17.5. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne i na vás?

 

O kauze Dieselgate v rámci níž skupina VW podváděla při homologačním testu měření emisí, píšeme průběžně. Nyní se pokusíme shrnout vše, co už bylo řečeno a přidat i něco navíc, co možná ještě nevíte.

Kauza, kterou motorističtí novináři překřtili na Dieselgate, zaměstnává skupinu Volkswagen už od podzimu loňského roku. A pořád nebere konce. Postiženy jsou vznětové motory produkované v letech 2009 až 2014. Jejich interní označení je EA189. Konkrétně se jedná o tříválec 1.2 TDI a čtyřválce 1.6 TDI a 2.0 TDI. Tedy motory se vstřikováním common-rail, splňující emisní normu Euro5. Předmětem popisované kauzy je nesoulad mezi množstvím vypouštěných emisí oxidů dusíku naměřený při homologačním emisním testu a následně v praxi.

V současnosti je na spadnutí svolávací akce v rámci skupiny VW u Volkswagenu. U Škody bude obdobná kampaň rozjeta později. „Zahájení realizace servisní akce je koordinováno se značkami koncernu Volkswagen,“ říká na úvod Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí Škody Auto. A dodává: „Uvedená tématika se týká více značek, různých trhů a modelů, rozličných motorových variant (tři objemy a řada výkonových verzí) s různými převodovkami (tři manuálně řazené, tři dvouspojkové DSG) a provedení pro různé modelové roky. To vše znamená, že je nezbytné připravit velké množství různých provedení softwaru, které jsou nyní koordinovaně a postupně zpracovávány“.

Píše nám stát

Přibližně do týdne začne Ministerstvo dopravy ČR rozesílat dopisy majitelům aut, jež se dotyčná akce týká. „Zmíněný dopis ale nezasílá přímo Ministerstvo dopravy ČR, nýbrž jeho příspěvková organizace Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD). To disponuje adresami majitelů vozidel dle VIN čísel,“ říká Jan Klíma, tiskový mluvčí Porsche Česká republika, které zde zastupuje zájmy vybraných značek skupiny VW (Volkswagen, Audi a Seat).

Součástí dopisu, které lidé obdrží z CSPSD je příloha, jejímž předmětem je zhruba toto:

Tímto dopisem bychom Vás chtěli informovat, že potřebný software je k dispozici a že je možné provést aktualizaci Vaší řídicí jednotky motoru. Pro provedení tohoto servisního opatření kontaktujte prosím Vámi zvoleného servisního partnera značky XXX (viz výše) tak, aby bylo možné dohodnout termín Vaší návštěvy. Seznam servisních partnerů naleznete na internetových stránkách www.XXX.cz. Provedení servisního opatření bude podle jeho rozsahu v závislosti na modelu vozidla trvat 30 až 60 minut a je pro Vás bezplatné. Pro úsporu Vašeho času je možné provedení opatření spojit po dohodě se servisním partnerem s plánovanou pravidelnou inspekcí, nebo jakýmkoliv jiným servisním úkonem. Pro hladký průběh této akce je účelné, abyste k dojednanému termínu přinesli k Vašemu partnerovi Volkswagen tento dopis a servisní plán pro nutné záznamy. I přes veškeré nepříjemnosti, které Vám eventuelně vzniknou neplánovanou návštěvou servisu, Vás prosíme o pochopení a podporu při realizaci tohoto preventivního opatření. Vážíme si Vaší důvěry ke značce XXX a děkujeme za Vaši loajalitu. V případě jakéhokoliv dotazu je Vám plně k dispozici telefonní linka XXX na telefonu XXX nebo na e-mailové adrese XXX…

