Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1.4 TDI – Co je opravdu důležité?

Ladislav Čermák
Diskuze (170)
Škoda Fabia zkouší štěstí napotřetí. Z dravého nováčka se mezitím stala ostříleným tržním matadorem, kterého předcházejí nejvyšší očekávání.

Fabia už je etablovaná, proto skončila s podbízením. Ve jménu ekonomické udržitelnosti láká na kvality, které tolik nezvyšují přímé náklady, přesto jsou důležité. Především na nevšedně povedený design slovenského mága Jozefa Kabaně, úsporné motory, bezpečnost a skvělé vyladění.

Sportovně střižený hatchback obhájil své půvaby i po návratu z krásného atlantického pobřeží, kde se konaly první novinářské jízdy, do pošmourného českého podzimu. Ze všech stran vypadá tak trochu jako atlet zakleknutý v blocích, a to i v jiných barvách než v naší elektrizující černo-zelené kombinaci. Jen přední světla trochu přerostla, což platí i v noci. Výrazná boční hrana nejen vylepšuje vzhled, ale také minimalizuje ostřik bočních oken. Jenže uvnitř jsou nyní tvrdé plasty místo měkkých a noční kovbojové musí vystačit s halogenovými světlomety - žádné xenony, natož LED.

Radikální nárůst šířky a úbytek výšky přinesl kromě lepšího vzhledu i poněkud obtížnější nastupování. Dveře totiž mají horní hranu níže, stejným směrem se vydala i sedadla, jež se navíc vzdálila od obrysu auta. Zavazadla sice dostala k dispozici rekordních 330 l, ale nakládají se přes vyšší hranu. Po nastoupení je ale vše v naprostém pořádku. I pod nižší střechou se vyčarovalo citelně více místa pro čtyři dospělé v příčném a podélném směru. Zejména proti francouzským konkurentům, kteří vzadu vážně počítají jen s dětmi, zůstává škodovka reálně pětimístná a nakloněná rodině.

Uvnitř první pohledy upoutala atraktivnější palubní deska i volant, podobně jako provozní spínače konečně uklizené do řady. Druhý dojem ale odhalí nejen úspory na vnitřních materiálech, ale i zjednodušení některých detailů. Do studnice unifikovaných celků se logicky sahá často, přesto strohý panel klimatizace z předchůdce působí trochu nepatřičně. Alespoň pochválíme, že si vyměnil místo s displejem, který je tak nyní lépe na očích.

Zabudovanou navigaci si už v nové fabii ale nekoupíte a systém MirrorLink, sloužící jako pasivní uživatelské rozhraní chytrého telefonu, budí určité rozpaky. V zásadě dobrý nápad totiž kazí pomalejší reakce na povely z dotykové obrazovky a fakt, že navigování mobilem stojí nejen data (což se v zahraničí může prodražit), ale i část GPS signálu. V členitém terénu, kde bývá nejpotřebnější, se tak občas ztrácel. Navíc si po jeho aktivaci nepustíte ani rádio.

I zde ale platí, že ty opravdu důležité věci jsou v pořádku. Počínaje velmi dobrým výhledem přes bezchybnou ergonomii až po nešizený přístrojový štít. Hodně potěšila panoramatická střecha, i když pochybujeme, že půjde o masově objednávaný prvek. A alespoň teď, po prvních testech, nám připadá, že fabia svítí opět o něco hůře.

Zkratka 1.4 TDI vyvolala bolestné vzpomínky na akustické a vibrační peklo produkované stejnojmenným tříválcem PD v minulých generacích. Jenže dnes je všechno jinak. I přes plebejský počet válců si zcela nový celohliníkový agregát s vyvažovacím hřídelem nepatřičné projevy ohlídal naopak znamenitě a podle nás jde o nejkultivovanější tříválcový diesel současnosti. Po chvění není téměř ani památky a zvuková kulisa ustoupila na úroveň

slušných čtyřválců. Lehkoběžný motor s hliníkovými písty se snadno roztáčí, díky dvouokruhovému chlazení rychle zahřívá a má zajímavý dvojí zvuk – někdy zní klasicky, jindy téměř šestiválcově. Trochu to komplikuje akustické odhadování otáček, což je škoda, protože největším limitem zvolené koncepce je jejich omezený rozsah odspodu.

Další komplikace ale nehrozí. S vyladěním spojky si konstruktéři dali práci a rozjezdy se daří od prvního pokusu hladce. I náběh síly nejvyšší verze turbodieselu 1.4 TDI s výkonem 77 kW, která používá větší turbo než stupně 55 a 66 kW, je zcela na vrcholu současné techniky. A to je dobře, protože aktuální emisní normy si opět vynutily pouze pětistupňovou převodovku.

Ta sice řadí hladce a jednoznačně, ale těžké zpřevodování a velký skok především mezi 3. a 4. stupněm dále zdůrazňují limity tříválce. Výsledkem jsou určité rozpaky zejména ve městě. Padesátka je totiž na spodním okraji použitelnosti čtyřky, s deficitem okamžité síly. Uvidíme, zda se problém bude týkat i slabších verzí s výkonovými křivkami posunutými níže. Za městem už je ale vše v naprostém pořádku. Dostatek síly ve všech rychlostech nenutí ke zbytečnému vytáčení a výsledkem je reálné udržování pod pětilitrovou hranicí. Až na výše zmíněný užší rozsah využitelných otáček je motor takřka plnocennou náhradou stávajícího 1.6 TDI s bonusem podstatně nižší hmotnosti.

Jízdní vlastnosti patří k vrcholným číslům nové fabie. I když přece jen těžší turbodiesel nedosahuje sametové suverenity motoru 1.2 TSI, proti starším dobám, kdy masivní litinové bloky vznětových jednotek tvrdě padaly do každého výmolu, je dnešní stav téměř nirvánou. Komfort totiž převyšuje většinu benzinových konkurentů a trochu utaženější přední náprava přidala suverenitu hodnou sportovních hatchbacků. K tomu přesné řízení, vynikající brzdy a výsledkem je nejen pohodlné, ale i zábavné auto. Být ještě trochu lépe odizolované od jízdních ruchů a ran od kol, bylo by možno jízdní projev označit za skoro prémiový.

Fabia dostala jasněji než dříve vymezené směrování – napříště už žádné lezení do zelí noblesnějším volkswagenům. Takže konec sportovních verzí, důraz především na tři válce a provedení interiéru, které se stejně jako „odlehčený“ výběr příplatkové výbavy jasně zaměřilo na racionálně uvažující klientelu. Není třeba zoufat, ač se základním motorem stal atmosférický litr a šestistupňovou skříň si zasloužil jediný motor (což je stále o jeden více než v minulé generaci). Mechaniku zdobí tradičně skvělé vyvážení a Fabia III jezdí mnohem lépe než obě předchůdkyně. I když schopnost nákladně konstruované první generace fajnově filtrovat nejjemnější otřesy se už asi nikdy nezopakuje. Novinka je navíc citelně lehčí, což pomohlo agilitě i spotřebě.

Tvůrci Škody Fabia třetí generace dobře zvážili, co se od jejich vozu očekává jak v rámci koncernu VW, tak v oblasti cílení na tradiční i nové zákazníky, a v rámci těchto mantinelů namíchali koktejl, který prostě musí „chutnat“. V omezeních se pozná mistr, zní staré moudro, a v tomto případě to platí do puntíku. Ostatně očekáváme, že to potvrdí i reakce nejen českého trhu.

Plusy

  • Design, styl, individualizovatelnost
  • Úsporný a kultivovaný motor
  • Kombinace komfortu se suverenitou

Minusy

  • Obtížnější nastupování dozadu
  • Laciné detaily v interiéru
  • Pětistupňová převodovka
Technické údaje Škoda Fabia 1.4 TDI Style Colour Concept
Motor Přeplňovaný vznětový tříválec DOHC
Zdvihový objem 1422 cm3
Výkon 77 kW při 3500-3750/min
Točivý moment 250 N.m při 1750-2500/min
Převodovka Přímo řazená pětistupňová
Pohon Předních kol
Pneumatiky 215/45 R 16
Nádrž 45 l
Rozvor 2455 mm
Vnější rozměry 3992 x 1732 x 1476 mm
Zavazadlový prostor 330-1150 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1090/530 kg
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/580 kg
Největší rychlost 193 km/h
Zrychleni 0-100 km/h 10,1 s
Normovaná spotřeba 3,5 l na 100 km
Základní model 1.0 MPI 44 kW Active 234.900 Kč
1.4 TDI 77 kW Style 379.900 Kč
Testovaný vůz s příplatky 462.600 Kč
Ladislav Čermák
Diskuze (170)
12. 1. 2015 21:57
Re: Test?
Máš recht s těmi tvrdýmy plasty... Když si to tak vezmu kolem a kolem... Kolikrát v autě šaháte na palubovku? Zavírání a otevítání dveří? Při jizdě stejně jen držíte volant ( teda měli by jste že? :-) ) a rukověť řadíci paky. :-)
31. 12. 2014 09:46
))))
1.z testu vyplývá, že pokud by takové zásadní vady mělo testované auto jiné značky,pak by to auto tester tak setřel, že by ho nekoupil nikdo.
2.při srovnání s jakymkoliv autem, např. X5,X6,A4,A6,C220 apod, tak Fabia je to nejlepší co se dá koupit. >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - Ja Prvni 123
29. 11. 2014 18:50
Většinou brblám... ale dneska mě překvapuje spíš diskuze:
ten článek je k ničemu, to je jasný... ale to auto je dobrý - seděli jste v tom?
Nechápu litanie na palbku... a lowcost. Je to o hodně lěpší, než Rapid... o hodně.

A v kombíku to bude vyloženě fajn auto.
A 1.2 TSI, slabší, za předpokladu, že už nezopakuje průšvih první generace. Ale už rok běží v jiných autech a zatím to na malér nevypadá.

Ty jízdní vlastnosti jsou zejména POHODLNÉ! Což je potřeba v dnešní době, kdy se sportovní jízdní vlastnosti hledají i u Zetorů, ocenit.

A světla v provedení halogen projektor jsou úplně, ale úplně v pohodě... já osobně třeba xenony cíleně nechci. Takže ani tady nevidím problém.

Teda kromě té "navigace"... ale tu už mám koupenou, takže by mi to nevadilo.

Betre to akademicky - já si stejně půjdu pro Fiata.

:-!
Avatar - Emel
26. 11. 2014 19:48
Re: Test?
Nevím, já bych neřekl antisportovním, spíš neutrálním... není to vyloženě bonbonek pro dámy jako třeba C3.
Avatar - rohYpnol
26. 11. 2014 17:15
Re: ..
Proč řidič jako já?

Je veřejným tajemstvím, že hlavní klad Fabie III, tj. naladění podvozku a jízdní vlastnosti, dokáže ocenit možná 5 ze 100, co si ji pořídí :-!