BMW 530d Touring - Rodinný (proto)typ

BMW 530d Touring - Rodinný (proto)typ

 
 

BMW řady 5 dokáže spoustu věcí, umí být ale nová generace k tomu všemu i praktická?

Testovat velké kombi, to vyžaduje poněkud jiný přístup. Ideální je sbalit rodinu a vyrazit na hodně dlouhý výlet někam do hor, mít spoustu zavazadel, lahví s pitím a navrch ještě psa. Čím většího, tím lépe.

A tak se i stalo, přičemž na konci testu se nám klíče od testovacího vozu vysloveně nechtěly vracet. U BMW tomu tak sice bývá velice často, nový rozměr, který karoserie typu kombi mnichovské pětce vdechuje, nás o kvalitách vozu zcela přesvědčil. A to ještě silněji než u sedanu.

Představení

Nové BMW 5 Touring se svými vnějšími rozměry řadí přesně mezi své blízké příbuzné - sedan BMW 5 (F10) a liftback BMW 5 GT (F07). Čtvrtá generace velkých rodinných kombi je až po B-sloupek identická se sedanem. Silueta zadní části připomíná více pětkové kombi předminulé generace (E39), než to minulé (E61). Podobné je to i na zádi. Diodová koncová světla jsou štíhlá - výrazně širší a nižší - více zasahují do boků vozu i do pátých dveří.

S délkou 4.907 mm je kombi o 8 mm delší než sedan a sdílí s ním na poměry vyšší střední třídy rekordní rozvor 2.968 mm. Díky němu má vůz charakteristické jízdní vlastnosti – ve sportovním režimu dokáže nádherně plavně vykroužit dlouhý rychlý oblouk, vyslovená sportovnost předchozích generací se ale vytratila a celkově se BMW 5 svým charakterem přiblížilo svému největšímu rivalovi, Mercedesu třídy E (který naopak svými jízdními vlastnostmi mezigeneračně dosti oživl).

obrázek [600 x 340]  

To není žádná novinka, podobné konstatování můžete nalézt snad v každém testu BMW řady 5. Zatímco u sedanu to vyznívá spíše jako lehké, nostalgické povzdechnutí redaktorů, u Touringu vnímáme tento posun jednoznačně kladně. Sportovní geny vozu zůstaly, stále jej vnímáme jako jednoznačnou volbu pro náročnějšího řidiče, porce komfortu navíc se ale bude vašim ratolestem a manželce líbit. O psu nemluvě.

Touring aneb Turista

Zavazadelník s 560 až 1670 litry lze přirovnat k BMW 5 GT, které se chlubí objemy 590 až 1700 l. Základní kapacita zavazadelníku mezigeneračně narostla o 60 litrů, bez kterých by v dnešní konkurenci obstál jen velice těžko. Však posuďte sami – A6 Avant od Audi nabídne v podstatě shodný objem (565-1660 l), náskok Mercedesu E (690-1950 l) však stále trvá. Pro srovnání, český Superb nabídne ve verzi kombi základní objem 633 litrů, vyšší bratříčci z vlastní stáje X5 a X6 pak 620 resp. 570 litrů. Oproti posledně zmiňovanému má však i při téměř shodném objemu zavazadelníku 5 Touring výhodu – páté dveře kufru se líbivě nesvažují, a tak váš pes nebude na nerovnostech narážet hlavou do skla. Maličkost?

Jake.auto.cz: BMW řady 5 (přehled testů a dalších článků)

Možná, ale v tomto světě přece maličkosti často rozhodují. Co maličkostí naopak zcela jistě není, je výška nákladové hrany, která je pouhých 59 centimetrů nad vozovkou – manipulace s těžkými břemeny (nikdy nevíte, kdy se vám rozbije pračka) je proto značně ulehčena. Pod podlážkou navíc najdeme vak na lyže, přesně padnoucí mezi zadní sedadla. Co by se mimo lyžařskou sezonu hodilo určitě více, by byl nějaký zádržný systém, například ten z výše zmiňované X6. Ve velkém kufru je bez sítě hodně obtížné uložit malý nákup tak, abyste v garáži následně nelovili rozkutálené mandarinky.

obrázek [600 x 443]  

Celkově bychom sice ještě několik desítek litrů navíc u pětimetrového vozu uvítali, variabilita, jednoduché složení sedadel (byť se nesloží do dokonalé roviny) jediným zatáhnutím i pravidelný a velký vstupní otvor s nízko položenou hranou nás ale nakonec přesvědčili, a tak musíme kufr Touringu celkově pochválit.

