Suzuki SX4 Sedan 1,6 VVT – Sedan pro české silnice

Suzuki SX4 Sedan 1,6 VVT – Sedan pro české silnice

 
 

Úspěšný crossover Suzuki SX4 znají čeští zákazníci jako prostorný čtyřmetrový hatchback nejen do města, ale také jako lehké a dostupné SUV s pohonem všech kol. Teď k nim přibyl také sedan. Dává takový přírůstek ale vůbec smysl?

Ten, kdo dá v případě Suzuki SX4 Sedan na první dojem, udělá velkou chybu. Nečekaná kombinace vyššího hatchbacku s naroubovanou zádí a výrazně z profilu vystrčeným nárazníkem, není v evropských poměrech považována za synonymum krásného auta, i když reklamním sloganem Prostě elegantní se dovozce snaží zákazníky přesvědčit o opaku. Americký trh, kam směřuje zřejmě většina produkce Sedanu, naopak právě takové modely vítá. Díky tomu, že se v USA prodávají Sedany pouze se zážehovými dvoulitry, mají poněkud jiné postavení než v Evropě. V některých verzích jej americký dovozce označuje dokonce přívlastkem Sport, což také cosi o ambicích svérázného sedanu naznačuje. U nás se prodává model s jedinou výbavou a jediným motorem, který musí uspokojit všechny zákazníky. Za 389.900,-Kč dostáváte 4,5 m dlouhý automobil, který se původně jako hatchback nacházel na pomezí třídy malých vozů a nižší střední třídy. Výbava i ostatní užitné vlastnosti jsou ale překvapivě vyvážené.

Pro starší a pokročilé?

Podivná silueta tohoto 1,5 m vysokého sedanu připomíná trochu MPV, velká kola i vyšší světlost (165 mm) zase SUV, ale tvarem zádě je to jednoznačně sedan. Všechno podivné na vzhledu vyvažuje Suzuki SX4 Sedan uspořádáním a stavbou interiéru.

Na dnešní poměry velmi pohodlné nastupování následující pocity uvozuje. Sedí se mírně výše, před řidičem je vysoké a celkem málo skloněné přední okno. Trojúhelníková okénka kolem A-sloupků připomínají MPV, ale výhled ze Suzuki vpřed a do stran je díky tomu dobrý. Sedadla v první i druhé řadě zasluhují pochvalu za ergonomické tvarování. Využití vnitřní výšky ve prospěch zvýšení polohy sedáku nad podlahu (39 cm) stejně tak. Stehna jsou díky tomu na zadních sedadlech celkem účinně podpírána i u osob s konfekční výškou 175 cm.

obrázek [555 x 333]
 

Přístrojová deska je převzatá z hatchbacku, ale ani po 2 letech od premiéry jí nelze mnoho vytknout. Evropským zvyklostem naprosto perfektně odpovídá věcné uspořádání přístrojového štítu s číselníky, které mají popisky technickým fontem, evokujícím preciznost v konstrukci. Tu lze vztáhnout i na zpracování interiéru. Ne všechny interiérové materiály patří ke špičce této cenové kategorie, ale celek se řadí jistě k nadprůměru. Vše je dokonale vyrobeno i sestaveno, z interiéru vyzařuje robustnost při prvním kontaktu, i za jízdy na nerovném povrchu. Slabinou je pouze výškově nastavitelný volant, který může řidičům hledajícími jinou než vzpřímenou polohu, zabránit v nalezení optimálního posazu za volantem.

Zavazadlový prostor svým objemem 515 l odpovídá ideálu české rodiny, horší je to ale s využitelností a přístupností. Víko, uchycené na klasických vzpěrách omezujících užitný objem, se zakusuje do zádě jen tak, že hrana zavazadelníku je 760 mm nad zemí. Sklopení zadních opěradel je sice standardem, ale s převozem mimořádně velkých předmětů raději vůbec nepočítejte. Sedáky zůstávají na svém místě, což po sklopení opěradel vygeneruje veleschod, výrazně limitující průchozí otvor do prostoru pro posádku.

obrázek [555 x 374]
 

Interiér Suzuki SX4 Sedan patří k těm nemnoha, které v této cenové kategorii nabídnou dost místa a současně nevyžadují gymnastické cvičení při nastupování. Uvnitř nejsou k vidění žádné designérské experimenty, ale spíše konzervativní přístup. Mělo by to tedy znamenat, že SX4 Sedan je jen pro americké důchodce? Rozhodně ne!

Optimální motor

Kdyby se každá jedna-šestka chovala tak jako ta v Suzuki, asi by se jen málokdo zlobil. O několik desítek kilogramů lehčí sedan (ve srovnání s SX4 s pohonem všech kol) zatěžuje motor hmotností 1183 kg a je tedy živější a o snad i méně hlučný.

