17.5. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne i na vás?

 

O kauze Dieselgate v rámci níž skupina VW podváděla při homologačním testu měření emisí, píšeme průběžně. Nyní se pokusíme shrnout vše, co už bylo řečeno a přidat i něco navíc, co možná ještě nevíte.

Kauza, kterou motorističtí novináři překřtili na Dieselgate, zaměstnává skupinu Volkswagen už od podzimu loňského roku. A pořád nebere konce. Postiženy jsou vznětové motory produkované v letech 2009 až 2014. Jejich interní označení je EA189. Konkrétně se jedná o tříválec 1.2 TDI a čtyřválce 1.6 TDI a 2.0 TDI. Tedy motory se vstřikováním common-rail, splňující emisní normu Euro5. Předmětem popisované kauzy je nesoulad mezi množstvím vypouštěných emisí oxidů dusíku naměřený při homologačním emisním testu a následně v praxi.

V současnosti je na spadnutí svolávací akce v rámci skupiny VW u Volkswagenu. U Škody bude obdobná kampaň rozjeta později. „Zahájení realizace servisní akce je koordinováno se značkami koncernu Volkswagen,“ říká na úvod Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí Škody Auto. A dodává: „Uvedená tématika se týká více značek, různých trhů a modelů, rozličných motorových variant (tři objemy a řada výkonových verzí) s různými převodovkami (tři manuálně řazené, tři dvouspojkové DSG) a provedení pro různé modelové roky. To vše znamená, že je nezbytné připravit velké množství různých provedení softwaru, které jsou nyní koordinovaně a postupně zpracovávány“.

Píše nám stát

Přibližně do týdne začne Ministerstvo dopravy ČR rozesílat dopisy majitelům aut, jež se dotyčná akce týká. „Zmíněný dopis ale nezasílá přímo Ministerstvo dopravy ČR, nýbrž jeho příspěvková organizace Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD). To disponuje adresami majitelů vozidel dle VIN čísel,“ říká Jan Klíma, tiskový mluvčí Porsche Česká republika, které zde zastupuje zájmy vybraných značek skupiny VW (Volkswagen, Audi a Seat).

Součástí dopisu, které lidé obdrží z CSPSD je příloha, jejímž předmětem je zhruba toto:

Tímto dopisem bychom Vás chtěli informovat, že potřebný software je k dispozici a že je možné provést aktualizaci Vaší řídicí jednotky motoru. Pro provedení tohoto servisního opatření kontaktujte prosím Vámi zvoleného servisního partnera značky XXX (viz výše) tak, aby bylo možné dohodnout termín Vaší návštěvy. Seznam servisních partnerů naleznete na internetových stránkách www.XXX.cz. Provedení servisního opatření bude podle jeho rozsahu v závislosti na modelu vozidla trvat 30 až 60 minut a je pro Vás bezplatné. Pro úsporu Vašeho času je možné provedení opatření spojit po dohodě se servisním partnerem s plánovanou pravidelnou inspekcí, nebo jakýmkoliv jiným servisním úkonem. Pro hladký průběh této akce je účelné, abyste k dojednanému termínu přinesli k Vašemu partnerovi Volkswagen tento dopis a servisní plán pro nutné záznamy. I přes veškeré nepříjemnosti, které Vám eventuelně vzniknou neplánovanou návštěvou servisu, Vás prosíme o pochopení a podporu při realizaci tohoto preventivního opatření. Vážíme si Vaší důvěry ke značce XXX a děkujeme za Vaši loajalitu. V případě jakéhokoliv dotazu je Vám plně k dispozici telefonní linka XXX na telefonu XXX nebo na e-mailové adrese XXX…

