Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M550d xDrive & X5 M50d – Otázka priorit

Stanislav Kolman
Diskuze (212)
Se stejným pohonem je mezi pětkovým sedanem BMW a nejnovějším SUV X5 jen minimální cenový rozdíl. Podstatné je tedy hlavně to, jestli řidič preferuje jízdní požitek, nebo prostornost a pocit bezpečí.


Design, interiér


Se čtyřikrát přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 294 kW se v redakci nesetkáváme poprvé. Společnost nám dělal už v první polovině minulého roku, tehdy ve voze BMW M550d xDrive Touring, jenž jsme si dovolili označit za dieselové superkombi. A nyní přinášíme zkušeností s touto pohonnou jednotkou znovu a rovnou dvojitě. Nejprve jsme vyzkoušeli sedan M550d xDrive, posléze X5 ve verzi M50d. Překvapivě s minimálním rozdílem v pořizovacích nákladech. S danou motorizací totiž sedan startuje na částce 2.330.900 Kč, zatímco SUV je “jen” o 109.200 Kč dražší.

Jak jste si jistě všimli, oba modely mají písmenko M ve znaku, byť o ryze ostré nástroje věhlasného sportovního odvětví značky BMW nejde. Dostávají však celou řadu prvků, s nimiž se i za volantem dieselového auta můžete naladit na sportovní notu. Otázkou pak zůstává, jestli řidič preferuje jízdní zážitek a elegantní nízkou siluetu, nebo dá přednost velkým rozměrům, prostorné kabině a posezu s vyšším pocitem bezpečnosti.

Ledvin(k)y jako poznávací znamení

Tak to vypadá, že za pár let nebudeme na jednotlivé modelové řady BMW vzpomínat podle generací, ale malých, velkých a obrovských ledvinek na přídi. Tohle poznávací znamení bavorských vozů je totiž v posledních týdnech velkým tématem. Ledviny ne a ne přestat růst a elektrické koncepty dokonce naznačují, že je postupem času nahradí propojené řešení připomínající „tygří“ nos Kie.

A srovnání pětkové limuzíny s nejnovější X5 tento trend jenom podtrhuje. Zatímco bronzové auto ještě dostává ledvinky rozumné velikosti, sportovně-užitková novinka má obří ledviny, které snad srnku při srážce rovnou naporcují. Na druhou stranu by mi vůbec nevadilo, kdyby BMW toto řešení pro svá SUV nadále aplikovalo. Vozům s vyšší karoserií to dodává na agresivitě a při dnešní vzhledové podobnosti napříč výrobci je to zajímavé zpestření. Kde už naopak mám s tímto estetickým prvkem velký problém, jsou právě sedany a limuzíny, kupříkladu omlazená sedmička, kde už masivní ledviny začínají působit trochu komicky.

A aby emko v názvu modelů nebylo jen tak na ozdobu, dostávají oba vozy do vínku několik sportovních prvků již v základní výbavě. Bavíme se třeba o sportovní samočinné převodovce, koženém volantu, aerodynamickém paketu či sportovních brzdách s modrými třmeny. Podstatně zajímavější je však výčet příplatkových položek, přičemž ze sáhodlouhého seznamu vypíchneme ty „nejmastnější“.

Sedan je vybaven adaptivním M podvozkem Professional včetně aktivních stabilizátorů na obou nápravách za 97.552 Kč či dvacetipalcovými sportovními koly s hodnotou 29.796 Kč. Ostatní položky už se týkají hlavně komfortu uvnitř - luxusně hrající audiosystém Bowers & Wilkins za 125.996 Kč, paket Advanced Heating za 69.966 Kč zase nabízí vyhřívání volantu a předních i zadních sedaček, digitální klíček, nezávislé topení či bezdrátové připojení k telefonu.

Ceny příplatkových položek pro BMW X5 jsou vlastně dosti podobné, do očí vás praští jen paket First Class, který stojí nemalých 233.454 Kč. Na druhou stranu obsahuje všechna potřebná rozmazlení, která uspokojí i náročnější zákazníky - plynulé dovírání dveří, aktivní ventilaci předních sedadel, skleněné prvky interiéru včetně voliče převodovky, čtyřzónovou automatickou klimatizaci, masážní přední sedačky či audiosystém Harman Kardon.

Jako v bavlnce

Co se mi na moderních BMW opravdu líbí, to je pocit kvality a luxusu v interiéru. Bavorští kabiny zkrátka umí a mají své nezaměnitelné kouzlo. Kožený volant s tlustým věncem a na dotyk příjemnými tlačítky či ovládací prvky na středové konzole poznáte na první dobrou. Interiér se pyšní kvalitními materiály a precizním lícováním jednotlivých částí, což je odměna za vysokou pořizovací cenovku.

V našem malém „srovnání“ sedanu a SUV opět naťukáváme stále aktuálnější téma - proč lidé velká, těžká a méně obratná auta tak moc chtějí? O pocitu bezpečí a vyšším posezu už řeč byla. Kromě toho ale výhodu hledejme i v prostornosti v obou řadách. Na poměrně omezené místo na zadních sedačkách jsme si stěžovali již u zmiňovaného „superkombi“, přičemž sedan je v tomto ohledu logicky ještě méně zdatný. Když si sednu sám za sebe, s výškou 176 cm mi vzadu zůstává jen drobná rezerva před koleny a hodně těsno je i nad hlavou. Kdokoliv s výškou nad 185 cm už se tu zkrátka komfortně nesveze a žádná sláva to pro tři dospělé nebude ani v příčném směru.

suv bmw testy vyssistredni suv bmw testy vyssistredni  

To X5 je v tomto ohledu zcela jinde. Ve srovnávacím testu s Touaregem jsem si sice posteskl nad nízko uloženou lavicí a krátkým sedákem, co do prostoru ale není kabině co vytknout. Sedíte v příjemných a tvarovaných sedačkách, a vůbec by vám nevadilo ve druhé řadě trávit několik hodin cestou na dovolenou.

Na tu se vám navíc do SUV bude balit snáz. Velký zavazadelník s objemem 650 litrů se vyznačuje pravidelnými tvary, takřka rovnou ložnou plochou a díky vysoko se zvedajícímu víku i snadným přístupem, který může trochu ztížit snad jen elektronicky výklopná spodní část. Nechápejte mě špatně, ono ani 530 litrů v sedanu není k zahození, musíte však počítat s tvarovanými boky kufru, které jej citelně zužují. Je sice dlouhý, ale osoby vyššího vzrůstu se budou pro zavazadla vzadu muset hodně natáhnout a dost možná se ušpiní o zadní nárazník. Jen pro srovnání připomeňme, že pětkový kombík pojme 570 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Opravdu superdiesel

Jak jsme si řekli již v úvodu, oba naše testované exempláře pojí totožná technika v útrobách - třílitrový vznětový šestiválec s výkonem 294 kW ve 4400 otáčkách a maximem točivého momentu 760 newtonmetrů od dvou do tří tisíc otáček. Namísto tří turbodmychadel, jimiž disponoval předchůdce, zde najdeme turba čtyři, která fungují na principu vícestupňového přeplňování. V praxi to znamená, že při jízdě neustále pracují dvě nízkotlaká turba a jedno vysokotlaké. Druhé vysokotlaké s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek sepne až při překročení 2500 otáček. A při opravdu vysokém zatížení jsou obě nízkotlaká turba krátkodobě odpojena pomocí obtokového ventilu, čímž rychleji narůstá plnící tlak.

Čtvrté turbo se tedy pod kapotou neobjevilo primárně pro navýšení parametrů výkonu a točivého momentu. Tady jsme si tedy ve srovnání s předchozí verzí pohonné jednotky polepšili o 14 kW a 20 newtonmetrů, bavorští však chtěli především rychlejší odezvu a optimalizaci výkonové charakteristiky.

suv bmw testy vyssistredni suv bmw testy vyssistredni  

A to se povedlo. V obou vozech totiž motor reaguje na sešlápnutí plynového pedálu bez jakékoliv prodlevy nebo váhání. Strojovna o šesti válcích přitom práci a střídání jednotlivých turbodmychadel nedává vůbec najevo, vše probíhá tak, aby o tom řidič neměl nejmenší ponětí. Na celkové harmonii se nepodepisuje jen samotná pohonná jednotka, ale i kombinace s osmistupňovou samočinnou převodovkou od ZF. Logika řazení dostává i pro polotučná emka sportovnější charakter, při nasazení ostřejšího tempa sází jednotlivé kvalty okamžitě a s citem se přizpůsobuje navolenému jízdnímu režimu. Spokojeni budete i se sekvenčním řazením pádly pod volantem, jejichž odezva je také okamžitá.

Že takto silný motor dokáže s pětkovým sedanem pořádně zacvičit, to není až takové překvapení. Jenže on to velmi slušně zvládá i s X5, která k tomu vzhledem ke stavbě karoserie není zrovna předurčena. Když sešlápnete plynový pedál k podlaze, v přímce cítíte masivní zátah motoru, který disponuje obrovskou rezervou nejen při akceleraci z klidu, ale i pružném zrychlení. Tenhle motor vás zkrátka musí bavit, i když diesely nejsou váš šálek.

Čemu dáte přednost?

To tedy máme dvě velmi dobře vybavená auta s kvalitní kabinou a příkladným šestiválcem. Ve prospěch X5 navíc hraje větší zavazadelník, více prostoru v obou řadách, ale i to, že cenový odstup obou aut je minimální. Že je tedy při výběru mezi těmito dvěma rozhodnuto? Kdepak. Hodně totiž záleží na tom, jak velkou prioritou je pro vás jízdní požitek. Ten je totiž v případě sedanu nesrovnatelně lepší. Nechápejte to tak, že by X5 byla bezpohlavním strojem, s nímž si nemůžete užít trochu té srandy, vzhledem k proporcím ale nebude v táhlých obloucích dosahovat takových schopností, jako pětkový sedan.

V obou případech se bavíme o fantasticky fungujícím adaptivním podvozku. Je sportovní, ale ne příliš tvrdý, takže v komfortním režimu vlastně poskytne docela plavnou a ničím nerušenou jízdu. Dvacetipalcová kola nedělají SUV žádný problém, odhlučnění kabiny je skvělé, takže v drtivé většině případů neslyšíte vůbec nic, až na hodně rozbitých cestách se sem tam ozve nějaká tupá rána. Projev kol u sedanu je přeci jen výraznější, mnohem častěji cítíte, jak zapadají do děravých silniček za doprovodu ne zrovna příjemného kopnutí.

suv bmw testy vyssistredni suv bmw testy vyssistredni  

Oba podvozky s pohonem všech kol disponují adaptivními stabilizátory na obou nápravách a integrálním aktivním řízením s natáčením kol zadní nápravy. To u aut s délkou blížící se pěti metrům oceníte třeba v podzemním parkovišti, kde se i s obrovskou X5 otočíte doslova na pětníku.

Hlavní výhody nižšího a dynamičtějšího sedanu však pocítíte při nasazení sportovnějšího tempa v utažených zatáčkách. Tady se sedan chová opravdu skvěle, má příjemně tuhé řízení, a když omezíte fungování stabilizace, čtyřkolka začne preferovat zadní nápravu a vy máte o radost za volantem postaráno. Auto příjemně sedí, nenaklání se a zkrátka vás baví. Ne jako čistokrevné emko, ale coby mezistupni klasických pětek a ostré M5 mu jen těžko můžete něco vytýkat.

Ne že by snad X5 v zatáčkách jezdila špatně. I ta se umí pořádně rozdovádět a na poměry sportovně-užitkových vozů si dokáže s nástrahami sportovní jízdy poradit mimořádně šikovně. Při průjezdu esíčky jsou však náklony karoserie nezanedbatelné a rozhodně za volantem tohoto kolosu nemáte takovou jistotu, jakou získáváte při řízení klasické pětky. X5 je zkrátka kolos a při zajíždění do našich podzemních garážích jsme si museli počínat mimořádně opatrně.

