Tata Nano s dieselem přijde nejpozději v březnu 2014
Tata Nano se objevila před pěti lety a kolem jejího představení byla spousta slávy. Prodává se od sezóny 2009. Zatím byla poháněna pouze benzinovými motory, zanedlouho se však konečně dočká i vznětového. Indickému koncernu (včetně značek Jaguar a Land Rover) tato lidovka zajišťuje čtvrtinu odbytu, ale i tak za poslední finanční rok, který končil letošním 31. březnem, prodeje veledůležitého modelu spadly o 27 %. O dieselu už se mluví delší dobu, nabídku doplní dle zprávy agentury Reuters na konci března příštího roku.
Základní Nano s benzinovým dvouválcem 624 cm3 momentálně stojí v Indii v přepočtu pouhých 43 tisíc korun. V červnu se objevila také varianta na zemní plyn. Tamní ekonomika však v současnosti prochází krizí a automobilového průmyslu se tyto problémy pochopitelně dotýkají. Ceny paliv letí vzhůru, úroky v bankách též, rupie, která jen letos vůči dolaru oslabila o 18 %, zdražuje veškeré náklady včetně pracovní síly. Konkurence snižuje výrobu, protože trh s novými auty vytrvale do července klesal, celkem devět měsíců po sobě. Zahraniční značky ceny svých produktů většinou upravují směrem nahoru. Indická vláda však automobily spalující naftu dotuje, takže příchod dieselového Nana je logický. Evropa se soustředila na plynová auta, elektromobily i hybridy, Indie je v tomto ohledu trochu jinde.
Tata se však nemůže spoléhat jen na slavné britské výrobce ve svých rukou. Ty jí, pravda, přinášejí zisky, ale potřebuje znovu získat zpět podíl na domácím trhu, kde je poptávka po osobních vozech momentálně velmi slabá. Co do příjmů je stále největší automobilkou v zemi. Výkonný ředitel společnosti doufá, že nová motorická verze prodeje opět nastartuje směrem vzhůru. V rozhovoru pro Reuters Karl Slym řekl: „Naftové Nano ještě nebylo oficiálně představeno, ale počítáme s ním v tomto finančním roce.“ K problémům dodal: „Nyní u nás pracuje méně dočasných zaměstnanců. Co se naší společnosti týče, nezaznamenali jsme žádné bolestivé rány, byť současná situace rozhodně není přínosem. Pokles rupie se společnosti díky exportu příliš nedotkl.“
Nano se nedávno dočkalo kromě CNG verze také rozšíření výbavy a drobných vizuálních změn. Výrobce se nyní hodlá marketingově zaměřit na mladší řidiče. Ač se indickému „přibližovadlu“ doma obchodně nedaří, pořád je geniálním počinem Ratana Taty. Vyrobit v dnešní době opravdu lidové auto, které slouží primárně k převozu osob a nákladu z bodu a do bodu B, to zkrátka a dobře chtělo notnou dávku odvahy.