Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

 
 

Mezi automobilovou modernou na americkém autosalonu září Tatra 603/2 z roku 1972 upravená francouzskou společností Faurecia.

Klasické designérské tvary zaujaly veřejnost – na internetu se objevují stále další dotazy ohledně možnosti produkce tohoto konceptu. Český vůz, který vyplnil francouzský stylový interiér budoucnosti, má však jednu nevýhodu. Vyrábět se nebude.

Kam se poděl motor? A kde je B-sloupek?
Auto, které pomáhá definovat interiér budoucnosti, není žádný supermoderní koncept střižený dle pravítka, ale česká Tatra 603/2. Francouzský dodavatel a výrobce automobilových komponent Faurecia se rozhodl na českém voze demonstrovat možnosti ztvárnění vnitřku prémiových aut blízké budoucnosti.

Oproti kopřivnickému originálu má vůz vystavený v Los Angeles na první pohled několik viditelných rozdílů. B-sloupek zmizel, od jeho odstranění si úpravce slibuje větší vzdušnost interiéru a snazší nastupování. Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Místo motoru má Faurecia v zadní části vozu prostorný kufr, který má vysouvatelnou podlahu.

Uvnitř je rok 2010, zvenku šedesátá léta
Moderní materiály byste zřejmě ve více než pět desetiletí starém voze nečekali. To byste se ale nesměli dívat na projekt Faurecia Premium Attitude. Francouzská společnost si vybrala Tatru 603/2 proto, že silueta jejího interiéru se vzdáleně podobá současnému BMW 5 nebo Mercedesu třídy E. Na příkladu z Kopřivnice se rozhodla ztvárnit rysy aut budoucnosti a ukázat tak v zámoří, že je kompetentním partnerem i v řešení obtížných zadání.

Vnitřek šestsettrojky decentně osvětlují světelné diody, pocit luxusu dodává dřevěné obložení z bílého dubu a interiér dýchá na pozorovatele znovuobjevenou prostorností. Zajímavostí dřevěného obložení je jeho tloušťka, respektive „tenkost“. Vrstva dubu je silná méně než jeden milimetr a je vlisována do odlehčené dřevotřísky. Účelem takového postupu při výrobě je snížit náklady a také zátěž na životní prostřed oproti klasickému obložení, které známe ze současných aut.

Tísnit se nebudete
Bezpečnostní pásy neruší dojem vzdušnosti. Jejich úchyty jsou ukryty ve středovém tunelu, stejně jako drážky sedadel, které jsou k němu přichyceny. Optickému zvětšení místa pro posádku přispěla také přístrojová deska, která oproti současným vozům není tak hluboká. Interiér má však ještě další pozoruhodnou vlastnost – dovede se chovat podobně jako chameleon. Ve vyšších rychlostech se „zbytečné ukazatele“ na přístrojové desce zakryjí (mohly by rušit řidiče) a sedadla jdou automaticky dolů.

Posaďte se u nás...
Když už jsme u sedadel – ta jsou vůbec pro Faurecii specialitou. Řidičovo sedadlo je asymetrické a v jeho loketní opěrce je integrovaný multifunkční ovladač inspirovaný designem mobilních telefonů. Ovladací mechanismus nespojují s displajem na středové konzole klasické vodiče, nýbrž bezdrátová technologie Bluetooth. Stejným způsobem se systém dovede efektivně napojit na zařízení, která Bluetooth využívají.

Při vystupování z vozu se sedadlo elektronicky posune tak, aby byla cesta do okolního světa co nejméně namáhavá. Sedadlo bude pracovat v několika režimech nastavení (město, sportovní, projížďka), přičemž v ideální poloze maximálně zajišťuje efektivitu fungování bezpečnostního pásu při nehodě. Při jeho posuvu se budou zároveň pohybovat ovládací prvky ve dveřích a také multifunkční ovladač (který je de facto součástí asymetrické sedačky).

Zadní sedáky se na první pohled tváří jako prostá nedělená lavice pro tři osoby, dokonce bez opěrek hlavy. Pokud se ovšem posadíte dovnitř, rozdíl pochopíte okamžitě. Systém se přizpůsobí vaši postavě – nastaví úhel sedáku a bederní podpěru. Loketní opěrka se nevyklápí shora, ale je ztvárněna pomocí „mostu“, který pod sebou nechává prostor. A opěrky hlavy se automaticky vysunou jen v případě, že systém rozezná pasažéra na zadním sedadle. Účelem je zlepšit řidičův výhled vzad v době, kdy zadní část vozu zeje prázdnotou.

Ovládání klimatizace pro každého
Nastavení klimatizace není jen na jednom místě, klasicky ve středovém panelu, ale naopak tam, kde k pasažérům proudí teplý nebo ochlazený vzduch. Teplotu si tak může každý nastavit dle libosti. Optimální proudění vzduchu uvnitř vozu zajišťuje tvar interiéru, který se inspiroval v leteckém průmyslu. Výdechy klimatizace jsou elegantně zahaleny.

Kryty airbagů jsou z měkčených materiálů, které při aktivaci airbagu nemohou poškodit například čelní sklo (jsou-li airbagy umístěny v jeho blízkosti). Spolujezdcův airbag je přesunut více směrem k přednímu kufru, což zaručuje lepší možnosti ke kreativnímu ztvárnění této části interiéru.

Skvělé! A kdy si ji budu moct koupit?
Tater 603 bylo ve všech verzích vyrobeno přes 20 tisíc kusů. A zdá se, že další kousky do rodiny nepřibudou. Tento koncept sloužil jen pro demonstraci technologií, které se brzy dostanou do vozů vyšších tříd. A to k nelibosti valné většiny lidí, kteří o „staronové“ Tatře na internetových diskusích hovoří v superlativech.

Tatra 603 byla nástupce modelu 600 (Tatraplan) a je posledním osobním vozem této značky, který měl klasický tvar karoserie odvozený z Tatry 77 z roku 1933. Přes úspěchy na zahraničních výstavách a zájem i ze západu sloužil ve své době vůz především jako služební vozidlo pohlavárů totalitního režimu. Dnes se za osobními vozidly z Kopřivnice můžeme jen nostalgicky ohlédnout – výrobce se jejich produkci již nevěnuje.

Anketa

Co říkáte designu konceptu Faurecia Premium Attitude (na bázi Tatry 603/2)?
  • Zvenku i zevnitř skvělé. Tvary současných aut jsou proti tomu nudné.

    67,6

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi klasické linky exteriéru. Zevnitř už Tatra tak pěkná není.

    18,3

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi interiér budoucnosti, ale preferuji modernější střih karosérie.

    7,9

    Hlasovat

     
  • Nelíbí se mi zevnitř ani zvenku.

    6,2

    Hlasovat

     
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…