Tomáš Neřold, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR k tomu dodává: „Centrum služeb pro silniční dopravu tady funguje jako jakýsi doručovatel. VW zná VIN čísla příslušných automobilů, my zase máme přístup do registrů vozidel, kde jsou uvedeny osobní údaje jejich majitelů.“ Pokud by VW CSPSD neoslovil, měl by pouze a jen ona čísla VIN postižených vozidel, ovšem bez kontaktních údajů na držitele vozidel „To jsou totiž osobní údaje, na které se u nás vztahuje zákon na jejich ochranu,“ vysvětluje Neřold. Škoda Auto, stejně jako VW znají adresy pouze těch majitelů, kteří si auto pořídili jako nové. V okamžiku kdy si vůz koupíte coby ojetý dovozený ze zahraničí, výrobce vozidla (VW Group) už nemůže v zásadě vědět, že jste jeho majitel. Leda byste s ním jeli na nějakou servisní akci do autorizované opravny, v rámci níž by vás a vaše vozidlo technici zadali do centrálního servisního systému. A to dle zakázky kde figuruje jak číslo VIN vozidla, tak i vaše osobní údaje. Pokud by ale někdo jel s takovým autem jen ke kamarádovi do garáže do vedlejší vesnice, je automobilka v zásadě bez šance majitele daného výrobního čísla vysledovat. Samotná účast majitelů inkriminovaných vozidel na akci na úpravu motoru související s emisemi je i podle Ministerstva dopravy pouze dobrovolná.

Samotné ministerstvo tvrdí, že popisované zásahy do vozidel jsou běžnou servisní akcí VW, kterých je jinak u všech automobilek celá řada. Jen holt nejsou takhle medializované.

Důležité je výrobní číslo vozidla (VIN)

Aby to byla dále usnadněna komunikace s majiteli vozidel, připravila pro ně Škoda Auto tzv. VIN checker. Najdete jej na webových stránkách mladoboleslavské automobilky v sekci „Servisní akce“. Zde můžete zadat výrobní číslo (VIN) svého vozidla, načež systém vám během chvíle ukáže, zda se akce vašeho auta týká či nikoliv. Zkusili jsme do systému záměrně zadat několik VIN čísel škodovek z daných let výroby a s uvedenými motorizacemi. Z pěti modelů škody s motory TDI z let 2009 až 2014 jsem se „chytli“ pouze u jednoho a to Škody Superb II. Po zadání čísla VIN zmíněného Superbu na nás vyskočila následující hláška:

Vážený zákazníku,

s lítostí vám oznamujeme, že předmětný software je ve vašem vozidle nainstalován. Za tuto situaci se omlouváme a děláme vše, co je v našich silách, abychom tento problém vyřešili co nejdříve. Vezměte, prosím, na vědomí, že řešení zabere nějaký čas nutný pro analýzu a přípravu technického řešení. Důležitá zpráva pro vás je, že váš automobil je zcela bezpečný a způsobilý k provozu.

Chceme vás však ujistit, že koncern Volkswagen a společnost ŠKODA AUTO intenzivně pracují na technickém řešení. Bereme na sebe plnou zodpovědnost a pokryjeme všechny náklady nezbytných opatření.

Pro získání detailních informací a podpory, navštivte, prosím, svého ŠKODA servisního partnera nebo kontaktujte ŠKODA Infolinku (tel.: 800 600 000 nebo e-mail: info@skoda-info.cz ).

A dále systém požadoval zadání jména zákazníka, emailové adresy, telefonu a zaškrtnutí příslušné země. A samozřejmě musíte souhlasit se zpracováním osobních údajů. Toto v případě, kdy byste měli problém navštívit autorizované servisní místo Škody Auto.

Hardware nebo software? Někdy oboje.

Že úprava motorů spočívá v nahrání nového software a že v případě motoru 1.6 TDI z inkriminované řady EA189 bude před snímač hmotnosti nasávaného vzduchu namontován usměrňovač proudění vzduchu, který omezí víření ve snímači, už jistě víte. Samotný snímač, lidově zvaný váha vzduchu by tak měl pracovat přesněji. Škoda uvádí, že i po provedení popsaných úprav ať už hardwarových, či pouze softwarových zůstanou spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí, konkrétně CO2, beze změny.

Ač se někde objevila informace, že popsaná kampaň se týká asi 60 000 aut v České republice, ve skutečnosti je to poněkud jinak. „V takzvané první vlně oslovíme majitele 1100 automobilů,“ informuje Tomáš Neřold. Pro zajímavost uvádí, že třeba Volkswagenů Golf je v tuto chvíli pouhých deset!

