Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM v roce 2010 v USA: Full-size pickupy stále nejžádanější

Diskuze (34)
Přehled prodeje jednotlivých značek a modelů v USA.

Navzdory všem krizím a snahám automobilek nabízet malá, úsporná a nově i elektrická auta zůstává v USA nejpopulárnějším typem auta velký pick-up.

Koncern General Motors přežil klinickou smrt, zbavil se čtyř ze svých osmi značek a v roce 2010 vykázal povzbudivé výsledky.

Řízený bankrot, státní pomoc a restrukturalizace spojená s ukončením činnosti několika značek americkému koncernu General Motors pomohla. Skupina si upevnila pozici největšího výrobce aut v USA a u všech zbývajících značek vykázala výrazný růst prodejů na domácím trhu.

Celkem General Motors prodal v USA za rok 2010 2,215 milionu aut, což je o 6,3 % více než v roce 2009. Po odečtení již neexistujících značek je výsledek za právě skončený rok 2,203 milionu aut a +21,3 %.

Jasnou jedničkou v rámci GM je Chevrolet – s 1,565 milionu prodaných aut tvoří 70 % odbytu celé skupiny. Díky 16procentnímu růstu loni předběhl Toyotu a na americkém trhu je dvojkou, hned po značce Ford.

Dvojkou je GMC s růstem o 29 %. Specialista na terénní a užitkové modely svým výkonem popírá dřívější předpoklady – tvrdá data vyvracejí mýtus, že ekonomická krize v USA způsobí odklon zákazníků od velkých a těžkých aut kategorie SUV a pickup.

Na třetím místě je Buick. Se 155 tisíci ks vykázal meziroční nárůst o 52 %, což je nejlepší výsledek v rámci GM, ale také na celém americkém trhu. Buick se díky tomu dostal před Cadillac a v letošním roce se u něj dá očekávat další růst. Nejprestižnější značka koncernu je proto se svými 147 tisíci co do prodejů až čtvrtá.

Během roku 2010 se General Motors zbavil čtyř svých značek. Konkrétně se jednalo o ukončení činnosti relativně významného Pontiacu, dále Saturnu, jehož místo se nyní snaží zaujmout Buick, a Hummeru, u kterého docházelo k soustavnému poklesu odbytu. Čtvrtou značkou je Saab, jehož se loni pod hlavičkou GM prodalo ještě 608 ks, poté značka získala nového majitele (nizozemský Spyker; celkem Saab v USA za rok 2010 prodal 5446 aut).

General Motors v USA - výsledky značek za rok 2010
Poř. značka prodej 2010 prodej 2009 změna
1. Chevrolet 1.565.632 1.344.629 +16,4 %
2. GMC 334.981 259.779 +28,9 %
3. Buick 155.389 102.306 +51,9 %
4. Cadillac 146.925 109.092 +34,7 %
Celkem (aktivní značky) 2.202.927 1.815.806 +21,3 %
5. Saturn 6.698 72.660 -90,8 %
6. Hummer 3.812 9.046 -57,9 %
7. Pontiac 1.182 178.300 -99,3 %
8. Saab* 608 8.680 -93,0 %
Celkem (zaniklé značky) 12.300 268.686 -95,4 %
CELKEM (všechny značky) 2.215.227 2.084.492 +6,3 %

Kromě čtveřice amerických značek do koncernu GM ještě patří evropská dvojice Opel/Vauxhall, australský Holden a v Koreji v automobilovém odvětví značka Daewoo.

Chevrolet

Tak jako nejžádanějším Fordem je full-size pickup série F, v případě Chevroletu je nejprodávanějším modelem Silverado – přímý konkurent Fordu F-Series. S 370 tisíci prodanými kusy má například lepší odbyt než značky Cadillac a Buick dohromady.

Druhý je Chevrolet Malibu, 4,8 metru dlouhý sedan na platformě poslední generace Opelu Vectra. Následuje pětimetrový full-size sedan s pohonem předních kol – Impala. Obě tradiční modelové řady si meziročně polepšily, i když Impala jen symbolicky, zatímco Malibu si polepšilo o 23 %.

Na čtvrté místo se díky generační obměně vyšvihlo SUV Equinox. Menší z crossoverů od Chevroletu si technicky polepšil – při nezměněné délce vyměnil techniku Opelu Antara za základ z Cadillacu SRX. Zákazníci ocenili modernější motory a delší rozvor o 74 % větším zájmem (150 tisíc ks).

Hned za Equinoxem následuje větší crossover Traverse, který je na trhu třetím rokem. Nepřímý nástupce rámových SUV TrailBlazer/Blazer našel pevné místo v portfoliu Chevroletu, prodalo se jej 107 tisíc kusů.

Další pozice zmíníme jen krátce: Camaro můžeme označit za úspěch, je to sedmý nejprodávanější Chevrolet a osmý nejprodávanější model celé skupiny GM. Zájem o Aveo loni výrazně vzrostl a na trh úspěšně vstoupil sedan Cruze, oba modely známé z Evropy se ale krčí ve stínu velkých osobních Chevroletů.

Prodejní čísla full-size modelů Tahoe a Suburban stagnují, přičemž se pohybují zhruba na polovičních číslech než před rokem 2007. Malý pickup Colorado dokonce výrazně ztratil.

Závěr je jasný: pokud se Američané rozhodnou pro automobil s rámovou konstrukcí, jednoznačně preferují full-size pickup Silverado, resp. jeho civilnější verzi Avalanche.

Chevrolet v USA - prodejní výsledky za rok 2010
Poř. model prodej 2010 prodej 2009 změna
1. Silverado 370.135 316.544 +16,9 %
2. Malibu 198.770 161.568 +23,0 %
3. Impala 172.078 165.565 +3,9 %
4. Equinox 149.979 86.148 +74,1 %
5. Traverse 106.744 91.074 +17,2 %
6. Cobalt 97.376 104.724 -7,0 %
7. Camaro 81.299 61.648 +31,9 %
8. Tahoe 75.675 73.254 +3,3 %
9. HHR 75.401 70.842 +6,4 %
10. Express 59.753 54.302 +10,0 %
11. Aveo 48.623 38.516 +26,2 %
12. Suburban 45.152 41.055 +10,0 %
13. Colorado 24.642 32.413 -24,0 %
14. Cruze 24.495 0 ***
15. Avalanche 20.515 16.432 +24,8 %
16. Corvette 12.624 13.934 -9,4 %
- ostatní 2.371 16.610 -85,7 %
Celkem 1.565.632 1.344.629 +16,4 %

GMC

Všechna GMC jsou sesterskými modely Chevroletů. Přesto je překvapivé, jak věrně jejich prodejní výsledky následují Chevrolet.

Nejprodávanější je full-size pickup Sierra, obdoba Chevroletu Silverado. Následuje Acadia (Traverse) a v těsném sledu Terrain (Equinox), poté Yukon a Yukon XL (Tahoe/Suburban), dodávka Savana (Express) a malý pickup Canyon (Colorado).

GMC v USA - prodejní výsledky za rok 2010
Poř. model prodej 2010 prodej 2009 změna
1. Sierra 129.794 111.842 +16,1 %
2. Acadia 68.295 53.820 +26,9 %
3. Terrain 60.519 14.033 +331,3 %
4. Yukon 28.781 29.411 -2,1 %
5. Yukon XL 23.797 16.819 +41,5 %
6. Savana 13.942 12.164 +14,6 %
7. Canyon 7.992 10.107 -20,9 %
- ostatní 1.861 11.583 -83,9 %
Celkem 334.981 259.779 +28,9 %

Buick

Nejúspěšnějším Buickem v absolutním i relativním srovnání je sedan LaCrosse, který se může pochlubit 61 tisíci prodanými kusy (+120 %). Novinka roku 2009 stojí podobně jako nový Saab 9-5 na prodloužené platformě Opelu Insignia.

Druhý je velký crossover Enclave, který stejně jako sesterské modely Chevrolet Traverse a GMC Acadia vykázal meziroční růst prodejů.

Full-size sedan Lucerne si připsal další rok s poklesem prodejů.

Naopak do budoucna můžeme očekávat růst Buicku v nižších segmentech. Letošní novinka Regal není nic jiného, než přeznačený Opel Insignia. Do USA se dokonce importuje z Rüsselsheimu, v 1. pololetí ale GM plánuje spuštění výroby americké verze v Kanadě.

Do loňských výsledků ještě nemohl promluvit kompaktní sedan Verano postavený na základě Opelu Astra. Buick Verano se stane nepřímým nástupcem Saturnu Aura.

