Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

 
 

Mezi automobilovou modernou na americkém autosalonu září Tatra 603/2 z roku 1972 upravená francouzskou společností Faurecia.

Klasické designérské tvary zaujaly veřejnost – na internetu se objevují stále další dotazy ohledně možnosti produkce tohoto konceptu. Český vůz, který vyplnil francouzský stylový interiér budoucnosti, má však jednu nevýhodu. Vyrábět se nebude.

Kam se poděl motor? A kde je B-sloupek?
Auto, které pomáhá definovat interiér budoucnosti, není žádný supermoderní koncept střižený dle pravítka, ale česká Tatra 603/2. Francouzský dodavatel a výrobce automobilových komponent Faurecia se rozhodl na českém voze demonstrovat možnosti ztvárnění vnitřku prémiových aut blízké budoucnosti.

Oproti kopřivnickému originálu má vůz vystavený v Los Angeles na první pohled několik viditelných rozdílů. B-sloupek zmizel, od jeho odstranění si úpravce slibuje větší vzdušnost interiéru a snazší nastupování. Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Místo motoru má Faurecia v zadní části vozu prostorný kufr, který má vysouvatelnou podlahu.

Uvnitř je rok 2010, zvenku šedesátá léta
Moderní materiály byste zřejmě ve více než pět desetiletí starém voze nečekali. To byste se ale nesměli dívat na projekt Faurecia Premium Attitude. Francouzská společnost si vybrala Tatru 603/2 proto, že silueta jejího interiéru se vzdáleně podobá současnému BMW 5 nebo Mercedesu třídy E. Na příkladu z Kopřivnice se rozhodla ztvárnit rysy aut budoucnosti a ukázat tak v zámoří, že je kompetentním partnerem i v řešení obtížných zadání.

Vnitřek šestsettrojky decentně osvětlují světelné diody, pocit luxusu dodává dřevěné obložení z bílého dubu a interiér dýchá na pozorovatele znovuobjevenou prostorností. Zajímavostí dřevěného obložení je jeho tloušťka, respektive „tenkost“. Vrstva dubu je silná méně než jeden milimetr a je vlisována do odlehčené dřevotřísky. Účelem takového postupu při výrobě je snížit náklady a také zátěž na životní prostřed oproti klasickému obložení, které známe ze současných aut.

Tísnit se nebudete
Bezpečnostní pásy neruší dojem vzdušnosti. Jejich úchyty jsou ukryty ve středovém tunelu, stejně jako drážky sedadel, které jsou k němu přichyceny. Optickému zvětšení místa pro posádku přispěla také přístrojová deska, která oproti současným vozům není tak hluboká. Interiér má však ještě další pozoruhodnou vlastnost – dovede se chovat podobně jako chameleon. Ve vyšších rychlostech se „zbytečné ukazatele“ na přístrojové desce zakryjí (mohly by rušit řidiče) a sedadla jdou automaticky dolů.

Posaďte se u nás...
Když už jsme u sedadel – ta jsou vůbec pro Faurecii specialitou. Řidičovo sedadlo je asymetrické a v jeho loketní opěrce je integrovaný multifunkční ovladač inspirovaný designem mobilních telefonů. Ovladací mechanismus nespojují s displajem na středové konzole klasické vodiče, nýbrž bezdrátová technologie Bluetooth. Stejným způsobem se systém dovede efektivně napojit na zařízení, která Bluetooth využívají.

Při vystupování z vozu se sedadlo elektronicky posune tak, aby byla cesta do okolního světa co nejméně namáhavá. Sedadlo bude pracovat v několika režimech nastavení (město, sportovní, projížďka), přičemž v ideální poloze maximálně zajišťuje efektivitu fungování bezpečnostního pásu při nehodě. Při jeho posuvu se budou zároveň pohybovat ovládací prvky ve dveřích a také multifunkční ovladač (který je de facto součástí asymetrické sedačky).

Zadní sedáky se na první pohled tváří jako prostá nedělená lavice pro tři osoby, dokonce bez opěrek hlavy. Pokud se ovšem posadíte dovnitř, rozdíl pochopíte okamžitě. Systém se přizpůsobí vaši postavě – nastaví úhel sedáku a bederní podpěru. Loketní opěrka se nevyklápí shora, ale je ztvárněna pomocí „mostu“, který pod sebou nechává prostor. A opěrky hlavy se automaticky vysunou jen v případě, že systém rozezná pasažéra na zadním sedadle. Účelem je zlepšit řidičův výhled vzad v době, kdy zadní část vozu zeje prázdnotou.

Ovládání klimatizace pro každého
Nastavení klimatizace není jen na jednom místě, klasicky ve středovém panelu, ale naopak tam, kde k pasažérům proudí teplý nebo ochlazený vzduch. Teplotu si tak může každý nastavit dle libosti. Optimální proudění vzduchu uvnitř vozu zajišťuje tvar interiéru, který se inspiroval v leteckém průmyslu. Výdechy klimatizace jsou elegantně zahaleny.

Kryty airbagů jsou z měkčených materiálů, které při aktivaci airbagu nemohou poškodit například čelní sklo (jsou-li airbagy umístěny v jeho blízkosti). Spolujezdcův airbag je přesunut více směrem k přednímu kufru, což zaručuje lepší možnosti ke kreativnímu ztvárnění této části interiéru.

Skvělé! A kdy si ji budu moct koupit?
Tater 603 bylo ve všech verzích vyrobeno přes 20 tisíc kusů. A zdá se, že další kousky do rodiny nepřibudou. Tento koncept sloužil jen pro demonstraci technologií, které se brzy dostanou do vozů vyšších tříd. A to k nelibosti valné většiny lidí, kteří o „staronové“ Tatře na internetových diskusích hovoří v superlativech.

Tatra 603 byla nástupce modelu 600 (Tatraplan) a je posledním osobním vozem této značky, který měl klasický tvar karoserie odvozený z Tatry 77 z roku 1933. Přes úspěchy na zahraničních výstavách a zájem i ze západu sloužil ve své době vůz především jako služební vozidlo pohlavárů totalitního režimu. Dnes se za osobními vozidly z Kopřivnice můžeme jen nostalgicky ohlédnout – výrobce se jejich produkci již nevěnuje.

Anketa

Co říkáte designu konceptu Faurecia Premium Attitude (na bázi Tatry 603/2)?
  • Zvenku i zevnitř skvělé. Tvary současných aut jsou proti tomu nudné.

    67,2

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi klasické linky exteriéru. Zevnitř už Tatra tak pěkná není.

    18,2

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi interiér budoucnosti, ale preferuji modernější střih karosérie.

    8,2

    Hlasovat

     
  • Nelíbí se mi zevnitř ani zvenku.

    6,4

    Hlasovat

     
Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima

Míra nezaměstnanosti na Slovensku se v červnu snížila na…

EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu

Do příštího kola jednání o brexitu na konci srpna chce…

Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů

Aero Vodochody zahájilo v uplynulých týdnech výrobu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Dnes 12:45

Dražeb za částky mnohonásobně převyšující původní cenu je stále více a patřit mezi ně bude i tento kousek.




Blesk.cz

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na dovolené bude zase líp

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na…

Koruna poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Vyplývá to z údajů…

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v komnatě, dokud se ho nezřekl

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v…

V Saúdské Arábii přešlo nástupnictví z dosavadního korunního prince na králova syna. Jenže hra o trůn to nebyla…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na Tour vypadaly hrozivě?

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na…

Sice se říká »sportem ku zdraví«, ale takhle nohy zdravého člověka rozhodně nevypadají. Cyklista Bory Pawel…

 

Reflex.cz

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j rozvlnili a na Imagine Dragons omdlévaly fanynky

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j…

Hned první den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se vlnily v areálu Dolní…

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko od brodu. A je nyní ve hvězdách, jak lidé ohodnotí jejich „obnažená kolena“

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko…

Sen o třetí velké síle, která by vedle hnutí ANO a ČSSD hrála na české politické šachovnici mocenskou extraligu,…