Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

 
 

Mezi automobilovou modernou na americkém autosalonu září Tatra 603/2 z roku 1972 upravená francouzskou společností Faurecia.

Klasické designérské tvary zaujaly veřejnost – na internetu se objevují stále další dotazy ohledně možnosti produkce tohoto konceptu. Český vůz, který vyplnil francouzský stylový interiér budoucnosti, má však jednu nevýhodu. Vyrábět se nebude.

Kam se poděl motor? A kde je B-sloupek?
Auto, které pomáhá definovat interiér budoucnosti, není žádný supermoderní koncept střižený dle pravítka, ale česká Tatra 603/2. Francouzský dodavatel a výrobce automobilových komponent Faurecia se rozhodl na českém voze demonstrovat možnosti ztvárnění vnitřku prémiových aut blízké budoucnosti.

Oproti kopřivnickému originálu má vůz vystavený v Los Angeles na první pohled několik viditelných rozdílů. B-sloupek zmizel, od jeho odstranění si úpravce slibuje větší vzdušnost interiéru a snazší nastupování. Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Místo motoru má Faurecia v zadní části vozu prostorný kufr, který má vysouvatelnou podlahu.

Uvnitř je rok 2010, zvenku šedesátá léta
Moderní materiály byste zřejmě ve více než pět desetiletí starém voze nečekali. To byste se ale nesměli dívat na projekt Faurecia Premium Attitude. Francouzská společnost si vybrala Tatru 603/2 proto, že silueta jejího interiéru se vzdáleně podobá současnému BMW 5 nebo Mercedesu třídy E. Na příkladu z Kopřivnice se rozhodla ztvárnit rysy aut budoucnosti a ukázat tak v zámoří, že je kompetentním partnerem i v řešení obtížných zadání.

Vnitřek šestsettrojky decentně osvětlují světelné diody, pocit luxusu dodává dřevěné obložení z bílého dubu a interiér dýchá na pozorovatele znovuobjevenou prostorností. Zajímavostí dřevěného obložení je jeho tloušťka, respektive „tenkost“. Vrstva dubu je silná méně než jeden milimetr a je vlisována do odlehčené dřevotřísky. Účelem takového postupu při výrobě je snížit náklady a také zátěž na životní prostřed oproti klasickému obložení, které známe ze současných aut.

Tísnit se nebudete
Bezpečnostní pásy neruší dojem vzdušnosti. Jejich úchyty jsou ukryty ve středovém tunelu, stejně jako drážky sedadel, které jsou k němu přichyceny. Optickému zvětšení místa pro posádku přispěla také přístrojová deska, která oproti současným vozům není tak hluboká. Interiér má však ještě další pozoruhodnou vlastnost – dovede se chovat podobně jako chameleon. Ve vyšších rychlostech se „zbytečné ukazatele“ na přístrojové desce zakryjí (mohly by rušit řidiče) a sedadla jdou automaticky dolů.

Posaďte se u nás...
Když už jsme u sedadel – ta jsou vůbec pro Faurecii specialitou. Řidičovo sedadlo je asymetrické a v jeho loketní opěrce je integrovaný multifunkční ovladač inspirovaný designem mobilních telefonů. Ovladací mechanismus nespojují s displajem na středové konzole klasické vodiče, nýbrž bezdrátová technologie Bluetooth. Stejným způsobem se systém dovede efektivně napojit na zařízení, která Bluetooth využívají.

Při vystupování z vozu se sedadlo elektronicky posune tak, aby byla cesta do okolního světa co nejméně namáhavá. Sedadlo bude pracovat v několika režimech nastavení (město, sportovní, projížďka), přičemž v ideální poloze maximálně zajišťuje efektivitu fungování bezpečnostního pásu při nehodě. Při jeho posuvu se budou zároveň pohybovat ovládací prvky ve dveřích a také multifunkční ovladač (který je de facto součástí asymetrické sedačky).

Zadní sedáky se na první pohled tváří jako prostá nedělená lavice pro tři osoby, dokonce bez opěrek hlavy. Pokud se ovšem posadíte dovnitř, rozdíl pochopíte okamžitě. Systém se přizpůsobí vaši postavě – nastaví úhel sedáku a bederní podpěru. Loketní opěrka se nevyklápí shora, ale je ztvárněna pomocí „mostu“, který pod sebou nechává prostor. A opěrky hlavy se automaticky vysunou jen v případě, že systém rozezná pasažéra na zadním sedadle. Účelem je zlepšit řidičův výhled vzad v době, kdy zadní část vozu zeje prázdnotou.

