reklama


Terrafugia Transition aneb Létající auto za 5,4 milionu

Terrafugia Transition aneb Létající auto za 5,4 milionu

 
 

Na autosalonu v New Yorku se představil i létající automobil Transition od massachusettské společnosti Terrafugia. Je na prodej.

Dvoumístné létající auto přijde na přibližně 5,4 milionu Kč a do vzduchu s ním můžete po absolvování speciálního kurzu a nalétání 20 hodin. Dodávky začnou na konci roku, společnost nyní přijímá vratné zálohy ve výši 10.000 dolarů či nevratné ve výši 2.500 dolarů.

O pohon se stará atmosférický pístový čtyřválec Rotax 912ULS, schopný pracovat na klasické automobilové palivo. Tento spolehlivý a úsporný motor s protiběžnými písty, osmiventilovou technikou a objemem 1,35 litru váží jen zhruba 60 kilogramů, přičemž poskytuje solidní špičkový výkon 74 kW a 128 Nm. Ten je možno využívat po dobu pěti minut, tedy typicky pro fázi vzletu. Dlouhodobě pak řidiči (tedy nyní již pilotovi) nabídne 69 kW, což dovoluje až 650 kilogramů těžkému stroji cestovní rychlost 172 km/h. Motor pohání buď zadní kola (nejvyšší rychlost na zemi 105 km/h), nebo tlačnou třílistou vrtuli. Ta ofukuje výškové kormidlo, pevnou vodorovnou ocasní plochu letoun nemá.

Pro vzlet do bezpečné výšky nad terénem stačí Transitionu i krátká vzletová a přistávací dráha, konstruktéři uvádějí délku rozjezdu zhruba 500 metrů. Dolet je 787 kilometrů. Na silnici se spotřeba v rámci kombinovaného cyklu rovná solidním 6,7 litrům benzinu na 100 km, ale na dlouhé výlety se s letadlovozem stejně vydávat nebudete. Kdyby snad ano, tak na 87 litrů velkou palivovou nádrž ujedete opravdu velkou porci kilometrů.

Informace o funkci přístrojů či navigaci čerpá pilot skrze tzv. skleněný kokpit (velké LCD panely namísto klasických analogových přístrojů), jeho dodavatelem je Dynon Avionics. Křídlo o rozpětí 8 metrů má přibližně obdélníkový tvar kombinovaný s velkou tloušťkou profilu. To je vhodné z hlediska co nejlepších letových vlastností při malých rychlostech, naopak nevýhodou je velký indukovaný odpor.

Konstrukce je však velmi levná, statické i dynamické propočty jednoduché a letadla s takovýmto křídlem jsou obecně vůči pilotovi velmi laskavá, mnohé odpustí a hrozící ztrátu kontroly (odtržení proudnic) ohlašují dostatečně dopředu chvěním v řízení. To se, vzhledem k předpokládané nevelké zkušenosti pilotů, hodí.

Výrobu samozřejmě poněkud komplikuje nutnost složení křídla (automobil má na silnici rozměry 6 x 2,3 x 2 m), avšak se systémy skládání křídel je v letectví již velmi dlouhá zkušenost a není proto čeho se bát. Kdyby se snad přeci jen něco přihodilo, je Transition vybaven záchranným padákem, který velmi snižuje riziko fatálních následků pro posádku během nouzových situací, jako je destrukce nosných ploch, vysazení motoru atd.

Horší to dle mého názoru bude s letovými vlastnostmi. Čtveřice pevných kol aerodynamice moc nepřidává, navíc na prvním letovém videu z letošního března je vidět poměrně nervózní chování za letu, dvojice svislých ocasních ploch má plné ruce práce. To samozřejmě může mít na svědomí vítr, pak je otázka, proč Terrafugia filmuje testovací let za ne úplně příznivých povětrnostních podmínek.

Jistá omezení jak ve vzduchu, tak na zemi (například výhled ani jízdní vlastnosti nebudou právě ideální) ale musíme, vzhledem ke koncepci, přijmout. Potěší přítomnost deformačních zón při jízdě po komunikacích, nechybí ani airbagy. I tak je silniční používání modelu možné jen díky výjimce NHTSA, což je americká obdoba naší EuroNCAP.

Jako nápad pochopitelně nejde o novinku, myšlenky na létající auto prostupují vědeckofantastickou literaturu i filmy (vzpomínáte třeba na Fantomase nebo Pátý element?), avšak až nyní se dočkala reálné výroby. O jejím úspěchu rozhodne zájem kupujících.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Roboti člověku budou pomáhat i v sexu Roboti člověku budou pomáhat i v sexu

Sex manželských párů se brzy bude odehrávat jen při…

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla

První smrtelná nehoda v samořidícím automobilu od Tesly…

 
 


reklama






reklama




Blesk.cz

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský slang i nová slova?

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský…

„Na Jižní stojce byl zase karmagedon. Málem jsem se z toho zbohnil.“ V těchto dvou větách najdete hned tři…

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil bych je,“ hřímá prezident

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil…

Kriminální skupina, ve které bylo i několik policistů, na Filipínách unesla a následně zavraždila jihokorejského…

 

iSport.cz

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal za neobvyklou přihrávku

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal…

Záložník Marco Verratti z Paris Saint-Germain dostal v utkání 21. kola francouzské ligy v Nantes neobvyklou…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama