Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: SUV i opomíjená MPV
Po tradičních kategoriích si představíme letošní nejoblíbenější auta Česka v segmentech MPV a SUV. Ty přitom dohromady představují téměř 60 procent celkového trhu.
První pololetí bylo v Česku zaregistrováno zhruba o 3,5 tisíce více nových aut než loni. V minulých článcích jsme se věnovali jak celkového trhu, tak tradičním kategoriím. Tentokrát se podíváme na zbývající segmenty SUV a MPV, které dohromady pokrývají 58,49 procent odbytu, přičemž plná polovina (za 1. letošní pololetí to bylo přesně 50,00 %) připadá na crossovery a SUV všech velikostí a kategorií.
Těch bylo za první letošní pololetí v Česku zapsáno 61.320 kusů, MPV jako taková přidala 10.409 vozů.
SUV-B
Malé crossovery a SUV se většinou vyznačují absencí pohonu všech kol, přesto mezi desítkou nejúspěšnějších najdeme hned čtyři modely, které umějí roztočit obě nápravy. Jedná se o Toyoty Yaris Cross a C-HR, Suzuki S-Cross a Hyundai Kona. Na prvním místě přesto najdeme čistou předokolku v podobě Škody Kamiq, kterou Svaz dovozců automobilů (SDA) nepochopitelně řadí o segment výš.
Na druhém místě trochu překvapivě najdeme čínské MG ZS, které téměř dvou tisíc registrací dosáhlo především díky doprodeji levnější starší generace. Nástupce je větší a modernější, ale také dražší. Uvidíme, jak moc to bude zákazníkům vadit.
Registrace nových vozů v ČR za 1. pololetí 2025 - SUV-B | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Kamiq | 5810 |
2. | MG ZS | 1996 |
3. | Renault Captur | 1078 |
4. | Ford Puma | 876 |
5. | Toyota Yaris Cross | 850 |
6. | Suzuki S-Cross | 760 |
7. | Toyota C-HR | 755 |
8. | Peugeot 2008 | 710 |
9. | Hyundai Kona | 686 |
10. | Hyundai Bayon | 594 |
Zdro: SDA |
SUV-C
Nejpočetnější z hlediska zástupců i registrací je třída kompaktních SUV, v které doslova dominuje domácí Škoda. Za má mezi první desítkou hned čtyři zástupce, přitom jí patří první dvě místa. Na pátém a desátém pak najdeme dvojici sesterských elektromobilů Elroq a Enyaq, které po loňské dominanci Tesly letos neochvějně míří pro zlato v rámci registrací lokálně bezemisních aut z hlediska jednotlivých modelů i značek.

Na třetím místě najdeme další české SUV, byť s korejskými geny. Hyundai Tucson totiž vzniká v Nošovicích. Tradičně silnou pozici si i po nástupu MG zachovává SsangYong, jehož model Korando vystoupal na 9. místo. Obě tyto značky ovšem spojuje stejné „prokletí“. Jejich registrace totiž z většiny závisí pouze na jednom modelu.
Registrace nových vozů v ČR za 1. pololetí 2025 - SUV-C | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Karoq | 5629 |
2. | Škoda Kodiaq | 5457 |
3. | Hyundai Tucson | 3239 |
4. | Dacia Duster | 2178 |
5. | Škoda Elroq | 1470 |
6. | Volkswagen Tiguan | 1272 |
7. | Toyota RAV4 | 1186 |
8. | Kia Sportage | 1164 |
9. | SsangYong Korando | 1028 |
10. | Škoda Enyaq | 956 |
Zdro: SDA |
SUV-D+E
Následující dvě kategorie jsou trochu nepřehledné, protože SDA na jednu stranu řadí Volvo XC90 a Volkswagen Touareg mezi SUV-D, na straně druhé konkurenční Lexus RX, Audi Q7 či BMW X5 mezi „éčka“. Proto jsem obě třídy vzal dohromady.
Postavení zmíněného švédského SUV v letošním roce významně vylepšil výprodej starší verze a náběh zmodernizovaného provedení. Druhý Mercedes-Benz GLE od třetího Audi Q8 dělí pouze 11 registrací, o moc pozadu není ani čtvrté BMW X5.
Velmi zajímavý je výsledek nesmírně drahého Mercedesu G, zvlášť když vezmeme v potaz, že většina z 205 zapsaných exemplářů připadá na vrcholné provedení G 63 od AMG s cenou začínající na 5.301.010 Kč. To je mezi Čechy extrémně populární a potvrzuje, že když už se rozhodneme pro drahý vůz, často volíme top verzi. Parádní je také výsledek nové Toyoty Land Cruiser, jednoho z posledních zástupců offroadů s žebřinovým rámem.
Registrace nových vozů v ČR za 1. pololetí 2025 - SUV-D+E | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Volvo XC90 | 661 |
2. | Mercedes-Benz GLE | 461 |
3. | Audi Q8 | 450 |
4. | BMW X5 | 397 |
5. | Audi Q7 | 328 |
6. | Mercedes-Benz GLS | 251 |
7. | Volkswagen Touareg | 246 |
8. | Mazda CX-80 | 238 |
9. | Mercedes-Benz G | 205 |
10. | Toyota Land Cruiser | 201 |
11. | Lexus RX | 186 |
12. | Porsche Cayenne | 146 |
13. | Range Rover Sport | 142 |
14. | BMW X7 | 137 |
15. | ||
Zdro: SDA |
MPV-B
Velkoprostorová auta sice úplně nezmizela, jejich nabídka se přece jen zmenšila. A změnila. Často totiž jde o osobní verze užitkových dodávek. To však neplatí pro Dacii Jogger, krále nejmenší kategorie, kterého bych ovšem s klidem přesunul mezi běžná auta. Jedná se totiž o zvýšené kombi s ochrannými plasty karoserie, k MPV má tenhle model trochu dál. Ale budiž.
Druhá Toyota Proace City těží ze stálé nabídky spalovacích motorů. U sesterských citroënů, opelů a peugeotů je problém s nižšími alokacemi, které se brzy vyprodají, přičemž o alternativní elektrický pohon zákazníci nemají takřka žádný zájem.

Čtvrté místo Volkswagenu Touran je mírným překvapením. Jednak se jedná o starší model na základech sedmé generace řady Golf z roku 2012, jednak nejde zrovna o nejlevnější vůz. Navzdory pokročilému konstrukčnímu stáří za něj v případě čtyřválce 1.5 TSI/110 kW s šestistupňovým manuálem dáte nejméně 876.900 Kč (linie Touran) . Pro srovnání: v roce 2016 jste za verzi Comfortline s motorem 1.4 TSI s totožným výkonem a dvouspojkovým automatem dali 627.900 korun.
Registrace nových vozů v ČR za 1. pololetí 2025 - MPV-B | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Dacia Jogger | 1381 |
2. | Toyota Proace City | 733 |
3. | Volkswagen Caddy | 731 |
4. | Volkswagen Touran | 483 |
5. | Opel Combo | 365 |
6. | Citroën Berlingo | 293 |
7. | Peugeot Rifter | 267 |
8. | Ford Tourneo Curier | 264 |
9. | Ford Tourneo Connect | 228 |
10. | Renault Kangoo | 210 |
Zdro: SDA |
MPV-C+E
I tady jsem oba nejvýše postavené segmenty spojil dohromady, jelikož „céčko“ má pouze dva zástupce (BMW 2 Active Tourer a Volkswagen ID. Buzz). První místo ovšem náleží Fordu Tourneo Custom, což je ekvivalent například Volkswagenu Multivan. Ten je ostatně hned na druhém místě. Aktuální vydání přitom ztratilo svůj užitkový původ, když přestrojilo na platformu MQB, jako známe z Passatu Variant či Škody Octavia.
Jen o šest vozů za ním je prémiový Mercedes-Benz V, jehož cena se klidně může vyšplhat na úroveň hezky vybaveného Mercedesu GLE. Pro čtvrtou Toyotu Proace platí totéž, co pro menší sestřičku s přídomkem City. Ani ona nemá problémy s výpadky dodávek spalovacích verzí.
Registrace nových vozů v ČR za 1. pololetí 2025 - MPV-C+E | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Ford Tourneo Custom | 1022 |
2. | Volkswagen Multivan | 650 |
3. | Mercedes-Benz V | 644 |
4. | Toyota Proace | 462 |
5. | Ford Transit Custom | 259 |
6. | Mercedes-Benz Vito | 238 |
7. | Toyota Proace Verso | 204 |
8. | Renault Trafic | 150 |
9. | Volkswagen ID. Buzz | 131 |
10. | Citroën Spacetourer | 109 |
Zdro: SDA |
Zdroj: SDA a autorský článek, video: Škoda a auto.cz