25.11. 2014 Ladislav Čermák

Škoda Fabia 1.4 TDI – Co je opravdu důležité?

 

Škoda Fabia zkouší štěstí napotřetí. Z dravého nováčka se mezitím stala ostříleným tržním matadorem, kterého předcházejí nejvyšší očekávání.

Fabia už je etablovaná, proto skončila s podbízením. Ve jménu ekonomické udržitelnosti láká na kvality, které tolik nezvyšují přímé náklady, přesto jsou důležité. Především na nevšedně povedený design slovenského mága Jozefa Kabaně, úsporné motory, bezpečnost a skvělé vyladění.

Sportovně střižený hatchback obhájil své půvaby i po návratu z krásného atlantického pobřeží, kde se konaly první novinářské jízdy, do pošmourného českého podzimu. Ze všech stran vypadá tak trochu jako atlet zakleknutý v blocích, a to i v jiných barvách než v naší elektrizující černo-zelené kombinaci. Jen přední světla trochu přerostla, což platí i v noci. Výrazná boční hrana nejen vylepšuje vzhled, ale také minimalizuje ostřik bočních oken. Jenže uvnitř jsou nyní tvrdé plasty místo měkkých a noční kovbojové musí vystačit s halogenovými světlomety - žádné xenony, natož LED.

Radikální nárůst šířky a úbytek výšky přinesl kromě lepšího vzhledu i poněkud obtížnější nastupování. Dveře totiž mají horní hranu níže, stejným směrem se vydala i sedadla, jež se navíc vzdálila od obrysu auta. Zavazadla sice dostala k dispozici rekordních 330 l, ale nakládají se přes vyšší hranu. Po nastoupení je ale vše v naprostém pořádku. I pod nižší střechou se vyčarovalo citelně více místa pro čtyři dospělé v příčném a podélném směru. Zejména proti francouzským konkurentům, kteří vzadu vážně počítají jen s dětmi, zůstává škodovka reálně pětimístná a nakloněná rodině.

Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW) – Pro rodinu jako dělaná

Uvnitř první pohledy upoutala atraktivnější palubní deska i volant, podobně jako provozní spínače konečně uklizené do řady. Druhý dojem ale odhalí nejen úspory na vnitřních materiálech, ale i zjednodušení některých detailů. Do studnice unifikovaných celků se logicky sahá často, přesto strohý panel klimatizace z předchůdce působí trochu nepatřičně. Alespoň pochválíme, že si vyměnil místo s displejem, který je tak nyní lépe na očích.

Zabudovanou navigaci si už v nové fabii ale nekoupíte a systém MirrorLink, sloužící jako pasivní uživatelské rozhraní chytrého telefonu, budí určité rozpaky. V zásadě dobrý nápad totiž kazí pomalejší reakce na povely z dotykové obrazovky a fakt, že navigování mobilem stojí nejen data (což se v zahraničí může prodražit), ale i část GPS signálu. V členitém terénu, kde bývá nejpotřebnější, se tak občas ztrácel. Navíc si po jeho aktivaci nepustíte ani rádio.

I zde ale platí, že ty opravdu důležité věci jsou v pořádku. Počínaje velmi dobrým výhledem přes bezchybnou ergonomii až po nešizený přístrojový štít. Hodně potěšila panoramatická střecha, i když pochybujeme, že půjde o masově objednávaný prvek. A alespoň teď, po prvních testech, nám připadá, že fabia svítí opět o něco hůře.

Rozhovor s Jozefem Kabaněm: Škoda Fabia III měla připomínat soutěžní S2000

Zkratka 1.4 TDI vyvolala bolestné vzpomínky na akustické a vibrační peklo produkované stejnojmenným tříválcem PD v minulých generacích. Jenže dnes je všechno jinak. I přes plebejský počet válců si zcela nový celohliníkový agregát s vyvažovacím hřídelem nepatřičné projevy ohlídal naopak znamenitě a podle nás jde o nejkultivovanější tříválcový diesel současnosti. Po chvění není téměř ani památky a zvuková kulisa ustoupila na úroveň slušných čtyřválců. Lehkoběžný motor s hliníkovými písty se snadno roztáčí, díky dvouokruhovému chlazení rychle zahřívá a má zajímavý dvojí zvuk – někdy zní klasicky, jindy téměř šestiválcově. Trochu to komplikuje akustické odhadování otáček, což je škoda, protože největším limitem zvolené koncepce je jejich omezený rozsah odspodu.

Další komplikace ale nehrozí. S vyladěním spojky si konstruktéři dali práci a rozjezdy se daří od prvního pokusu hladce. I náběh síly nejvyšší verze turbodieselu 1.4 TDI s výkonem 77 kW, která používá větší turbo než stupně 55 a 66 kW, je zcela na vrcholu současné techniky. A to je dobře, protože aktuální emisní normy si opět vynutily pouze pětistupňovou převodovku.

Ta sice řadí hladce a jednoznačně, ale těžké zpřevodování a velký skok především mezi 3. a 4. stupněm dále zdůrazňují limity tříválce. Výsledkem jsou určité rozpaky zejména ve městě. Padesátka je totiž na spodním okraji použitelnosti čtyřky, s deficitem okamžité síly. Uvidíme, zda se problém bude týkat i slabších verzí s výkonovými křivkami posunutými níže. Za městem už je ale vše v naprostém pořádku. Dostatek síly ve všech rychlostech nenutí ke zbytečnému vytáčení a výsledkem je reálné udržování pod pětilitrovou hranicí. Až na výše zmíněný užší rozsah využitelných otáček je motor takřka plnocennou náhradou stávajícího 1.6 TDI s bonusem podstatně nižší hmotnosti.

Škoda Fabia 1.0 MPI 55 kW – Šetřílkova volba

Jízdní vlastnosti patří k vrcholným číslům nové fabie. I když přece jen těžší turbodiesel nedosahuje sametové suverenity motoru 1.2 TSI, proti starším dobám, kdy masivní litinové bloky vznětových jednotek tvrdě padaly do každého výmolu, je dnešní stav téměř nirvánou. Komfort totiž převyšuje většinu benzinových konkurentů a trochu utaženější přední náprava přidala suverenitu hodnou sportovních hatchbacků. K tomu přesné řízení, vynikající brzdy a výsledkem je nejen pohodlné, ale i zábavné auto. Být ještě trochu lépe odizolované od jízdních ruchů a ran od kol, bylo by možno jízdní projev označit za skoro prémiový.

Fabia dostala jasněji než dříve vymezené směrování – napříště už žádné lezení do zelí noblesnějším volkswagenům. Takže konec sportovních verzí, důraz především na tři válce a provedení interiéru, které se stejně jako „odlehčený“ výběr příplatkové výbavy jasně zaměřilo na racionálně uvažující klientelu. Není třeba zoufat, ač se základním motorem stal atmosférický litr a šestistupňovou skříň si zasloužil jediný motor (což je stále o jeden více než v minulé generaci). Mechaniku zdobí tradičně skvělé vyvážení a Fabia III jezdí mnohem lépe než obě předchůdkyně. I když schopnost nákladně konstruované první generace fajnově filtrovat nejjemnější otřesy se už asi nikdy nezopakuje. Novinka je navíc citelně lehčí, což pomohlo agilitě i spotřebě.

Tvůrci Škody Fabia třetí generace dobře zvážili, co se od jejich vozu očekává jak v rámci koncernu VW, tak v oblasti cílení na tradiční i nové zákazníky, a v rámci těchto mantinelů namíchali koktejl, který prostě musí „chutnat“. V omezeních se pozná mistr, zní staré moudro, a v tomto případě to platí do puntíku. Ostatně očekáváme, že to potvrdí i reakce nejen českého trhu.

Škoda Fabia Combi stojí 262.900 Kč, je pouze o 10.000 Kč dražší než hatchback!

Plusy

  • Design, styl, individualizovatelnost
  • Úsporný a kultivovaný motor
  • Kombinace komfortu se suverenitou

Minusy

  • Obtížnější nastupování dozadu
  • Laciné detaily v interiéru
  • Pětistupňová převodovka

Technické údaje Škoda Fabia 1.4 TDI Style Colour Concept
Motor Přeplňovaný vznětový tříválec DOHC
Zdvihový objem 1422 cm3
Výkon 77 kW při 3500-3750/min
Točivý moment 250 N.m při 1750-2500/min
Převodovka Přímo řazená pětistupňová
Pohon Předních kol
Pneumatiky 215/45 R 16
Nádrž 45 l
Rozvor 2455 mm
Vnější rozměry 3992 x 1732 x 1476 mm
Zavazadlový prostor 330-1150 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1090/530 kg
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/580 kg
Největší rychlost 193 km/h
Zrychleni 0-100 km/h 10,1 s
Normovaná spotřeba 3,5 l na 100 km
Základní model 1.0 MPI 44 kW Active234.900 Kč
1.4 TDI 77 kW Style 379.900 Kč
Testovaný vůz s příplatky 462.600 Kč
Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia 1.4 TDI – Co je opravdu důležité?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Škoda Fabia na zemní plyn? Podle všeho již brzy! Škoda Fabia na zemní plyn? Podle všeho již brzy!

Po nahrazení motoru 1.2 TSI motorem 1.0 TSI zůstaly v…

MČR v rallye: Vojtěch Štajf chce být letos ve špičce MČR v rallye: Vojtěch Štajf chce být letos ve špičce

Klokočka Škoda Czech National Team vstupuje do sezony…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…