Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata Nano 2014: jezdí na zemní plyn a stojí 48.900 Kč

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Levná Tata Nano prochází průběžnými modernizacemi a pomalu se posouvá cenově výše, byť základ stále zůstává hodně nízko. Novinkou je verze s pohonem na zemní plyn.

„Nejlevnější auto světa“ Tata Nano se představilo počátkem roku 2008, prodává se však až od dubna 2009. Vnější vizuální změny indického „vajíčka“ pro modelový rok 2014 jsou jenom kosmetického rázu. Zvenčí jej poznáme podle černého nástavce na předním nárazníku, decentně se proměnil také ten zadní. Vyšší stupně výbavy CX a LX navíc dostaly chromovaný pás na kapotu. Vůz lze dále zušlechtit čtveřicí výbavových balíčků, které obsahují například bodykit, střechu v kontrastní barvě, polepy boků a litá kola.

Interiér si stále zachovává původní vzhled. Dražší varianty dostanou čalounění z kvalitnějších materiálů, novou středovou konzolu s dvanáctivoltovou zásuvkou a držákem lahví, dvě schránky v palubní desce (místo airbagů...), plasty v šedé, či nově též béžové barvě. Také základní Standard se ovšem chlubí šedočerným vnitřkem. Zdá se to být k nevíře, ale Indové si nyní mohou koupit Nano s metalízou, dálkovým centrálním zamykáním, bezklíčkovým vstupem, klimatizací, elektrickými předními okny a audiosystémem AmphiStream. Ten nabídne čtyři reproduktory, bezdrátové spojení bluetooth a přípojky AUX a USB. O takové výbavě se při premiéře před pěti lety mohlo zákazníkům jenom zdát…

Základní zážehový dvouválec o objemu 624 cm3 dává 28 kW výkonu a 51 N.m točivého momentu. K němu přibyla také dvoupalivová varianta na zemní plyn, která nabízí pouze 24 kW a 45 N.m. Prototyp měl premiéru v lednu 2012 v Dillí. Spotřeba benzinu podle místních norem ARAI (Automotive Research Association of India) činila 3,9 l na 100 km. Plánovaná větší osmistovka se zatím neobjevila, čeká se také na diesel.

Přední kola vozu Nano jsou nezávisle zavěšená na vzpěrách McPherson a nechybí jim stabilizátor. Lepší verze mají posilovač řízení, ten brzdový je už v základu. Bubny(či spíše bubínky) na všech kolech disponují průměrem pouhých 180 mm. Zavazadelník pojme sice titěrných 80 litrů bagáže, při sklopení zadních sedadel, které jsou též součástí standardní výbavy, vzroste objem na 500 l. Nezapomeňme, že Nano váží pouhých 600 kg. Jeho maximální rychlost 105 km/h je na přeplněné indické silnice až dost vysoká, poloměr otáčení pouhé čtyři metry by se náramně hodil také do Evropy.

Zajímavostí je čtyřletá záruka, omezená ovšem pouhými 60.000 kilometry. Nano určitě není automobilem pro dlouhé cestování, byť světlou výšku 180 milimetrů mohou závidět i leckterá SUV. Na indickém trhu se modernizovaný model objeví v červenci, přičemž za holátko s černými nárazníky a plechovými koly zákazník zaplatí v přepočtu pouhých 48.900 korun. Ratan Tata se svého snu o levném autě vzdát nehodlá…

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - Individualita
21. 6. 2013 07:56
Re: Děláte si srandu
Evropský průměr tu tuším někdo uváděl 20tis/rok,v ČR bych tipoval tak akorát těch 15tis/rok. Ovšem v tom většinou bývá aspoň jedna dovolená a na tu bych s tímhle opravdu nejel...
20. 6. 2013 23:54
Re: Pánové (a dámy)...
:yes:
Avatar - Misanick
20. 6. 2013 21:45
Re: Pánové (a dámy)...
K tobě by se spíš hodila Tata Onano >:D .
20. 6. 2013 19:22
Děláte si srandu
60000 km za 4 roky většina Čechů neujede.

A k rozměrům auta. Uvědote si, že Indové jsou značně menší
20. 6. 2013 19:03
Pánové (a dámy)...
...myslím, že se shodneme, že je v této třídě král Škoda Citigo.