Také Seat Ibiza dostane 1.4 TSI s vypínáním válců
Seatu se sázka na nový Leon vyplatila. Ale musí myslet také na menší modelovou řadu a snižování spotřeby paliva, respektive emisí CO2, které mu přikazuje Brusel. Proto se pod kapotou objeví čtyřválec 1,4 TSI s dodatkovým označením „Cylinder On Demand“, tedy doslovně přeloženo „Válec na vyžádání“. O co jde? Princip je jednoduchý, tato verze přeplňované čtrnáctistovky je vybavena vypínáním válců. Pohonná jednotka dokáže pracovat pouze na dvojici z nich až 70 % času a systém se hladce a neznatelně aktivuje sám tehdy, když není potřeba více výkonu a zátěž je tedy nízká. V takovém případě se vačkové hřídele na druhém a třetím válci přenastaví na „nulový zdvih“. Tím se uzavře přísun vzduchu do prostřední dvojice válců a palivo se spaluje jen v těch krajních. Informace o činnosti systému se zobrazí na displeji palubního počítače.
Známe jej už z Audi A1, kde dostal obdobný název, ale také z Volkswagenu Polo BlueGT pod označením ACT. Agregát má výkon 103 kW (140 k) a bude k dispozici také pro Ibizu, její výroba začne stejně jako v případě Leonu v listopadu letošního roku. Zákazník dostane na výběr šestistupňovou přímo řazenou převodovku i dvouspojkové ústrojí DSG se sedmi rychlostmi, které přenášejí točivý moment 250 N.m v rozmezí 1500-3500 min-1. Tovární údaje o spotřebě benzinu nebyly zatím zveřejněny. V případě obdobně motorizovaného Pola BlueGT se ta reálná (nikoli normovaná) při normální běžné jízdě po dálnicích v rámci rychlostních limitů pohybuje pod 6 l/100 km, jen ve městě se zvýší na osmilitrovou hranici. Výrobce pochopitelně udává mnohem nižší hodnoty: 4,6, respektive dokonce 4,5 l/100 km.
Ibiza s tímto zážehovým motorem by se mohla stát velmi zajímavou alternativou k k naftovým verzím, přitom se snaží spojit ekologii, ekonomiku provozu a dynamiku. Předpokládá se kombinace pohonné jednotky se sportovní výbavou FR ve všech karosářských variantách. Záleží pochopitelně i na ceně. Zmíněné Polo využívá kromě ACT také tradiční start-stop a rekuperaci brzdné energie, kdy se při deceleraci dobíjí palubní akumulátor. Není zatím jasné, zda příchod verze se 103 kW pod kapotu Ibizy bude znamenat konec pro výkonnější variantu 1,4 TSI se 110 kW (150 k), která vypínání válců postrádá.