Suzuki SX4 Sedan 1,6 VVT – Sedan pro české silnice

Suzuki SX4 Sedan 1,6 VVT – Sedan pro české silnice

 
 

Úspěšný crossover Suzuki SX4 znají čeští zákazníci jako prostorný čtyřmetrový hatchback nejen do města, ale také jako lehké a dostupné SUV s pohonem všech kol. Teď k nim přibyl také sedan. Dává takový přírůstek ale vůbec smysl?

Ten, kdo dá v případě Suzuki SX4 Sedan na první dojem, udělá velkou chybu. Nečekaná kombinace vyššího hatchbacku s naroubovanou zádí a výrazně z profilu vystrčeným nárazníkem, není v evropských poměrech považována za synonymum krásného auta, i když reklamním sloganem Prostě elegantní se dovozce snaží zákazníky přesvědčit o opaku. Americký trh, kam směřuje zřejmě většina produkce Sedanu, naopak právě takové modely vítá. Díky tomu, že se v USA prodávají Sedany pouze se zážehovými dvoulitry, mají poněkud jiné postavení než v Evropě. V některých verzích jej americký dovozce označuje dokonce přívlastkem Sport, což také cosi o ambicích svérázného sedanu naznačuje. U nás se prodává model s jedinou výbavou a jediným motorem, který musí uspokojit všechny zákazníky. Za 389.900,-Kč dostáváte 4,5 m dlouhý automobil, který se původně jako hatchback nacházel na pomezí třídy malých vozů a nižší střední třídy. Výbava i ostatní užitné vlastnosti jsou ale překvapivě vyvážené.

Pro starší a pokročilé?

Podivná silueta tohoto 1,5 m vysokého sedanu připomíná trochu MPV, velká kola i vyšší světlost (165 mm) zase SUV, ale tvarem zádě je to jednoznačně sedan. Všechno podivné na vzhledu vyvažuje Suzuki SX4 Sedan uspořádáním a stavbou interiéru.

Na dnešní poměry velmi pohodlné nastupování následující pocity uvozuje. Sedí se mírně výše, před řidičem je vysoké a celkem málo skloněné přední okno. Trojúhelníková okénka kolem A-sloupků připomínají MPV, ale výhled ze Suzuki vpřed a do stran je díky tomu dobrý. Sedadla v první i druhé řadě zasluhují pochvalu za ergonomické tvarování. Využití vnitřní výšky ve prospěch zvýšení polohy sedáku nad podlahu (39 cm) stejně tak. Stehna jsou díky tomu na zadních sedadlech celkem účinně podpírána i u osob s konfekční výškou 175 cm.

obrázek [555 x 333]
 

Přístrojová deska je převzatá z hatchbacku, ale ani po 2 letech od premiéry jí nelze mnoho vytknout. Evropským zvyklostem naprosto perfektně odpovídá věcné uspořádání přístrojového štítu s číselníky, které mají popisky technickým fontem, evokujícím preciznost v konstrukci. Tu lze vztáhnout i na zpracování interiéru. Ne všechny interiérové materiály patří ke špičce této cenové kategorie, ale celek se řadí jistě k nadprůměru. Vše je dokonale vyrobeno i sestaveno, z interiéru vyzařuje robustnost při prvním kontaktu, i za jízdy na nerovném povrchu. Slabinou je pouze výškově nastavitelný volant, který může řidičům hledajícími jinou než vzpřímenou polohu, zabránit v nalezení optimálního posazu za volantem.

Zavazadlový prostor svým objemem 515 l odpovídá ideálu české rodiny, horší je to ale s využitelností a přístupností. Víko, uchycené na klasických vzpěrách omezujících užitný objem, se zakusuje do zádě jen tak, že hrana zavazadelníku je 760 mm nad zemí. Sklopení zadních opěradel je sice standardem, ale s převozem mimořádně velkých předmětů raději vůbec nepočítejte. Sedáky zůstávají na svém místě, což po sklopení opěradel vygeneruje veleschod, výrazně limitující průchozí otvor do prostoru pro posádku.

obrázek [555 x 374]
 

Interiér Suzuki SX4 Sedan patří k těm nemnoha, které v této cenové kategorii nabídnou dost místa a současně nevyžadují gymnastické cvičení při nastupování. Uvnitř nejsou k vidění žádné designérské experimenty, ale spíše konzervativní přístup. Mělo by to tedy znamenat, že SX4 Sedan je jen pro americké důchodce? Rozhodně ne!

Optimální motor

Kdyby se každá jedna-šestka chovala tak jako ta v Suzuki, asi by se jen málokdo zlobil. O několik desítek kilogramů lehčí sedan (ve srovnání s SX4 s pohonem všech kol) zatěžuje motor hmotností 1183 kg a je tedy živější a o snad i méně hlučný.

Při běžné jízdě je motor s variabilním ventilovým rozvodem tichý, při sešlápnutí akcelerátoru má radost ze zrychlování. Spolehlivě, bezprostředně a vytrvale akceleruje mezi 2800 a 6000 ot./min. Ve vyšších otáčkách je jeho projev doplněn o odpovídající – vyzývavou – zvukovou kulisu. Vše je navíc korunováno dobrou spotřebou. Jako minimum (pro průměrnou rychlost 100 km/h) jsme zaznamenali hodnotu 6,0 l/100 km. Na dálnici se projevuje vyšší aerodynamický odpor a vyšší stavba karoserie odběrem 8,2 l/100 km při průměrné rychlosti 130 km/h (na 5. převodový stupeň 4000 ot./min).

