Audi A5 3.0 TDI quattro – Vítězství rozumu ve prospěch emocí

Audi A5 3.0 TDI quattro – Vítězství rozumu ve prospěch emocí

 
 

Pokračuje Audi ve stavbě aut pro řidiče nebo byly modely R8 a RS4 dva krátké světlé záblesky?

Je trochu záhadou, proč Audi dlouho váhalo s uvedením velkého čtyřsedadlového kupé. Studie představované od začátku 90. let byly jasným signálem, že potenciál, na rozdíl od samostatného rozhodování, Ingolstadtu nechybí. Čekalo se jedenáct let. Tolik uplynulo od ukončení výroby Coupé, postaveného na základě Audi 80/90. Je to tak dávno, že to stačilo nejen na změnu designu a techniky, ale i celého charakteru značky. Vyplatilo se zůstat jí věrný?

O Jaguaru E-type se kdysi psalo, že je prodlouženým penisem řidiče. Osobně si myslím, že auto je spíše alter egem. Maskou, kterou se kryjeme před blázincem zvaným silniční provoz. Také proto se výběr automobilu podřizuje naší osobnosti. I z hlediska designu. Chcete příklad úspěšného, sebevědomého, až agresivního člověka? Podívejte se, kdo sedí za volantem nejnovějších modelů Audi. Pak vám musí být jasné, kdo si bude kupovat nové kupé A5 s dravým a odhodlaným pohledem.

obrázek [555 x 273]
 

Naživo vypadá nové Audi mnohem lépe než na fotkách. Přidřepnutý, široký postoj a osm LED diod v každém reflektoru, přitahují pohledy jako dálková světla zajíce smířeného se smrtí. Záď je trochu uhlazenější, než byste čekali od vyceněné masky, ale s krátkým předním převisem, bezrámovými dveřmi a plasticky zpřehýbanými plechy je Audi A5 nezaměnitelné (alespoň do příchodu limuzíny A4). Skutečný vizuální problémem představují jedině kola – 17palcové disky vyplňují vytažené blatníky jako analfabet křížovku, takže budete potřebovat palec až dva navíc, abyste nepůsobili trapně.

Zajímá vás, kde při psaní zatuhne každý motoristický novinář? Zeptejte se ho na kvalitativní nedostatky interiérů Audi. Nasadí rozpačitý výraz a začne buď koktat, nebo vám na rovinu řekne, že má výpadek paměti. Nebo obojí. Pravda je taková, že byste potřebovali mikrometrické měřidlo, abyste mohli nasadit škodolibý úsměv. Ani palubní deska Audi A5 nevybočuje z řady. Tlačítka soustředěná kolem chytrého a intuitivního rozhraní MMI odlehčují na řidiče natočenou středovou konzolu, nechybí spousta draze vyhlížejícího plastu, hliníkové detaily a za příplatek vám klidně namontují kousek pravého ořechu.

obrázek [555 x 268]
 

Pár sekund a budete se v autě cítit skvěle, jen se nesmíte dívat do faktury, kolik si Audi účtuje za výborná sportovní sedadla. Riskujete záchvat migrény. V našem testovacím voze k nim přidali vyhřívání, elektrické ovládání s pamětí, pravou kůži kombinovanou s alcantarou a díky zaškrtnutí několika položek v objednávce, definujících pouze pohodlí pro vaše pozadí, vyletěla cena o více než 100 tisíc nahoru. U čtyř kruhů běžná přirážka. Například za navigaci s DVD (nepomůže vám ani balení nurofenu) dáte ohromujících 84 tisíc.

Pozice za volantem i umístění ovládacích prvků jsou podle očekávání tradičně výborné a vůbec… cestujícím na předních sedadlech jsme se s ohledem na předpokládaný závěr věnovali až moc. A5 si přeci dělá nároky na to, abychom ji říkali GT, takže vy i já chceme vědět, jestli bude jízda vzadu stejně klaustrofobická a fyzicky nemožná jako ve všech autech 2+2, nebo jestli jde o opravdové čtyřsedadlové kupé. Bez průtahů – můžeme potvrdit, že i díky rozvoru přes 2,7 metru, a faktu, že jde o základ pro čtyřdveřový sedan, dozadu posadíte dva dospělé pasažéry. S prostorem na nohy vládla všeobecná spokojenost, ale prudce klesající linie střechy donutí vyšší osoby sklonit hlavy do nepohodlné pózy.

