Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla Model 3 je obří úspěch. Jen jako...

David Bureš
Diskuze (152)
Novinka z dílny Tesly zatím hlásí sta tisíce objednávek. Jenže není objednávka jako objednávka. Jak je to s obřím "úspěchem" doopravdy?

Automobilka Tesla minulý týden ukázala koncept třetího zástupce své modelové řady, kterým se stane Model 3. Šéf značky Elon Musk se v průběhu víkendu chlubil rostoucím počtem objednávek, který se na konci soboty zastavil na hodnotě 276.000. Toto množství sice na první pohled působí jako obří úspěch, skutečnost je ale poněkud složitější.

Nejprve je nutné zdůraznit, že 276.000 objednávek neznamená, že by Tesla už prodala 276.000 exemplářů Modelu 3. Tyto objednávky jsou pouze předběžné, číslo ukazuje jen to, kolik lidí zaplatilo zálohu ve výši 1.000 dolarů (24.000 korun). Záloha je před zahájením sériové výroby vratná v plné výši, a tak si množství zákazníků může nákup auta ještě rozmyslet a nechat si zálohu vrátit. I proto nelze říct, že Tesla má díky objednávkám v kapse 276 milionů dolarů, protože některé zálohy může v následujících měsících jednoduše vracet. Zákazníci mohou mít přitom hned několik důvodů, proč si rezervaci Modelu 3 rozmyslet...

Právě v této souvislosti připomínáme, že sériový Model 3 zatím neexistuje. Automobily představené na jeho světové premiéře byly pouze pojízdnými prototypy. Ostatně sám Musk opatrně přiznal, že design se do sériové výroby ještě změní. Zvlášť interiér působí velice futuristicky, navíc je zcela odlišný než v současných vozech Model S a Model X, což by jeho výrobu notně prodražilo. Část veřejnosti pak kritizovala podivnou příď.

Druhým důvodem je i nenaplnění slibovaných parametrů. Musk sice tvrdí, že Model 3 zrychlí z 0-100 km/h za zhruba šest sekund, zatím ale tato schopnost prokázána nebyla, a tak se může ještě změnit (a zhoršit). To samé platí pro dojezd. Tesla sice slibuje, že Model 3 podle amerického normovaného cyklu ujede alespoň 346 kilometrů, opět to ale není potvrzená hodnota. Model 3 sice může ve skutečnosti ujet ještě více, vyloučen ale není ani horší dojezd.

Tesla je sice aktuálně v módě, což jistě spoustu zájemců o Model 3 přilákalo, v době zahájení sériové výroby novinky ale může být už všechno jinak a konkurence může připravit zajímavou alternativu. Model 3 se podle současných zpráv začne vyrábět až na konci roku 2017, ale avizovaný start produkce už v minulosti Tesla několikrát nedodržela.

Velký zájem může být paradoxně také kontraproduktivní. Americká vláda totiž nabízí až 7.500 dolarů (180.000 korun) ve formě daňové úlevy na nákup elektrovozu, na Model 3 se ale už nemusí vztahovat. Tato pobídka platí jen v případě automobilek, které na americkém trhu prodají maximálně 200.000 elektromobilů.

Právě cena dokazuje, že Tesla se díky Modelu 3 chce stát manistreamovým výrobcem se širokou klientskou základnou. I kvůli tomu automobilka chystá výrazné změny v poprodejních službách, což bude nepochybně znamenat nutnost dalších investic.

Nechme se tak překvapit, jaká budoucnost Teslu čeká. V tuto chvíli je jistá jedna věc - Model 3 zdaleka není hotový a objednávek může být třeba milión, ale za současného stavu, kdy jde jen o jakousi rezervaci, neznamená jakékoliv číslo prakticky vůbec nic. A že společnost žije dlouhodobě na dluh, to se moc dobře ví. Jen loni vykázala ztrátu 890 milionů dolarů, tedy přes 21 miliard korun.

David Bureš
Diskuze (152)
Avatar - cechblog
9. 4. 2016 19:39
Re: Elektromobily nikdo nechce. Prý.
Nevšiml jsem si, že by novináři psali, že to auto chce pár exotů. Můžete svá slova dolžit?
Tak jako vaše tvrzení, že některá světová automobilka prodávala (vybírala zálohy) na nějaké auto, které měla jen v prototypu a určené k výrobě více jak za rok. Potom by totiž platilo i vaše další tvrzení o výjímečnosti modelu 3, v opačném případě je také nepravdivé.
Avatar - cechblog
9. 4. 2016 18:26
Re: PŘEDRAŽENÁ ZHOVADILOST PRO HOVÁDKA, SEKTÁŘE A PRO TY KOM
Do spotřeby rozhodně ne, ale do účinosti vložené energie, ale odborná terminologie je primitivním hysterickým sektářům cizí a samozřejmě, že se vše uvedené do ní počítá, proto je u dieselu jen 35% a benzínu okolo 25%.
Re: Elektromobily nikdo nechce. Prý.
Aspoň niekto naozaj rozumne zmýšľajúci. :yes:
Re: SLEPÁ CESTA VÝVOJE PRO MÉNĚ INTELIGENTNÍ
Trepeš absolútne blbiny. Zdôvodnenie:
1.Európa nezačne jazdiť na elektrinu za noc. Nebude to trvať ani rok, ani 10 a ani neprejde na elektrické autá komplet. Kde na to chodíte? Nikto také plány nevyslovil ani nepresadzuje myšlienku úplnej náhrady spaľovacích áut elektrickými, a už vôbec nie v nejakej dohľadnej dobe.
2.Potreba drahých kovov nad možnosti? Odkiaľ čerpáš? Tento blábol si si vymyslel.
3.Vývoj ide dopredu. Kapacita stúpla 3x za 25 rokov. Málo? Podľa tohto pravidla v dohľadnej dobe stúpne na dvojnásobok. Stále málo? Nauč sa počítať.
4.Nové technológie na nabíjanie batérií sú k dispozícii. Nie sú vybudované. Horí? Klasické autá si cestu vpred vyjazdili tiež až počas dlhých desaťročí.
5.Výmysel človeka bez mozgu čo si nie je schopný uznať realitu, ktorá je iná aj u tých CD...
Re: PŘEDRAŽENÁ ZHOVADILOST PRO HOVÁDKA, SEKTÁŘE A PRO TY KOM
Tak to by so do spotreby benzínového motora musel počítať aj spotrebu tankerov, kamiónov a cisterien na železnici, ktoré palivá distribuujú na čerpačky. Plus elektrina minutá na prečerpávanie a nakoniec aj náklady na prevádzkovanie čerpacej stanice...