Podvozek pro české silnice

obrázek [359 x 486] Nářek nad stavem českých silnic ani miliardové investice situaci českých komunikací skokově nezmění, a tak těm racionálnějším z nás nezbývá než se přizpůsobit. Podvozek původně malého SUV přesně odpovídá představě o ideálním rodinném autě pro Čechy. Vysokoprofilové pneumatiky s rozměrem, který používá například stará Octavia, jsou jedním ze stavebních kamenů tohoto úspěchu. Sladěním ostatních tlumicích a pružicích prvků dosáhli u Suzuki komfortního projevu podvozku, který zvládá jízdu po kostkách, nekvalitní silnici i dálnici, aniž by posádka trpěla vibracemi, skřípotem plastů nebo naopak mořskou nemocí. Zvláštní pochvala směřuje ke kultuře překonávání nerovností a k příkladnému tlumení rázů přicházejících do interiéru od kol. Posilovač řízení už netuhne tak dramaticky jako v prvním testu SX4 a řízení je možné zařadit mezi ta lepší ve třídě.

Nepřehlédněte
TEST Suzuki SX4 1.6 GLX 4X4 - Čtyřkolka pro masy

Závěr

Rodinný sedan se znakem Suzuki a komponenty malého SUV nebude zřejmě prodejním trhákem. Důvodem ale není cena nebo nedostatky v měřitelných kategoriích. Design bohužel auta prodává, a tak je na prodejcích Suzuki, aby přesvědčili zákazníky o kvalitách tohoto SX4 s kufrem, který stylisticky nepatří k hvězdám na současném českém trhu.

Dalšími vlastnostmi ale překvapuje. Živý motor s přiměřenou spotřebou, vyvážené jízdní vlastnosti a podvozek, který si elegantně poradí i s českými silnicemi – to tu už dlouho nebylo. Bohužel nic takového ale za 300 tisíc nekoupíte. Dovozce nabízí jedinou, bohatě vybavenou verzi za necelých 390 tisíc. Uvážíte-li dlouhý seznam položek (6 airbagů, ESP, automatická klimatizace, rádio s CD a MP3 přehrávačem), za které není třeba platit navíc, dospějete možná k přesvědčení, že na trhu není mnoho sedanů s takovou výbavou a dynamikou, které by mohly Suzuki konkurovat cenou.

obrázek [555 x 335]
 

První cena vozu389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
První cena vozu s testovanou motorizací389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Základní cena testovaného vozu389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků400.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)

Plusy

  • prostorný interiér, snadné nastupování
  • živý motor
  • vyvážené jízdní vlastnosti, podvozek pro české silnice
  • přesné řazení
  • výborný poměr ceny a výbavy
  • velký zavazadlový prostor

Minusy

  • pouze výškově nastavitelný volant
  • nepříliš atraktivní design
  • nemožnost možnost individualizace, neexistence levnějšího modelu
  • horší image a vyšší ztráta hodnoty
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki SX4 Sedan

Cena v základní výbavě: 389 900 Kč Cena v testované výbavě: 400 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ESP + TCS, ABS s EBD, textilní čalounění sedadel, zadní sedadla dělená v poměru 60:40, tónovaná skla, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, střešní ližiny, rezervní kolo, rádio s CD přehrávačem (+MP3), ovládání rádia na volantu, startování motoru bez klíčku v zapalování, elektrické ovládání všech oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení,automatická klimatizace, informační displej, palubní počítač, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, mlhovky

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+11.000,-)

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa

Podívejte se na devět největších lodí různých kategorií.…

Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

 
Technické údaje
Motor Suzuki SX4 Sedan
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.8 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 1045
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1183 / 427
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4490
b) šířka (mm): 1730
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 960
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Suzuki SX4 Sedan
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Euro NCAP 2013: Suzuki SX4 – Poprvé s pěti hvězdami Euro NCAP 2013: Suzuki SX4 – Poprvé s pěti hvězdami

Nová generace Suzuki SX4 absolvovala sérii testů Euro…

Suzuki SX4 City: S klimatizací za 249.900 Kč Suzuki SX4 City: S klimatizací za 249.900 Kč

Druhá generace Suzuki SX4 už je za dveřmi, ta první ale…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

V sobotu se budeme „ploužit“, čeká nás až 35 °C. Pak přijdou bouřky

V sobotu se budeme „ploužit“, čeká nás až 35 °C. Pak…

Také sobotním dnem nás budou provázet místy silné bouřky. Očekáváme polojasno až oblačno, během dne přibývání…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku k disku a zase zpět

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku…

Po sedmi letech strávených hlavně péčí o rodinu a své dvě děti se letos na jaře na hudební scénu vrátil…

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy vést letadla, situace začíná být alarmující

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy…

Ředitel britského Národního úřadu řízení leteckého provozu uvádí, že pokud nedojde ve Velké Británii k radikální…