18.6. 2017 Petr Slováček

Tento milovník Renaultu 5 si svoje auto postavil podle svého

 

Jan Pavluv z Prahy se před lety zamiloval do roztomilého vzhledu čiperného Renaultu 5. Nakonec má kousek, jaký si kdysi vysnil.

Pětek jsem měl v životě deset. Tuhle jsem pořídil jen kvůli vzácnému zadnímu křídlu. To nám říká Jan Pavluv, zatímco ukazuje na svůj červený exemplář francouzského prcka R 5. První zajiskření proběhlo už dávno. „Když jsem kdysi vybíral první auto, rozhodoval jsem se mezi patnáctiletou pětkou a zánovní škodovkou. Nakonec vyhrála domácí značka, ale časem mě to mrzelo. Před pár lety jsem si tedy splnil sen a koupil první pětku,“ směje se sběratel, jakmile dodává, že u jediného kousku nezůstalo…

Dodnes si nechal na víkendové jezdění červený exemplář na fotkách. Auto vypadá na svůj věk skvěle, byť ho vyrobili už v roce 1979. Nejde totiž o sériový kus, ale takový „výběr z hroznů“. Pravověrný fanda totiž postavil přesně takový vůz, jaký vždycky chtěl, a použil k tomu to nejlepší ze všech svých pětek, které mezitím vystřídal. Dnes proto žasneme nad útulným světlým interiérem a předním nárazníkem či volantem ze sportovního modelu Alpine. Když už se náhodou tato vzácná verze objeví v inzerci, stojí ve stovkách tisíc korun. O kuriózním Renaultu 5 Turbo ani nemluvě. Na hraně střechy vidíme i zmíněný spoiler – z výroby byl přimontován natolik festovně, že se ho ani při lakování karoserie nepodařilo sundat. Lakýrník ho proto šikovně oblepil páskou a zamaskoval barvou. Ani při pohledu zblízka si toho ale nevšimnete.

Renault 5 Turbo 2 Evolution: Draží se vzácná přeplňovaná pětka z poloviny 80. let

Majitel nedá jinak, než že nás musí aspoň povozit. Zakrátko už točí klíčkem a pod kapotou vrní motor s objemem jen dvou piv. Je až k nevíře, jak dokáže maličký litrový čtyřválec s autem cvičit. Lehoučký vůz bez záplavy asistenčních systémů a se spornou nabídkou bezpečnostních prvků se díky tomu rozhýbe svižně. „Po dálnici jezdím běžně v levém pruhu,“ směje se majitel. Přitom nám ukazuje, jak snadno se autíčko otočí na místě, byť tehdy ještě nebyl posilovač řízení sériovou výbavou jako dnes. Na městské popojíždění je R 5 dosud skvělým pomocníkem, který potvrzuje pověst jízdního machra. Vždyť i dobový test Světa motorů z roku 1973 zhodnotil jízdní vlastnosti vysoce a jako největší slabinu auta viděl nepřiměřeně vysokou cenu. A také horší dílenské zpracování, což se nyní projevuje na špatné dostupnosti dochovaných vozů. Kamarádi naštěstí dobře vědí o držitelově zálibě, a proto mu v minulosti volali například při likvidaci skladu dílů. Díky tomu se sběratel dostal třeba k novým blatníkům. Neváhal dokonce koupit na díly celé auto. Okolnosti jejich pořizování po Praze byly mnohdy pikantní – jednu pětku například koupil ve večerních hodinách před vinárnou. Bohužel větší počet kousků přinášel i neblahé souvislosti, takže zaznamenal například ztrátu při krádeži motoru a převodovky ze zaparkovaného auta. Nechal si proto jen nejhezčí vůz, kterým vyráží na víkendy. Už s ním byl i za hranicemi v Německu. A těší se, že si splní ještě jednu touhu, o níž dlouho uvažuje – vyrazit svou pětkou do francouzské Provence.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti! Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti!

V útrobách studie Škoda Vision X, kterou mladoboleslavská…

Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 





 
Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Včera

ADAC otestoval letní pneumatiky: Levné značky se vyrovnávají dražším, obrovské rozdíly i průšvihy se však najdou




Blesk.cz

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej se mě: Podílela se na něm česká produkce

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej…

Zlatého medvěda pro nejlepší film 68. ročníku mezinárodního filmového festivalu Berlinale získal rumunský…

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj jela, ale...

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj…

Marně doufal, že ho před víkendem pustí z nemocnice. Jenže jeho stav se nelepší, proto Karel Gott (78) zůstává…

 

iSport.cz

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do finále neprobojovali

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do…

V jihokorejském Pchjongčchangu dnes skončí XXIII. zimní olympijské hry a před závěrečným ceremoniálem se ještě…

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu Hlinkovi a Naganu

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu…

Jeho tragická smrt v létě 2004 naplno ukázala, jak moc oblíbenou a uctívanou postavou Ivan Hlinka ve své zemi…

 

Reflex.cz

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Stanování je svoboda, ale člověk musí přírodní romantice něco obětovat. A navlhlé boty po ránu, ledová koupel…

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Na webu se můžete zaregistrovat do seznamky pro bohaté, kde zlatokopky hledají své sponzory moderními,…