Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.

Video se připravuje ...

Na začátku 90. let minulého věku věděl o Tatře pořád málokdo. Jistě, byly tu nějaké úspěchy nákladních aut na Dakaru, ale na dvě cesty pánů Hanzelky a Zikmunda, potažmo sportovní úspěchy šestsettrojek v Marathonu de la Route dávno sedal prach. „Baculka“, ani pozdější 613 se na Západ prakticky nedostaly, jen výjimečně. Britský Top Gear se proto v roce 1993 rozhodl Tatru hlavně místnímu publiku představit. Nešlo ještě o světoznámou show pánů Clarksona, Hammonda a Maye, ale o skutečný pořad o autech. Moderátor Chris Goffey se zde vozí vínovou 87 a připomíná nejprve vše důležité. Tedy hlavně slavnou konstrukci lidového vozu Hanse Ledwinky s centrální nosnou rourou, zadními výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem.

Ten se počínaje proudnicovým typem 77 přestěhoval dozadu. Novinář vzpomíná i na to, že už nikoli lidová, ale luxusní sedmasedmdesátka byla prvním (malo)sériově vyráběným rodinným aerodynamickým autem světa. Nástupce, typ 87 poháněl vidlicový osmiválec OHC 2,97 l, výkon 100 koní, který Chris zmiňuje, je však silně nadnesený, ve skutečnosti jich v motoru bylo o 25 méně. Rozdělení hmotnosti na obě nápravy v poměru 35:65 % dávala koncepce. Zazní zde i zmínka, že „zajímavé“ jízdní vlastnosti zabily za druhé světové války několik německých vysokých důstojníků a toto auto dostalo přezdívku „československá tajná zbraň.“

Padne také souvislost mezi Tatrou a Volkswagenem (Ferdinand Porsche od Ledwinky opisoval, Ferdinand Porsche od Ledwinky opisoval, ale podobnost se netýkala typu 87) a nešťastný osud rakouského konstruktéra, kterého naši komunisté po druhé světové válce uvěznili za údajnou kolaboraci s nacisty. Objevuje se zde dále krátký úryvek z velmi známého propagačního filmu pozdější T603 a jeden černý exemplář naživo. Ta samozřejmě zůstala vyhrazena funkcionářům a diplomatům východního bloku a za dvacet let, do roku 1975 jich vzniklo přes 22 tisíc. Při vývoji nástupce 613 už se kopřivnická automobilka spolehla na design studia Vignale.

Jen zasvěcení věděli, že Tatra byla (a díkybohu dosud je) jednou z nejstarších automobilek světa. Nezapomínejme, že pořad pochází z doby, kdy ještě vyráběla osobní vozy. Tehdy také vznikla čtveřice 613/5 (oficiálně s lomítkem) pro Británii. Původně plánované dvě stovky se vyrobit a patřičně upravit nepodařilo. Poslední z nich, tmavě modrá s registrační značkou L75 XVV, se v této epizodě Top Gearu ukazuje v představovačce, stejně jako importér Tim Bishop, který za ní vlastně stál. Opět jsou uváděny zajímavé technické údaje: výkon V8 3,5 l celých 220 koní a ještě imperiálních (ve skutečnosti 200 metrických), zrychlení z 0 na 97 km/h za velmi optimistických 7,7 s (místo 11 s na stovku) a maximální rychlost 222 km/h (ta odpovídala).

Cena necelých 30 tisíc liber nebyla vzhledem k zastaralosti vozu malá, reprezentovala ale jeho ruční stavbu a unikátnost konstrukce. Potenciální klienti za ni mohli získat luxusní limuzínu sice bez airbagů, ale s topením umožňujícím předehřívání, loketními opěrkami, tempomatem, přehrávačem CD i elektrickými okny a posuvnou střechou. Za příplatek byly třeba různé stálé převody. Jen Československo už v té době neexistovalo...

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
30. 3. 2017 14:25
Re: Tatra clanky
Kdyz muze Skoda proc ne Tatra, no ne?
29. 3. 2017 09:33
Re: Tatra clanky
samozřejmě, že ano
a nejen to, spolu s penízky je dodán i napsaný text
Avatar - Barrichello
29. 3. 2017 09:03
Re: Tatra clanky
v článku o Phoneixu máš, že jich 700 prodali v ČR a spousty Force tu jezdí jako hasiči. Ale pravda, v Praze to neuvidíš, tady sme viděl jedinou na legendách, v provozu sou vidět jen staré 815ky, ty vidím denně :-)
Avatar - maxi!
29. 3. 2017 07:06
Re: no ano...
:yes:
29. 3. 2017 02:10
Re: nic proti Tatře
Heh jsem napsal to stejny a az ted si vsimnul tveho prispevku :-!