Zavazadlový prostor s objemem 455 litrů je dostatečný i na vícedenní vyjížďku při plném obsazení vozu, a pokud dáváte přednost výletu ve dvojici, A5 nabízí sklopná opěradla zadních sedadel a téměř rovné dno zavazadelníku. Menší nakládací otvor vám nedovolí převážet větší předměty, ale na bedny se zeleninou a skříně snad máme kombíky, respektive stěhovací firmy.

obrázek [370 x 376] Bezpochyby nejdůležitější otázkou, která směrovala na nové Audi A5, se týkala jízdy a uspokojení řidičských potřeb. Audi se moc snažilo, aby se dotáhlo na největšího rivala z Mnichova, což je ostatně vidět při srovnání profilů obou německých vozů. Když otevřete kapotu, uvidíte, že motor s převodovkou se u nové platformy posunuly výrazně dozadu. Agregát sice pořád přesahuje přes přední nápravu, ale ve srovnání se staršími Audi jde o významný pokrok. Konstruktéři vyměnili místa uložení diferenciálu a spojky a přestěhovali převodku řízení dopředu, čímž si otevřeli cestu a přesunuli nápravu dopředu. Ramena jsou kompletně z hliníku a o kontrolu kol se starají pětiprvkové závěsy. Audi tvrdí, že těmito změnami docílili ideální rozložení hmotnosti 50:50 a výrazně zlepšili kvalitu i dynamiku jízdy. Skutečně?

Bez zaváhání říkáme ano. Navádění starých Audi do zatáčky připomínalo šermování kladivem a celé to neúspěšně maskovalo přeposilované a necitlivé řízení. Nový model se chová výrazně jinak. Hmotu těžkého dieselového šestiválce vpředu cítíte pořád, ale naprosto přesně víte, že se posunula ke středu, mezi nápravy. Díky tomu má příď menší setrvačnost a mnohem déle odolává nedotáčivému smyku. Přesné řízení se skutečnou zpětnou vazbu vám dovolí zatáčet ostře a dokáže vás informovat o postupné ztrátě adheze velice zřetelně. Na limitu přilnavosti je auto opravdu vyvážené a neutrální, ale za hranicí se začne projevovat nedotáčivost. A jedna z velkých výhod, pohon quattro, který autu zajišťuje výbornou trakci při výjezdech z prudkých zatáček nebo klimaticky špatných podmínkách, se v takové chvíli začne projevovat jako handicap. Přestože diferenciál Torsen přenáší dozadu 60 procent točivého momentu, další přidání plynu vám nepomůže zapojit do hry kola zadní nápravy. Musíte prostě ubrat. Ano, je to bezpečné a pro většinu zákazníků bezvýhradně vyhovující, ale pro zkušené řidiče frustrující, že si nemohli vybrat.

obrázek [555 x 369]
 

Audi A5 neposouvá jen hranice ovladatelnosti, ale výrazně pokročilo i ve schopnosti filtrovat nerovnosti silnice. Dlouhý rozvor a sofistikované aluminiové nápravy posouvají tohle kupé před model A6 a to nepotřebuje ani vzduchové pérování. Audi A4 bude pro BMW řady 3 a nový Mercedes třídy C velmi zdatným soupeřem.

Dieselový šestiválec 3.0 TDI má litinový blok a hliníkovou hlavu válců, která kromě čtyřventilových rozvodů ukrývá piezo-elektrické vstřikovače. V Audi A5 má výkon 176 kW (240 k) při 4000 ot./min. a maximální točivý moment 500 Nm od 1500 ot./min. Dejte si dohromady tyhle čísla s přesnou 6stupňovou manuální převodovkou a dostanete akceleraci na stovku, která by před deseti lety byla vyhrazena nejvýkonnějším benzinovým kupé na trhu – A5 to zvládne za 5,9 s a v rozletu za hranici 250 km/h ho dokonce musí brzdit elektronický omezovač. Abyste si naplno vyzkoušeli fantastický záběr motoru, potřebujete vytlačit ručičku otáčkoměru nad 1500 ot./min. Od tohoto momentu si můžete soukromě připomínat starty dopravního letadla a díky zvukovému doprovodu turbodmychadla vůbec nebudete daleko od reality. A s průměrnou spotřebou 8,5 l vás to ani nebude trápit.

Závěr

Když bychom opomenuli nejvýkonnější sportovní modely, novým kupé v Audi uznali, že výhrady, které se kdysi snášely na jejich způsob nastavení šasi, nebyly bezdůvodné. Nový podvozek přináší výrazné zlepšení jízdních vlastností po všech stránkách a jako bonus dostanete skvěle postavené a přitažlivé auto. Skutečné nedostatky jsme neodhalili, ale shodli jsme se na tom, že v Audi by měli popřemýšlet nad cenou příplatkové výbavy. Hlavně za větší kola, ty budou hodně žádaná.

První cena vozu940.000,-Kč (1.8 TFSI, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.311.400,-Kč (3.0 TDI, 176 kW)
Základní cena testovaného vozu1.311.400,-Kč (3.0 TDI, 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.685.008,-Kč (3.0 TDI, 176 kW)

Plusy

  • vysoká kvalita jízdy
  • ovladatelnost
  • trakce a jízdní vlastnosti
  • výborný diesel
  • přesné řazení

Minusy

  • cena příplatkové výbavy
  • méně místa na hlavu vzadu
  • 17palcová kola zanikají ve výrazném designu karoserie
  • na limitu ji nemůžete řídit plynem
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A5 3.0 TDI quattro

Cena v základní výbavě: 1 311 400 Kč Cena v testované výbavě: 1 685 008 Kč

Základní výbava:ABS + brzdový asistent, ESP, ASR, EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu), čelní airbag řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy včetně bočních airbagů vpředu, dvouzónová automatická klimatizace, podélně a výškově stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, dekorace hliník Hologram, determální skla, elektrické ovládání oken, imobilizér, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, 17palcová litá kola velikosti 7,5 J x 17, pneumatiky 225/50 R 17, mlhové světlomety, barevný informační displej, nástupní hliníkové lišty, přední sedadla výškově nastavitelná, radio Concert s 8 reproduktory, servotronic, tire mobility system, řadicí páka a 3ramenný sportovní volant čalouněný kůží, el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka

Výbava testovaného vozu:Černý lak Phantom (+23.798,-), alarm (+13.922,-), Audi hold assist (+1.566,-), ořechové dřevo (+12.051,-), dešťový a světelný senzor (+3.872,-), hliníková litá kola (+6.353,-), třízonová automatická klimatizace (+17.445,-), navigační systém s DVD (+84.009,-), paket odkládací prostor (+3.568,-), paket zavazadlového prostoru (+2.915,-), kombinace kůže a alcantara (+40.330,-), Audi Soundsystem (+7.884,-), elektricky nastavitelná přední sedadla včetně paměti pro sedadlo řidiče (+37.676,-), sportovní sedadla vpředu (+18.468,-), upevnění dětské sedačky Isofix (+2.479,-), vyhřívání sedadel vpředu (+10.181,-), příprava pro zabudování mobilního telefonu (+21.448,-), tempomat (+8.179,-), elektrochromatická vnější zpětná zrcátka – elektricky sklopná (+14.227,-), elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko včetně dešťového senzoru (+7.571,-), multifunkční sportovní volant (+5.569,-), xenonová světla plus (+30.106,-)

Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
Technické údaje
Motor Audi A5 3.0 TDI quattro
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 5.7 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / -
Objem nádrže (l):64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1610 / 500
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4625
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1372
d) rozvor (mm): 2751
e) rozchod vpředu (mm): 1590
f) rozchod vzadu (mm): 1577
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Audi A5 3.0 TDI quattro
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,80
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa) Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa)

Nová generace oblíbeného kabrioletu od audi vstoupila…

Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro

Národní tiskovou prezentaci modelu A5 Sportback pořádalo…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…