22.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Shooting brake postavilo i Subaru! Z jakého modelu projekt Amadeus vycházel?

 

Takzvaná „střelecká“ kombi jsou populární zejména ve Velké Británii. V roce 1991 se o takový vůz pokusilo japonské Subaru. Výsledkem byl Amadeus, nakonec ale zůstalo jen u konceptu.

Začátek 90. let je v automobilismu mimořádně plodným obdobím. Tehdy vznikla celá řada zajímavých aut. Japonští výrobci se vrhli do kategorie sportovně laděných modelů a výsledkem byla celá plejáda takových kousků. Od vozidel pro masy (například Honda CRX či Mazda MX-3), přes střední třídu (Nissan 200 SX, Toyota Celica, Honda Prelude), až po vozy nejvyšší třídy, které mohly technikou i jízdními výkony směle konkurovat Porsche a Ferrari. Kromě známé Hondy NSX, Toyoty Supra či Nissanu 300 ZX Z32 sem patří také kupé Subaru SVX, na některých trzích známé jako Alcyone.

Do výroby se nedostal

Kupé SVX (Alcyone) nahradilo v roce 1991 hranatý model XT (někde také nazývaný Alcyone). I tomuto vozu předcházela studie ukázaná poprvé v roce 1989. Kombi Amadeus bylo primárně připraveno pro tokijský autosalon 1991, kde tvořilo hlavní magnet stánku automobilky strojírenského konglomerátu Fuji Heavy Industries. Vzbudilo zájem veřejnosti, i když jeho tvary lze z dnešního pohledu hodnotit jako nepříliš elegantní.

Technicky vůz Amadeus vycházel ze zmíněného SVX, které se do produkce dostalo v témže roce. Že Amadeus participoval na SVX je patrné zejména z řešení bočních oken. Ta jsou na tomto kombi také dvoudílná, takže lze spouštět pouze jejich část, podobně jako u některých závodních aut. Amadeus měl pouze dvě boční dveře, čímž plně splňoval požadavky na „střelecká kombi“. Vždyť ta vznikala většinou na bázi kupé. Příkladem z té doby je třeba britský Lynx XJS, což bylo kombi na základě kupé Jaguar XJS. U těchto aut šlo totiž především o délku zavazadelníku. To by verze s pěti dveřmi splňovala poněkud obtížněji.

Subaru SVX oslaví 25 let a chystá návrat

Amadeus měl tedy stálý pohon všech kol, stejně jako šestiválec s protiběžnými písty uložený před přední nápravou o objemu 3,3 litru. V případě Amadeusu uváděl výrobce výkon 250 koní. Sériové SVX ale nabízelo méně, a sice 233 koní (172 kW). Kromě toho měl vůz zavěšení zadních kol nazývané „Subaru New Suspension“. Co to přesně bylo, to už říci nedokážeme. Sériový SVX používal na tomto místě nápravu s trojicí prostorově uspořádaných ramen na každé straně. V kabině dále nechyběla navigace či head-up displej promítající údaje na čelní sklo. Nakonec zůstalo jen u prototypu. Takový osud ale potkal celou řadu zajímavých aut nejen ze začátku 90. let…

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Subaru

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 





 
VW vyvíjí moderní LED světla. Budou komunikovat s okolím

VW vyvíjí moderní LED světla. Budou komunikovat s okolím

Dnes 17:48

Koncová světla Volkswagenů by v budoucnu mohla zobrazovat různá varování, aby upozornila ostatní řidiče na nebezpečí.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží dál v Austrálii

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží…

Snaha Usaina Bolta o fotbalovou kariéru nekončí, ba naopak. Osminásobný olympijský vítěz ve sprintu na 100 a 200…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…