A co na to spotřeba paliva? Ta logicky hraje ve prospěch lehčího a nižšího sedanu, přičemž testovací týden jsme zakončovali s hodnotou 8,2 l/100 km na palubním počítači. Něco přes sedm litrů žádá motor na dálnici, kde motor při 130 km/h točí nějakých 1800 otáček. Když se ale na klikatých okreskách rozdovádíte, může se apetit klidně šplhat přes 13 litrů. To počítadlo v X5 ukázalo průměr 10 litrů, ale nedivte se, když se vám při ostřejším tempu objeví hodnoty přes patnáct. V praxi se tedy bavíme o nějakých dvou litrech rozdílu.

Závěr


Závěr

Netroufám si odhadnout, kolik lidí by v reálné situaci váhalo mezi pětkovým sedanem a X5. Když už, asi by volili mezi sportovně-užitkovým autem a praktičtějším kombi. Tak jako tak ale pro toto rozhodování platí jediné - jde jednoznačně o otázku priorit. Rozdíl lehce přes sto tisíc korun je v dané cenové kategorii opravdu zanedbatelný a záleží tedy na tom, čemu dáváte přednost.

suv bmw testy vyssistredni suv bmw testy vyssistredni  

Můžete mít sedan s vynikajícími jízdními vlastnostmi, který bude radost řídit. Musíte se ale spokojit s menším prostorem v kabině a také ne až tak praktickým zavazadelníkem. Proti takovému autu stojí BMW X5 s atraktivním vzhledem, krásným interiérem a velkou porcí místa nejen v obou řadách, ale i kufru. K dokonalosti vám nebude ani tak chybět pořádný motor, protože tento „náš“ třílitrový šestiválec je skvělým agregátem. Spíše se nedočkáte takové radosti z jízdy, takže to ve finále bude vybírání rozum vs. srdce.

Tak či tak lze danou motorizaci jednoznačně doporučit. S oběma vozy totiž umí více než slušně zacvičit. Motoru nechybí síla při odpichu ani předjíždění, reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou okamžité, kooperace s osmistupňovou samočinnou převodovkou taktéž bez výhrad. A když na to přijde, umí tento silák jet i s relativně slušnou spotřebou paliva.

BMW M550d xDrive (294 kW)

Nejlevnější verze modelu1.329.900 Kč (520i/135 kW)
Základ s testovaným motorem2.330.900 Kč (M550d xDrive/294 kW)
Testovaný vůz bez příplatků2.330.900 Kč (M550d xDrive/294 kW)
Testovaný vůz s výbavou3.337.002 Kč (M550d xDrive/294 kW)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Zábavné jízdní vlastnosti
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Omezená praktičnost kabiny

Foto: Jiří Káš, Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (212)

Doporučujeme

Model BMW M550d xDrive (294 kW) BMW X5 M50d (294 kW)
Cena základní sestavy 2 330 900 Kč 0 Kč
Cena testované sestavy 3 337 002 Kč 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 4400 294 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 760 / 2000 - 3000 760 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.4 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.8 / 6.6 8.1 / 6.7 / 7.2
Emise CO2: 166 179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 0 650 / 0
Objem nádrže (l): 66 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1920 / 0 2350 / 660
Rozměr pneu: 245/35 R20 275/450 R20
BMW M550d xDrive (294 kW)
BMW X5 M50d (294 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4936 4878
b) šířka (mm): 1868 1984
c) výška (mm): 1479 1717
d) rozvor (mm): 2975 2904
e) rozchod vpředu (mm): 1605 1669
f) rozchod vzadu (mm): 1685 1685
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 820 720 / 1050
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020 1049
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 990
k) šířka vpředu (mm): 1540 1580
l) šířka vzadu (mm): 1490 1540
délka sedáku vpředu (mm): 490 530
délka sedáku vzadu (mm): 480 500
výška opěradla vpředu (mm): 660 630
výška opěradla vzadu (mm): 650 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - Hammunasakra
19. 1. 2019 12:35
Re: Jedno těžiště prosím:)
No zrovna s těma SUV se přidal on ke mně = ale kdo by takovej detail řešil >:D >:-[]
Jinak jasně že sem přikyvoval = souhlasil. No a o tom to je = Karel a na rovinu i ty = nesouhlasíte ;-)

