Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix Euro 6 v extrémních podmínkách kamenolomu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Tatra Trucks představuje zástupce modelové řady Phoenix Euro 6 v provedení, v němž byl dodán společnosti EUROVIA Kamenolomy, a.s.

Tatra Phoenix Euro 6 v provedení kropicí cisterna pro společnost EUROVIA Kamenolomy, a.s. je určena pro nasazení v provozovně Jakubčovice a bylo dodána dealerem PARTNER – IPEX.

Pro nejnovější kropicí cisternu společnosti EUROVIA Kamenolomy v kopřivnické automobilce Tatra Trucks použili podvozek T 158 Phoenix Euro 6 s pohonem 6x6, který je vybaven manuální šestnáctistupňovou převodovkou ZF a přídavnou/sestupnou převodovkou konstrukce Tatra.

Pohon zajišťuje motor PACCAR MX-13 o objemu 12,9 l a výkonu 340 kW. Vůz je osazen dvoumístnou krátkou kabinou, která je vybavena klimatizací. Odpružení podvozku o celkovém maximálním zatížení 35 t je zajištováno kombinací vzduchových vaků a listových per (tzv. těžké kombinované pérování), které umožňuje ekonomický provoz jak na zpevněných komunikacích, tak ve velmi těžkém terénu.

Dodavatelem nástavby nové kropicí cisterny je tradiční obchodní partner kopřivnické automobilky, česká společnost KOBIT, která se zabývá mimo jiné i vývojem a výrobou techniky a nástaveb pro silničáře, komunální služby, hasiče i pro přepravu pohonných hmot.

Cisternová nástavba nese označení MK18 a je určena pro přepravu užitkové vody s možností přečerpávání do nepřístupných míst. Osazením nástavby mycí lištou a připadně dalšími přídavnými zařízeními je možné provádět mytí, kropení, splachování komunikací i přilehlých ploch a za pomocí dalšího příslušenství lze vozidlo využít také k zalévání, zavlažování a eliminaci prachu v dolech i lomech.

Geometrický objem nádrže samonosné konstrukce činí 18 tisíc litrů vody, ta je opatřena peřejníky a v přední části má prostor pro čerpadla a vlastní rozvody. Vůz je vybaven jednostupňovým odstředivým vodním čerpadlem o výkonu 1200 až 1950 l za minutu při pracovním tlaku 5 až 7 barů. Na přání zákazníka je možné instalovat různé druhy čerpadel, od nízkotlakých až po vysokotlaká s různým příslušenstvím.

Na přídi vozu je instalováno mycí zařízení se třemi velkoobjemovými kloubovými tryskami se samostatným ovládáním z kabiny. Zadní rozstřikovací aplikace disponuje rovněž třemi kloubovými tryskami, které jsou také samostatně ovládány z kabiny vozu. Na stropě těla cisterny se nachází vysokotlaké otočné vodní dělo rovněž ovládané z kabiny řidiče pomocí joysticku.

Vedle hlavního ovládání veškerého příslušenství v kabině řidiče má vůz k dispozici i pomocné řízení nástavby vestavěné na boku cisterny ve strojovně, ze které je možné ovládat kohouty, čerpadlo, osvětlení a další funkce.

„Tatrovky při provozu v extrémních podmínkách prokazují velkou odolnost, která zaručuje, že nám vydrží i dvě desetiletí, a to i přes velké zatěžování podvozku, které je v kamenolomech běžné. Vozidla jiných značek takovéto namáhání dostatečně nezvládají a musejí být měněna průměrně už po pěti letech provozu kvůli nadměrnému opotřebení a praskajícím rámům podvozků,“ vysvětlil Ing. Jan Kadúch, vedoucí sektoru lomy Morava, pod nějž spadá organizačně provozovna Jakubčovice.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)