Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir TCT – Knockin´ on heaven´s door

Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir TCT – Knockin´ on heaven´s door

 
 
10.2. 2011 Michal Fokt

Dvouspojková převodovka Alfy Romeo je dobrá. Skoro tak dobrá jako ty nejlepší…

Alfu MiTo už z dřívějších testů dobře známe. Jak jsme se mohli přesvědčit docela nedávno v testu modelu Giulietta Quadrifoglio Verde, tenhle rtuťovitý malý hatchback je v současnosti už jediným autem v nabídce milánské značky, jenž nade vše upřednostňuje radost z jízdy.

Jeho paletu verzí nedávno doplnila varianta s dvouspojkovou převodovkou TCT, která je k dispozici výhradně s 99kW přeplňovanou čtrnáctistovkou. Naším úkolem je teď zjistit, pro koho tato verze je a co dokáže nabídnout.

obrázek [600 x 393]

Stále na okraji zájmu

Provoz v evropských městech houstne stále více, jenže patrně to s ním ještě není tak zlé, aby zde rapidně stoupl podíl malých aut s automaty. Jejich pořízení je sice na daný segment dost drahé, ale zase bude řidiči odměnou komfort v podobě potřeby neustálého „spojkování“ a změny rychlostí.

I přes malý zájem trhu má nějaký ten automat nebo poloautomat v nabídce téměř každý výrobce malých aut a Alfa Romeo není výjimkou. Ba co víc, tato italská značka se sportovními geny tímto naskočila do rozjetého vlaku se současným módním hitem – dvouspojkovými převodovkami. A bez zaváhání zvolila jejich efektivnější „suchou“ variantu.

Automat TCT vlastní konstrukce má „jen“ šest stupňů, takže se Italové neúčastní honu na počet kvaltů a buďme upřímní – šest stupňů naprosto postačuje, tím spíš u silného přeplňovaného motoru. V souvislosti s novou převodovkou však vyvstává jiná, palčivější otázka – bude opravdu povedený? Současný boom měl být vstupem do úplně nového světa automatů, realita je ovšem taková, že některé nové dvouspojky nedokáží splnit očekávání, vyvolané, buďme upřímní, v průběhu let skutečně vychytanými koncernovými DSG.

Horší start, dobrý finiš

První kontakt s italským TCT byl poněkud znepokojivý. Při manévrování na parkovišti jsem chvíli uvažoval, jestli se mi pod kapotu nezatoulal ještě nějaký zapomenutý Selespeed. Změny jízdního režimu z D a R měly citelné prodlevy, jako by elektronika neměla vůbec tušení, co po ní chci a následně motor pár okamžiků vůbec nereagoval na sešlápnutí pedálu. V domnění, že „to chce víc plynu“ jsem pedál sešlápl více a odměnou my bylo splašené poskočení vpřed, popřípadě vzad. Být na parkovišti skutečně těsno, test by skončil dříve, než vůbec začal.

V další fázi testu si ale už převodovka napravuje reputaci. Protože se MiTo termínově trefilo do termínu sněhové kalamity, odjezdili jsme většinu testu v režimech All-Weather a Normal. V těchto módech systému DNA přeřazuje i podřazuje sametově hladce a v prvním případě reaguje poměrně rychle, zatímco v tom druhém si dává malinko na čas. Elektronika by v těchto režimech možná mohla více využívat široké spektrum otáček, kdy je k dispozici dobrá dynamika přeplňovaného motoru a méně řadit, ale vzhledem k plynulosti tohoto úkonu je to asi jedno.

obrázek [600 x 364]

Jakmile to povětrnostní podmínky dovolily, přišel ke slovu také režim Dynamic. Ten přidá na výkonu i točivém momentu, zajistí o trošku menší účinek posilovače řízení a pochopitelně přenastaví i elektroniku převodovky. V malé alfě se probudí italský temperament a v řidiči následně i závodnické choutky.

Rychlost podřazování i přeřazování se o poznání zrychlí, přičemž musíme konstatovat, že řazení směrem dolů je opravdu rychlé, zatímco nahoru by mohlo být ještě o něco ostřejší. Současně po závodnicku zhrubne chování técétéčka – zejména na dvojce a trojce při dynamické jízdě a řazení pod plným plynem automat lehce škube, což jízdě dává ještě o malinko větší emocionálnější náboj.

Ideální je pochopitelně řadit pomocí pádélek pod volantem, ale závodnická „stará škola“ možná bude raději spolupracovat s voličem na středovém tunelu. Alfa si zaslouží palec nahoru za to, že má kulisu řazení „správně“ – tedy že se podřazuje pohybem vpřed. Stejně by mě zajímalo, koho to vůbec napadlo to celé roky dělat obráceně…

Stále v prvotřídní formě

K Multiairu 1,4 l snad není třeba nic dodávat, jedná se o turbomotor s asi nejrychlejšími reakcemi na povely plynového pedálu v současné světové produkci a umožňuje užívat si turbozátahu od 1800 do 6000 otáček, přičemž se může do této hranice chlubit příjemnou gradací dynamiky. Vytáčet ho až k omezovači v 6600 otáčkách už nemá smysl, motor začíná citelně vadnout.

Povětrnostní podmínky, respektive chování řidičů při nich bohužel neumožnilo změřit standardní spotřebu při 130 km/h, při jízdě ustálenou stovkou jsme z palubního počítače odečetli 7,4 l na 100 km při 2800 otáčkách, při stotřicítce už motor točí poměrně vysokých 3600 min-1.

Něco za něco

Dobře známe i podvozek MiTa, na němž se nic nezměnilo. I nadále přináší jízdní vlastnosti hot-hatchů už ve standardu, minimální náklony v zatáčkách a snadnou ovladatelnost, bohužel v případě 17“ kol s pneumatikami 205/45 R17 za cenu výrazného rázování na nerovnostech.

Silný hráč

Závěrem lze tedy říci, že nás převodovka příjemně překvapila. Je rychlá, i když při přeřazování by mohla být ještě lepší, umí být jak sametově jemná, tak ostře sportovní, při parkovacích manévrech z ní ale budete nešťastní. Body k dobru ale zase sbírá za podřazování pohybem voliče vpřed a vzhledem k ne úplně špičkovým italským manuálům se dá říci, že je TCT pro MiTo ideální převodovkou.

Ani ona není dokonalá, ale současně patří mezi dvouspojkami určitě k těm nejlepším. Alfa za ní chce příplatek 40.500,- Kč, takže celé auto pak stojí v základu 497.500,- Kč, což z ní ovšem udělá bohužel spíše velmi okrajovou záležitost.

JAKE.AUTO.CZ Alfa Romeo Mito (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 353]
První cena vozu362.000,-Kč (1.4 MPI Progression, 58 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací457.000,-Kč (1.4 MultiAir Distinctive, 99 kW)
Základní cena testovaného vozu497.500,-Kč (1.4 MultiAir TCT Distinctive, 99 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků548.200,-Kč (1.4 MultiAir TCT Distinctive, 99 kW)

Plusy

  • Rychlé a hladké řazení dvouspojkového automatu
  • Sportovní charakter převodovky v režimu Dynamic
  • Výborné jízdní vlastnosti, ovladatelnost, živelnost a živost podvozku
  • Sportovní charakteristika přeplňovaného motoru
  • Velmi rychlá reakce motoru na řidičovy povely
  • Rychlý nástup brzd
  • Stylový a ergonomicky bezproblémový interiér

Minusy

  • Přeposilované a necitlivé řízení
  • Hlučnější motor
  • Pomalé reakce převodovky a plynu při změně jízdy z D na R
  • Neklid vozu na nerovné vozovce
  • Tvrdé pérování, rázování na nerovnostech
  • Málo místa na zadních sedadlech
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir TCT

Cena v základní výbavě: 497 500 Kč Cena v testované výbavě: 548 200 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), asistent pro rozjezd do kopce, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, přední mlhová světla, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klíč dálkového ovládání se sklopným dříkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem, 6 reproduktorů, palubní počítač, 16palcová kola z lehkých slitin.

Výbava testovaného vozu:Mlhovky (4600,-), Autorádio s CD a MP3 (5000,-), Blue&Me (7600,-), dvouzónová klimatizace (15 000,-), ovládání rádia na volantu (3500,-), 17“ kola (15 000,-).

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně

Poslanec Pirátské strany Tomáš Vymazal, který loni těžil…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir TCT
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.5 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1170 / 450
Rozměr pneu:215/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4063
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1446
d) rozvor (mm): 2511
e) rozchod vpředu (mm): 1483
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1930
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir TCT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,48
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir TCT –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 



Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Dnes 18:50

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

Kohoutová už rozchod s manželem neřeší! Prsa už jí osahává jiný

Kohoutová už rozchod s manželem neřeší! Prsa už jí…

Ještě nedávno se herečka Berenika Kohoutová (27) vzpamatovávala z rozchodu s manželem Pavlem Čechákem (43). Teď…

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku Kříváně přespali jen ve spacáku v -20 °C

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku…

Trojice slovenských kamarádů v čele s fotografem Peterem Lengyelem (29) snila o tom, že stráví noc na vrcholku…

 

iSport.cz

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

Viktoria Plzeň si vítězstvím v HET lize zajistila místenku do základní skupiny Ligy mistrů. Po snovém podzimu…

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i kontaktech s Carolinou

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i…

Napřed zazářil, pak zhasnul. Po zranění v úvodním duelu se Slovenskem si Martin Nečas myslel, že je konec. Jenže…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…