BMW 116d – Upsizing

BMW 116d – Upsizing

 
 

Už to vypadalo, že staré dobré heslo – objem ničím nenahradíš – definitivně upadne v zapomnění, ale pak přišlo BMW s novým modelem 116d.

Kde kdo si myslel, že se svět zbláznil už v době, kdy se po našich silnicích začaly prohánět Jaguary poháněné naftovými motory, s karoserií kombi a mřížkou v kufru. Podobných extrémů pak přišlo ještě několik, ale většinou měly český národní charakter. To, o čem se dnes točí, má veskrze mezinárodní podtext.

BMW před časem představilo nové motorizace pro řadu 1 a 3, které jsou výkonnější než předchůdci, ale mají nižší spotřebu. Jeden by si myslel, že teď začne známá pohádka o zprofanovaném downsizingu, který ti co zkusili, často odsuzují, ale ono je to úplně naopak.

Řeč bude o BMW 116d. Úspornější auto mnichovské značky údajně nenajdete, ale přesto se chlubí úctyhodným zdvihovým objemem 1995 cm3. Výkon 85 kW už ukazuje na drastické škrcení životadárné řídicí jednotky a hbité vstřikovací soustavy, ale za 260 Nm mezi 1750 a 2250 min-1 se základní nafta v tomto Bawu stydět rozhodně nemusí.

Nejpomalejší jednička

Asi už tušíte, že jde o dost relativní slovní spojení. Mluvíme o standardech řady nejmenších BMW a ty jsou už od počátku výroby (na trhu jsou od roku 2004) celkem vysoké. Aktuální motorová paleta pětidveřových hatchbacků čítá čtyři zážehové a čtyři naftové motory. Jediná 130i má pod kapotou šestiválec, ostatní jsou čtyřválce se vzácně jednotným zdvihovým objemem 2,0 l. I to nejméně dynamické, co můžete zvolit – základní turbodieselu 116d – umí akcelerovat na stovku za 10,3 s a nejvyšší rychlostí je meta 200 km/h.

obrázek [555 x 398]  

Motor má síly na rozdávání, ale takové povyražení jako s benzinovými atmosférickými čtyřválci stejného výrobce, s ním nezažijete. Turbodiesel nemá velkou chuť akcelerovat k červené otáčkové výseči, a když už jej přesvědčíte vytrvalým tlakem na pedál plynu, projeví se jeho koncepce plnou měrou. Zvuková izolace, která účinně bojuje s kulisou v obvyklých 2000 min-1, téměř kapituluje, ale kýžená rychlost je celkem snadno dosažena. Setrvávání kolem otáček maximálního výkonu nepůsobí řidiči takovou extázi jako v případě zážehových jednotek, a tak raději krotíme vášně a při vjezdu na trať testovacího okruhu řadíme velmi dlouhou šestku.

Skromný dvoulitr

Šest rychlostních stupňů je v tomto autě stavěno hlavně na spotřebu, což je ostatně cítit i při snaze o dynamickou jízdu, kdy se motor se zátěží při rozjezdech chvíli pere. Konstantní rychlosti, a to i nad českým dálničním limitem, zvládá stošestnáctka s přehledem a velmi nízkou spotřebou. I když se rychlostní průměr přiblíží 150 km/h, nepřekročíte sedmilitrový odběr. Při předpisových 130 km/h si auto řekne o 5,5 l/100 km (motor se pohybuje na hranici 2200 min-1) a minimální spotřeba při slušném rychlostním průměru 100 km/h bude běžně 4,6 l/100 km.

obrázek [555 x 274]  

Motor přímo slyšet není, ale ve vyšších rychlostech si až po čase uvědomíte, že charakteristické hluboké hučení i v moderním BMW zůstává. Nezbývá než zvýšit hlas nebo otočit volume doprava. Z vibrací nezbylo skoro nic. Nejvíce se třepe řadicí páka při volnoběhu (amplitudy, které řadička opisuje, vzbuzují, vzhledem k cenové kategorii, úsměv), vibrace jsou v ní cítit i za jízdy, takže na ní asi dlouho dlaň řidičovy pravačky nespočine.

Městské pojížďky

…má zlevňovat systém vypínající samočinně motor, kdykoliv máte zařazen neutrál a stojíte. Funguje to pěkně, motor startuje, jakmile vymáčknete celkem tuhou spojku a téměř nikdy nezdržuje od rozjezdu. V kombinaci se zážehovým motorem, který má přeci jen klidnější start a vypnutí, bychom podobnou věc doporučili i řidičům, kterým naprázdno běžící motor duši nedrásá. S turbodieselem to už tak jasná volba není. Vibrace, které jsou s vypínáním a startováním spojené, zhoršují komfort městské jízdy, nebo v horším případě popojíždění v koloně. Dříve nebo později pak sami tlačítkem funkci start-stop vyřadíte z činnosti.

Motorářům BMW nejsme oprávněni radit jak vyzrát na spotřebu. Nové systémy mají jistě vyzkoušené, ale přesto cítíme, jak srdce řidičů naučených chladit turbodmychadlo po dojezdu na dálniční odpočívadlo trpí. Systém v tomto BMW motor nemilosrdně vypíná i krátce po vysokém zatížení, jakoby turbodieselovým matadorům chtěl dokázat, že je už z jiného těsta.

Typisch BMW

I základní BMW má přesné řízení s dokonalou zpětnou vazbou a tužší podvozek kombinovaný s runflaty, který dává cítit každou nerovnost i v základním turbodieselu, ale zase dokáže podržet, když si chcete hrát. K tomu je přímo předurčen zadní pohon, eliminující vliv hnacích sil na řízení. Hravost jedničky podporuje i dvoustupňové vypnutí stabilizačního systému.

obrázek [555 x 418]  

Na dálnici, kam by měla tato motorizace směřovat nejčastěji (pro zábavu bude vhodnější některý zážehový dvoulitr), je auto velmi stabilní.

Odolné bočnice standardních pneumatik zajišťují nejen komfortní dojezd v případě defektu, ale také dobrý objem kufru (díky absenci rezervy). Na předních místech je dostatek místa pro běžně vzrostlé řidiče, ale designéři vše navrhli tak, aby vás BMW obklopilo, viděli jste dlouhou kapotu a měli pocit, že sedíte nízko a daleko vzadu, kousek od hnací nápravy. Nízko položené sedáky vyhovují na předních místech, kde si můžete natáhnout nohy, vzadu tuto možnost nemáte, a proto se smiřte se sezením se stehny ve vzduchu.

Závěr

Neobvyklý postup, který BMW pro základní motorizaci s turbodieselem zvolilo, není špatnou volbou. Relativně objemný motor umí nabídnout průměrný točivý moment, jehož výhodou je neuvěřitelně široké pásmo, v němž je k dispozici. Spojení se systémem vypínajícím motor budete blahořečit, jen když se vydáte na economy run. V kolonách ještě poděkujete technikům za možnost vypnutí této automatiky.

Jízdní zážitky, které dokáže základní jedničkový hatchback nabídnout, jsou mimořádné. Stejně jako jeho pořizovací cena a velmi nízká spotřeba.

obrázek [555 x 336]  
První cena vozu645.300,- Kč (116d, 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací689.850,- Kč (116d, 85 kW)
Základní cena testovaného vozu689.850,- Kč 116d, 85 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků791.910,- Kč (116d, 85 kW)

Plusy

  • Velmi nízká spotřeba i při běžné jízdě
  • Řízení s optimální zpětnou vazbou, bez vlivu hnacích sil
  • Sportovní pozice za volantem
  • Ve třídě výjimečné uspořádání pohonu
  • Bezprostřední kontakt řidiče s vozidlem
  • Robustní stavba karoserie i interiéru

Mínusy

  • Horší jízdní komfort
  • Vysoká cena základního naftového modelu
  • Hluk ve vyšších otáčkách a rychlostech
  • Velký mech. odpor při řazení zpátečky
  • Horší výhled vzad
  • Stísněný prostor vzadu, nízko nad podlahou položené sedáky
  • Vyšší sazba povinného ručení za motor 2,0 l
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 116d

Cena v základní výbavě: 689 850 Kč Cena v testované výbavě: 791 910 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, ABS, brzdový asistent, Dynamická kontrola stability (DSC) s integrovanou funkcí ASC+T, čelní, boční a hlavové airbagy, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, ocelová kola s pneumatikami 195/55 R16, přední i zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, filtr pevných částic, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", dvoustupňová brzdová světla s variabilní intenzitou záření a velikostí aktivní plochy v závislosti na brzdné síle, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, zadní opěradla, dělená v poměru 60:40, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním integrované v klíči, rádio "BMW Business CD" s CD přehrávačem, s podporou MP3, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+17.820,-Kč), Advantage Plus paket obsahující položky mlhová světla, loketní opěrka vpředu, automatická klimatizace, odkládací paket, multifunkční volant, sportovní kožený volant, exteriérové doplňky v barvě vozu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, ostřikovače světlometů, bi-xenonové světlomety, kola z lehké slitiny (celkem 66.420,-Kč), zadní parkovací asistent (+12.150,-Kč), rádio "BMW Professional" s podporou MP3 (+5.670,-Kč)

Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

 
Technické údaje
Motor BMW 116d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1150
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 525
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení BMW 116d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 3
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost

První generace BMW řady 1 sice není úplně prvním vstupem…

BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5! BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5!

Úpravám se meze nekladou a u značky BMW to platí…

 



 
Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Dnes 08:00

Modely Kodiaq a Tiguan Allspace se dočkaly koncernového sourozence. Jaké je SUV Seatu pro sedm jsme zjišťovali v okolí Barcelony.




Blesk.cz

Cítím se být ještě potřebná! Broňa (73) pomáhá každé úterý v domově důchodců ve Slivenci. Proč?

Cítím se být ještě potřebná! Broňa (73) pomáhá každé…

Odchod do důchodu nemusí znamenat konec aktivního života. Mezi seniory se najdou i tací, kteří hodiny u televize…

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále vázne. Dopravu komplikují kamioňáci

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále…

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i dnes ráno sjízdná jen s velkými problémy, řidiči stále čekají v dlouhých…

 

iSport.cz

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Basketbalisté Washingtonu prohráli v NBA potřetí za sebou, a to 125:130 s Bostonem po prodloužení, přestože…

SESTŘIH: Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes kolaps Realu

SESTŘIH: Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i…

Fotbalisté Plzně v závěrečném utkání Ligy mistrů doma porazili AS Řím 2:1, ve skupině G obsadili třetí místo a…

 

Reflex.cz

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak dnes vypadá tajemná tvrz Alexander?

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak…

Německá agentura Ruptly zveřejnila dechberoucí záběry zamrzlé tvrze Alexander, kde na konci 19. století…

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Babišova vláda odvíjí svůj domnělý úspěch od věcí, které nabízí lidem zdarma. Třeba jízdenky na vlak vybraným…