Při běžné jízdě je motor s variabilním ventilovým rozvodem tichý, při sešlápnutí akcelerátoru má radost ze zrychlování. Spolehlivě, bezprostředně a vytrvale akceleruje mezi 2800 a 6000 ot./min. Ve vyšších otáčkách je jeho projev doplněn o odpovídající – vyzývavou – zvukovou kulisu. Vše je navíc korunováno dobrou spotřebou. Jako minimum (pro průměrnou rychlost 100 km/h) jsme zaznamenali hodnotu 6,0 l/100 km. Na dálnici se projevuje vyšší aerodynamický odpor a vyšší stavba karoserie odběrem 8,2 l/100 km při průměrné rychlosti 130 km/h (na 5. převodový stupeň 4000 ot./min).

Podvozek pro české silnice

obrázek [359 x 486] Nářek nad stavem českých silnic ani miliardové investice situaci českých komunikací skokově nezmění, a tak těm racionálnějším z nás nezbývá než se přizpůsobit. Podvozek původně malého SUV přesně odpovídá představě o ideálním rodinném autě pro Čechy. Vysokoprofilové pneumatiky s rozměrem, který používá například stará Octavia, jsou jedním ze stavebních kamenů tohoto úspěchu. Sladěním ostatních tlumicích a pružicích prvků dosáhli u Suzuki komfortního projevu podvozku, který zvládá jízdu po kostkách, nekvalitní silnici i dálnici, aniž by posádka trpěla vibracemi, skřípotem plastů nebo naopak mořskou nemocí. Zvláštní pochvala směřuje ke kultuře překonávání nerovností a k příkladnému tlumení rázů přicházejících do interiéru od kol. Posilovač řízení už netuhne tak dramaticky jako v prvním testu SX4 a řízení je možné zařadit mezi ta lepší ve třídě.

Nepřehlédněte
TEST Suzuki SX4 1.6 GLX 4X4 - Čtyřkolka pro masy

Závěr

Rodinný sedan se znakem Suzuki a komponenty malého SUV nebude zřejmě prodejním trhákem. Důvodem ale není cena nebo nedostatky v měřitelných kategoriích. Design bohužel auta prodává, a tak je na prodejcích Suzuki, aby přesvědčili zákazníky o kvalitách tohoto SX4 s kufrem, který stylisticky nepatří k hvězdám na současném českém trhu.

Dalšími vlastnostmi ale překvapuje. Živý motor s přiměřenou spotřebou, vyvážené jízdní vlastnosti a podvozek, který si elegantně poradí i s českými silnicemi – to tu už dlouho nebylo. Bohužel nic takového ale za 300 tisíc nekoupíte. Dovozce nabízí jedinou, bohatě vybavenou verzi za necelých 390 tisíc. Uvážíte-li dlouhý seznam položek (6 airbagů, ESP, automatická klimatizace, rádio s CD a MP3 přehrávačem), za které není třeba platit navíc, dospějete možná k přesvědčení, že na trhu není mnoho sedanů s takovou výbavou a dynamikou, které by mohly Suzuki konkurovat cenou.

obrázek [555 x 335]
 

První cena vozu389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
První cena vozu s testovanou motorizací389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Základní cena testovaného vozu389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků400.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)

Plusy

  • prostorný interiér, snadné nastupování
  • živý motor
  • vyvážené jízdní vlastnosti, podvozek pro české silnice
  • přesné řazení
  • výborný poměr ceny a výbavy
  • velký zavazadlový prostor

Minusy

  • pouze výškově nastavitelný volant
  • nepříliš atraktivní design
  • nemožnost možnost individualizace, neexistence levnějšího modelu
  • horší image a vyšší ztráta hodnoty
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki SX4 Sedan

Cena v základní výbavě: 389 900 Kč Cena v testované výbavě: 400 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ESP + TCS, ABS s EBD, textilní čalounění sedadel, zadní sedadla dělená v poměru 60:40, tónovaná skla, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, střešní ližiny, rezervní kolo, rádio s CD přehrávačem (+MP3), ovládání rádia na volantu, startování motoru bez klíčku v zapalování, elektrické ovládání všech oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení,automatická klimatizace, informační displej, palubní počítač, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, mlhovky

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+11.000,-)

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
Technické údaje
Motor Suzuki SX4 Sedan
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.8 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 1045
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1183 / 427
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4490
b) šířka (mm): 1730
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 960
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Suzuki SX4 Sedan
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Euro NCAP 2013: Suzuki SX4 – Poprvé s pěti hvězdami Euro NCAP 2013: Suzuki SX4 – Poprvé s pěti hvězdami

Nová generace Suzuki SX4 absolvovala sérii testů Euro…

Suzuki SX4 City: S klimatizací za 249.900 Kč Suzuki SX4 City: S klimatizací za 249.900 Kč

Druhá generace Suzuki SX4 už je za dveřmi, ta první ale…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Slavia - Brno 4:0. Uragán domácích odstartovalo zranění gólmana Melichárka

VIDEO: Slavia - Brno 4:0. Uragán domácích…

 Fotbalisté Slavie po osmi letech získali ligový titul. V závěrečném 30. kole porazili v azylu na Strahově Brno…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…