Ovládání klimatizace pro každého
Nastavení klimatizace není jen na jednom místě, klasicky ve středovém panelu, ale naopak tam, kde k pasažérům proudí teplý nebo ochlazený vzduch. Teplotu si tak může každý nastavit dle libosti. Optimální proudění vzduchu uvnitř vozu zajišťuje tvar interiéru, který se inspiroval v leteckém průmyslu. Výdechy klimatizace jsou elegantně zahaleny.

Kryty airbagů jsou z měkčených materiálů, které při aktivaci airbagu nemohou poškodit například čelní sklo (jsou-li airbagy umístěny v jeho blízkosti). Spolujezdcův airbag je přesunut více směrem k přednímu kufru, což zaručuje lepší možnosti ke kreativnímu ztvárnění této části interiéru.

Skvělé! A kdy si ji budu moct koupit?
Tater 603 bylo ve všech verzích vyrobeno přes 20 tisíc kusů. A zdá se, že další kousky do rodiny nepřibudou. Tento koncept sloužil jen pro demonstraci technologií, které se brzy dostanou do vozů vyšších tříd. A to k nelibosti valné většiny lidí, kteří o „staronové“ Tatře na internetových diskusích hovoří v superlativech.

Tatra 603 byla nástupce modelu 600 (Tatraplan) a je posledním osobním vozem této značky, který měl klasický tvar karoserie odvozený z Tatry 77 z roku 1933. Přes úspěchy na zahraničních výstavách a zájem i ze západu sloužil ve své době vůz především jako služební vozidlo pohlavárů totalitního režimu. Dnes se za osobními vozidly z Kopřivnice můžeme jen nostalgicky ohlédnout – výrobce se jejich produkci již nevěnuje.

Autosalon Frankfurt 2017

Anketa

Co říkáte designu konceptu Faurecia Premium Attitude (na bázi Tatry 603/2)?
  • Zvenku i zevnitř skvělé. Tvary současných aut jsou proti tomu nudné.

    66,9

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi klasické linky exteriéru. Zevnitř už Tatra tak pěkná není.

    18,2

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi interiér budoucnosti, ale preferuji modernější střih karosérie.

    8,3

    Hlasovat

     
  • Nelíbí se mi zevnitř ani zvenku.

    6,5

    Hlasovat

     
Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu

Kopřivnická firma vyrobila za uplynulý rok přes 160 tisíc…

Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán

Americký prezident Donald Trump v projevu před Valným…

Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali

Pražští taxikáři nekontaktovali magistrát s žádostí o…

Nejblíže k vítězství ve dvou tendrech na stavbu D11 jsou Eurovia a Porr Nejblíže k vítězství ve dvou tendrech na stavbu D11 jsou Eurovia a Porr

Ve druhém kole výběrového řízení na stavbu dvou úseků…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 





 
VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

Dnes 16:56

Zveřejněný český konfigurátor Tiguanu Allspace zatím ukázal cenu jediného motoru, dvoulitrového turbodieselu se 110 kW, ve výbavovém stupni Highline.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z lesa, nemohl je ani pobrat a rozdal je sousedům

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z…

V šoku zůstal František Doležal, když se v neděli dopoledne vydal na houby do nedalekého lesa. Našel tam sedm…

 

iSport.cz

Legenda slaví 95. narozeniny! Nejradši se směju, říká Zátopková

Legenda slaví 95. narozeniny! Nejradši se směju,…

Je to den radosti. První dámě českého sportu, olympijské šampionce v hodu oštěpem Daně Zátopkové, je právě dnes…

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři body, vítěz nejdřív v neděli

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři…

Start Laver Cupu se blíží kvapíkovým tempem. Tenisová akce pořádaná jako pocta australské legendě Rodu Laverovi…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Irák vyhostí 509 zajatých cizinek, které byly ženami bojovníků Islámského státu. Hrozila jim poprava

Irák vyhostí 509 zajatých cizinek, které byly ženami…

Celkem 509 cizinek a jejich 813 dětí může v Iráku od neděle hovořit o skutečném z pekla štěstí. Vláda v Bagdádu…