Aby totiž mohla automobilka provést změny, které souvisejí s homologací vozidel, potřebuje k tomu souhlas homologačních orgánů. Až teprve ty dají následně pokyn k provedení technických změn, může je příslušná automobilka použít. Jak už uvádí výše Vítězslav Pelc ze Škody Auto, softwarové úpravy jsou poměrně rozmanité už jen v rámci jednoho modelu. I z toho je zřejmé, že celá situace je poměrně složitá. „Homologační orgány jsou navíc pro různé automobilky skupiny VW každý v jiné zemi. Zatímco pro Volkswagen má homologace na starosti německá KBA, škodovky se homologují ve Velké Británii a Seaty pro změnu ve Španělsku,“ objasňuje pozadí celé věci Tomáš Neřold. I to je důvod, proč je těch postižených aut zatím relativně málo.

Jak to chodí při homologaci…

Hloubavého čtenáře teď možná napadne. Co když někdo z majitelů úpravu motoru, která je vlastně dobrovolná nepodstoupí. Stane se vůbec něco? Vždyť auto jezdí beztak normálně. Projde ale takové vozidlo na stanici měření emisí v rámci STK?

Podmínky měření emisí při homologačním cyklu a na stanici měření emisí se ale dost liší. „Klamavý software a to nejen u koncernu VW je koncipovaný tak aby poznal, že se vozidlo pohybuje mimo zkušebnu,“ říká k problematice Libor Fleischhans z IHR Technika, uznávaná kapacita v oboru diagnostiky motorových vozidel a vše co s ní souvisí. „Signálem pro to jsou jiné teploty, nehýbání volantem a také specifický rozsah otáček motoru a rychlostí vozidla,“ dodává Fleischhans.

Součástí homologace je jízdní zkouška vozidla, kdy se odebírá vzorek výfukových plynů v rozličných jízdních režimech, včetně zátěže. Aby to celé bylo správně a výsledné emise z jízdní zkoušky nebyly vysoké, musí bezchybně fungovat systémy pro omezení množství spalin. Jmenovitě recirkulace výfukových plynů EGR , dále katalyzátory musejí mít optimální teplotu a samozřejmě je nezbytně nutné vstřikovat správné množství paliva.

… a jak na stanici měření emisí

Trochu jiné to je, pokud vozidlo přijede na pravidelné měření emisí (SME) v rámci STK. „Na stanici měření emisí se kontroluje pouze vstřikování správného množství paliva a to při volnoběhu a dále při zvýšeném volnoběhu. U dieselů pak při akceleraci,“ říká Libor Fleischhans. Ověřuje se, zda je palivo správně dávkováno a zda všechno shoří - tedy vlastně kouřivost.

Předmětem kauzy Dieselgate jsou nadměrné emise jedovatých oxidů dusíku. Jenže ty se na stanici měření emisí takřka nekontrolují. A to by se podle Fleischhanse mělo do budoucna určitě změnit. Při současných metodách měření však stanice měření emisí (SME) v zásadě vůbec nezjistí žádný rozdíl mezi autem, které prošlo výše popsanou úpravou software případně i hardware (1.6 TDI), stejným vozem, který je neprodělal a ani autem, jehož řídicí jednotka motoru byla lidově řečeno „nachipovaná“.

Zajímavé také je, jak to bude, pokud má někdo změněný software řídicí jednotky za účelem zvýšení výkonu motoru a točivého momentu. A že takových aut jezdí… „V případě, že servis přepíše původní tedy podvodný software za nový, tedy nepodvodný, přepíše se vlastně program v řídicí jednotce. Pokud byl před tím použit software pro zvýšení parametrů motoru, dojde následným přehráním k jejich ztrátě,“ vysvětluje Libor Fleischhans.

Co ale majitelům aut přinese nový software v praxi? Podle Libora Fleischhanse může dojít ke zvýšenému znečištění motoru, jmenovitě sacího potrubí a také k růstu spotřeby paliva. „Maximální výkon ani točivý moment nový software ovlivnit nemusí. Slovo „nemusí“ píši záměrně, neboť nový software upravuje data v polích parametrů jen do nižší a střední zátěže. Jinde ne,“ říká Libor Fleischhans. A dodává, že kdo jezdí s vozem sportovně, ten změny pravděpodobně nepocítí.

Zmíněná akce, kdy se motorům nahraje nový software je vlastně jen snahou výrobce „vrátit“ autům jejich „homologovaný stav“. Právě podvodem, k němuž se přiznala skupina VW (vlastně jako jediný výrobce) tento vlastně ztratil. A i když VW auta vrátí do správného a tedy homologačního stavu, ovzduší, které dýcháme, se tímto krokem beztak nikterak nezlepší.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…