Tatra Prezident (1994): Nástupce šestsettřináctky zůstal osamocen

 

Tatra v 90. letech minulého věku prakticky ztratila vládní zakázky a spoléhala na export do Británie, který úplně nevyšel. Prezident Václava Krále měl být určen pro českou hlavu státu...

Reprezentační limuzína Tatra 613 potřebovala v 80. letech minulého věku nástupce doslova jako sůl. Zcela nový projekt 625 s motorem vpředu však kromě nedostatku financí definitivně pohřbily politické změny v závěru dekády. Druhou volbu představovala větší modernizace stávajícího modelu. Vždyť ten už měl včetně prototypové fáze za sebou více než dvě desetiletí kariéry.

Fojt

Nakonec se přistoupilo k levnější variantě s co největším využitím stávajících dílů včetně skeletu karoserie a střechy. „Dárcem orgánů“ se stala 613-4 Mi Long. Prototyp navrhl designér Václav Král a vznikl v dodnes existující firmě Ecorra v Lubině. Dostal název Prezident dle prvního automobilu, respektive motorového kočáru, který vyjel v roce 1897 z Kopřivnické vozovky, Tatra se tak vrátila ke kořenům... Nejdříve se ovšem používalo jméno Fojt (starosta, rychtář, purkmistr), Zrodil se bezesporu zajímavý vůz, který zachovával charakteristické prvky šestsettřináctky, nicméně prošel značnou modernizací.

Linie nakreslil návrhář vlastně již v únoru 1990, všechno začalo na základě požadavků ministerstva hospodářství, které chtělo obnovit vozový park. Projekt 613 „New Face“ (nová tvář) byl ale uložen k ledu a spolupráci obnovil až po čtyřech letech nový ředitel závodu v Příboře (tam se 613 vyráběly) Zdeněk Michálek. Ecorru tehdy vedl bývalý kopřivnický vývojář Vítězslav Hinner.

Změny

Nejmarkantnější změnu vozu bychom našli na přídi. Prolis v jejím středu odkazoval na předválečné „žehličky“ počínaje revolučním typem 11. Zadní blatníky byly přepracovány na plně obloukovité, respektive výtvarníkův syn Jiří prosadil použití předních, „ocas“ pak hranatý, mohutnější a tolik neklesal. Z původního návrhu z počátku 90. let zmizelo decentní křídlo a trojúhelníková boční okénka. Automobilu zůstaly moderní integrované plastové nárazníky se spoilery i zvýrazněné boční prahy. Limuzína se mohla chlubit štíhlým a dynamickým, až klínovitým vzezřením a vlastně i sportovními linkami. A hlavně lepeným čelním sklem i zadním oknem. Vignaleho design se ukázal jako nadčasový... Karoserie byla hotová v červnu 1994, vznikala převážně ručně.

Volvo a Opel

Hlavní světlomety pocházely z Volva 850 a kliky pro změnu z Opelu Omega A, vroubkovaný vodorovný pás zadních reflektorů se zrodil v novojičínském Autopalu. Luxusnímu vozu samozřejmě zůstal vzduchem chlazený vidlicový osmiválec DOHC s devadesátistupňovým rozevřením nad zadní nápravou, konkrétně s objemem 3498 cm3 a základními parametry vrtání a zdvihu 85 x 77 mm. Díky vícebodovému vstřikování paliva dával výkon 148 kW (201 k) v 5750 otáčkách. Pětistupňová přímo řazená převodovka přenášela jeho sílu (300 N.m/4000 min-1) samozřejmě pouze dozadu. Po technické stránce se tedy prakticky nic nezměnilo, ani podvozek s rozvorem 3130 mm z delších verzí typu 613. Výfukové potrubí bylo vybaveno třícestným katalyzátorem. Čtyřdveřový pětimístný sedan o hmotnosti 1850 kg uháněl až 230 km/h a podle továrních dat na stovku kilometrů spálil 10,1, 12,8 a 14,9 litrů benzinu. Údaje odpovídaly tehdejší metodice: první číslo představovalo spotřebu při rychlosti 90 km/h, druhé při stodvacítce a třetí v městském provozu.

Pro prezidenta?

Automobil vyjel z příborského závodu Tatry v srpnu 1994 a byl představen úzkému kruhu včetně tehdejšího prezidenta Václava Havla, aby dostál svému názvu. Hlava státu si jej navíc osobně vyzkoušela při neohlášené návštěvě a byla opravdu hodně překvapena. Široká veřejnost jej ovšem nespatřila, od oficiální prezentace se nakonec upustilo. Vývojové práce byly ještě v roce 1994 na příkaz nového vedení Tatry zastaveny. I přes povedenější překonstruovaný interiér se čtyřramenným dřevěným volantem, šedou kůží potaženou palubní deskou, klimatizací a dokonce videopřehrávačem se vlastně nejednalo o nijak zásadní modernizaci.

Raritní Prezident tak místo oficiální prezentace na říjnovém autosalonu v Praze putoval do sbírek továrního muzea automobilky v Kopřivnici, kde jej můžeme spatřit ve stálé expozici dodnes. Je funkční, občas se objeví i na výstavách a dalších akcích. Leckteré vyzkoušené a ověřené prvky se do výroby dostaly v posledním provedení šestsettřináctky modelu 1995. Někteří odpůrci Králova zásahu považují Prezidenta za škaredého, Vignaleho práci prý „umučil“. Věc názoru. Pravověrní tatrováčtí fanoušci na něj nedají dopustit, pro ně je nádherný.

700

Následníkem se stal až krátce ve dvou sériích vyráběný typ 700 (1996-1999), který znovu do značné míry vycházel z T613, ale představoval ještě výraznější proměnu a intenzivnější inovace. Brit Geoff Wardle linie vpředu zakulatil. Topení, ventilace a klimatizační soustava, která byla zvažována už pro Prezidenta, se objevila až zde. Záď ve druhé řadě prošla modifikací z pera akademického sochaře Jiřího Španihela, ztratila spoiler a zmohutněla. Kupónově privatizovaná Tatra, která se potácela nad hranou bankrotu, už spoléhala na britský export dříve, ale 613/5 pro importéra Tima Bishopa vznikly pouze čtyři... Sedmistovka se zároveň stala posledním osobním typem značky. Definitivně?

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Tuček/Tatra 613, Wiki, Auta 5P

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Tatra 613 v testu z roku 1973. Jak ji tenkrát hodnotili redaktoři? Tatra 613 v testu z roku 1973. Jak ji tenkrát hodnotili redaktoři?

Díky bezmeznému nadšení, obětavosti a vytrvalosti…

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi…

 



 
Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Dnes 08:00

I přes stále složitější proceduru si dodnes někteří motoristé mění olej v motoru svého auta svépomocí. Ovšem i ti, kteří tak nečiní, jsou občas nuceni si olej koupit. Který vybrat?




Blesk.cz

Tohle jsem čekal: Nečesaný promluvil o žalobkyni, která ho dvakrát poslala za mříže

Tohle jsem čekal: Nečesaný promluvil o žalobkyni,…

Pět let soudních tahanic a konečně zvrat! Lukáš Nečesaný (25) byl u královéhradeckého soud poprvé od vypuknutí…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Historie proti Realu. Smazat velké manko? Neumí to, Zidane to dokázal

Historie proti Realu. Smazat velké manko? Neumí to,…

Pro fanoušky svátek, na hřišti válka. Avšak bez vítěze. Až na jednoho, který se však boje přímo nezúčastnil. Po…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Šaman z kolumbijských hor: Chceme v Česku prodávat čokoládu a sdílet duchovní tradice

Šaman z kolumbijských hor: Chceme v Česku prodávat…

Nestává se běžně, aby do kavárny v centru Prahy přišel indián v tradičním oděvu. Asdrúbal Torres (39) z kmene…

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě krachují, strany rozděluje i otázka migrace

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě…

Přestože německá kancléřka Angela Merkelová v září poměrně jasně vyhrála volby a snaží se sestavit svoji další…