Alfa Romeo Giulietta 1.4 T (125 kW) TCT – Má ji dvouspojkovou

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T (125 kW) TCT – Má ji dvouspojkovou

 
 
18.4. 2012 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Spojení dvouspojkové převodovky TCT s přeplňovanou čtrnáctistovkou jsme si vyzkoušeli už v MiTu a ocenili jej zdviženým palcem. Co na to Giulietta?

Kdo nemá dvouspojkovou převodovku, jako by dnes nebyl. Alespoň tedy z marketingového hlediska, protože dnešní kvalitní automaty s hydrodynamickým měničem momentu (kupříkladu ty z dílen ZF) jsou na velice vysoké úrovni. V rychlosti a sportovním nasazení však dvouspojky nemají konkurenci. A Alfa je značka se sportovním srdcem.

This is Alfa!

Než se pustíme do kladů a záporů dvouspojky v Giuliettě, zopakujme si, proč byste měli o „jůlince“ uvažovat.

Hlavním argumentem je design. Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale Giulietta je zkrátka otázkou srdce a citu, spíše než rozumu. Rozum totiž předkládá jasné argumenty, jako je horší chování na rozbitých cestách nebo trochu zmatečné rozmístění ovládacích prvků. Na druhé straně stojí řada kladů jako dobré řízení, tuhá karoserie či výborné benzinové motory.

obrázek [300 x 413] Vidíte, motor. U něj stojí zato se na chvíli zdržet, protože mezi motory stejného objemu nemá díky svým vlastnostem konkurenci. Čtyřválec 1.4T MultiAir poskytuje z objemu 1,4 litru velmi solidních 125 kW a v režimu Dynamic k předním kolům posílá točivý moment 250 Nm (na Normal potom 230 Nm). Rozvod MultiAir, odstraňující díky hydraulickému členu mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a ventily, umožňuje přesné řízení časování a zdvihu ventilů. Díky tomu je výkon vyšší o 10 %, točivý moment o 15 % a spotřeba paliva je naopak o 10 % nižší než v případě klasického řešení.

Zajímalo nás, jak to se spotřebou Giulietty s tímto motorem a vypadá v praxi. Dvouspojce přišly na pomoc těžší převody, proto bude zajímavé i porovnání se dříve testovanou verzí s klasickým manuálem.

Při reálné stokilometrové rychlosti točí agregát na šestý, nejvyšší převodový stupeň asi 2100 min-1, přičemž palubní počítač se časem ustálil na hodnotě 5,5 litru Naturalu. To je o necelý půllitr méně než v případě ručně řazené převodové skříně. Reálná stotřicítka pak z nádrže při 2700 min-1 „vysaje“ 7,4 litru paliva každých 100 kilometrů. Tedy opět méně než u manuálu, tentokráte o šest desetinek. Ve městě pomáhá spotřebu držet při zemi vypínatelný start-stop systém, my jsme jezdili v průměru za 8,1 litru. Ha! Největší rozdíl je tedy ve městě, kde jsme naměřili skoro litrové snížení spotřeby. Samozřejmě je řeč o jízdě na „N“, tedy v normálním režimu.

Pro ty, kdo při zmínce o jízdních režimech tápou: i Giulietta využívá služeb systému DNA. Ten ovlivňuje reakce motoru, převodovky, posilovače řízení, stabilizačního systému a elektronické funkce diferenciálu Q2, který přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu.

Přeloženo do běžné řeči: normální režim znamená, že auto je naprosto mrtvolné a takřka nepoužitelné. Jen stěží byste mu hádali 80 kW, natož 125 kW, za které jste dealerovi zaplatili. Po každém startu tak (pokud nehodláte šnečím tempem spořit palivo) v duchu poděkujete Evropské unii za její báječné předpisy a auto si přepnete do nezprzněného módu, tedy dle slovníku Alfy do „Dynamicu“. Teprve poté Giulietta shodí svůj myší kožíšek a její hvězda pod kapotou může zasvítit. Reakce na plyn jsou skoro okamžité, motor se dere do otáček a krásně zní. Jen pozor při každodenním sportování cestou z práce, Giulietta nemá moc ráda prudké brzdění, které odměňuje spuštěním nouzových blikačů.

obrázek [600 x 353]  

TCT

Výborná v MiTu, nepříliš dobrá v Giuliettě. Nevíme čím to je, ale v menší Alfě fungovala šestistupňová dvouspojka o velký kus lépe. V Giuliettě se někdy (bohužel poměrně úspěšně) vydává TCT za robotizovanou převodovku. Šlápnete na plyn a... nic. Šlápnete tedy ještě více a poskočíte o metr dopředu. Vyjet z parkoviště není zrovna procházka růžovou zahradou, chce to cvik a jistou míru tolerance. Podobně je na tom auto ve městě, kde ke komfortu užívání moc nepřispívá brzdový pedál s měkkým začátkem a následným ostřejším nástupem. Dobrou zprávou je rychlá reakce na pohyb páky voliče, jinými slovy při přeřazování ze zpátečky a naopak se příliš nezdržíte.

Dobrá, na parkovišti se ostří hoši (nebo v tomto případě spíše ostré holky) teprve probouzejí, hlavní je předvedený výkon na okresce. Tam ji musíme velmi hlasitě pochválit za logicky správné uspořádání řazení – podřazujete směrem kupředu, naopak vyšší převod automat zařadí po přitažení páky k sobě. Řidič tak nezápasí se setrvačnými silami, které na něj při sportovní jízdě působí. A věřte tomu, že na hladkém asfaltu umí Giulietta (zejména je-li obuta na osmnáctkách) pořádně přitvrdit muziku a pořádně se chytnout asfaltu.

obrázek [300 x 433] Při srovnání s DSG se TCT nemůže pochlubit tak bleskovým podřazováním či přeřazováním, ona se ostatně více snaží „šetřit se“ a poskytnout vám plynulý zátah bez podřazování. MultiAir má dostatek síly i ve středních otáčkách a tak není proč sklouzávat k přehmatům, které si občas neodpustí DSG. To někdy přeřadí až těsně pod omezovač a pak hned zpět, což samozřejmě stojí čas. Při delším soužití s Alfou se však vyskytly okamžiky, kdy mi přišlo, že převodovka mohla být přeci jen o ten jeden stupeň akčnější. A taky rychlejší. Moc se mi líbí, že manuální režim je opravdu manuální, tedy žádné přeřazování na vyšší stupeň (což by asi až tolik nevadilo), ale hlavně žádné podřazování při výjezdu ze zatáčky. Hodila by se však pádla pod volantem, která by mrštné Jůlii slušela. Jsou za příplatek 5 tisíc Kč.

Dvouspojku do Giulietty?

Rozhodně ano! K její funkčnosti máme sice několik výhrad, avšak pohled do ceníku jakékoliv diskuze rázně utíná. Verze se dvouspojkou je o necelých čtrnáct tisíc dražší než verze s manuálem, navíc však dostanete lité sedmnáctky za třináct tisíc. Dvouspojka za 900,- Kč? To zní jako nabídka, kterou nelze odmítnout, jak by řekl Vito Corleone.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Giulietta s benzinovým motorem i s menším turbodieselem na mě vždycky působila jako takový italský Golf. Nečekaně precizní, kvalitně zpracovaná a k tomu zdravě nabitá emocemi. Dvouspojková převodovka tento pečlivě sladěný stroj zkazila. Čím to?
Vysvětlení neznám. Menší MiTo s převodovkou nazvanou TCT funguje skvěle a může pomýšlet na přímý souboj s německým DSG. U Giulietty to ale neplatí, řidiče trápí pomalejším řazením (dobrá práce s manuálem by byla alespoň subjektivně stejně rychlá), podivnými reakcemi a občasným škubáním. Snad za to může vyšší hmotnost auta, možná potíže se zástavbou, které by vysvětlily i dlouho odkládaný příchod této novinky. A tak nám zůstává ta cena. Prakticky bez příplatku, to je férová nabídka pro ty, koho k smrti obtěžuje práce se spojkou a řadicí pákou.
První cena vozu399.000,- Kč (1,4T 88 kW, Progression)
První cena vozu s testovanou motorizací586.000,- Kč (1,4T MultiAir, 125 kW, Distinctive)
Základní cena testovaného vozu599.900,- Kč (1,4T MultiAir, 125 kW, Super)
Cena testovaného vozu vč. příplatků638.400,- Kč (1,4T MultiAir, 125 kW, Super)

Plusy

  • Design exteriéru i interiéru
  • Tuhá karoserie
  • Sportovní charakteristika přeplňovaného motoru
  • Jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
  • Tuhé, přesné, citlivé a sportovně strmé řízení

Mínusy

  • Odskakování zadní nápravy na nerovnostech
  • Ergonomie interiéru a ovládacích prvků
  • Pouze jeden dostupný stupeň výbavy
  • Rychlost převodovky
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo Giulietta 1,4 T (125 kW) TCT

Cena v základní výbavě: 599 900 Kč Cena v testované výbavě: 638 400 Kč

Základní výbava:12 V zásuvka na středovém tunelu, ABS, airbag řidiče, airbag spolujezdce, asférické zrcátko na straně řidiče, brake assistance system (panické brždení), deaktivace airbagu spolujezdce, dofukovací/opravovací kit na pneumatiky (fix & go), držák nápojů a přihrádka na karty , elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, etiketa upozorňující na možnost deaktivace airbagu spolujezdce v místním jazyce, kosmetické zrcátko u spolujezdce, okenní airbagy, palubní počítač, pás na přístrojové desce lakovaný světle šedě, popelník vpředu/vzadu, přední boční airbagy, přední hlavové opěrky Anti Whiplash, přední okna elektricky ovládaná, senzor proti přiskřípnutí předmětu v okně, senzor vnější teploty, sluneční clona se zrcátkem u řidiče, spojler, stěrač s inteligentním cyklovačem, Start & Stop systém, stropní světla s funkcí stmívání, systém D.N.A., VDC + Hill Holder a elektronický systém Q2 , vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, zadní okno atermické, zadní sedadlo dělené, automatická dvouzónová klimatizace, autorádio s CD/MP3 + 6x repro, bílé podsvícení budíků, chromované lišty kolem oken, dvojitá koncovka výfuku, elektricky ovládaná zadní okna, kapsa na zadní straně předních opěradel, mlhovky, ovládání rádia na volantu, pás na přístrojové desce lakovaný v barvě šedá Magnesio, prvky v interiéru z černého matného plastu, slitinové ráfky 17", tempomat, volant v kůži, výdechy klimatizace do zadní řady, černé čalounění stropu a sloupků.

Výbava testovaného vozu:Sportovní pedály (+3.500,- Kč), Blue and Me (+6.500,- Kč), ovládání rádia a tel. na volantu (+3.500,- Kč), ráfky 18“ (+25.000,- Kč).

Komentář Roberta Maleckého: Čapí hnízdo a zbytečné otázky Komentář Roberta Maleckého: Čapí hnízdo a zbytečné otázky

„Četl jste mou knihu Zbytečné otázky v kriminalistice?“…

Investoři do bitcoinu tratí desítky miliard Investoři do bitcoinu tratí desítky miliard

Bitcoinoví investoři počítají bolestivé ztráty. Jen za…

Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard

Národní centrála proti organizovanému zločinu zasahuje od…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo Giulietta 1,4 T (125 kW) TCT
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.3 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 495
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4351
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2634
e) rozchod vpředu (mm): 1554
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 720
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo Giulietta 1.4 T (125 kW) TCT –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je? Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Nová studie odhaluje ty nejméně a nejvíce bezpečné…

 



Euro NCAP 2017: Alfa Romeo Giulietta - Italské krásce chybí k dokonalosti dvě hvězdy Euro NCAP 2017: Alfa Romeo Giulietta - Italské krásce chybí k dokonalosti dvě hvězdy

Alfa Romeo Giulietta ve své modernizované podobě dosáhla…

Do Alfy Romeo v luxusním stylovém oblečení Do Alfy Romeo v luxusním stylovém oblečení

Bermudy a tílko do Alfy nepatří, svou představu o…

 



 
Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Dnes 08:00

Zima autu zrovna nepřeje. Které součástky dostávají nejvíc zabrat?




Blesk.cz

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali játra. „Věděli jsme, že může zemřít,“ popsali rodiče

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali…

Nepředstavitelné jsou pocity rodiče, když je jeho dítě pro závažné onemocnění odkázané na pomoc druhých a na…

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher na losu Adventní kalendář

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher…

Stírací losy od Sazky se v posledních letech staly příjemnou součástí vánočních svátků. Ještě před samotným…

 

iSport.cz

Hertl potřetí v řadě asistoval a drží bilanci bodu na zápas. Radil nehrál

Hertl potřetí v řadě asistoval a drží bilanci bodu…

Hokejisté San Jose prohráli s Edmontonem 3:4 v prodloužení a k výhře jim nepomohla ani asistence Tomáše Hertla.…

Koše pro kvalifikaci EURO 2020: Česko nedostane Němce, mírně si polepšilo

Koše pro kvalifikaci EURO 2020: Česko nedostane…

Čeští fotbalisté obsadili v premiérovém ročníku Ligy národů UEFA dvacáté místo. Polepšili si tak o tři místa…

 

Reflex.cz

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici odhalili ohromující počty obětí povinné vojny

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici…

Odborníci z Vojenského historického ústavu vůbec poprvé po pádu totality v Česku spočítali, kolik vojáků zemřelo…

Czech Press Photo zná své vítěze. Fotografií roku je snímek samice orangutana s umírajícím mládětem

Czech Press Photo zná své vítěze. Fotografií roku je…

Fotografií roku 2018 a vítězem soutěže Czech Press Photo je snímek samice orangutana s umírajícím potomkem. Jeho…