Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Wagon R: Nejprodávanější kei car v novém

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Suzuki chystá pro domácí trh už pátou generaci řady Wagon R. Její základní princip i proporce se nijak nezměnily.

Suzuki 6. září uvolnilo první informace o páté generaci řady Wagon R. Jedná se stále o typický kei car s délkou do 3,4 m s vyšší stavbou a patřičně umístěnými sedadly, jinak také velmi praktickou krabičku na kolech do přeplněných měst.

Řadové tříválcové motory o objemu 0,66 l mohou být jak v atmosférické verzi, tak i přeplňované. Jsou doplněny o start-stop, nechybí ani rekuperace brzdné energie Green Technology. Při zrychlení se odpojí alternátor, během brzdění se naopak dobíjí palubní akumulátor, ale novinkou je zde další lithium-iontová baterie umístěná pod sedadlem spolujezdce, kde se právě ukládá získaná energie. Automobilka celý systém nazývá Ene-Charge, kola ale nejsou přímo poháněná. Oba zdroje napájejí pouze elektrickou soustavu vozu.

V portfoliu jsou sice dvě verze pohonné jednotky, ale jediná transmise s plynule měnitelným převodem (CVT) a voličem vedle volantu. Ta přenáší točivý moment buď dopředu nebo na obě nápravy. V Japonsku se v této kategorii nejedná o nic výjimečného...

Tvarově se toho zas až tak moc nezměnilo, jen příď, záď a druhý boční pár dveří dostal dynamičtější linku. Předpisy pro třídu kei jsou neúprosné a autíčko nelze natahovat. Jenže, skutečně se jedná o novou generaci, protože zhubla o celých 70 kg na 780 kg. Realistické japonské normy uvádějí spotřebu 3,5 l/100 km u verze s pohonem předních kol, čtyřkolka žádá rovné 4 l benzinu na stejnou vzdálenost. Při nízkých rychlostech do 13 km/h se dále snižuje přívod paliva kvůli redukci jeho konzumace, pak se uvádí v činnost v úvodu zmíněný start-stop.

Třešničku na dortu představuje sportovnější Wagon R Stingray, který se liší sice pouze vzhledem, ale poměrně výrazně. Má jinou masku, přední světla, nárazník s mlhovkami, černé střední sloupky a spoiler na zádi. Výbava může obsahovat kontrolu stability, tempomat, zadní kameru, bezklíčkový vstup a startování motoru tlačítkem, automatickou klimatizaci, palubní počítač a integrované audio.

Japonci si mohou nový Wagon R koupit od 19. září za v přepočtu minimálně 276.000 korun, Stingray stojí od 330 tisíc výše. Od roku 1993 se jen v Japonsku prodaly 4 miliony aut této řady. Za první pololetí letošního roku našlo své zákazníky 169,6 tisíce kusů, což z Wagonu R činí jedno z nejoblíbenějších miniaut světa a také vůbec nejprodávanější kei car.

První generaci (1993-1999) následovaly další: druhá (1999-2003), třetí (2003-2008) a po čtyři roky vyráběná čtvrtá. Z japonských verzí byly odvozeny evropské Wagony R+. Hranatý model EM (1997-1999) se zážehovými čtyřválci 1,0 a 1,2 l a možností pohonu všech kol je na našich silnicích k vidění zřídka. Kulatější MM (2000-2006) potkáte daleko častěji i se znáčkem Opelu (Agila A). Vyráběl se totiž v ostřihomské továrně Suzuki, stejně jako současní nástupci Splash/Agila B.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
8. 9. 2012 12:46
Re: Ještě, že......
To mají z toho, že neumí pořádně žrát. Naopak ta města si nějak přeplácali.
7. 9. 2012 22:32
Re: Ještě, že......
Japonci si asi myslí, že když je auto uvnitř rozumně velké, žere kolem 3,5 na 100, a zaparkuje všude, tak je to do města dobrá volba. My v Evropě za ideální auto do města považujeme Q7 nebo X6, ale holt Japonci ještě nejsou na naší úrovni, budeme jim držet palce, aby taky jednou dospěli a začali na městské popojíždění používat auta, která se na to hodí, tak jako my...
Avatar - King
7. 9. 2012 22:31
Re: Ještě, že......
Ačkoli se na hranatých JPN autech asi vždycky neshodneme, je třeba říci, že Wagon R+ má (zase po čase) koule. :yes: :-)
7. 9. 2012 21:49
Re: Ještě, že......
Kei cars nejsou pro každého, nech je žít.
Avatar - 3_diamanty
7. 9. 2012 16:30
Re: Ještě, že......
vidis ja mam ten isty nazor na X6-tku, tiez je to obluda a nazov auto si nezasluzi :yes: