Audi A1 Sportback 1,6 TDI – SuperPolo

Audi A1 Sportback 1,6 TDI – SuperPolo

 
 

Nejmenší Audi konečně dostalo to, co mu od začátku chybělo: pětidveřovou karoserii.

Audi A1 mělo od začátku jednu vadu: alespoň z pohledu českého zákazníka je třídveřová karoserie okrajová záležitost. Letošní novinkou je druhý pár dveří, který do názvu auta přidává slovíčko Sportback. Na českém trhu se stala verze A1 Sportback jedinou oficiálně nabízenou, což dokládá, o kolik víc zdejší zastoupení Audi věří pětidveřovému provedení.

Na jízdní prezentaci jsme vyzkoušeli všechny dostupné motorizace, které pokrývají spektrum od 63 do 136 kW. Při volbě auta pro standardní redakční test byla lákavá volba sáhnout po nejsilnější variantě: benzinový 1,4 TFSI s turbem a kompresorem. Nakonec jsme ale zůstali nohama na zemi a vybrali civilnější turbodiesel se 77 kW.

obrázek [600 x 267]  

Ačkoliv se žádný ze základních designových rysů nezměnil, s druhým párem bočních dveří karoserie vzhledově dozrála. Krátké zadní dveře dělají společně s ostře zakončenou zádí zadost slovu Sportback. Přitom karoserie působí jaksi ucelenějším dojmem než výchozí třídveřový model.

Standardem je čtyřmístné provedení. V takovém případě zadní pasažéry odděluje praktická přihrádka na drobnosti, bez příplatku ale může být A1 Sportback i pětimístná. Otázkou je jen proč by měla být, protože prostřední místo v zadní řadě bude opravdu nouzové.

TEST Audi A1 1,4 TFSI DSG – Jako ze škatulky

Ať tak, či tak, přístup na zadní sedadla je bezproblémový. Pro prostorové poměry to už ale neplatí. Je nasnadě, že v nejmenším pětidveřovém Audi nebude místa na rozdávání, a realita je přesně taková. Interiér je těsný na šířku, nepřehání to s podélným prostorem a zadní sedáky jsou relativně nízko nad podlahou.

Díky chytrému řešení zadní strany předních sedadel ale nestrádají kolena zadních pasažérů, dveřní výplně zase nechávají dostatek místa pro lokty. Ostatně na šířku pětidveřák uvnitř získal 11 mm. Proti třídveřové verzi se ale vzadu značně zlepšil především prostor v oblasti hlavy a ramenou.

obrázek [600 x 365]  

A1 se v redakčním testu objevila zatím jen jednou, a to už před rokem a půl. Tehdy pod kapotou třídveřového mini-Audi pracoval benzinový motor 1,4 TFSI (90 kW) spojený s dvouspojkovou převodovkou. U dnešní 1,6 TDI s manuálem je proto v rámci výrobního programu všechno jinak.

Při prvním seznámení s A1 Sportback nechyběl ani tento motor. Před čtvrt rokem ve Španělsku, ten den patřil nekompromisnímu 1,4 TFSI/136 kW a velmi silně na mě zapůsobil i nejsilnější turbodiesel 2,0 TDI/105 kW. Šestnáctistovka společně s benzinovým základem 1,2 TFSI zůstala v jejich stínu.

A taky jak by ne… O co se tehdy nepostaral slabší motor, to dokonal standardní podvozek se 16palcovými koly. Když ale chybí možnost srovnání se silnějšími a dražšími sourozenci a k tomu se přidá vhodnější konfigurace šasi, najednou se dieselová A1 předvádí v lepším světle.

obrázek [600 x 325]  

Pravdou je, že 1,6 TDI je vynikající motor a ve čtyřmetrovém autě s 1250 kg provozní hmotnosti má dostatečné rezervy. Spořivý agregát v sobě kombinuje každodenní využitelnost v běžném provozu a přiměřený potenciál pro dynamickou jízdu.

Turbodiesel samozřejmě není ideálním náčiním pro sportovní jízdu, jeho pružnost a lineární charakter ale takovému způsobu použití nebrání. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 10,7 sekundy sice nikomu dech nevyrazí, ve skutečnosti ale 1,6 TDI nabízí docela zajímavé svezení.

Motor je schopen táhnout v libovolných otáčkách od 1300 do 5000 min-1. K životu ve městě stačí otáčky do 1600 min-1, jen je potřeba si hlídat okamžiky řazení. Pětistupňový manuál má poměrně velké přeskoky, a tak při úsporné jízdě občas hrozí podtočením motoru.

obrázek [600 x 367]  

Spotřeba paliva se drží v rozumných mezích. Při stovce si motor nárokuje 4,2 l/100 km (otáčky motoru 1850 min-1), při dálničních 130 km/h pak 5,3 l/100 km (2400 min-1) a v městském provozu mezi pěti a šesti litry. U auta, které vyměnilo standardní 15palcová kola za velká 17palcová, jsou to slušné hodnoty.

Nejsilnější stránkou A1 je ovšem podvozek. Ceník nabízí tři tuhosti šasi a disky o průměru od 15 do 18 palců. Testované auto zůstalo v obou případech pod vrcholem – sportovní podvozek je měkčí než S line a 17palcová kola mají profilové číslo pneumatik 40. To se ukázalo jako rozumná volba.

V této konfiguraci je A1 už velmi tuhá, i tak ale dokáže nabídnout všestranně vyladěné nastavení. Hlavní devízou je pochopitelně ovladatelnost a stabilita. Auto se ale nenechá znervóznit zvlněnou cestou, výtluky, ani úplně rozbitým asfaltem. Vždy drží požadovaný směr, neposkakuje a dokonce posádku neobtěžuje mlácením od podvozku. Když se k tomu přidá přesné a poměrně strmé řízení, vychází Audi A1 jako nekorunovaný král malých vozů.

obrázek [600 x 357]  

Pozice A1 mezi koncernovými mini je jasná, malé Audi patří na vrchol. O mnoho těžší práci ale nemá ani s přímými konkurenty: proti Alfě Romeo MiTo a Citroënu DS3 je rafinovanější a umí nabídnout druhý pár dveří. Vážným ohrožením pro Audi proto může být jen Mini. Ve srovnání s ním je A1 kultivovanější a v oblasti designu o pořádný kus usedlejší.

Rozhodování mezi touto dvojicí bude čistě věcí osobních preferencí. Já bych dal přednost Audi, a to – pro někoho možná paradoxně – kvůli ovladatelnosti a jízdnímu komfortu.

JAKE.AUTO.CZ Audi A1 – všechny testy a další články

První cena vozu416.300,- Kč (1,2 TFSI 63 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací487.400,- Kč (1,6 TDI 77 kW Attraction)
Základní cena testovaného vozu527.400,- Kč (1,6 TDI 77 kW Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků636.261,- Kč (1,6 TDI 77 kW Ambition)

Plusy

  • Ovladatelnost, stabilita, komfort odpružení
  • Přesné řízení
  • Pružný a úsporný motor
  • Rozsah standardní a příplatkové výbavy
  • Kvalita zpracování
  • Prostor na předních sedadlech

Minusy

  • Vysoká základní cena a příplatky
  • Velikost a využitelnost zavazadelníku
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Pouze pětistupňová převodovka
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A1 Sportback 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 527 400 Kč Cena v testované výbavě: 636 261 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce včetně bočních a hlavových airbagů, deaktivace airbagu spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, držáky nápojů ve středové konzoli, elektronický stabilizační program ESP včetně EDS a ASR, odnímatelný kryt zavazadlového prostoru, přední okna elektricky ovládaná, sedadla vpředu výškově nastavitelná, rádio Chorus s CD mechanikou – 4 pasivní reproduktory vpředu, 3" monochromatický displej, přehrává formát MP3, celkový výkon 40 W, systém Start-stop, bezpečnostní šrouby kol, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, černá nelakovaná, zadní sedadla dělená a sklopná v poměru 40:60, zásuvka na 12 voltů, manuální klimatizace (pouze pro A1 Sportback), hliníková litá kola v 7ramenném dynamik designu, velikost 7J × 16 s pneumatikami 215/45 R16, informační systém řidiče, mlhové světlomety integrované do předního nárazníku, sportovní kožený volant v 3ramenném designu, sportovní podvozek, sportovní sedadla vpředu včetně bederní opěrky, výdechy vzduchu lakované černé vysoce leštěné, hliníková optika v interiéru.

Výbava testovaného vozu:Akční paket Lifestyle – zákaznická výhoda 70% – obsahuje loketní opěrku, paket odkládacích prostor, rádio Concert, paket vnitřního osvětlení, tempomat, sportovní kožený multifunkční volant, vyhřívání sedadel vpředu (11.900,-), kola R17 Audi Exclusive (27.307,-), Xenon plus, včetně čištění světlometů – světlomety s plynovými výbojkami s dlouhou životností pro tlumená a dálková světla umožňují intenzivní osvětlení vozovky světlem v barvě podobné dennímu světlu, a to v krátkém i dlouhém dosahu. Automatické dynamické nastavení dosahu světel zabraňuje oslňování protijedoucích vozidel. Pás LED světel pro denní svícení a LED koncová světla s malou spotřebou energie (24.846,-), vnitřní osvětlení LED (3.808,-), dešťový a světelný senzor (3.269,-), čelní sklo s tmavým pruhem (1.654,-), automatická klimatizace (9.577,-), vnější zrcátka lakovaná v barvě vozu – elektricky nastavitelné, asférické zrcadlové sklo (1.923,-), Paket Connectivity – rozhraní bluetooth (pro připojení mobilních telefonů s funkcí bluetooth), Audi music interface (pro připojení Apple iPod 4. generace a vyšší, Apple iPhone a USB paměťových médií a MP3 přehrávačů), Bluetooth Audiostreaming, příprava pro navigaci (navigační funkce a mapové podklady lze získat prostřednictvím příslušenství Audi Original), přídavná čtečka karet SDHC (až 32 GB), ovládání pomocí rádia Concert, multifunkčního sportovního koženého volantu nebo hlasového ovládání (15.577,-), zadní parkovací senzory (9.000,-).

Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským

Zanedlouho se přepíše mapa politického vlivu na pražském…

Tesla čelí kvůli Muskovu tweetu už i kriminálnímu vyšetřování Tesla čelí kvůli Muskovu tweetu už i kriminálnímu vyšetřování

Americké ministerstvo spravedlnosti vyšetřuje výrobce…

V německé civilní kontrarozvědce končí šéf, který zpochybnil hony na cizince v Chemnitzu V německé civilní kontrarozvědce končí šéf, který zpochybnil hony na cizince v Chemnitzu

Šéf německé civilní kontrarozvědky Hans-Georg Maassen po…

Problémy s lítačkou přetrvávají, revizoři mají potíže s načítáním kuponů Problémy s lítačkou přetrvávají, revizoři mají potíže s načítáním kuponů

Pražský dopravní podnik stále eviduje chyby v systému…

 

Štítky Audi Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Audi A1 Sportback 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.4 / 3.8
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 920
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1240 / 415
Rozměr pneu:215/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3954
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1477
f) rozchod vzadu (mm): 1471
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):840
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Audi A1 Sportback 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 3
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 

Přidat názorDiskuse: Audi A1 Sportback 1,6 TDI – SuperPolo







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku? Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku?

Nesychronizovaný zpětný chod se potkal s roztočeným…

 



Audi S1 bude! Dorazí příští rok se čtyřkolkou a výkonem 250 koní Audi S1 bude! Dorazí příští rok se čtyřkolkou a výkonem 250 koní

Čtyři kruhy sází u nové generace modelu A1 výhradně na…

Nová Audi A1 je stvořena pro digitální svět. Už jsme v ní seděli Nová Audi A1 je stvořena pro digitální svět. Už jsme v ní seděli

Nejmenší hatchback se čtyřmi kruhy ve znaku se…

 



 
Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi. Projdeme si je všechny!

Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi

Dnes 12:53

Nový vznětový motor PSA 1.5 BlueHDi, který od začátku splňuje emisní normu Euro 6.2., technicky vychází ze starší šestnáctistovky, avšak změn je celá řada.




Blesk.cz

Srdcervoucí pohřeb čtyř dětí, které zahynuly při žhářském útoku: Jednou se zase všichni sejdeme

Srdcervoucí pohřeb čtyř dětí, které zahynuly při…

Do Vánoc zbývalo jen pár dní, když se rodině z Velké Británie život sesypal jako domeček z karet. Kvůli hloupé…

Smrt sbormistra Kulínského (†59): Zemřel jako chudák! Žil z peněz mámy

Smrt sbormistra Kulínského (†59): Zemřel jako…

Kdysi velmi vlivný muž s velkými příjmy! Vězení, které dostal za pohlavní zneužívání nezletilých dívek, ale…

 

iSport.cz

Kincl v pořadu FIGHT: o trénincích s celebritami a výhrůžkách fanoušků

Kincl v pořadu FIGHT: o trénincích s celebritami a…

Má za sebou jeden z nejtěžších zápasů kariéry. A nejen proto, že se střetl s českým Terminátorem. Patrik Kincl…

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem. Nevěřím, že je vše špatně

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem.…

Českému národnímu týmu chce vrátit ztracenou reputaci, hráčům zase hrdost z toho, že můžou navléct dres s…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…