Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Impreza 1,5 R kombi - zkrocený démon

Libor Zezulka
Máte za to, že Impreza od Subaru musí být pekelně rychlá a trhat při akceleraci asfalt? Nemusí. Alespoň Subaru si to nemyslí, a proto uvedlo před časem na trh základní verzi s čtyřválcem o objemu 1,5 litru a výkonem 77 kW. Testovali jsme verzi kombi.

Když se řekne Impreza, představí si většina lidí alespoň s minimální znalostí automobilových značek divoký stroj se silným motorem a špičkovými jízdními vlastnostmi. Kdo se vyzná trochu víc, spojí si s Imprezou značku Subaru, zářivě modrou barvu, hvězdičky a zlatá kola. Skuteční znalci ani na sekundu nezaváhají a vysypou ze sebe vyčerpávající charakteristiku auta s přeplňovaným Boxerem a nesčetnými závodními úspěchy.

Impreza = automobilový pojem, Impreza = fenomén, Impreza = modlitba, dokáži si dokonce představit, že někdo staví slovo Impreza na úroveň automobilového boha. No, proč ne. Není potom divu, že když automobilový fanda nastřádá dostatek peněz, aby mohl vysázet na dřevo částku nebo alespoň první splátku a zůstalo mu ještě na benzín, spěchá do autosalonu a ukáže prstem minimálně na Imprezu WRX.

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni Když Subaru, tak pořádné. Hezky s turbodmychadlem a minimálně 200 koňmi. WRX sice není STi, ale pořád má turbo a výkon 169 kW. „Rozdíl 37 kW přece není tak hrozný, vždy to skoro nepoznáš,“ říká jeden známý. No upřímně, odlišnosti mezi variantou WRX s STi výkonem nekončí, ale spíše začínají, ovšem kdo by chtěl brát šťastnému majiteli Imprezy (chápete to, on má Imprezu) iluze?

Prostě Impreza se kupuje pro zábavu, Impreza se kupuje proto, abyste se mohli každý den alespoň na chvíli cítit jako Solberg. A teď zkuste do této filosofie nějak zasadit informaci, že základním motorem legendárního modelu už není atmosférický dvoulitr s výkonem 118 kW, ale čtyřválec s objemem 1,5 litru a výkonem 77 kW. Proč bych si měl tohle proboha kupovat, ptáte se možná? Věřte nebo ne, několik důvodů existuje.

Prozření

Motivem ke koupi Imprezy se základním motorem určitě nebude interiér, jeho prostornost, variabilita ani zpracování. Když vám pod kapotou běsní přeplňovaný motor s výkonem přes 200 kW a řežete zatáčky á la P. Solberg, mávnete nad nějakými tvrdými plasty, strohou palubní deskou a slabým vnitřním prostorem rukou. Co je vám po tom, že se vzadu cítí dobře člověk do 180 cm výšky a výplně dveří vypadají jako z minulého století.

Když cítíte v rukou každou nerovnost, kola se divoce zakusují do asfaltu, vpředu zpívá motor a vzadu výfuk, nesejde vám ani na tom, že zavazadelník údajně praktického kombi má objem slabých 356 litrů (v základním uspořádaní). Jenže co když Impreza o jednu ze svých velkých předností přijde, co když sešlápnutí plynového pedálu nebude mít za následek prohrábnutí kol, ale pouze zavytí a docela pomalý rozjezd?

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni To si potom začnete více všímat věcí kolem sebe a možná vám budou v jiných verzích přehlížené nedostatky trochu vadit. Stále však oceníte dobrou ergonomii, výborné sedačky s dostatečnou oporou stehen i zad a mnohem více si vychutnáte provedení středové konzoly.

Kultivovaný kliďas

Zázraky pochopitelně nelze očekávat ani od motoru. Základní čtyřválec má objem 1,5 litru, ovšem „problém“ není objem, nýbrž maximální výkon a kroutící moment. Z příkladu některých vozů dobře víme, že i malý motor (je-li přeplňovaný a nejlépe dvojitě) může mít velký výkon. V případě Subaru Impreza 1,5 R ovšem dostal důvěru atmosféricky plněný motor s maximálním výkonem 77 kW při 6400 ot./min a točivým momentem 142 Nm ve 3200 ot./min.

V rámci objemové kategorie se nepochybně jedná o parametry důstojné, ale v 1310 kg těžkém autě navíc s pohonem všech kol vám budou hezké hodnoty maloobjemového motoru celkem zbytečné. Musíte se zkrátka smířit s tím, že Impreza pojede jako kterékoliv jiné auto této velikosti a podobné hmotnosti s permanentním pohonem všech kol poháněné zážehovým čtyřválcem s maximálním výkonem do 80 kW.

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni

To znamená, že musíte počítat s pomalejšími rozjezdy, vyhradit si delší čas na předjíždění, musíte více řadit a motor více točit. Dále to znamená, že Impreza se změní z auta návykového a zábavného, na auto relativně obyčejné, avšak stále špičkově ovladatelné, komunikativní a hlavně bezpečné. Jednotka se snaží a přestože na patnáctistovku táhne díky relativně nízko položenému točivému momentu hezky odspodu, nepřekročí svůj stín.

Od patnáctistovky zkrátka nelze očekávat výkon dvoulitru, natož dvoulitru přeplňovaného. Co se však týče akustické pohody, má motor Subaru deset bodů z deseti. Na volnoběh i v nízkých otáčkách se pyšní neuvěřitelně klidným a kultivovaným chodem, přičemž kultivovanost motoru zůstává vysoká i v otáčkách středních. Až ve vysokých otáčkách si motor trochu zakřičí, to ale není u 1,5 nic neobvyklého.

Spotřeba obvykle nepatří mezi silné stránky vozů Subaru, v tomto případě ovšem Japonci příjemně překvapili. Kombinovaná spotřeba se v průběhu testu pohybovala většinou na úrovni 8,5 litrů, pouze výjimečně se přiblížila deseti litrům. Jezdit dlouhodobě se spotřebou 8,5 litrů nebude v Impreze 1,5 R problém.

Komfortní svezení

Od sportovního auta se očekává sportovní jízda, jež vyžaduje patřičně vyladěný podvozek osazený většinou tuhými tlumiči a pružinami. Subaru Impreza se základním motorem těžko nazývat sportovním autem, takže ani nepřekvapí, že jízda má spíše komfortní než sportovní charakter. Podvozek ve spolupráci s 15palcovými koly a pneumatikami s vysokým profilem dobře tlumí nerovnosti, přitom však neztrácí nic ze svého půvabu v silnější verzích Imprezy.

Rovněž základní model potěší vynikající stabilitou v zatáčkách včetně minimálních náklonů, přesným a poměrně komunikativním řízením a účinnými brzdami. Spíše slabinou zůstává lehce nepřesné řazení. Opakovaně vyzdvihnout zaslouží stálý pohon všech kol, který Subaru daruje všem svým modelům. Bez výjimky. Právě pohon všech kol dělá tato japonská auta originálními, univerzálními a bezpečnými.

Důvody, které vedou většinu majitelů ke koupi Subaru Impreza v případě základního modelu 1,5R z větší části padají. Autu schází silný motor i extrémní komunikativnost, špičkové jízdní vlastnosti dané nastavením podvozku a pohonem všech kol však zůstávají. Patnáctistovka svou úlohu plní dobře.

Plusy

  • stálý pohon všech kol
  • výborné jízdní vlastnosti
  • kultivovaný motor
  • přesné řízení
  • bohatá výbava

Minusy

  • průměrné zpracování interiéru
  • malý zavazadlový prostor
  • méně místa na zadních sedadlech
  • nepřesné řazení
Libor Zezulka
Subaru Impreza 1,5 R kombi
Cena základní sestavy 538 800 Kč
Výbava základní sestavy AWD – stálý pohon všech kol, ABS, servořízení, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, aktivní opěrky hlavy, ISOFIX, elektronický imobilizér, audiosystém s CD přehrávačem, automatická klimatizace, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické vyhřívání předních sedaček, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, tónovaná skla, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, mlhovky, centrální dálkové zamykání, 15palcová kola z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 553 600 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+14800,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 142 / 3200 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.4 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 1266
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 440
Subaru Impreza 1,5 R kombi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4465
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano