reklama


Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

 
 

Mezi automobilovou modernou na americkém autosalonu září Tatra 603/2 z roku 1972 upravená francouzskou společností Faurecia.

Klasické designérské tvary zaujaly veřejnost – na internetu se objevují stále další dotazy ohledně možnosti produkce tohoto konceptu. Český vůz, který vyplnil francouzský stylový interiér budoucnosti, má však jednu nevýhodu. Vyrábět se nebude.

Kam se poděl motor? A kde je B-sloupek?
Auto, které pomáhá definovat interiér budoucnosti, není žádný supermoderní koncept střižený dle pravítka, ale česká Tatra 603/2. Francouzský dodavatel a výrobce automobilových komponent Faurecia se rozhodl na českém voze demonstrovat možnosti ztvárnění vnitřku prémiových aut blízké budoucnosti.

Oproti kopřivnickému originálu má vůz vystavený v Los Angeles na první pohled několik viditelných rozdílů. B-sloupek zmizel, od jeho odstranění si úpravce slibuje větší vzdušnost interiéru a snazší nastupování. Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Místo motoru má Faurecia v zadní části vozu prostorný kufr, který má vysouvatelnou podlahu.

Uvnitř je rok 2010, zvenku šedesátá léta
Moderní materiály byste zřejmě ve více než pět desetiletí starém voze nečekali. To byste se ale nesměli dívat na projekt Faurecia Premium Attitude. Francouzská společnost si vybrala Tatru 603/2 proto, že silueta jejího interiéru se vzdáleně podobá současnému BMW 5 nebo Mercedesu třídy E. Na příkladu z Kopřivnice se rozhodla ztvárnit rysy aut budoucnosti a ukázat tak v zámoří, že je kompetentním partnerem i v řešení obtížných zadání.

Vnitřek šestsettrojky decentně osvětlují světelné diody, pocit luxusu dodává dřevěné obložení z bílého dubu a interiér dýchá na pozorovatele znovuobjevenou prostorností. Zajímavostí dřevěného obložení je jeho tloušťka, respektive „tenkost“. Vrstva dubu je silná méně než jeden milimetr a je vlisována do odlehčené dřevotřísky. Účelem takového postupu při výrobě je snížit náklady a také zátěž na životní prostřed oproti klasickému obložení, které známe ze současných aut.

Tísnit se nebudete
Bezpečnostní pásy neruší dojem vzdušnosti. Jejich úchyty jsou ukryty ve středovém tunelu, stejně jako drážky sedadel, které jsou k němu přichyceny. Optickému zvětšení místa pro posádku přispěla také přístrojová deska, která oproti současným vozům není tak hluboká. Interiér má však ještě další pozoruhodnou vlastnost – dovede se chovat podobně jako chameleon. Ve vyšších rychlostech se „zbytečné ukazatele“ na přístrojové desce zakryjí (mohly by rušit řidiče) a sedadla jdou automaticky dolů.

Posaďte se u nás...
Když už jsme u sedadel – ta jsou vůbec pro Faurecii specialitou. Řidičovo sedadlo je asymetrické a v jeho loketní opěrce je integrovaný multifunkční ovladač inspirovaný designem mobilních telefonů. Ovladací mechanismus nespojují s displajem na středové konzole klasické vodiče, nýbrž bezdrátová technologie Bluetooth. Stejným způsobem se systém dovede efektivně napojit na zařízení, která Bluetooth využívají.

Při vystupování z vozu se sedadlo elektronicky posune tak, aby byla cesta do okolního světa co nejméně namáhavá. Sedadlo bude pracovat v několika režimech nastavení (město, sportovní, projížďka), přičemž v ideální poloze maximálně zajišťuje efektivitu fungování bezpečnostního pásu při nehodě. Při jeho posuvu se budou zároveň pohybovat ovládací prvky ve dveřích a také multifunkční ovladač (který je de facto součástí asymetrické sedačky).

Zadní sedáky se na první pohled tváří jako prostá nedělená lavice pro tři osoby, dokonce bez opěrek hlavy. Pokud se ovšem posadíte dovnitř, rozdíl pochopíte okamžitě. Systém se přizpůsobí vaši postavě – nastaví úhel sedáku a bederní podpěru. Loketní opěrka se nevyklápí shora, ale je ztvárněna pomocí „mostu“, který pod sebou nechává prostor. A opěrky hlavy se automaticky vysunou jen v případě, že systém rozezná pasažéra na zadním sedadle. Účelem je zlepšit řidičův výhled vzad v době, kdy zadní část vozu zeje prázdnotou.

Ovládání klimatizace pro každého
Nastavení klimatizace není jen na jednom místě, klasicky ve středovém panelu, ale naopak tam, kde k pasažérům proudí teplý nebo ochlazený vzduch. Teplotu si tak může každý nastavit dle libosti. Optimální proudění vzduchu uvnitř vozu zajišťuje tvar interiéru, který se inspiroval v leteckém průmyslu. Výdechy klimatizace jsou elegantně zahaleny.

Kryty airbagů jsou z měkčených materiálů, které při aktivaci airbagu nemohou poškodit například čelní sklo (jsou-li airbagy umístěny v jeho blízkosti). Spolujezdcův airbag je přesunut více směrem k přednímu kufru, což zaručuje lepší možnosti ke kreativnímu ztvárnění této části interiéru.

Skvělé! A kdy si ji budu moct koupit?
Tater 603 bylo ve všech verzích vyrobeno přes 20 tisíc kusů. A zdá se, že další kousky do rodiny nepřibudou. Tento koncept sloužil jen pro demonstraci technologií, které se brzy dostanou do vozů vyšších tříd. A to k nelibosti valné většiny lidí, kteří o „staronové“ Tatře na internetových diskusích hovoří v superlativech.

Tatra 603 byla nástupce modelu 600 (Tatraplan) a je posledním osobním vozem této značky, který měl klasický tvar karoserie odvozený z Tatry 77 z roku 1933. Přes úspěchy na zahraničních výstavách a zájem i ze západu sloužil ve své době vůz především jako služební vozidlo pohlavárů totalitního režimu. Dnes se za osobními vozidly z Kopřivnice můžeme jen nostalgicky ohlédnout – výrobce se jejich produkci již nevěnuje.

Rallye Dakar 2017

Anketa

Co říkáte designu konceptu Faurecia Premium Attitude (na bázi Tatry 603/2)?
  • Zvenku i zevnitř skvělé. Tvary současných aut jsou proti tomu nudné.

    67,9

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi klasické linky exteriéru. Zevnitř už Tatra tak pěkná není.

    18,4

    Hlasovat

     
  • Líbí se mi interiér budoucnosti, ale preferuji modernější střih karosérie.

    7,7

    Hlasovat

     
  • Nelíbí se mi zevnitř ani zvenku.

    6,0

    Hlasovat

     
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma neprohrál už 12 zápasů

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma…

Basketbalisté Nymburka zdolali v předposledním kole skupiny Ligy mistrů favorizované Monako 76:66. Český celek…

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží konec kariéry?

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží…

Chová se jako správná královna. Umíte vládnout líp? Fajn, zkuste si to. Jestli ale na to nemáte, tak dál povedu…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama