Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo Giulietta 1,4T MultiAir – Žhavé první rande

Aleš Jungmann
Diskuze (57)
Zapomeňte na Alfu 147, Giulietta jí totiž nejen nahrazuje, ale navíc udává nový směr.

Směr, jakým by se nové automobily značky Alfa Romeo v dalších letech určitě měly (s malou korekcí kurzu) vydat.

Nástupce Alfy Romeo 147 oživuje jméno, které se v historii automobilky objevilo již dvakrát. Název Giulietta automobilka, které je mimochodem letos právě sto let, poprvé použila u sedanu a kupé z let 1954 až 1965 a později na sedanu z let 1977-85. Nyní, ve třetím vydání, jde o automobil nižší střední třídy s ambicemi potrápit nejen zaběhlé stálice typu VW Golf, či Mazda 3, ale také o něco prémiovější konkurenci jakou je Audi A3, či Volvo C30.

To zní velmi sebevědomě, přesně tak jak od Italské automobilky čekáme. Ne vždy se slibované následně stane skutečností. V případě Giulietty se ale podle prvních dojmů zdálo, že silná prohlášení jsou na místě. Ještě než se italské slečně podíváme na zoubek, musíme si udělat malé technické intro.

Giulietta dostává novou podvozkovou platformu C-Evo, vycházející ze starší platformy použité poprvé u Fiatu Stilo. Změn ale bylo provedeno tolik, že lze platformu označit za novou. Konstrukce podvozku se oproti modelu 147 sice vzdává předního zavěšení s dvojitými lichoběžníky, avšak uchovává si zadní víceprvkovou nápravu a na poměry nižší střední třídy obsahuje nebývale vysoký počet hliníkových dílů. Důraz byl kladen na tuhost a bezpečnost konstrukce, ta je proto z 90 % tvořena vysokopevnostní ocelí. Výsledkem je i plných pět hvězd v nárazovém testu EuroNCAP.

Jak už tomu bývá, i nová Alfa nižší střední třídy mezigeneračně povyrostla. Může za to samozřejmě i třídveřové MiTo, které s délkou 4063 mm převzalo úlohu nejmenší Alfy Romeo v portfoliu. Ve srovnání s Alfou Romeo 147 je Giulietta o 128 mm delší (4351 mm) a také značně širší; konkrétně o 69 mm (1798 mm). Spolu s rozvorem náprav, který se zvětšil o výrazných 88 mm na 2634 mm, narostl i rozchod kol na obou nápravách a to na 1554 mm.

A ještě jedno pro Čecha důležité číslo - zavazadlový prostor s 350 litry základního objemu se již nemusí před svou třídní konkurencí stydět. To Alfa 147 na tom byla se svými 292 litry podstatně hůře.

Design

Jedna z hlavních zbraní Alfy Giulietta je viditelná na první pohled – vzhled. Nikterak nezastíraná inspirace supersportovním modelem 8C Competizione znamená, že designové prvky menšího brášky vezmou každého fandu italských vozů u srdce. Lehce vyplašený, až svišťovitý výraz MiTa je zde nahrazen dospělým sebevědomým pohledem. A to se líbí nejen ženám, které mívají pro stylové Alfy tradičně slabost, ale i mužům.

Pravda, narozdíl od 8C vám při pohledu na vůz nenaskočí na zátylku husí kůže, jenže to v nižší střední třídě vlastně ani není žádoucí. Důležité z pohledu uživatelů silnějšího pohlaví je zde pouze to, že nevypadají za volantem Giulietty zženštile...to totiž horkokrevné jižanské typy (a ostatně ani našinec) rozhodně nesnesou.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy  

Svěží designová hra byla konstruktéry rozehrána i v interiéru, kde pro ni ale máme o něco menší pochopení. Hned vysvětlíme proč. Po nastoupení nás vítá kvalitně zpracovaný interiér s prémiovým nádechem a sportovně tvarovaná sedadla.

Na první pohled všechno ladí a jako celek působí měkkými plasty vyzdobená paluba Giulietty podobně skvěle jako exteriér. Jenže pak to začne – ne zcela intuitivní ovládání, trochu malá tlačítka kolem otočného voliče či několik viditelně „lacinějších“ dílů z dílen Fiatu (viz. tlačítka na volantu) počáteční nadšení krotí. Dobrá, po týdenním testu jsme se v Alfě v tomto ohledu docela zabydleli, takže neintuitivnost ovládacích prvků si můžete škrtnout – ostatně, majitel si na svůj vůz vždycky zvykne, byť je interface sebekomplikovanější.

Naopak chválíme automobilku za vyklápěcí obrazovku navigace, která je tak vhodněji umístěna v zorném poli řidiče a naopak zcela skryta před náhodným kolemjdoucím lapkou. Její funkčnost jsme bohužel nemohli vinou chybějícího mapového podkladu vyzkoušet. Paměťovou SD kartu prý někdo z dříve testujících „zapomněl“ vrátit. Vítej v Česku, Giulietto.

Na palubě

Jedinou opravdu závažnější výtku této kapitoly musíme směřovat k ergonomii. Nestává se příliš často, abychom hledali ideální polohu za volantem celý týden, což byl bohužel přesně případ Giulietty. Šíře nastavení volantu je sice naprosto dostatečná, u sedáku ovšem chyběla možnost naklápění a tak jsem stále měl pocit, že při brzdění ze sedáku vyklouznu dopředu. Řešením jsou patrně až příplatková plně elektricky nastavitelná sedadla, která vás přijdou na 26 tisíc Kč, jiný řidič ale podobný pocit naštěstí neměl a byl se sedákem spokojen.

Tvarování sedadel i jejich boční vedení hodnotíme jako povedené, byť boční vedení v oblasti zad by určitě mohlo být výraznější.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy  

Co nám vadilo na delších cestách, byla paradoxně přílišná šířka interiéru v oblasti loktů, kdy díky velké vzdálenosti od volantu ke dveřní loketní opěrce nebylo možné pohodlně položit předloktí tak, aby uvolněné zápěstí automaticky spočinulo na volantu. Abychom jenom nehanili – již zmíněný volant je naopak ukázka skvěle odvedené práce. Má ideální průměr i tloušťku, příjemně se drží a díky použité jemné kůži se ruce téměř nepotily.

I na zadních sedadlech je dostatek místa, 180 cm vysoký řidič si „za sebe“ bez problémů posadí, a ačkoliv černý interiér může vypadat stísněně, nedostatkem prostoru cestující rozhodně trpět nebudou. Nad hlavou sice tradičně nebývá u sportovně založených hatchbacků místa nazbyt, pokud ale nemáte přes 190 cm, nebudete muset řešit nedostatek místa vpředu ba ani vzadu.

Jízda, motor a výbava

Od volantu můžeme rovnou přejít k jízdním zážitkům, protože na ty jsme se s odkazem na čilé MiTo velmi těšili. Pod kapotou testované verze byl ukrytý čtyřválec 1,4TB MultiAir. Při objemu 1,4 litru dává velmi solidní výkon 125 kW a v režimu Dynamic poskytuje točivý moment 250 Nm (na Normal potom 230 Nm). Rozvod MultiAir, odstraňující díky hydraulickému členu mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a ventily, umožňuje přesné řízení časování a zdvihu ventilů. Díky tomu je výkon vyšší o 10 %, točivý moment o 15 % a spotřeba paliva je naopak o 10 % nižší.

Jenže čísla na papíře nás tolik nezajímají, důležité je jak to se spotřebou vypadá v praxi. I u Giulietty jsme proto orientačně odečetli spotřebu při konstantních rychlostech 100 a 130 km/h, tedy nezávisle na tom, jak moc a jak často šlapete na plyn.

Při reálné stokilometrové rychlosti točí agregát na šestý, nejvyšší převodový stupeň 2500 min-1 přičemž palubní počítač se po několika desítkách kilometrů ustálil na hodnotě 5,9 litru Naturalu. Reálná stotřicítka pak z nádrže při 3300 min-1 „vysaje“ osm litrů paliva každých 100 kilometrů. Ve městě pomáhá spotřebu držet při zemi vypínatelný start-stop systém, my jsme po Praze jezdili v průměru za devět litrů.

Pro ty, kdo při zmínce o jízdních režimech tápou: i Giulietta využívá služeb systému DNA. Ten ovlivňuje reakce motoru, převodovky, posilovače řízení, stabilizačního systému a elektronické funkce diferenciálu Q2, který přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu.

Zkratka DNA je odvozena od trojice nabízených režimů: Dynamic, Normal a bezpečný All Weather. Ty lze zvolit kolébkovým voličem poblíž řadičky, přičemž to, co se s vozem děje (včetně například činnosti turbodmychadla) můžete sledovat na barevné obrazovce navigace.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy  

V praxi je volba lehká – pokud na silnici neleží vrstva sněhu (tehdy se použije režim „A“) není důvod s Giuliettou jezdit v jiném modu než v tom nejsportovnějším. Na zbylé dva jsou totiž odezva motoru uměle přidušena a celý vůz se chová jako úplně jiný model – o poznání méně výkonný a jakoby tupější.

Zato v Déčku si s autem můžete opravdu užívat. Malý turbomotor jde krásně do otáček, přičemž plynulý nárůst výkonu je doprovázen melodickým, nevyumělkovaným zvukem. Když se pak ručička otáčkoměru podívá do poslední třetiny a vysokotlaké turbodmychadlo již zabírá ze všech sil, rychle zapomenete na všechny ostatní downsizované motory - 1,4TB MultiAir si umí řidiče rychle omotat kolem prstu. Maximum výkonu přichází při 5500 min-1, i poté ale můžete s přeřazením vyčkávat a na další rychlost přejít až otáčkách o tisícovku vyšších. Vyššího výkonu se zde už pochopitelně nedočkáte, pozitivní ale je absence výrazného propadu zátahu.

Podvozek se Italům podařilo naladit dobře, zde už ale (na rozdíl od motoru) není zdaleka všechno bezchybné. Na hladkém povrchu podvozek funguje bez problémů a i na šestnáctipalcových kolech je vůz v zatáčkách jistý a klidný. Náklony karoserie jsou minimální, navíc díky režimu „D“ a s ním spojenému přenastavení elektronického posilovače se řidič může těšit ze sportovně tuhého, strmého, přesného a dokonce i poměrně citlivého řízení.

Na špatném povrchu má ale zejména zadní náprava (byť jde o technicky pokročilé zavěšení typu multilink) nepříjemnou tendenci odskakovat a naladění tlumičů jakoby si se šestnáctipalcovými koly moc nerozumělo. Dokud nepřejedete přes větší nerovnost je vše v pořádku a podvozek menší nerovnosti povrchu velmi dobře vyžehlí, hlubší díry ale často znamenají již popsané odskočení. Kolega, který s vozem jezdil na mezinárodní prezentaci, měl dokonce pocit, že na sedmnáctipalcových kolech byl vůz ve všech ohledech (tedy i co se týče komfortu) lepší.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy  

Brzdy jsou u podobně dynamicky schopného hatchbacku velmi důležité, malý turbomotor totiž dokáže s autem slušně zahýbat – z klidu na 100 km/h Giulietta zrychlí za 7,8 sekundy a dokáže se na dálnici rozjet až rychlostí 218 km/h. Naštěstí, ani zde inženýři v Alfě nic nepodcenili, a tak mají brzdy velmi dobrý nástup, dají se pohodlně dávkovat a i s brzdným účinkem jsme byli naprosto spokojeni.

Při důraznějším tlaku na brzdový pedál se vám může snadno stát, že spustíte varovné blikače signalizující ostatním to, že jste v potížích. Pokud opravdu v potížích jste, budete elektroniku velebit, když se ovšem zrovna pokoušíte jet s vozem pouze o kousek sportovněji, blikání bude spíše otravné.

První dojem z řazení je skvělý – vrchol řadicí páky totiž zdobí velká kovová koule, která skvěle padne do ruky. Dráhy jsou sice sportovně krátké, pohyb páky v kulise by ale přeci jen mohl být o něco přesnější a s menšími vůlemi v konečných polohách. Řazení tak nepatří ani ke slabým, ale ani k silným stránkám Giulietty.

Pokud si Giuliettu s tímto agregátem půjdete pořídit, dostanete na výběr pouze z jedné (střední) výbavy Distinctive. V ní stojí solidně vybavený vůz 586.000,- Kč, stále však zůstává celá dlouhá řada volitelné příplatkové výbavy včetně mnoha zvýhodněných balíčků. Už v základu ale nechybí například šestice airbagů, tempomat, volant v kůži, stabilizační systém VDC s Hill holderem, autorádio s CD a MP3 s osmi reproduktory a ovládáním na volantu či automatická dvouzónová klimatizace. Cena novinky rozhodně není nastavena podbízivě, pro srovnání, v tuzemsku oblíbený VW Golf s motorem 1,4 TSI (118 kW) přijde ve výbavě Highline na 578.200,- Kč.

