Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Super5000: Protinožci se velkých motorů nevzdávají ani ve formulích

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Austrálie je rájem pro velkoobjemové vidlicové osmiválce. Tamní známou sérii cestovních aut chtějí organizátoři podpořit také formulovým šampionátem!

IndyCar má předepsané vidlicové šestiválce 2,2 l se dvěma turby, ve formuli 1 se prohánějí přeplňované hybridní šestnáctistovky, na jejichž zvuk si mnozí ještě nezvykli. Jiná situace panuje u protinožců. Australané myslí trochu „postaru“, na velké a svalnaté pětilitrové V8 prostě nedají dopustit. Žádný downsizing se nekoná, ještě toho trochu! To zní ale... zatraceně dobře, ne?

Formule 5000 už tu jednou byla, pamětníci si jistě vzpomenou. Od konce 60. do poloviny 70. let minulého věku si vydobyla své místo na slunci, navíc velmi rychle, jezdila se na pátém kontinentu, v USA a Evropě, hlavně v Británii se pořádaly společné závody F1 a F5000 a mistři Evropy se pravidelně svezli v nějaké té Grand Prix. Chystá se tedy tak trochu reinkarnace, i když na druhé straně zeměkoule.

O minulém víkendu byl oficiálně uveden monopost nové série Super5000, která doplní populární mistrovství cesťáků V8 Supercars, nižší ligu Super2 a také rovněž nově vypsanou sérii Superutes, jistě, pro v Austrálii tolik oblíbené pick-upy. Vypadá dost retro, ale nebojte, má monokok z uhlíkových kompozitů. Šasi je dílem místních Supashock, za jezdcem ovšem trůní šestisetkoňová atmosférická „vé-osmička“. Syrové svaly jdou přes převodovku Albins dozadu na řádně široké gumy. V kokpitu nechybí ani moderní karbonový volant s displejem, navíc posetý tlačítky a ovladači.

Zdá se, že nejen piloti, ale i fanoušci budou mít o závodních víkendech od příštího roku o zábavu postaráno. Doufám, že se pojede i na překrásném okruhu Mount Panorama v Bathurstu. Jenže... je tu malinkatý háček. Loni v říjnu bylo oznámeno spuštění jiné podobné série: Formula Thunder 5000. Existuje prototyp monopostu, který vychází z konstrukce kalifornských Swift Engineering pro japonskou formuli Nippon, jen má retro lapač vzduchu. A podélně uprostřed Coyote V8 od Fordu, předělaný a vyladěný u InnoV8 Race Engines. Američané ze západu mimochodem stavěli před dvěma dekádami auta pro CART, nejde o úplně neznámou partu garážistů.

Zbraň pro FT5000 už od října 2016 testuje šampion australské formule 3 Tim Macrow a organizátoři šampionátu považují Super5000 za pouhé kopíranty. Supercars ovšem tvrdí, že jejich projekt byl v přípravě více než dva roky. Navíc tahle série je mnohem populárnější a Formula Thunder se logicky nové konkurence dost obává. Skončí souboj nejprve u soudu? Nějak není co řešit, alespoň dle mého skromného názoru. Ještě tak vzkřísit kdysi populární Tasmánskou sérii. Vyroste u protinožců další Mark Webber či Daniel Ricciardo?

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - praděda7
6. 6. 2017 11:45
Re: doba
Tak na F5000 si moc dobře pamatuju, protože jsem závody v Austrálii v tu dobu hojně navštěvoval. Rád bych dodal, že se pro tyto vozy tenkrát jezdila na Novém Zealandě a v Austráli Tasman Series, kde se jako hosté objevovali i jezdci z F1. Na parádní "kravál" 20 závodních 5ti litrů na startovní čáře na Melbournském okruhu Sandown se nedá jen tak zapomenout... :yes:
Avatar - CHerokee
6. 6. 2017 11:05
doba
Paráda. Člověk vzpomene na staré dobré časy v F1. Atmo 8 válce by byly levnější, pro diváky atraktivnější, ale my žijeme ve zvrácené pseudoekologické době, takže se budeme dívat na splašení šestnáctistovky....