Test Auto.cz

Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra – Brána do světa kruhů

7.1. 2015
Verdikt
 

Audi A1 Sportback nemá v luxusním segmentu moc konkurentů. Modernizované provedení se proto zaměřilo hlavně na nové motory.

Audi A1 vstoupilo mezi malé vozy v roce 2010, a pokud se zaměříme pouze na luxusní značky, zbudou nám na českém trhu v podstatě jenom dva konkurenti – Mini 5DDS 3. Jistě sami uznáte, že model z Ingolstadtu na první pohled nebudí takový dojem exkluzivity jako oxfordský zástupce, nicméně veřejnost si jej oblíbila natolik, že byl v říjnu loňského roku vyroben již půlmiliontý exemplář. Výborně si navíc vede i na českém trhu – v prosinci se pro tento vůz rozhodlo 56 zákazníků, zatímco pro DS 3 pouze tři...

Prakticky volné konkurenční pole dovolilo Audi v rámci faceliftu modelu A1 Sportback provést jenom drobné kosmetické změny. Navenek v podstatě vidíme pouze přepracované nárazníky, nové světlomety s diodami denního svícení a ostřejší grafiku zadních svítilen. Všechny tyto dílčí modifikace Sportback opticky rozšířily a dostatečně připravily na další část životního cyklu, přičemž vnější rozměry zůstaly prakticky totožné – pouze délka 3973 mm se o 19 milimetrů přiblížila čtyřmetrové metě.

Novinkou je členění výbavových linií. Zatímco před modernizací jste si mohli Audi A1 Sportback pořídit v úrovních Attraction, Ambition a S line Edition, nyní se setkáváme s verzemi A1, Design, Sport, Sport plus a S1. A právě poslední dvě jmenované výbavy se od zbývajících tolik liší – v prvním případě máte k dispozici pouze agregát 1.8 TFSI (141 kW), zatímco v tom druhém získáte čtyřválec 2.0 TFSI (170 kW) a pohon všech kol quattro.

Interiér

Interiér Sportbacku je na první pohled trochu strohý, na ten druhý však představuje dokonalou esenci luxusu hodného značky Audi. Ani po letech navíc nejeví známky stárnutí, a zatímco nepřímá, nebo chcete-li neprémiová konkurence sází s každou další evolucí na levnější materiály a úsporu peněz, tady se ničeho podobného nedočkáte. Dokonce i nejmenší ingolstadtský model umí nabídnout podobnou auru jako jeho větší a mnohonásobně dražší sourozenci, a to se v podstatě bavíme o přerodu běžného Volkswagenu Polo. Ale tvrdé plasty? Nechejte si zdát…

obrázek [600 x 403]  

I když zkoušený exemplář s cenou takřka 600.000 Kč vypadá jako plně vybavený, není tomu tak. V rámci modernizace se totiž v nabídce objevila i taková libůstka, jakou je wi-fi hotspot, díky čemuž můžete během jízdy surfovat po internetu. My jsme si však museli vystačit pouze s autorádiem MMI za 11.800 korun, jehož 6,5palcový displej lze před zraky nenechavců manuálně sklopit. Navigaci si pořídit můžete, za základní však zaplatíte 32.400 Kč a vrcholný kousek v podobě systému MMI 3G stojí dokonce 73.900 Kč! Právě na ceně příplatkové výbavy je znát, že si nekupujete běžný městský hatchback, nicméně ty nejdůležitější prvky (loketní opěrka, základní navigace, tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla) jsou součástí akčního paketu Lifestyle za 26.100 Kč.

Ani přes malé vnější rozměry vozu, které oceníte především ve městě, není vpředu problém s prostorností. Sedí se zde příjemně vysoko, rozsah nastavení volantu vyhoví širokému spektru zákazníků, a pokud vyloženě neprahnete po středové loketní opěrce za 3.700 korun, na šířku kokpitu si stěžovat nebudete. Jistě, vzadu je to s místem v podélném směru o něco horší a nad hlavou bychom uvítali o dobrých 50 milimetrů více prostoru, s tím se ale u tohoto typu auta musí počítat.

Audi A1 Sportback – srovnání rozměrů s vybranou konkurencí
ModelAudi A1 SportbackMini 5DDS 3
Délka [mm]397340053948
Šířka [mm]176417271715
Výška [mm]142214251458
Rozvor [mm]246925672464
Šířka vpředu (mm):144013901440
Šířka vzadu (mm):137013601400
Podélný prostor vpředu min/max (mm):810/1040910/1140790/1040
Podélný prostor vzadu min/max (mm):500/820540/790570/840
Výška nad sedadlem - vpředu (mm):9201000970
Výška nad sedadlem - vzadu (mm):840940890
Objem zavazadelníku [l]270/920278/941285/-

Se zajímavým řešením víka zavazadelníku, které nese také kompletní svítilny, přišlo nejmenší Audi již v prvopočátku. Díky tomu je vstupní otvor plně dostačující, přičemž se myslelo také na situace, kdy budete potřebovat převézt dlouhé předměty. Stejně jako u SUV Q7 totiž máte po otevření víka k dispozici nouzová zadní světla.

Samotný zavazadelník o základním objemu 270 litrů na vybrané konkurenty ztrácí, potěší však geometricky pravidelnou ložnou plochou a skutečností, že po sklopení zadních opěradel nevznikne nepraktický schod (byť ložná plocha není úplně rovná). Kdo by však pod podlážkou hledal alespoň dojezdovou rezervu, má smůlu – své místo zde našel akumulátor.

Tří válce bohatě stačí

Pokud vás v označení testovaného exempláře překvapilo slovo „ultra“, vězte, že máte tu čest s nejúspornější variantou celé modelové řady. Zcela nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI je v nabídce novinkou, a společně se základním turbomotorem 1.0 TFSI (70 kW) představuje povedené duo, které razí cestu nízkých provozních nákladů. Hlavní aktér tohoto testu nahrazuje šestnáctistovku TDI o výkonu 66 kW, motor jako takový ale v nabídce zůstává – má 85 kW, plní Euro 6, a je o 30.000 korun dražší než zkoušená čtrnáctistovka (vůz s ním pořídíte od 519.900 Kč).

S tříválcem 1.4 TDI jsme se setkali již v nové generaci Škody Fabia a také u modernizovaného Volkswagenu Polo, pouze Audi a Škodovka jej však nabízejí ve verzi se 66 kilowatty. Těch tříválec dosahuje v 3250 otáčkách za minutu a k tomu všemu přidává optimistických 230 N.m točivého momentu a po zahřátí velmi vyrovnaný běh bez zbytečných vibrací. Standardně dodávanou pětistupňovou manuální převodovku lze za příplatek 56.000 korun nahradit sedmistupňovou skříní S tronic.

Audi A1 Sportback - srovnání s konkurencí
ModelAudi A1 SportbackMiniDS 3
Motor1.4 TDI ultraOne D1.6 e-HDi
Zdvihový objem [cm3]142214961560
Válce/ventily3/43/44/2
Největší výkon [kW/min]66/325070/400068/4000
Točivý moment [N.m/min]230/1500-2500220/1750-2250230/1750
Maximální rychlost [km/h]182187180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.611.411.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]3.53.43.5
Základní cena [Kč]489.900533.600472.900

Na poměry malých městských vozů je příplatek za dvouspojkovou převodovku poměrně vysoký, obzvláště, když spolupráci vznětového agregátu a manuální skříně nelze takřka nic vytknout. Zvyknout si pouze musíte na trochu obtížnější rozjezdy kvůli delšímu prvnímu rychlostnímu stupni, pak jde ale všechno jako po másle, včetně pohybu na dálnici, kde motor na pětku při 130 km/h točí rozumných 2.500 otáček za minutu.

obrázek [600 x 398]  

Stejně jako u zážehové verze 1.0 TFSI ultra je zde devízou nízká spotřeba, přičemž hliníkový turbodiesel je trefou do černého. Přestože neměl zkoušený exemplář na začátku testu najeto ani 200 kilometrů, ve městě nebyl problém jezdit za 4,5 litru, mimo něj jsme čtyřlitrovou hranici ani nepřekročili, a dálniční provoz vykazoval odběr 4,8 litru na sto kilometrů. U takto objemného motoru sice nelze po zajetí čekat nějaké razantní snížení spotřeby, pár desetin se však postupem času určitě umaže.

Jízda

Testovaný exemplář dostal do vínku výbavovou linii Design, díky čemuž automaticky získáte dynamický podvozek a šestnáctipalcová litá kola. Audi A1 Sportback na první pohled působí poměrně tuhým dojmem, tlumiče však potřebují pouze chytnout rytmus a poté jsou schopné odfiltrovat většinu běžných nerovností. Novinkou je elektromechanický posilovač řízení, který se vzrůstající rychlostí mění svou intenzitu. Ve městě se tedy otočíte na pětníku pouze s použitím jednoho prstu, a na dálnici máte jistotu v tužší odezvě na natočení volantu. Ani v jednom z případů sice nemůžete čekat velký příval informací o dění pod předními koly, na přesnost si však stěžovat nemůžeme.

Přestože je Audi A1 Sportback určeno primárně do města, velkým překvapením byla jeho hravost v horských vlásenkách. Jistě, je potřeba si zvyknout udržovat motor ve středním pásmu otáček, kde je mu z hlediska dynamiky nejlépe, nicméně krátký rozvor, tuhá karoserie a kolo v každém rohu dělají své. Sportback sice v zatáčkách neposkytne ryze motokárový pocit jako nové Mini 5D a nestydí se trochu naklonit, na druhou stranu z vás za každou cenu nevytřese duši.

obrázek [600 x 309]  

Brána do světa čtyř kruhů

Přestože Audi A1 Sportback patří do stejné kategorie jako Volkswagen Polo, Škoda Fabia nebo Opel Corsa, za přímé konkurenty je považovat nemůžeme. Není zde totiž brán takový zřetel na přijatelnou základní cenu, ale převládá snaha nabídnout stejnou míru kvality a luxusu jako u větších modelů ingolstadtské automobilky. Podobnou teorii razí také BMW se značkou Mini, a ani zde si nemáme nač stěžovat.

Instalaci nejnovějších motorů 1.4 TDI a 1.0 TFSI považujeme za dobrý tah, stejně jako zachování šestnáctistovky TDI (85 kW) pro ty, kterým tříválcové agregáty k srdci nepřirostly. I s 66 kilowatty je automobil příjemně živý, v zatáčkách nepokazí žádnou legraci, a pokud dojde na úspory, ujedete na jednu nádrž o objemu 45 litrů více než 1000 kilometrů.

obrázek [600 x 339]  

Nejlevnější verze modelu438.900 Kč (1.0 TFSI 70 kW/A1)
Základ s testovaným motorem489.900 Kč (1.4 TDI 66 kW/A1)
Testovaný vůz s výbavou597.700 Kč (1.4 TDI 66 kW/Design)

Plusy

  • Luxusní interiér
  • Pohodlí na předních sedadlech
  • Kultivovaný motor
  • Obratnost v městském provozu
  • Nízká reálná spotřeba

Minusy

  • Vysoká základní cena
  • Méně místa vzadu nad hlavou
  • Kvůli akumulátoru v zavazadelníku chybí rezerva

JAKE.AUTO.CZ - Vše o Audi A1 na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra

Cena v základní výbavě: 489 900 Kč Cena v testované výbavě: 597 700 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 16“ kola, dynamický podvozek, látkové potahy sedadel, hliníkové dekory interiéru, informační systém řidiče, diodové zadní svítilny, hliníkové prahové lišty, černá vnější zrcátka, střešní spoiler, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, elektrické stahování bočních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, sportovní tříramenný volant, leštěná koncovka výfuku atd.

Výbava testovaného vozu:Multifunkční sportovní volant (3.700 Kč), čelní sklo s šedým pruhem (1.700 Kč), středová loketní opěrka vpředu (3.700 Kč), Audi Parking systém (9.700 Kč), dešťový a světelný senzor (3.400 Kč), přední mlhovky (4.200 Kč), automatická klimatizace (9.800 Kč), Audi Connectivity Paket (15.800 Kč), bixenonové světlomety (18.000 Kč), paket odkládacích prostor (3.100 Kč), Paket osvětlení LED (4.200 Kč), autorádio MMI (11.800 Kč), metalíza (16.700 Kč).

Průkaz ISIC dobývá pražské školy Průkaz ISIC dobývá pražské školy

Průkazy ISIC jsou již mnoho let samozřejmostí pro…

Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

 

Štítky Audi Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.9 / 3.1 / 3.4
Emise CO2:89
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 920
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1195 / 445
Rozměr pneu:215/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3973
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1477
f) rozchod vzadu (mm): 1471
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):840
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra – Brána do…

Honza MičkaHonza Mička
moderoval 7.1.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro

Automobilka z Ingolstadtu zavrhlo vrcholnou verzi modelu…

Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů

Čtyři kruhy budou vyrábět elektrické SUV od roku 2018 v…

 



 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Včera

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak je skladovat, aby na Vánoce zazářily

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak…

Na Vánoce musí být mnoho věcí připraveno dopředu. Jenže, jak vše správně uskladnit a uchovat, aby to na Štědrý…

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným zbraním. Oceněná přežila Hirošimu

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným…

Představitelé Mezinárodní kampaně za zrušení jaderných zbraní (ICAN) v neděli na ceremoniálu v norské metropoli…

 

iSport.cz

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně to frčí, říká o trati

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně…

Snowboardkrosařce Evě Samkové začíná hlavní část olympijské zimy. V nejvýš položeném alpském středisku ve…

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví historické čtvrtfinále

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví…

České házenkářky se v osmifinále mistrovství světa postaraly o velké překvapení, v Lipsku zvítězily nad…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…