Subaru Forester čtvrté generace ve velké fotogalerii
Prodej nového Foresteru v Zemi vycházejícího slunce začíná 13. listopadu. Japonská verze má pod kapotou v nejlevnějším provedení plochý čtyřválcový dvoulitr DOHC v atmosférické verzi (109 kW/6200 min-1 a 196 Nm/4200 min-1). Přeplňovaná varianta dává 206 kW/5700 min-1 a točivý moment vrcholí 350 Nm/2000-5600 min-1. K modelu bez turba lze zvolit šestistupňovou přímo řazenou převodovku či Lineartronic CVT, k „dopovanému“ pouze bezestupňové ústrojí.
Jinak tomu bude v USA. Základem je znovu čtyřválcová jednotka, avšak objemu 2,5 l se 127 kW při 5800 otáčkách, 236 Nm/4100 min-1 a šesti rychlostmi v manuální skříni či plynule měnitelným převodem. Čtyřválec s turbem objemu 2,0 l zde nabídne 186 kW výkonu při 5600 otáčkách a 350 Nm točivého momentu v rozmezí 2000-4800 min-1. Je spřažen výhradně s transmisí CVT, která nabízí šesti- a osmistupňové režimy. Samozřejmostí je ve všech případech přenos síly na všechna kola, Subaru své systémy nazývá jednotně Symmetrical All-Wheel Drive.
Podvozek disponuje rozvorem 2640 mm. Při vývoji se technici soustředili na zavěšení a řízení, takže ovladatelnost auta by měla být velmi dobrá. Čtvrtá generace oproti předchůdci mírně ve všech směrech narostla. Je 4595 mm dlouhá, 1795 mm široká a 1695 mm vysoká, se střešními nosiči pak měří 1735 mm. Také tvary se trochu zakulatily. Maska chladiče s chromovanou dělící příčkou je podobná Impreze, světlomety ale nezasahují tak hluboko do karoserie jako v případě jejím i většího Legacy. „Vykousnutí“ ve spodní části je také méně znatelné. Auto vypadá celkově mohutněji. Přeplňované verze mají agresivnější přední nárazník s postranními svislými vstupy vzduchu. Ty nahradily jediný v kapotě. Kosmetické úpravy zevnějšku americké a evropské specifikace budou oproti té japonské určitě minimální.
A interiér? Zde přibylo místo na zadních sedadlech i v zavazadelníku. Vzhled palubní desky také odpovídá poslední Impreze, respektive z ní vycházejícímu crossoveru XV. Vozům na snímcích chybí jen některé ozdobné prvky a mají volant na opačné straně. Součástí výbavy pětimístného SUV tvoří mimo jiné informační systém včetně bezdrátového spojení s chytrými telefony, navigace, zadní kamera a špičkové audio Harman/Kardon. Stupně i položky se ovšem budou lišit v závislosti na jednotlivých trzích.
Oficiální světová premiéra se odehraje až na autosalonu v Los Angeles koncem listopadu, v Japonsku Forester dosud vystaven nebyl.. Evropa přijde na řadu až příští rok. Určitě nebudeme čekat tak dlouho jako na novou Imprezu, kterou si dosud kromě zmíněného XV koupit nemůžeme. Prodej „lesníka“ se bude rozjíždět postupně podle země. U nás se dosud nabízí třetí generace, ovšem s výraznými slevami.