Nesmysl na tohle téma neustále tvrdohlavě opakuješ ty. Auris ani skvělej podvozek 5er = s tim nemaj absolutně nic společnýho. Fakt nic! :-)
Jak si vysvětluješ že všechny testy dopadly jak dopadly? Proč je + toho MT + fyziku popíráš?

Je to vlastně [odkaz] vs [odkaz]

Všichni víme = co z toho je lepší auto. Zajímavý kolik lidí s tim má problém. Prostě MPV je praktičtější a vejde se tam víc = o tom žádná. Stejně jako že kombi nebo sedan vs SUV stejný kategorie..

Takže vypusť z hlavy Aurisy = a soustřeď se na tu deceleraci a spotřebu atd. O tom = to je!
A nepopírej Vaculíky a MT a jim podobný = to je fakt hloupý. Já se od obou rád přiučim = třeba tou přednáškou jak popisuješ = zkus to taky.. ;-)

A nevysvětlil si to "ne článkem pisálka"
19. 1. 2019 12:07
Re: Jedno těžiště prosím:)
Problém byl, že jsi max MT přikyvoval, všechny do jednoho nás tu technicky roznesl. Když jsi dostal několikrát hezkou přednášku, shledal jsi, že na něj stejně jako většina z nás ostatních samozřejmě nemáš ;-)

Pohledem neaktivního člověka je SUV samosebou zbytečnost, mluvit tu o akceleraci a deceleraci zvláště optikou Aurisu hybrid je přece nesmysl. :-)
Avatar - Hammunasakra
19. 1. 2019 06:26
Re: Jedno těžiště prosím:)
Nojo je to hrubá neznalost = ale klidně popírej. Jak tu už padlo = na tohle téma je za poslední roky kdy SUV prodejně drtivě stoupaj = mraky testů a textů. Všechny jednoznačný = takže: Proč je popíráš? :-|

Taky doporučuju řídit se zdravym rozumem = tohle je taková hodně základní fyzika + zdravej rozum = viz všechny ty srovnávací testy = který dopadaj logicky podle toho zdravýho rozumu. Že SUV je tak nějak z principu ve všem horší a dražší = to je myslim jasný i bez nějakejch mimořádnejch znalostí = na to stačí ten zdravej rozum

Co myslíš tim "ne článkem pisálka"?
Avatar - Hammunasakra
19. 1. 2019 06:22
Re: Jedno těžiště prosím:)
Tuhle absurditu = že to přece neni možný = už zkoušel Karel ;-)

Ve všem o technice = samozřejmě že jo = že se s MT shodnem. Včetně těch SUV = který taktéž marně Karlovi vysvětloval = když nedal na mě tak se připojil = i on marně :-)
A nejen auto technice = soukromě i o hifi

Neni problém si koupit třeba X5 a no problem s ní jezdit = de o to že napříč kategoriema od levnejch modelů po to X5 = je z logickejch důvodů ve většině věcí to 5er = prostě lepší. A bonus = většinou pořizovací cenou a vždycky provozníma nákladama = lepší
Každej ví že když maj stejnej motor = bude akcelerace SUV stejně jako třeba spotřeba = horší. Každej ví že když budou mít stejně velký brzdy = bude decelerace SUV = horší atd.
No těch srovnávacích testů je za roky dost a dost
19. 1. 2019 06:13
Re: Jedno těžiště prosím:)
No, že by si MT notoval s tebou je tak trochu výmysl, ne? Popisoval tu zřejmé a neoddiskutovatelné nevýhody SUV...které přesto i on má, pro jeho jiné důležité vlastnosti.