Světová premiéra: Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid

Světová premiéra: Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid

 

Díky sériovému dieselelektrickému hybridnímu pohonu umožňuje na krátkých tratích v čistě bateriovém provozu jízdu bez výfukových plynů.

Technicky pionýrský hybridní pohon realizovala autobusová část koncernu Daimler, Daimler Buses, u nízkopodlažního kloubového autobusu Citaro G BlueTec Hybrid. Díky sériovému dieselelektrickému hybridnímu pohonu umožňuje na krátkých tratích v čistě bateriovém provozu jízdu bez výfukových plynů.

Čtyřválcový vznětový motor autobusu Citaro se sériovým hybridem již nepracuje jako stálý pohonný agregát, nýbrž slouží jako generátorový pohon pro výrobu elektrického proudu. Tento proud je akumulován v bezúdržbových lithium-iontových akumulátorech na střeše autobusu Citaro. Baterie nejsou napájeny pouze dieselovým generátorem, nýbrž také energií získanou při brzdění, takzvanou rekuperací. Vlastní pohon kol autobusu Citaro G BlueTec Hybrid zajišťují čtyři elektrické motory umístěné přímo v nábojích kol na střední a zadní nápravě kloubového autobusu. Jejich celkový výkon 320 kW je pro kloubový autobus velkoryse dimenzován i pro těžké provozní podmínky. Pohon dvou náprav zajišťuje mohutnou trakci. Inteligentní provozní strategie zajišťuje účelné rozdělení energie mezi různé agregáty.

Energie získaná při brzdění během dojíždění do zastávek nebo k semaforům je využívána jak pro napájení stojícího vozidla, tak i při rozjezdu. Tak může hybridní autobus fungovat na zastávkách, při stání a při zrychlování čistě elektricky a tím prakticky bez emisí, včetně výrazného snížení hluku. Cílem je, aby Citaro G BlueTec Hybrid na náročné městské lince ujel přibližně polovinu vzdálenosti bez běžícího vznětového motoru.

Stačí kompaktní vznětový motor
Místo obvyklých velkoobjemových řadových šestiválců se zdvihovým objemem dvanáct litrů, používaných v kloubových autobusech, je zde použit kompaktní čtyřválec o objemu 4,8 l a výkonu 160 kW (218 k). Hmotnost motoru se tímto způsobem snižuje z přibližně 1000 kg na pouhých 450 kg. Protože není dieselový motor v hybridním autobusu používán jako pohonný agregát, nemusí poskytovat špičkový výkon a proto může operovat velmi ekonomicky a ekologicky v oblasti svého nejvyššího bodu účinnosti v úzkém rozsahu otáček. Autobus nepotřebuje běžnou automatickou převodovku, což zlepšuje účinnost a současně také snižuje hmotnost. Díky downsizingu agregátů činí nárůst hmotnosti prototypu Citaro G BlueTec Hybrid pouze asi jednu tunu v porovnání s běžným kloubovým autobusem poháněným vznětovým motorem a také další optimalizace jsou možné.

Vedlejší agregáty, jako klimakompresor, čerpadlo servořízení a kompresor stlačeného vzduchu již nejsou poháněny spalovacím motorem, nýbrž samostatně elektromotorem. To vede k dalšímu zlepšení účinnosti, protože všechny agregáty jsou poháněny pouze v případě potřeby. Díky elektrickému pohonu lze vedlejší agregáty umístit s velkou dávkou volnosti, například na střeše autobusu. Důsledná optimalizace všech jednotlivých agregátů dělá z autobusu Citaro G BlueTec Hybridbus celosvětový unikát.

Až o 30 % nižší spotřeba
V závislosti na nasazení počítají vývojáři u autobusu Citaro G BlueTec Hybrid se spotřebou sníženou o 20 až 30 % oproti klasickému vznětovému motoru (v l/100 km). Navzdory řádově o jednu třetinu vyšší ceně za hybridní pohon se má vůz Citaro G BlueTec Hybrid amortizovat přibližně za 6 let. Vedle ekologických hledisek proto při vývoji hrají velkou roli také ekonomické úvahy. Důkaz k tomu poskytne autobus v nadcházejících letech, pak půjde v zákaznických testech do reálného linkového provozu. Sériová výroba je plánována na rok 2009.

Další krok: Citaro s hybridním pohonem na palivové články
Citaro s hybridním pohonem je logickým krokem na cestě k městskému autobusu s pohonem na palivové články. Již dnes disponuje adekvátním elektrickým pohonem a bateriemi jako akumulátorem elektrické energie, takže by bylo nutné pouze nahradit vznětový motor palivovými články. Těmito relativně malými změnami v konstrukci by bylo možno dosáhnout prakticky bezemisního pohonu ve městě. Tím je již předznamenán následující krok na této cestě: Citaro s hybridním pohonem na palivové články.

Nový autobus Citaro G BlueTec Hybrid pokračuje ve velké tradici a využívá získané znalosti z téměř čtyřiceti let zkušeností v používání alternativních pohonů v autobusech: již v roce 1969 představila firma Mercedes-Benz hybridní autobus typ OE 302. Po něm následovaly typy OE 305 a duální autobusy jako OE 305 GTD a jeho následník OE 405 GTD. Těchto modelů dodal Mercedes-Benz jen do ekvádorského hlavního města Quito více než 200 exemplářů. V Evropě jezdilo přibližně 50 vozů typu O 405 GTD, zčásti jsou ještě dnes v provozu v Esslingenu u Stuttgartu. Dalšími kroky na cestě k novému autobusu Citaro BlueTec Hybrid byly typy 0 405 NÜH, nízkopodlažní linkový autobus s pohonem přes náboj kola, vznětovým motorem a trakčními bateriemi a dieselelektricky poháněný Mercedes-Benz Cito, který byl sériově vyráběn v letech 1999 až 2003.

Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se

Deník E15.cz dostal od železničářů ojedinělou možnost…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

 
Zdroj: Tisková zpráva EvoBus

Štítky Hybrid Autobusy Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl, nechci ho vystavit peklu

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl,…

Slavný český fotbalista Tomáš Řepka (43) byl ženatý s modelkou Vlaďkou Erbovou (36). Jejich vztah ale…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

I včera fotografoval Martin Straka na Colours of Ostrava, a i včera vznikla z jeho snímků unikátní série.…