Tomáš Neřold, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR k tomu dodává: „Centrum služeb pro silniční dopravu tady funguje jako jakýsi doručovatel. VW zná VIN čísla příslušných automobilů, my zase máme přístup do registrů vozidel, kde jsou uvedeny osobní údaje jejich majitelů.“ Pokud by VW CSPSD neoslovil, měl by pouze a jen ona čísla VIN postižených vozidel, ovšem bez kontaktních údajů na držitele vozidel „To jsou totiž osobní údaje, na které se u nás vztahuje zákon na jejich ochranu,“ vysvětluje Neřold. Škoda Auto, stejně jako VW znají adresy pouze těch majitelů, kteří si auto pořídili jako nové. V okamžiku kdy si vůz koupíte coby ojetý dovozený ze zahraničí, výrobce vozidla (VW Group) už nemůže v zásadě vědět, že jste jeho majitel. Leda byste s ním jeli na nějakou servisní akci do autorizované opravny, v rámci níž by vás a vaše vozidlo technici zadali do centrálního servisního systému. A to dle zakázky kde figuruje jak číslo VIN vozidla, tak i vaše osobní údaje. Pokud by ale někdo jel s takovým autem jen ke kamarádovi do garáže do vedlejší vesnice, je automobilka v zásadě bez šance majitele daného výrobního čísla vysledovat. Samotná účast majitelů inkriminovaných vozidel na akci na úpravu motoru související s emisemi je i podle Ministerstva dopravy pouze dobrovolná.

Samotné ministerstvo tvrdí, že popisované zásahy do vozidel jsou běžnou servisní akcí VW, kterých je jinak u všech automobilek celá řada. Jen holt nejsou takhle medializované.

Důležité je výrobní číslo vozidla (VIN)

Aby to byla dále usnadněna komunikace s majiteli vozidel, připravila pro ně Škoda Auto tzv. VIN checker. Najdete jej na webových stránkách mladoboleslavské automobilky v sekci „Servisní akce“. Zde můžete zadat výrobní číslo (VIN) svého vozidla, načež systém vám během chvíle ukáže, zda se akce vašeho auta týká či nikoliv. Zkusili jsme do systému záměrně zadat několik VIN čísel škodovek z daných let výroby a s uvedenými motorizacemi. Z pěti modelů škody s motory TDI z let 2009 až 2014 jsem se „chytli“ pouze u jednoho a to Škody Superb II. Po zadání čísla VIN zmíněného Superbu na nás vyskočila následující hláška:

Vážený zákazníku,

s lítostí vám oznamujeme, že předmětný software je ve vašem vozidle nainstalován. Za tuto situaci se omlouváme a děláme vše, co je v našich silách, abychom tento problém vyřešili co nejdříve. Vezměte, prosím, na vědomí, že řešení zabere nějaký čas nutný pro analýzu a přípravu technického řešení. Důležitá zpráva pro vás je, že váš automobil je zcela bezpečný a způsobilý k provozu.

Chceme vás však ujistit, že koncern Volkswagen a společnost ŠKODA AUTO intenzivně pracují na technickém řešení. Bereme na sebe plnou zodpovědnost a pokryjeme všechny náklady nezbytných opatření.

Pro získání detailních informací a podpory, navštivte, prosím, svého ŠKODA servisního partnera nebo kontaktujte ŠKODA Infolinku (tel.: 800 600 000 nebo e-mail: info@skoda-info.cz ).

A dále systém požadoval zadání jména zákazníka, emailové adresy, telefonu a zaškrtnutí příslušné země. A samozřejmě musíte souhlasit se zpracováním osobních údajů. Toto v případě, kdy byste měli problém navštívit autorizované servisní místo Škody Auto.

Hardware nebo software? Někdy oboje.

Že úprava motorů spočívá v nahrání nového software a že v případě motoru 1.6 TDI z inkriminované řady EA189 bude před snímač hmotnosti nasávaného vzduchu namontován usměrňovač proudění vzduchu, který omezí víření ve snímači, už jistě víte. Samotný snímač, lidově zvaný váha vzduchu by tak měl pracovat přesněji. Škoda uvádí, že i po provedení popsaných úprav ať už hardwarových, či pouze softwarových zůstanou spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí, konkrétně CO2, beze změny.

Ač se někde objevila informace, že popsaná kampaň se týká asi 60 000 aut v České republice, ve skutečnosti je to poněkud jinak. „V takzvané první vlně oslovíme majitele 1100 automobilů,“ informuje Tomáš Neřold. Pro zajímavost uvádí, že třeba Volkswagenů Golf je v tuto chvíli pouhých deset!