Příjemná byla na zadních sedadlech možnost nastavení sklonu zadních sedadel a to o 11°. Co se pasažérům už tak líbit nebude (a trochu tím vyvažujeme chválu z prvního odstavce) budou občasné rázy od kol, zapříčiněné přejezdem krátkých nerovností. Pneumatiky run-flat s tuhými bočnicemi zkrátka podvozku pomocnou ruku nepodají. Zdá se nám ale, že s každým dalším modelem se to malinko lepší. Navíc nám v testovacím voze dělaly společnost nejen aktivní stabilizátory, ale také stavitelné tlumiče, takže když už musíte přes centrum města přeci jen projet, máte možnost zvolit si komfortní režim a zůstat co nejvíce odděleni od nerovné podložky.

obrázek [300 x 326] Ke komfortu cestování nepochybně patří i automatické dovírání dveří (za příplatek 16.770,- Kč), které bytelné dveře vždy spolehlivě jemně dovře a vám tak na jejich zavření stačí opravdu minimální síla. Líbilo se nám také, že se na nás dveře nezavíraly a to ani v kopci; jak jsme je otevřeli, tak poslušně zůstaly. A když jsme u pocitů – veliké panoramatické střešní okno (+43.264,- Kč) opravdu doporučujeme, interiéru vozu přítomnost denního světla velmi prospívá.

Zapomenout byste neměli ani na HUD, tedy průhledový displej. Zobrazuje výborně čitelné informace o rychlosti i data z navigace. A pokud si na barevnou obrazovku mezi budíky navolíte ukazatel systému Speed Limit Info budete vždy přesně vědět, jakou rychlostí smíte nejvýše jet. Funkce funguje velice dobře (za celou dobu auto nepřehlédlo jedinou značku), občas je ale trochu zmatený a sveřepě (snad pro jistotu) ukazuje nižší limit než je ten platný, přestože vy jste již projeli křižovatkou.

Pod kapotou klasika

Sametově běžící řadový šestiválec jsme již vychválili v testu sedanu, přesto nás jeho kvality nutí vše zopakovat.

Tak tedy – kultivovanost, síla a klid na palubě jsou hlavními zbraněmi tohoto agregátu v boji s konkurencí. Pokud motor nevytáčíte je velmi těžké (zevnitř) identifikovat nelibé zvuky spojené se spalováním nafty. Ve vyšších otáčkách si užijete příjemně razantní zátah agregátu a až tehdy má netrénované ucho šanci diesel identifikovat. I tak jde spíše o „zlostné hřmění“ než o klasické vznětové cvakání, ani ortodoxní vyznavači benzinových motorů nebudou sportovně zabarveným zvukovým projevem uraženi.

Motor akceleruje s nadšením v podstatě z jakýchkoliv otáček, a to i v rychlostech nad 200 km/h. Šestiválec v 530d, přeplňovaný pomocí jednoho turbodmychadla, poskytuje slušných 245 koní výkonu a maximum 540 Nm točivého momentu. To je sice dostupné mezi 1750 a 3000 min-1, jenže vnější křivka začíná na 300 a končí na 350 Nm v oblasti 4500 min-1, což elán šestiválce vysvětluje. Co naopak vysvětlení postrádá je spotřeba.

obrázek [300 x 236] Zatímco ostatní automobilky nabízejí downsizované agregáty se skvělou papírovou spotřebou, až v reálném provozu se začne lámat chleba. Když vám zde napíši, že jsme s kombi vyšší střední třídy jezdili v průměru za lehce přes sedm litrů (během testu jsme ujeli téměř tisíc kilometrů po silnicích všech tříd), možná nám nebudete věřit. Proto si pozveme na pomoc naše obvyklé odečítání spotřeby při konstantních rychlostech.

V reálné rychlosti 130 km/h točí agregát na osmý převodový stupeň automatické převodovky ležérních 1800 min-1 a spotřeba se ustaluje na hodnotě 8,1 l/100 km.

Po zpomalení na 100 km/h (vzhledem k charakteru vozu se tato rychlost pocitově téměř rovná chůzi) se odběr nafty z nádrže omezil na krásných 5,1 l nafty za 100 km, převodovka v tu chvíli motor nechala líně se převalovat na 1400 min-1.

Sportovní svezení odběr nafty zvýší, ani při ostrém tempu ale není snadné udržet počítadlo spotřeby nad deseti litry.

Závěr

obrázek [300 x 304] Cena příplatkové výbavy testovaného vozu může na první pohled vyděsit, vždyť za 811 tisíc Kč si máte možnost pořídit třeba nové BMW 316d. Nikdo ale neříká, že tolik opravdu připlácet musíte, i když pohled do ceníku na zástupy zajímavých položek vaši schopnost sebeovládání jistě velmi silně prověří. Základní cena modelu s testovanou motorizací je 1.367.600,- Kč což technické vyspělosti vozu, kvalitě a zpracování interiéru či výbornému motorářskému dílu pod kapotou jednoduše odpovídá.

V základní výbavě je kromě velurových koberečků zahrnuta nejen vysoká míra praktičnosti, ale i opravdu skvěle zvládnutá estetika. Touring odvozený od řady 5 je vizuálně vyvážený vůz bez výrazně slabých stránek a s plnou hrstí těch výrazně dobrých. Nejhezčí kombi dneška? Možná, rozhodně ale jde o jedno z nejlepších BMW, jaké můžete pro svou rodinu pořídit.

Test BMW 520d - Základ stačí (10/2010)

Test BMW 530d - Princ dvojí krve (5/2010)

Test BMW 535i - Mr. Richtig (3/2010)

První cena vozu1.118.300,-Kč (523i, 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.367.600,-Kč (530d, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu1.367.600,-Kč (530d, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.179.034,-Kč (530d, 180 kW)

Plusy

  • Silný, kultivovaný a úsporný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Příkladné jízdní pohodlí v režimu Comfort
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
  • Dobré manévrovací schopnosti a strmost řízení
  • Variabilita zavazadelníku

Minusy

  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Horší absorpce ostrých rázů
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 530d Touring

Cena v základní výbavě: 1 367 600 Kč Cena v testované výbavě: 2 179 034 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), včetně asistenta tažného zařízení, ABS a brzdového asistenta, airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 236" 8 J x 17 / pneumatiky 225/55 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče odvětrávané, zavěšení přední nápravy – dvojitá příčná ramena, zavěšení zadní nápravy – víceprvková náprava Integral-V, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Servotronic, rekuperace kinetické energie, tempomat s brzdnou funkcí, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dynamická brzdová světla, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení výšky sedáku a sklonu opěradla, manuální nastavení podélné polohy sedáku, sklonu sedáku a výšky opěrky hlavy, tříramenný multifunkční kožený volant, manuálně výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, 2zónová automatická klimatizace, loketní opěrka vpředu a vzadu, integrovaná do obložení dveří, asferická, elektricky nastavitelná, vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná, tlačítko centrálního zamykání, ovladač iDrive na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), nástupní osvětlení vpředu, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná okna, držáky nápojů vpředu (2x) a vzadu (2x), osvětlení interiéru, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, startování motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovačů, sada nářadí, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, sluneční clony s držákem lístků, osvětlené make-up zrcátko, připojení AUX-In, rádio BMW Professional, palubní počítač, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, stereo systém se šesti reproduktory: 2 středové v obložení předních dveří, 2 středové za zadními sedadly, 2 centrální basové pod sedadly řidiče a spolujezdce, integrovaný manuál.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (25 688,-), kožené čalounění (52 702,-), automatická převodovka (61 620,-), Adaptive Drive (78 650,-), alarm (12 584,-), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (14.690,-), automatické dovírání dveří (16 770,-), zadní kamera (11 024,-), zrcátka s automatickým tlumením (14 430,-), hliníkové střešní nosníky (9.178,-), BMW individual vnější provedení (13.624,-), panoramatické okno (43.264,-), vnější a vnitřní zrcátka s automatickou změnou odrazivosti (14 430,-), el. stavitelná komfortní sedadla vpředu (59 254,-), vyhřívání předních sedadel (9.958,-), ambietní osvětlení (7332,-), ostřikovače světlometů (7.072,-), vak na lyže(4.446,-), bixenonové světlomety (24 388,-), adaptivní světlomety (11 804,-), asistent dálkových světel (3.926,-), Lane departure warning (13 624,-), Lane Change Warning (16 250,-), kamery kolem vozu (18 356,-), navigace Professional (65 806,-), Head up displej (36 452,-), příprava pro Bluetooth mobil (16 770,-), Hi-Fi systém (25 688,-), USB (7.878,-), speed limit info (8.398,-), aj.

Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

 
Technické údaje
Motor BMW 530d Touring
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1670
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1805 / 650
Rozměr pneu:245/40 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4907
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 530d Touring
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,84
 

Přidat názorDiskuse: BMW 530d Touring - Rodinný (proto)typ







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

O balených marinovaných masech se traduje leccos. Náš test sice ukázal, že zdravotně závadné nejsou, ale…

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…