Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru SVX oslaví 25 let a chystá návrat

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Pamatujete se na kupé Subaru SVX z devadesátých let minulého věku? Model se vrátí zpět v roce 2017, ale na rozdíl od toho prvního bude hybridem.

Comeback SVX si vynutili američtí dealeři, kteří bombardují japonskou centrálu požadavky, aby se vrátilo do nabídky výkonné GT. Potenciálních zákazníků mají prý za mořem dost a image značky je třeba navyšovat! SVX se podle australského serveru Motoring a jím citovaných zdrojů vrátí v roce 2017 a má se jednat o radikální shooting brake s nízkým bočním profilem a opravdu širokými blatníky. Uvidíme na něm i stylistické prvky ze studie Viziv 2, hlavně přední světla. Bude postaveno na platformě SGP (Subaru Global Platform) sdílené s chystanou Tribecou, tým konstruktérů vede Mamoru Ishii. Pod kapotou čekejme šestiválcový boxer s elektromotorem. Pochopitelně se počítá i s prodejem jinde, například u protinožců nebo v Albionu. A když už bude mít Subaru verzi s levostranným řízením, pevně doufáme, že ji hodlá po úpravách nabídnout i Evropanům. Tahounem ale budou Spojené státy, kde, konkrétně v Indianě se má novinka dokonce vyrábět.

Pohon všech kol je jaksi samozřejmostí, nově vyvinutý boxer bude mít přímý vstřik a objem 3,3 l. Na hybridním systému pracují u Lexusu, spolupráce mezi Toyotou a Subaru tak rozhodně nekončí a úspora nákladů je prvořadá. Kombinovaný výkon se má pohybovat kolem 280 kW a současný vlastními silami vyvinutý plug-in hybrid je na takový zážehový motor málo. Instalaci tohoto poháněcího ústrojí si však vyžádají rovněž čím dál větší emisní tlaky. Prostě to aktuálně jinak nejde. Soupeře představuje třeba Tesla Model S, byť to je čtyřdveřový sedan. A auto se samozřejmě nemusí jmenovat SVX... Ale proč ne?

Originál

Prapůvodní koncept Subaru SVX se představil koncem roku 1989 na domácím autosalonu v Tokiu. Jeho originální a futuristické oblé linie se součinitelem odporu vzduchu 0,29 navrhl Giorgetto Giugiaro, zakladatel Italdesignu. Zaujala hlavně dvoudílná boční elektrická okna, která překvapivě přežila do sériové produkce, stejně jako základní vnější tvary. Uzounký pás koncových světel byl protažen hluboko do boků karoserie, což dávalo vozu nezaměnitelný vzhled. Kupé se vyrábělo od července 1991 do roku 1997 a bylo vlastně nástupcem řady XT/Alcyone. Hranatý předchůdce uspěl v náročných automobilových soutěžích. SVX se tohoto nasazení nedočkalo, vynikalo ale propracovanou technikou. Dalo by se říci, že do něj Plejády „nacpaly“ to nejlepší, co měly. Včetně šestiválcového „boxeru“ EG33 o objemu přes 3,3 l (přesně 3318 cm3). Jednalo se o další vývoj menšího agregátu ER27 právě ze zmíněného XT.

Podélně umístěný plochý agregát snižoval těžiště. Měl rozvod DOHC a čtyřventilovou techniku. Dával 172 kW v 5400 otáčkách a na všechna kola se přenášelo 309 N.m/4400 min-1. Nepostrádal vícebodový sekvenční vstřik, i zapalování řídila elektronika. Jedinou převodovkou v nabídce byl čtyřstupňový automat, což se ke sportovnímu charakteru moc nehodilo. Pro některé trhy navíc divize koncernu FHI (Fuji Heavy Industries) dodávala i vozy s pohonem pouze přední nápravy. Čtyřkolky byly ale technicky dvě. První systém ACT-4 se spojkou a centrálním diferenciálem rozděloval točivý moment na obě nápravy v poměru 90:10. Pokud ale pření kola proklouzla, změnil se na polovinu. V případě VTD se jednalo o permanentní pohon všech kol s neměnným rozdělením síly 36:64. Japonci si mohli koupit dokonce modely s řízením 4WS, tedy všech kol.

4625 mm dlouhá, 1770 mm široká a pouhých 1229 mm nízká stylová kupé dokázala uhánět 248 km/h, pozdější modely od roku 1994 měly omezovač na 230 km/h. Z klidu na stovku sprintovala za 7,4 s, ale za své služby na každých sto kilometrů z požadovala takřka 13 litrů benzinu. Výkony každopádně nebyly vůbec špatné, i když japonské gétéčko bylo docela otesánek, vážilo přes 1620 kg. Obě nápravy od sebe dělilo 2611 mm. Ač se, jak jsme již naznačili, nedočkalo nasazení v MS rallye, přesto jednu soutěž vyhrálo. Šlo o náročný podnik Alcan Winter Rally ze Seattlu na polární kruh a zpět. V něm v roce 1991 zvítězila posádka Ken Knight/Bob Dart.

SVX se prodávalo svého času i u nás, doma v Japonsku se jmenovalo Alcyone SVX, i tímto názvem navazovalo na předchůdce. Jméno pochází od nejzářivější hvězdy z Plejád, které má Subaru ve znaku. Pro poslední modelový rok dostalo střechu v barvě karoserie, do té doby byla černá, i když z dálky auto vypadalo, že má celou horní část prosklenou. Celkem bylo prodáno po celém světě na 25 tisíc kusů, tedy poměrně málo. Nejvíce jich odebrali Američané, přes 14,2 tisíce, v Evropě našlo zákazníky necelých 2,5 tisíce aut. Projekt byl bohužel silně ztrátový. Dnes je SVX trochu pozapomenutým youngtimerem, nicméně se dá potkat i s českými registračními značkami.

Perlička na závěr: Shooting brake existoval rovněž u prvního SVX, dvou- a čtyřdveřové (!) prototypy Amadeus z let 1991-1992 ale nakonec na výrobní linky ani do prodejen nezamířily.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
22. 4. 2018 15:15
Rok 2018,
Kde nic, tu nic...
13. 6. 2014 19:32
Re: Aha, takže...
Polonez se do Československa nikdy nevozil, jen po revoluci se tu prodávaly pick-upy FSO Truck z něj vzešlé. Ale pokud jste tehdy bydlel v Polsku, tak je to jiná, samozřejmě :-)
13. 6. 2014 08:32
Re: Nezájem...
existuje na to jediný rozumný dôvod?
12. 6. 2014 22:44
Re: Nezájem...
Děkuji za radu, už jsem měl tu čest. Pokud bych ovšem uvažoval o autě této kategorie, tak by to Lexus určitě nebyl. Šanci by mělo BMW, Mercedes a možná ještě Jaguar, samozřejmě nehybridní! :-)
12. 6. 2014 20:09
Re: Subaru s talianskym kabátom
To byl Mégane koncept.