Tatra Prezident (1994): Nástupce šestsettřináctky zůstal osamocen

 

Tatra v 90. letech minulého věku prakticky ztratila vládní zakázky a spoléhala na export do Británie, který úplně nevyšel. Prezident Václava Krále měl být určen pro českou hlavu státu...

Reprezentační limuzína Tatra 613 potřebovala v 80. letech minulého věku nástupce doslova jako sůl. Zcela nový projekt 625 s motorem vpředu však kromě nedostatku financí definitivně pohřbily politické změny v závěru dekády. Druhou volbu představovala větší modernizace stávajícího modelu. Vždyť ten už měl včetně prototypové fáze za sebou více než dvě desetiletí kariéry.

Fojt

Nakonec se přistoupilo k levnější variantě s co největším využitím stávajících dílů včetně skeletu karoserie a střechy. „Dárcem orgánů“ se stala 613-4 Mi Long. Prototyp navrhl designér Václav Král a vznikl v dodnes existující firmě Ecorra v Lubině. Dostal název Prezident dle prvního automobilu, respektive motorového kočáru, který vyjel v roce 1897 z Kopřivnické vozovky, Tatra se tak vrátila ke kořenům... Nejdříve se ovšem používalo jméno Fojt (starosta, rychtář, purkmistr), Zrodil se bezesporu zajímavý vůz, který zachovával charakteristické prvky šestsettřináctky, nicméně prošel značnou modernizací.

Linie nakreslil návrhář vlastně již v únoru 1990, všechno začalo na základě požadavků ministerstva hospodářství, které chtělo obnovit vozový park. Projekt 613 „New Face“ (nová tvář) byl ale uložen k ledu a spolupráci obnovil až po čtyřech letech nový ředitel závodu v Příboře (tam se 613 vyráběly) Zdeněk Michálek. Ecorru tehdy vedl bývalý kopřivnický vývojář Vítězslav Hinner.

Změny

Nejmarkantnější změnu vozu bychom našli na přídi. Prolis v jejím středu odkazoval na předválečné „žehličky“ počínaje revolučním typem 11. Zadní blatníky byly přepracovány na plně obloukovité, respektive výtvarníkův syn Jiří prosadil použití předních, „ocas“ pak hranatý, mohutnější a tolik neklesal. Z původního návrhu z počátku 90. let zmizelo decentní křídlo a trojúhelníková boční okénka. Automobilu zůstaly moderní integrované plastové nárazníky se spoilery i zvýrazněné boční prahy. Limuzína se mohla chlubit štíhlým a dynamickým, až klínovitým vzezřením a vlastně i sportovními linkami. A hlavně lepeným čelním sklem i zadním oknem. Vignaleho design se ukázal jako nadčasový... Karoserie byla hotová v červnu 1994, vznikala převážně ručně.

Volvo a Opel

Hlavní světlomety pocházely z Volva 850 a kliky pro změnu z Opelu Omega A, vroubkovaný vodorovný pás zadních reflektorů se zrodil v novojičínském Autopalu. Luxusnímu vozu samozřejmě zůstal vzduchem chlazený vidlicový osmiválec DOHC s devadesátistupňovým rozevřením nad zadní nápravou, konkrétně s objemem 3498 cm3 a základními parametry vrtání a zdvihu 85 x 77 mm. Díky vícebodovému vstřikování paliva dával výkon 148 kW (201 k) v 5750 otáčkách. Pětistupňová přímo řazená převodovka přenášela jeho sílu (300 N.m/4000 min-1) samozřejmě pouze dozadu. Po technické stránce se tedy prakticky nic nezměnilo, ani podvozek s rozvorem 3130 mm z delších verzí typu 613. Výfukové potrubí bylo vybaveno třícestným katalyzátorem. Čtyřdveřový pětimístný sedan o hmotnosti 1850 kg uháněl až 230 km/h a podle továrních dat na stovku kilometrů spálil 10,1, 12,8 a 14,9 litrů benzinu. Údaje odpovídaly tehdejší metodice: první číslo představovalo spotřebu při rychlosti 90 km/h, druhé při stodvacítce a třetí v městském provozu.

Pro prezidenta?

Automobil vyjel z příborského závodu Tatry v srpnu 1994 a byl představen úzkému kruhu včetně tehdejšího prezidenta Václava Havla, aby dostál svému názvu. Hlava státu si jej navíc osobně vyzkoušela při neohlášené návštěvě a byla opravdu hodně překvapena. Široká veřejnost jej ovšem nespatřila, od oficiální prezentace se nakonec upustilo. Vývojové práce byly ještě v roce 1994 na příkaz nového vedení Tatry zastaveny. I přes povedenější překonstruovaný interiér se čtyřramenným dřevěným volantem, šedou kůží potaženou palubní deskou, klimatizací a dokonce videopřehrávačem se vlastně nejednalo o nijak zásadní modernizaci.

Raritní Prezident tak místo oficiální prezentace na říjnovém autosalonu v Praze putoval do sbírek továrního muzea automobilky v Kopřivnici, kde jej můžeme spatřit ve stálé expozici dodnes. Je funkční, občas se objeví i na výstavách a dalších akcích. Leckteré vyzkoušené a ověřené prvky se do výroby dostaly v posledním provedení šestsettřináctky modelu 1995. Někteří odpůrci Králova zásahu považují Prezidenta za škaredého, Vignaleho práci prý „umučil“. Věc názoru. Pravověrní tatrováčtí fanoušci na něj nedají dopustit, pro ně je nádherný.

700

Následníkem se stal až krátce ve dvou sériích vyráběný typ 700 (1996-1999), který znovu do značné míry vycházel z T613, ale představoval ještě výraznější proměnu a intenzivnější inovace. Brit Geoff Wardle linie vpředu zakulatil. Topení, ventilace a klimatizační soustava, která byla zvažována už pro Prezidenta, se objevila až zde. Záď ve druhé řadě prošla modifikací z pera akademického sochaře Jiřího Španihela, ztratila spoiler a zmohutněla. Kupónově privatizovaná Tatra, která se potácela nad hranou bankrotu, už spoléhala na britský export dříve, ale 613/5 pro importéra Tima Bishopa vznikly pouze čtyři... Sedmistovka se zároveň stala posledním osobním typem značky. Definitivně?

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády

Britská premiérka Theresa Mayová dnes ustála hlasování…

 
Zdroj: Tuček/Tatra 613, Wiki, Auta 5P

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Zavzpomínejte na poslední osobní automobily značky Tatra Zavzpomínejte na poslední osobní automobily značky Tatra

Tatra se s výrobou osobních automobilů rozloučila koncem…

 



 
Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Včera

Takhle rychle jste sedm lidí ve škodovce ještě nikdy nesvezli. Nová Škoda Kodiaq RS má pod kapotou vznětový dvoulitr o výkonu 176 kW a my ho poprvé vyzkoušeli.




Blesk.cz

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel slibuje: „Dárky doručíme do 4 dnů“

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel…

Češi před Vánoci posílají opět více balíků. Zatímco loni touto dobou pošťáci doručovali přibližně 300 až 350…

Nad čím jsme letos mastili: PornHub zveřejnil nemravné statistiky pro rok 2018

Nad čím jsme letos mastili: PornHub zveřejnil…

Rok 2018 je pomalu za námi a největší pornostránka na světě PornHub zveřejnila tradičně již pošesté nemravné…

 

iSport.cz

Naděje Davidová: Už tuší, kdy chce končit, reaguje i na názory Koukalové

Naděje Davidová: Už tuší, kdy chce končit, reaguje i…

Pro řadu lidí se stala nástupkyní Gabriely Koukalové. Usměvavá, rychlá, úspěšná… pro ni je však v 21 letech vše…

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes kolaps Realu

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes…

Fotbalisté Plzně v závěrečném utkání Ligy mistrů doma porazili AS Řím 2:1, ve skupině G obsadili třetí místo a…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Babišova vláda odvíjí svůj domnělý úspěch od věcí, které nabízí lidem zdarma. Třeba jízdenky na vlak vybraným…

Stáří brzdím prací a nejraději vzpomínám na Vladimíra Menšíka, říká herec Petr Nárožný

Stáří brzdím prací a nejraději vzpomínám na…

Herec a komik Petr Nárožný je pozoruhodný muž.  Chodí jako dvacetiletý, mluví jako čtyřicetiletý, vypadá na…