Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra – Brána do světa kruhů

Jan Mička
Diskuze (245)
Audi A1 Sportback nemá v luxusním segmentu moc konkurentů. Modernizované provedení se proto zaměřilo hlavně na nové motory.

Audi A1 vstoupilo mezi malé vozy v roce 2010, a pokud se zaměříme pouze na luxusní značky, zbudou nám na českém trhu v podstatě jenom dva konkurenti – Mini 5DDS 3. Jistě sami uznáte, že model z Ingolstadtu na první pohled nebudí takový dojem exkluzivity jako oxfordský zástupce, nicméně veřejnost si jej oblíbila natolik, že byl v říjnu loňského roku vyroben již půlmiliontý exemplář. Výborně si navíc vede i na českém trhu – v prosinci se pro tento vůz rozhodlo 56 zákazníků, zatímco pro DS 3 pouze tři...

Prakticky volné konkurenční pole dovolilo Audi v rámci faceliftu modelu A1 Sportback provést jenom drobné kosmetické změny. Navenek v podstatě vidíme pouze přepracované nárazníky, nové světlomety s diodami denního svícení a ostřejší grafiku zadních svítilen. Všechny tyto dílčí modifikace Sportback opticky rozšířily a dostatečně připravily na další část životního cyklu, přičemž vnější rozměry zůstaly prakticky totožné – pouze délka 3973 mm se o 19 milimetrů přiblížila čtyřmetrové metě.

Novinkou je členění výbavových linií. Zatímco před modernizací jste si mohli Audi A1 Sportback pořídit v úrovních Attraction, Ambition a S line Edition, nyní se setkáváme s verzemi A1, Design, Sport, Sport plus a S1. A právě poslední dvě jmenované výbavy se od zbývajících tolik liší – v prvním případě máte k dispozici pouze agregát 1.8 TFSI (141 kW), zatímco v tom druhém získáte čtyřválec 2.0 TFSI (170 kW) a pohon všech kol quattro.

Interiér

Interiér Sportbacku je na první pohled trochu strohý, na ten druhý však představuje dokonalou esenci luxusu hodného značky Audi. Ani po letech navíc nejeví známky stárnutí, a zatímco nepřímá, nebo chcete-li neprémiová konkurence sází s každou další evolucí na levnější materiály a úsporu peněz, tady se ničeho podobného nedočkáte. Dokonce i nejmenší ingolstadtský model umí nabídnout podobnou auru jako jeho větší a mnohonásobně dražší sourozenci, a to se v podstatě bavíme o přerodu běžného Volkswagenu Polo. Ale tvrdé plasty? Nechejte si zdát…

audi testy malevozy audi testy malevozy  

I když zkoušený exemplář s cenou takřka 600.000 Kč vypadá jako plně vybavený, není tomu tak. V rámci modernizace se totiž v nabídce objevila i taková libůstka, jakou je wi-fi hotspot, díky čemuž můžete během jízdy surfovat po internetu. My jsme si však museli vystačit pouze s autorádiem MMI za 11.800 korun, jehož 6,5palcový displej lze před zraky nenechavců manuálně sklopit. Navigaci si pořídit můžete, za základní však zaplatíte 32.400 Kč a vrcholný kousek v podobě systému MMI 3G stojí dokonce 73.900 Kč! Právě na ceně příplatkové výbavy je znát, že si nekupujete běžný městský hatchback, nicméně ty nejdůležitější prvky (loketní opěrka, základní navigace, tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla) jsou součástí akčního paketu Lifestyle za 26.100 Kč.

Ani přes malé vnější rozměry vozu, které oceníte především ve městě, není vpředu problém s prostorností. Sedí se zde příjemně vysoko, rozsah nastavení volantu vyhoví širokému spektru zákazníků, a pokud vyloženě neprahnete po středové loketní opěrce za 3.700 korun, na šířku kokpitu si stěžovat nebudete. Jistě, vzadu je to s místem v podélném směru o něco horší a nad hlavou bychom uvítali o dobrých 50 milimetrů více prostoru, s tím se ale u tohoto typu auta musí počítat.

Audi A1 Sportback – srovnání rozměrů s vybranou konkurencí
Model Audi A1 Sportback Mini 5D DS 3
Délka [mm] 3973 4005 3948
Šířka [mm] 1764 1727 1715
Výška [mm] 1422 1425 1458
Rozvor [mm] 2469 2567 2464
Šířka vpředu (mm): 1440 1390 1440
Šířka vzadu (mm): 1370 1360 1400
Podélný prostor vpředu min/max (mm): 810/1040 910/1140 790/1040
Podélný prostor vzadu min/max (mm): 500/820 540/790 570/840
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920 1000 970
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840 940 890
Objem zavazadelníku [l] 270/920 278/941 285/-

Se zajímavým řešením víka zavazadelníku, které nese také kompletní svítilny, přišlo nejmenší Audi již v prvopočátku. Díky tomu je vstupní otvor plně dostačující, přičemž se myslelo také na situace, kdy budete potřebovat převézt dlouhé předměty. Stejně jako u SUV Q7 totiž máte po otevření víka k dispozici nouzová zadní světla.

Samotný zavazadelník o základním objemu 270 litrů na vybrané konkurenty ztrácí, potěší však geometricky pravidelnou ložnou plochou a skutečností, že po sklopení zadních opěradel nevznikne nepraktický schod (byť ložná plocha není úplně rovná). Kdo by však pod podlážkou hledal alespoň dojezdovou rezervu, má smůlu – své místo zde našel akumulátor.

Tří válce bohatě stačí

Pokud vás v označení testovaného exempláře překvapilo slovo „ultra“, vězte, že máte tu čest s nejúspornější variantou celé modelové řady. Zcela nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI je v nabídce novinkou, a společně se základním turbomotorem 1.0 TFSI (70 kW) představuje povedené duo, které razí cestu nízkých provozních nákladů. Hlavní aktér tohoto testu nahrazuje šestnáctistovku TDI o výkonu 66 kW, motor jako takový ale v nabídce zůstává – má 85 kW, plní Euro 6, a je o 30.000 korun dražší než zkoušená čtrnáctistovka (vůz s ním pořídíte od 519.900 Kč).

S tříválcem 1.4 TDI jsme se setkali již v nové generaci Škody Fabia a také u modernizovaného Volkswagenu Polo, pouze Audi a Škodovka jej však nabízejí ve verzi se 66 kilowatty. Těch tříválec dosahuje v 3250 otáčkách za minutu a k tomu všemu přidává optimistických 230 N.m točivého momentu a po zahřátí velmi vyrovnaný běh bez zbytečných vibrací. Standardně dodávanou pětistupňovou manuální převodovku lze za příplatek 56.000 korun nahradit sedmistupňovou skříní S tronic.

Audi A1 Sportback - srovnání s konkurencí
Model Audi A1 Sportback Mini DS 3
Motor 1.4 TDI ultra One D 1.6 e-HDi
Zdvihový objem [cm3] 1422 1496 1560
Válce/ventily 3/4 3/4 4/2
Největší výkon [kW/min] 66/3250 70/4000 68/4000
Točivý moment [N.m/min] 230/1500-2500 220/1750-2250 230/1750
Maximální rychlost [km/h] 182 187 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11.6 11.4 11.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 3.5 3.4 3.5
Základní cena [Kč] 489.900 533.600 472.900

Na poměry malých městských vozů je příplatek za dvouspojkovou převodovku poměrně vysoký, obzvláště, když spolupráci vznětového agregátu a manuální skříně nelze takřka nic vytknout. Zvyknout si pouze musíte na trochu obtížnější rozjezdy kvůli delšímu prvnímu rychlostnímu stupni, pak jde ale všechno jako po másle, včetně pohybu na dálnici, kde motor na pětku při 130 km/h točí rozumných 2.500 otáček za minutu.

audi testy malevozy audi testy malevozy  

Stejně jako u zážehové verze 1.0 TFSI ultra je zde devízou nízká spotřeba, přičemž hliníkový turbodiesel je trefou do černého. Přestože neměl zkoušený exemplář na začátku testu najeto ani 200 kilometrů, ve městě nebyl problém jezdit za 4,5 litru, mimo něj jsme čtyřlitrovou hranici ani nepřekročili, a dálniční provoz vykazoval odběr 4,8 litru na sto kilometrů. U takto objemného motoru sice nelze po zajetí čekat nějaké razantní snížení spotřeby, pár desetin se však postupem času určitě umaže.

Jízda

Testovaný exemplář dostal do vínku výbavovou linii Design, díky čemuž automaticky získáte dynamický podvozek a šestnáctipalcová litá kola. Audi A1 Sportback na první pohled působí poměrně tuhým dojmem, tlumiče však potřebují pouze chytnout rytmus a poté jsou schopné odfiltrovat většinu běžných nerovností. Novinkou je elektromechanický posilovač řízení, který se vzrůstající rychlostí mění svou intenzitu. Ve městě se tedy otočíte na pětníku pouze s použitím jednoho prstu, a na dálnici máte jistotu v tužší odezvě na natočení volantu. Ani v jednom z případů sice nemůžete čekat velký příval informací o dění pod předními koly, na přesnost si však stěžovat nemůžeme.

Přestože je Audi A1 Sportback určeno primárně do města, velkým překvapením byla jeho hravost v horských vlásenkách. Jistě, je potřeba si zvyknout udržovat motor ve středním pásmu otáček, kde je mu z hlediska dynamiky nejlépe, nicméně krátký rozvor, tuhá karoserie a kolo v každém rohu dělají své. Sportback sice v zatáčkách neposkytne ryze motokárový pocit jako nové Mini 5D a nestydí se trochu naklonit, na druhou stranu z vás za každou cenu nevytřese duši.

audi testy malevozy audi testy malevozy  

Brána do světa čtyř kruhů

Přestože Audi A1 Sportback patří do stejné kategorie jako Volkswagen Polo, Škoda Fabia nebo Opel Corsa, za přímé konkurenty je považovat nemůžeme. Není zde totiž brán takový zřetel na přijatelnou základní cenu, ale převládá snaha nabídnout stejnou míru kvality a luxusu jako u větších modelů ingolstadtské automobilky. Podobnou teorii razí také BMW se značkou Mini, a ani zde si nemáme nač stěžovat.

Instalaci nejnovějších motorů 1.4 TDI a 1.0 TFSI považujeme za dobrý tah, stejně jako zachování šestnáctistovky TDI (85 kW) pro ty, kterým tříválcové agregáty k srdci nepřirostly. I s 66 kilowatty je automobil příjemně živý, v zatáčkách nepokazí žádnou legraci, a pokud dojde na úspory, ujedete na jednu nádrž o objemu 45 litrů více než 1000 kilometrů.

audi testy malevozy audi testy malevozy  

Nejlevnější verze modelu 438.900 Kč (1.0 TFSI 70 kW/A1)
Základ s testovaným motorem 489.900 Kč (1.4 TDI 66 kW/A1)
Testovaný vůz s výbavou 597.700 Kč (1.4 TDI 66 kW/Design)

Plusy

  • Luxusní interiér
  • Pohodlí na předních sedadlech
  • Kultivovaný motor
  • Obratnost v městském provozu
  • Nízká reálná spotřeba

Minusy

  • Vysoká základní cena
  • Méně místa vzadu nad hlavou
  • Kvůli akumulátoru v zavazadelníku chybí rezerva

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (245)
Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra
Cena základní sestavy 489 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 16“ kola, dynamický podvozek, látkové potahy sedadel, hliníkové dekory interiéru, informační systém řidiče, diodové zadní svítilny, hliníkové prahové lišty, černá vnější zrcátka, střešní spoiler, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, elektrické stahování bočních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, sportovní tříramenný volant, leštěná koncovka výfuku atd. Kč
Cena testované sestavy 597 700 Kč
Výbava testované sestavy Multifunkční sportovní volant (3.700 Kč), čelní sklo s šedým pruhem (1.700 Kč), středová loketní opěrka vpředu (3.700 Kč), Audi Parking systém (9.700 Kč), dešťový a světelný senzor (3.400 Kč), přední mlhovky (4.200 Kč), automatická klimatizace (9.800 Kč), Audi Connectivity Paket (15.800 Kč), bixenonové světlomety (18.000 Kč), paket odkládacích prostor (3.100 Kč), Paket osvětlení LED (4.200 Kč), autorádio MMI (11.800 Kč), metalíza (16.700 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.9 / 3.1 / 3.4
Emise CO2: 89
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 920
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1195 / 445
Rozměr pneu: 215/45 R 16
Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3973
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1477
f) rozchod vzadu (mm): 1471
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 1. 2015 20:06
Re: Má to háček
Asi jo. To C kupé je moc hezké, A1 není hezká, není zajímavá technikou a cena je divná .... Spousta lidí kupuje nová auta a většina z nich kupuje dobrá normální auta ....
8. 1. 2015 20:01
Re: Má to háček
Nezlob se, ale ty přemýšlíš nějak moc složitě a já mám rád vše jednoduché .... Asi bude nejlepší přestat se snažit mi něco vysvětlovat, protože mi to prostě hlava nebere ...
Avatar - white label
8. 1. 2015 18:24
Re: mňa prekvapila
Máš strach, že zase dostaneš poznámku? Měl si dávat pozor ve škole a mohl si být dneska v klidu... :*) >:-[]
Avatar - white label
8. 1. 2015 18:22
Re: Má to háček
Naopak, já nepolemizuji s tebou o tom, jak dobrý kauf udělal C30AMG, snažím se ti pouze (marně) vysvětlit, že z principu nelze přímo srovnávat cenu nového a ojetého auta.
Mimochodem, kdyby každý hledal výhradně "superkauf" ojetiny, neprodávaly by se nová auta a následně ani ty jeté za atraktivní ceny.
Avatar - white label
8. 1. 2015 18:13
Re: 1. na webu/kolko to stoji???
A co moje reakce z 12:31? ;-)