Závěr

Alfa Romeo Giulietta vypadá božsky, v testovaném provedení má skvělý motor a na kvalitním povrchu také výborně jezdí. Jde o komplexní automobil bez výraznějších slabin, který je tentokráte opravdu schopný zaútočit na širokou konkurenci a přilákat do showroomů značky třeba i bývalého majitele Golfu, či Mazdy 3. Někdo může namítat, že nedostatek slabých míst vlastně znamená nedostatek charakteru a my s ním budeme hluboce... nesouhlasit. I Giulietta ho totiž má na rozdávání, stále vám stačí pouhé nasednutí a víte, že TOHLE JE ALFA. Nová, technicky vyspělá, (nejspíše) spolehlivá a k tomu navíc bez většiny kompromisů známých z minulých modelů. Zkrátka, stoletá dáma je letos neobyčejně ve formě.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy  

První cena vozu 454.000,- Kč (1,4T 88 kW, Progression)
První cena vozu s testovanou motorizací 586.000,- Kč (1,4T MultiAir, 125 kW, Distinctive)
Základní cena testovaného vozu 586.000,- Kč (1,4T MultiAir, 125 kW, Distinctive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 635.000,- Kč (1,4T MultiAir, 125 kW, Distinctive)

Plusy

  • Design exteriéru i interiéru
  • Tuhá karoserie
  • Sportovní charakteristika přeplňovaného motoru
  • Jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
  • Dobře tvarovaná přední sedadla s přiměřeným bočním vedením
  • Tuhé, přesné, citlivé a sportovně strmé řízení

Mínusy

  • Odskakování zadní nápravy na nerovnostech
  • Ergonomie interiéru a ovládacích prvků
  • Systém DNA si nepamatuje polohu při vypnutí motoru
  • Pouze jeden dostupný stupeň výbavy
Aleš Jungmann
Diskuze (57)
Alfa Romeo Giulietta 1,4T
Cena základní sestavy 586 000 Kč
Výbava základní sestavy 12 V zásuvka na středovém tunelu, ABS, airbag řidiče, airbag spolujezdce, asférické zrcátko na straně řidiče, brake assistance system (panické brždení), deaktivace airbagu spolujezdce, dofukovací/opravovací kit na pneumatiky (fix & go), držák nápojů a přihrádka na karty , elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, etiketa upozorňující na možnost deaktivace airbagu spolujezdce v místním jazyce, kosmetické zrcátko u spolujezdce, okenní airbagy, palubní počítač, pás na přístrojové desce lakovaný světle šedě, popelník vpředu/vzadu, přední boční airbagy, přední hlavové opěrky Anti Whiplash, přední okna elektricky ovládaná, senzor proti přiskřípnutí předmětu v okně, senzor vnější teploty, slunecní clona se zrcátkem u řidiče, spojler, stěrač s inteligentním cyklovačem, Start & Stop systém, stropní světla s funkcí stmívání, systém D.N.A., VDC + Hill Holder a elektronický systém Q2 , vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, zadní okno atermické, zadní sedadlo dělené, automatická dvouzónová klimatizace, autorádio s CD/MP3 + 8x repro, bílé podsvícení budíků, chromované lišty kolem oken, dvojitá koncovka výfuku, elektricky ovládaná zadní okna, kapsa na zadní straně předních opěradel, mlhovky, ovládání rádia na volantu, pás na přístrojové desce lakovaný v barvě šedá Magnesio, prvky v interiéru z černého matného plastu, slitinové ráfky Sportiva 16", tempomat, volant v kůži, výdechy klimatizace do zadní řady, černé čalounění stropu a sloupků. Kč
Cena testované sestavy 635 000 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní pedály (+3.500,- Kč), Blue and Me (+6.500,- Kč), ovládání rádia a tel. na volantu (+3.500,- Kč), zadní loketní opěrka s průvlakem (+2.500,- Kč), sedadla v kůži (+33.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.6 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1290 / 495
Rozměr pneu: 205/55 R16
Alfa Romeo Giulietta 1,4T
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4351
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2634
e) rozchod vpředu (mm): 1554
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 720
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Ronault.
26. 10. 2010 21:57
Re: ALFATEST
Možná by to chtělo číst detailněji a ne po dvou odstavcích přejít na závěr
25. 10. 2010 23:15
Re: Výborný nástupce 147
Díky za vyčerpávající postřehy :-) . Co se týče nadupané verze, tak bohužel asi nebudou koruny...
Avatar - ReznikCZE
25. 10. 2010 20:22
Re: Alfa Romeo
Zino zase stebou souhlasím brachu ;-) :yes:
25. 10. 2010 13:23
Re: Alfa Romeo
Nevím za co bych se měl omlouvat - Tvé názory jsou opravdu mimo realitu! A jen tak mimochodem na moji otázku si stále neodpověděl - kolik ti je a kolik máš na autech najeto....
24. 10. 2010 18:20
Re: Alfa Romeo
Proč by se Carlos měl omlouvat? Vždyť má naprostou pravdu.