotky Google pro…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Běžná dovolená vám nestačí? Jste unavení, otrávení ze stereotypu, máte pocit, že každodenní shon nemá smysl?…

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…