Aby totiž mohla automobilka provést změny, které souvisejí s homologací vozidel, potřebuje k tomu souhlas homologačních orgánů. Až teprve ty dají následně pokyn k provedení technických změn, může je příslušná automobilka použít. Jak už uvádí výše Vítězslav Pelc ze Škody Auto, softwarové úpravy jsou poměrně rozmanité už jen v rámci jednoho modelu. I z toho je zřejmé, že celá situace je poměrně složitá. „Homologační orgány jsou navíc pro různé automobilky skupiny VW každý v jiné zemi. Zatímco pro Volkswagen má homologace na starosti německá KBA, škodovky se homologují ve Velké Británii a Seaty pro změnu ve Španělsku,“ objasňuje pozadí celé věci Tomáš Neřold. I to je důvod, proč je těch postižených aut zatím relativně málo.

Jak to chodí při homologaci…

Hloubavého čtenáře teď možná napadne. Co když někdo z majitelů úpravu motoru, která je vlastně dobrovolná nepodstoupí. Stane se vůbec něco? Vždyť auto jezdí beztak normálně. Projde ale takové vozidlo na stanici měření emisí v rámci STK?

Podmínky měření emisí při homologačním cyklu a na stanici měření emisí se ale dost liší. „Klamavý software a to nejen u koncernu VW je koncipovaný tak aby poznal, že se vozidlo pohybuje mimo zkušebnu,“ říká k problematice Libor Fleischhans z IHR Technika, uznávaná kapacita v oboru diagnostiky motorových vozidel a vše co s ní souvisí. „Signálem pro to jsou jiné teploty, nehýbání volantem a také specifický rozsah otáček motoru a rychlostí vozidla,“ dodává Fleischhans.

Součástí homologace je jízdní zkouška vozidla, kdy se odebírá vzorek výfukových plynů v rozličných jízdních režimech, včetně zátěže. Aby to celé bylo správně a výsledné emise z jízdní zkoušky nebyly vysoké, musí bezchybně fungovat systémy pro omezení množství spalin. Jmenovitě recirkulace výfukových plynů EGR , dále katalyzátory musejí mít optimální teplotu a samozřejmě je nezbytně nutné vstřikovat správné množství paliva.

… a jak na stanici měření emisí

Trochu jiné to je, pokud vozidlo přijede na pravidelné měření emisí (SME) v rámci STK. „Na stanici měření emisí se kontroluje pouze vstřikování správného množství paliva a to při volnoběhu a dále při zvýšeném volnoběhu. U dieselů pak při akceleraci,“ říká Libor Fleischhans. Ověřuje se, zda je palivo správně dávkováno a zda všechno shoří - tedy vlastně kouřivost.

Předmětem kauzy Dieselgate jsou nadměrné emise jedovatých oxidů dusíku. Jenže ty se na stanici měření emisí takřka nekontrolují. A to by se podle Fleischhanse mělo do budoucna určitě změnit. Při současných metodách měření však stanice měření emisí (SME) v zásadě vůbec nezjistí žádný rozdíl mezi autem, které prošlo výše popsanou úpravou software případně i hardware (1.6 TDI), stejným vozem, který je neprodělal a ani autem, jehož řídicí jednotka motoru byla lidově řečeno „nachipovaná“.

Zajímavé také je, jak to bude, pokud má někdo změněný software řídicí jednotky za účelem zvýšení výkonu motoru a točivého momentu. A že takových aut jezdí… „V případě, že servis přepíše původní tedy podvodný software za nový, tedy nepodvodný, přepíše se vlastně program v řídicí jednotce. Pokud byl před tím použit software pro zvýšení parametrů motoru, dojde následným přehráním k jejich ztrátě,“ vysvětluje Libor Fleischhans.

Co ale majitelům aut přinese nový software v praxi? Podle Libora Fleischhanse může dojít ke zvýšenému znečištění motoru, jmenovitě sacího potrubí a také k růstu spotřeby paliva. „Maximální výkon ani točivý moment nový software ovlivnit nemusí. Slovo „nemusí“ píši záměrně, neboť nový software upravuje data v polích parametrů jen do nižší a střední zátěže. Jinde ne,“ říká Libor Fleischhans. A dodává, že kdo jezdí s vozem sportovně, ten změny pravděpodobně nepocítí.

Zmíněná akce, kdy se motorům nahraje nový software je vlastně jen snahou výrobce „vrátit“ autům jejich „homologovaný stav“. Právě podvodem, k němuž se přiznala skupina VW (vlastně jako jediný výrobce) tento vlastně ztratil. A i když VW auta vrátí do správného a tedy homologačního stavu, ovzduší, které dýcháme, se tímto krokem beztak nikterak nezlepší.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…