Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI – Komfort s maskou dobrodruha

Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI – Komfort s maskou dobrodruha

 
 

V Ingolstadtu namíchali podle osvědčeného receptu další kombi se zvýšenou světlou výškou a vzhledem připomínajícím off-road. Hlavním bojištěm nového Audi se přesto stane asfalt.

Audi v letošním roce vypouští na trh záplavu novinek v podobě sportovně střižených modelů TT RS, R8 5.2 FSI, S4 nebo A5 Cabriolet a S5 Cabriolet, které rozproudí krev všem milovníkům benzinu. Největší prodejní úspěchy mezi novinkami, minimálně na českém trhu, bude ovšem určitě slavit nový A4 allroad quattro.

Toto kombi se zvýšenou světlou výškou sice nenabídne jízdní zážitky jako TT RS a nebude přitahovat tolik pozornosti jako A5 Cabriolet, ale již na první pohled je jasné, že je z letošních novinek nepraktičtější a nejlépe využitelné pro každodenní provoz.

obrázek [555 x 284]
 

Nové Audi A4 allroad quattro zamířilo do showroomů na jaře letošního roku. Zájemci o tento model se mohou rozhodnout pro benzinový čtyřválec 2.0 TFSI (155 kW) nebo jeden z dvojice turbodieselů. Základ představuje čtyřválec 2.0 TDI (125 kW), vrcholem je šestiválec 3.0 TDI (176 kW). Jak napovídá název modelu, standardem je pohon všech čtyř kol.

Žádná překvapení

Design Audi A4 allroad quattro při premiéře v Ženevě asi nikoho nepřekvapil, v běžném provozu jej rozpoznávají hlavně ti, kterým učaroval první Allroad, ale dosud čekali na jeho dostupnější verzi.

Základem pro malý allroad je samozřejmě model A4 Avant. Novinka dostala vyšší světlou výšku, větší kola a všechny doplňky – které dělají allroad allroadem – to znamená především plasty kolem celé karoserie, nerezové ochranné prvky vpředu i vzadu a masku chladiče se svislým žebrováním. V zadním nárazníku se navíc objevují malé odrazky.

Nové plastové díly i úpravy podvozku se projevují na větších vnějších rozměrech. Audi A4 allroad quattro je oproti výchozímu modelu o 18 mm delší, o 15 mm širší a o 59 mm vyšší, což znamená, že je dlouhé 4721 mm, široké 1841 mm a vysoké 1495 mm. Rozvor 2805 mm je shodný s A4 Avant, díky úpravám nábojů kol však došlo ke zvětšení rozchodu, který je nyní 1583 mm vpředu a 1574 mm vzadu. Vzhledem k montáži nových tlumičů s větším zdvihem a větším kolům oproti A4 Avant vzrostla světlá výška o 37 mm na 180 mm.

Testované Audi A4 allroad quattro částečně maskovalo svůj „allroadovský“ vzhled díky barevné kombinaci hnědé metalízy karoserie s matně hnědými plastovými nástavci blatníků.

Prostě Audi

obrázek [300 x 242] Interiér A4 allroad quattro se prakticky nijak neliší od výchozího A4 Avant a jen při otevření dveří vás přivítají prahové hliníkové nástupní lišty s nápisem allroad. Opěvování kvality zpracování a použitých materiálů v interiéru představuje ohranou, ale stále pravdivou písničku.

Palubní deska je shodná s ostatními modely řady A4. V případě „našeho“ allroadu se mohla pochlubit navigačním systémem Plus za 83.383,- Kč. Ten obsahuje rozhraní MMI 3G, pevný 10 GB disk, 7palcový barevný displej, integrované rádio, dvě čtečky na SD karty a DVD mechaniku. Kvality ovládacího systému MMI byly vychváleny již mnohokrát a opět je musíme připomenout, protože se s jejím ovládáním dokáže bez problémů sžít i jedinec, který u většiny ostatních podobně komplexních systémů končí u ovládání hlasitosti rádia.

Testovaný vůz měl ve své výbavě za příplatek 28.213,-Kč dodávaná elektricky stavitelná přední sedadla s vyhříváním, jejichž rozměrům, tvarování i rozsahům nastavení nelze nic vyčíst.

U druhé řady sedadel se již výtky najdou. Audi A4 allroad quattro, resp. A4 Avant má úctyhodný rozvor náprav 2805 mm, tj. o 45 mm delší než BMW řady 3 Touring i než Mercedes-Benz třídy C Combi. Logicky by měl tedy nabízet i více podélného prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Ve skutečnosti však naše měření ukázala, že v rámci prémiové trojice se o velké převaze Audi mluvit nedá. Naměřené hodnoty navíc výrobce vylepšuje umístěním sedáku jen 340 mm nad podlahou, a ten pak většině cestujících nepodpírá účinně stehna.

Audi již tradičně nabízí velký výběr příplatkové výbavy. U testovaného allroadu stojí za zmínku panoramatické střešní okno za 40.082,-Kč. To sice snižuje strop, ale zato výrazně přispívá k prosvětlené a vzdušné atmosféře na palubě.

obrázek [555 x 339]
 

Zavazadlový prostor má základní objem 490 litrů. Po sklopení děleného opěradla zadního sedadla se objem zvětší na 1430 litrů a vznikne ložná plocha dlouhá 1780 mm. Nákladová hrana je 668 mm nad zemí. Po otevření víka zavazadelníku vznikne otvor vysoký 668 mm, široký ve spodní části 1007 mm a v horní 902 mm. Rovná ložná plocha je široká 1000 mm a po opěradla zadních sedadel dlouhá 1027 mm.

Nejpohodlnější z řady

Testované Audi A4 allroad quattro mělo pod svou kapotou přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 125 kW (170 k) spolupracující s šestistupňovou manuální převodovkou. Tento motor se systémem common-rail a piezoelektrickými vstřikovači je dostatečně pružný, vyniká vyrovnaným chodem a hospodárným zacházením s palivem. Vytáčení až k červené hranici pro něj nepředstavuje žádný problém, ale nemá smysl pouštět se výš než do 4500 min-1, protože po překročení této hodnoty se už prakticky nic podstatného neděje. V A4 allroad quattro je motor kvalitně odhlučněn a posádka jeho existenci pod přední kapotou prakticky jen tuší.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h se ručička otáčkoměru usadí kolem 2000 min-1 a palubní počítač hlásí velmi sympatickou průměrnou spotřebu 6,1 litru nafty na 100 km. V případě českého dálničního maxima v podobě rychlosti 130 km/h točí dvoulitrový turbodiesel přibližně 2750 min-1 a říká si o 6,8 litru paliva na 100 km.

obrázek [300 x 400] Šestistupňová manuální převodovka řadí přesně a rychle. Standardem u verzí s manuální převodovkou je indikátor nejvhodnějšího zařazeného rychlostního stupně, který má přispět k snížení spotřeby paliva. V hustším provozu není možné se vždy řídit jeho radami, protože většinou radí tak, aby byl motor udržován v co nižších otáčkách. Pro řidiče pak není snadné hbitě akcelerovat a riziko zhasnutí motoru nebo nevhodného přeřazení je akutní.

Audi A4 allroad quattro je sériově vybaveno trvalým pohonem všech kol quattro. Čistě mechanický mezinápravový diferenciál Torsen rozděluje hnací sílu motoru mezi nápravy v poměru 40:60, ale v případě potřeby může na přední nápravu poslat až 65 % točivého momentu, v případě druhého extrému pak až 85 % točivého momentu na zadní nápravu.

Technici ingolstadtské automobilky došli k zvýšení světlé výšku u A4 allroad quattro jinou cestou než u A6 allroad quattro. Místo pneumatického podvozku se stavitelnou světlou výškou použili tužší tlumiče s delším zdvihem a tužší stabilizátory. Toto řešení má sice umožnit návštěvu lehčího terénu, ale překvapivě dobře funguje především na asfaltu. Audi A4 allroad quattro můžeme bez váhání označit za nejpohodlnějšího zástupce řady A4.

obrázek [300 x 233] Jízdu s A4 allroad quattro po rozbitých českých cestách včetně dálnice D1 můžeme přirovnat k velmi dobrému létajícímu koberci. Audi většinu nerovnosti prakticky vyžehlí a své cestující neobtěžuje vláčným pohupování ani zuby vybíjejícím kodrcáním. Pokud s A4 allroad quattro vyrazíte mimo zpevněné vozovky můžete se spolehnout na pohon všech čtyř kol i regulaci prokluzu kol. Zároveň musíte počítat s dlouhým rozvorem, díky němuž Audi občas dosedne na „břicho“. Světlá výška 180 mm není nijak extrémní hodnotou pro jízdu i v lehkém terénu, zejména když uvážíte vedle rozvoru i celkem dlouhé převisy a celkovou délku 4,7 m. Malý allroad se mimo asfalt hodí spíše pro průjezd dobře uježděné polní cesty.

Co z vlastností schází tomuto poloterénnímu kombi v terénu, dostává navíc na silnicích. Aerodynamický hluk na silnicích dálničního typu je překvapivě nízký, posádku začne obtěžovat až při rychlostech vysoko nad 130 km/h. Hluk od kol je na zpevněných komunikacích dobře utlumen. Při jízdě po šotolině nebo štěrkové cestě začne do interiéru pronikat hukot od kol jen velmi decentně.

Závěr

Srovnáním cen allroadu s A4 Avant a Q5 (vždy s pohonem všech kol quattro a motorem 2.0 TDI, 125 kW) vychází najevo, že civilní kombi je o 54.800,- Kč levnější než allroad, zatímco Q5 je jen 1.300,- Kč dražší. Co z toho plyne? Především to, že Audi má zase o něco komplexnější modelovou řadu. Mohlo by se zdát, že tentokrát marketing zase zvítězil nad funkčností, ale přítomnost A4 Allroad v nabídce bereme spíše jako doplnění podobně naceněné Q5 o model, který je lepší na silnici, komfortnější i tišší a umí jezdit s nižší spotřebou.

Image hraje v tomto případě extrémně důležitou roli. Na rozdíl od originálního Allroadu nemáte k dispozici možnost změny světlé výšky a s tou pevně danou projedete v kratší a mrštnější Octavii Scout náročnější terénní nástrahy.

Kdo si koupí Audi Q5? Zřejmě ten, komu vadí horší výhled z přeci jen dost nízkého allroadu, ten komu schází vizuální síla SUV na silnici a také ten, kdo chce prostornější a pocitově vzdušnější interiér vysokého auta.

Ze současné nabídky řady A4 je nový allroad quattro bezkonkurenčně nejpohodlnějším provedením a ke svým komfortním jízdním vlastnostem přidává i vzhled, který bývá hodnocen jako atraktivní. O jeho popularitě svědčí i to, jak často byl v minulých 10 letech napodobován…

obrázek [555 x 305]
 

První cena vozu1.081.000,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací1.081.000,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu1.081.000,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.694.218,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW)

Plusy

  • Úsporný,dobře utlumený a dostatečně výkonný motor 2.0 TDI
  • Přenos hnací síly na vozovku
  • Silná image značky a modelu
  • Přesné řazení
  • Komfortní podvozek a kvalita jízdy
  • Účinné brzdy
  • Pohodlná sedadla
  • Špičkově zařízený interiér
  • Velká vnější zpětná zrcátka
  • Přijatelný příplatek proti A4 Avant quattro

Minusy

  • Velké mrtvé vzdálenosti kolem auta, kam není vidět
  • I do lehčího terénu přeci jen příliš dlouhá karoserie s velkým rozvorem
  • Vzduchové odpružení není k dispozici ani za příplatek
  • Vysoké příplatky za některé položky
  • Panoramatická střecha snižuje strop
  • Silná image allroadu není v tomto případě podpořena schopnostmi mimo silnice
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI

Cena v základní výbavě: 1 081 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 694 218 Kč

Základní výbava:ESP – elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, ABS, EDS, TOL, airbag řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu a vzadu, včetně bočních airbagů vpředu, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, posilovač řízení hydraulický, volant kožený ve 4ramenném designu, imobilizér, inteligentní klíč včetně paměti pro servisní data vozu, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektromechanická parkovací brzda, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, automatická klimatizace 1zónová, rádio Chorus s 6,5palcovým monochromatickým displejem, přehrávačem CD a 6 reproduktory, čtecí lampičky vpředu, osvětlení interiéru vpředu a vzadu, ukazatel vnější teploty, držák nápojů na středové konzole, dekorace hliník Micrometallic platin, determální skla – zeleně tónovaná, potahy sedadel – tkanina Tundra, přední sedadla výškově nastavitelná, zadní opěradlo dělené a sklopné, středová loketní opěrka vpředu, velurové rohožky vpředu a vzadu, zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru, kapota zavazadlového prostoru automaticky otvíratelná, hliníkové nástupní lišty s nápisem allroad, halogenové světlomety, světla pro denní svícení, mlhové světlomety, ostřikovače světlometů, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě vozu, s ukazateli směru z LED diod, maska chladiče ve specifickém designu allroad, kontrastní lakování, střešní lyžiny, ochrana proti podjetí z nerezové oceli vpředu a vzadu, systém pohonu všech kol quattro s asymetrickým dynamickým rozdělením točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, kola hliníková litá, v 7ramenném V-designu, velikost 8 J x 17, s pneumatikami 225/55 R 17

Výbava testovaného vozu:Audi parking system - akustický parkovací systém v zadním nárazníku (+11.578,-Kč), Audi side assist + Audi lane assist (+31.472,-Kč), adaptivní tempomat (+38.286,-Kč), světelný a dešťový senzor (+3.754,-Kč), xenonová světla Plus, světlomety s plynovými výbojkami pro tlumená a dálková světla, včetně ostřikovačů světlometů; automatická dynamická regulace sklonu světlometů, včetně světel pro denní svícení z LED diod (+23.281,-Kč), automatická klimatizace 3zónová (+16.761,-Kč), advanced key (+18.266,-Kč), informační systém řidiče s barevným displejem palubní počítač, Auto-Check-Control a ukazatel vnější teploty (+10.700,-Kč), navigační systém Plus, včetně MMI 3G, 7palcového barevného displeje, integrovaného rádia, pevného disku o kapacitě 10 GB, dvojice čteček na SD karty a DVD mechaniku (+83.383,-Kč), Bang & Olufsen Soundsystem (+28.213,-Kč), paket odkládacích prostor - obsahuje odkládací síť na zadní straně opěradel předních sedadel, držák nápojů ve středové loketní opěrce vzadu, odkládací přihrádky pod předními sedadly a uzamykatelnou přihrádku na straně spolujezdce(+3.428,- Kč), kolejnicový systém v zavazadlovém prostoru, včetně fixační sady (+5.475,-Kč), elektricky výškově a podélně nastavitelná přední sedadla, elektricky nastavitelný sklon sedáku a opěradla, elektricky nastavitelná opěrka bederních obratlů vpředu (+28.213,-Kč), vyhřívání sedadel vpředu (+9.780,-Kč), multifunkční kožený volant - 4ramenný design (+10.992,-Kč), kůže Valcona - barva dle vzorníku Audi exclusive, obsahuje potahy sedadel v provedení z kůže Valcona, vsadky ve dveřích, opěrky hlavy a středovou loketní opěrku v provedení z kůže, zadní část předních sedadel v provedení z kůže (+158.764,-Kč), kořenové dřevo ořechu pro palubní desku, středový panel a obložení dveří, včetně hliníkové optiky výdechů vzduchu, spínače světel a elektromechanické parkovací brzdy (+12.163,-Kč), panoramatické střešní okno (+40.082,-Kč), metalický lak (+22.863,-Kč), plné lakování (+ 33.522,-Kč), kola hliníková litá s 10 paprsky v designu Dynamic, velikost 8 J x 18 s pneumatikami 245/45 R 18 (+22.277,-Kč)

Zeman pověří Babiše vyjednáváním o vládě. Ten chce co nejméně koaličních partnerů Zeman pověří Babiše vyjednáváním o vládě. Ten chce co nejméně koaličních partnerů

Prezident Miloš Zeman příští týden pověří vyjednáváním o…

Vydání Babiše je téměř jisté. Podpoří ho i okamurovci Vydání Babiše je téměř jisté. Podpoří ho i okamurovci

Strany tvrdící, že vyhoví další policejní žádosti o…

 
Technické údaje
Motor Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.5 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1430
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 620
Rozměr pneu:245/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4721
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2805
e) rozchod vpředu (mm): 1583
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Český trh v srpnu 2008: Audi Allroad quattro ovládlo vyšší střední třídu Český trh v srpnu 2008: Audi Allroad quattro ovládlo vyšší střední třídu

Ingolstadtská automobilka vládne vyšší střední třídě, to…

Abt Allroad Quattro – sportovnější SUV Abt Allroad Quattro – sportovnější SUV

Abt Sportsline přináší výraznou posilovací kůru pro…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Babiš po volbách u Zemana: Prezident ho pověří jednáním o vládě za týden

Babiš po volbách u Zemana: Prezident ho pověří…

Prezident Miloš Zeman pověří šéfa hnutí ANO Babiše příští týden. Po schůzce to řekl novinářům Andrej Babiš. Ve…

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

 

iSport.cz

Okurkovým lákem proti křečím. Je to jako panák, směje se útočník Devils

Okurkovým lákem proti křečím. Je to jako panák,…

Křeče jsou velkým problémem sportovců při nadměrné zátěži. Existuje řada nutričních přípravků, jak jim zabránit,…

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu. Přilétla i světlice

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu.…

V neděli v Edenu nikdo nerozproudil emoce tak, jako Miloš Bosančič. Záložník Liberce z penalty zvýšil vedení…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Potvrzeno! Kalouska s TOP 09 dostali do sněmovny zednáři

Potvrzeno! Kalouska s TOP 09 dostali do sněmovny zednáři

Řádění temných sil spiknutí v pozadí našich parlamentních voleb tušilo mnoho z nás. Naší redakci se však…