Buick v USA - prodejní výsledky za rok 2010
Poř. model prodej 2010 prodej 2009 změna
1. LaCrosse 61.178 27.818 +119,9 %
2. Enclave 55.426 43.150 +28,4 %
3. Lucerne 26.459 31.292 -15,4 %
4. Regal 12.326 0 ***
- ostatní 0 46 -100,0 %
Celkem 155.389 102.306 +51,9 %

Cadillac

Cadillac je nejprestižnější značkou GM. Rozhodně jej už ale nemůžeme označit za výrobce luxusních limuzín. Těžiště odbytu totiž leží někde úplně jinde – nejprodávanější je SUV SRX, které si díky příchodu nové generace polepšilo o 153 % na 51 tisíc kusů, druhá je rodina modelů střední třídy CTS (46 tisíc, +18 %).

Modely SRX a CTS v součtu představují dvě třetiny prodejů Cadillacu.

Třetí Escalade má na kontě 26 tisíc kusů, podobný výsledek jako o rok dříve. To je ovšem necelá polovina počtu než před propuknutím krize v roce 2008.

Řady full-size sedanů DTS (pohon předních kol) a STS (pohon zadních kol) tvoří méně významnou část prodejů. Oba modely se nacházejí v druhé polovině modelového cyklu a během nejbližších let dostanou společného nástupce.

Zajímavostí je 188 prodaných roadsterů XLR. Výroba tohoto modelu byla ukončena před rokem a půl, GM nebo jeho dealeři ale zřejmě stále disponuje (nebo do roku 2010 disponoval) skladovými zásobami.

Cadillac v USA - prodejní výsledky za rok 2010
Poř. model prodej 2010 prodej 2009 změna
1. SRX 51.094 20.237 +152,5 %
2. CTS 45.656 38.817 +17,6 %
3. Escalade 26.874 25.884 +3,8 %
4. DTS 18.640 17.330 +7,6 %
5. STS 4.473 6.037 -25,9 %
6. XLR 188 787 -76,1 %
Celkem 146.925 109.092 +34,7 %
Diskuze (34)
11. 1. 2011 01:53
Re: auta a prodeje
Nerad bych se pouštěl do ekologické rozvahy diesel vs. benzín, protože ty motory vypouštějí něco trochu odlišného a debatovat nad tím, která sloučenina je větší svinstvo je nad moje vzdělání. Ale stejně by šlo udělat víc...

Výkon úplně ne, ale při dobrém rozložení výkonu a točivého momentu (toho spíše) není třeba tolik točit otáčky a snížuje se spotřeba. Krásně je to vidět na různých výkonových variantách téhož dieselu (TDI, dCi, HDi) kdy výkonnější varianty vykazují nižší spotřebu. Na druhou stranu u nějakého hypotetického motoru, který má nižší výkon, znamená, že má méně efektivnější spalování a tudíž vyšší emise a spotřebu. Ale v tom už se skrývá tolik drobných technických fines, že se to špatně zevšeobecňuje...
Avatar - Barrichello
9. 1. 2011 20:41
Re: cadillac
Oboje je už zastaralý, takže prodeje drží CTS a SRX.
9. 1. 2011 09:54
Re: Yenkeejovia na take auta nemaju
v Mexickym zalivu tezila a mela problem BP, Britska spolecnost a ne Americka ;-) takze ten kdo nevi/neumi jses spise ty >:D
8. 1. 2011 20:13
Re: auta a prodeje
ja si teda dane dobrovolne nenavisuju, a co se auta tyce, tak kdejakej americkej benzinovej 4-6 litr v 3 tunovem aute je mnohem ekologictejsi nez kdejaky evropsky diesel :-! v dobe kdy se evropa bude topit v zaplavach prachu si amici nechaj kontinent profouknout nejakym hurikanem a maj klid >:D

mimochodem vykon neznamena vsechno ;-) tahat z motoru maximum vykonu na litr je dobre tak u sportaku, ale u bezneho auta je to nesmysl a pokud ma rekneme jejich 3-4litr okolo 300 koni, tak je to plne dostatecny vykon se kterym by si 80% evropanu stejne nevedelo rady a z kroutaku by se jim zatocila hlava >:D
8. 1. 2011 17:41
Re: Len je potom "záhadou" prečo Amíci toľko vyplakávajú ...
Napriek tomu, že "dostupné zásoby neklesajú" najviac Amíci vyplakávajú nad svojou závislosťou na ropnom trhu ovládanou "darebáckymi" štátmi.

Samozrejme ropy je a bude vždy dosť - otázna je len cena ...

A to, že americkú zahraničnú politiku geograficky skôr regióny, kde sa ťaží ropa, ako krajiny, kde sa pestuje mrkva, asi tiež nebude náhoda ;-)