Chevrolet Aveo 1,4 16V (74 kW) – Free, cool, in

Chevrolet Aveo 1,4 16V (74 kW) – Free, cool, in

 
 
31.10. 2011 Ondřej Láník

Extrémní poměr ceny a nabízené výbavy dostal nový rozměr. Aveo je navíc kus auta, které zřejmě Čechům sedne. V čem jsme našli háček?

Chevrolet pokračuje v modernizaci své modelové nabídky. Po Cruzi, Sparku a Orlandu přichází řada na auto velikosti Fabie. Jeho význam je velký, má se totiž prodávat v Asii, Evropě i Americe – jde tedy o vskutku globální automobil.

Takové označení nebývá příslibem výjimečnosti, ale už první jízdní dojmy ukázaly, že Avea určená pro Evropu mají zdravé sebevědomí podložené přinejmenším kvalitní stavbou a robustní technikou.

K prvnímu týdennímu testu se dostavilo pětidveřové Aveo se stokoňovým čtyřválcem. Následující řádky by měly dát odpověď na to, kam se malý Chevrolet posunul.

Výbava je na první pohled nadprůměrná, cena lákavá skoro stejně jako svěží design. Jenže co čekat od nových motorů, přepracovaného podvozku, nové platformy a údajně velmi tuhé karoserie? Po tisícovce kilometrů v českých městech, na silnicích a dálnicích máme obrázek, který vám teď chceme předat.

Pohled dravce

4.039 mm dlouhé karoserii nechybí nápad, tvarová dynamika ani designová čistota. Chevrolet se Aveem vrátil mezi značky, které mají v přehuštěném segmentu městských vozidel moderní auto s atraktivním vzhledem, kořeněným mnoha povědomými, ale přesto líbivými detaily.

Přestože zákony aerodynamiky vládnou světu aut už pár desítek let, stylistům Avea prošlo dnes už velmi neobvyklé řešení čtyřoké přídě bez společného krycího skla světlometů. Stejný, byť méně působivý prvek je i na zádi. Tak trochu to vypadá, jakoby se v Koreji už teď připravovali na facelift zadních svítilen. Rádi bychom se mýlili…

obrázek [600 x 338]  

Ještě o trochu víc vzdorovitěji vypadá integrace vnější kliky do druhých dveří. Tmavá plocha je celkem velká a není proto snadné ji v celkovém vzhledu auta zamaskovat. Okno ve dveřích sice nemuselo dostat příčku, ale stejně jej nelze spustit až dolů. Výhled z místa řidiče skrze silný C-sloupek a nízká boční okna není nic moc.

Celkový dojem z designu Avea je navzdory výše uvedenému velmi dobrý. Stačilo by málo, abyste o něm mohli říct, že je to od pohledu hot-hatch, což je pro levné malé auto samo o sobě pochvala, o kterou marně usilují i někteří prémioví hráči na trhu.

Cool design

Nezávislý, mladistvý a nekonformní přístup aplikovali tvůrci Avea i na interiér. Mladá generace řidičů zajásá, konzervativně laděná klientela v lepších letech bude asi váhat…

Nejvíce překvapuje forma přístrojového štítu, inspirovaná prostorově (a možná i nákladově) úsporným motocyklovým řešením. Všechny informace jsou shromážděny na velmi malém prostoru, analogovou podobu dostal jen otáčkoměr, rychlost se zobrazuje vysokými, ale poměrně úzkými digitálními číslicemi. Kontrolky jsou uspořádány ve dvou řadách po šesti, jakoby je šikovný pistolník vyrobil revolverem…

Jenže designově efektní řešení, nemusí být vždy efektivní. Jednodušší štít se dvěma kruhovými ukazateli by byl asi přehlednější, zásadní výtkou ale jen nemožnost seřízení intenzity podsvícení. Ve dne se s tím jakž takž vyrovnáte, v noci ale zářící panel vysloveně obtěžuje.

obrázek [600 x 372]  

Mimo nekonvenčního informačního centra nemá řidič mnoho důvodů ke stížnostem. Sedí na velkém sedadle s dobrými seřizovacími rozsahy, kolem má docela dost místa do šířky, do délky i nad sebou. Řešení středové konzoly je funkčně optimální – obsahuje vše potřebné a při tom nepřekáží ani urostlejším postavám.

Odkládacích prostor je dost, do dveří se vejdou i velké lahve, ale třeba dvojice schránek před spolujezdcem je objemově skromnější. Volant připomínající příbuznost s Cruzem má vzhledem k velikosti Avea trochu větší průměr.

obrázek [300 x 280] Vnitřní šířkou ve výši loktů 1.420 mm překonává Aveo většinu konkurentů, dveřní výplně jsou ale obloženy pouze několika druhy plastů, takže nepůsobí příliš útulně. Na přístrojové desce najdete hned několik různých materiálů, z nichž žádný nedostal byť jednoduchou formu měkčení. V zásadě to ale nevadí, nebýt provedení dveří, neměli bychom ke kvalitě interiéru výhrady.

Chevrolet ušetřil na elektrickém stahování oken, které nemá jednodotykové ovládání. Přístrojový štít nemá navzdory pokročilé digitalizaci, vyhrazenou pozici pro alespoň jednoduchou indikaci teploty chladicí kapaliny.

Dobrá atmosféra proti těžkým převodům

Čtyřválec GM, sdílený s Opelovou Corsou, dostal variabilní časování sacích i výfukových ventilů, olejové čerpadlo s variabilním zdvihovým objemem a valivá ložiska vahadel. Vše pochopitelně směřuje k dosažení velmi dobrých výkonových parametrů při současném snížení vnitřních ztrát.

Výrobce slinuje 74 kW v 6000 min-1 a 130 Nm ve 4000 min-1. Ani jedna z hodnot nevybočuje ze standardů, které dnes platí pro podobné atmosférické jednotky konkurence, a tak jsme byli zvědaví, jak se bude projevovat v praxi.

Snaha o minimalizaci kombinované spotřeby bohužel část temperamentu motoru odebrala. Dlouhé převody nutí posílat motor nepřirozenou cestou do vysokých otáček, pokud vašich sto koní opravdu chcete využít. Ve městě a při běžné jízdě motor působí slabším dojmem, než slibuje výrobce. Je to ale hlavně proto, že se pohybujete obvykle mezi 2000 a 3000 min-1, kde křivka točivého momentu pozvolna roste a výkon je ještě nízký.

obrázek [600 x 355]  

Jestliže od dlouhých převodů očekáváte nízkou spotřebu motoru, jste v tomto případě bohužel vedle. Přestože motor ve 100 km/h pracuje ve 3000 min-1, bere z nádrže každou hodinu 6,2 l/100 km. Na dálnici pak počítejte s odběrem 8,4 l/100 km, což už je opravdu hodně.

S rostoucími nároky na vyšší rychlostní průměry roste taky hluk. Motor je při běžné jízdě tichý a kultivovaný, na dálnici nad 4000 min-1 sice ožívá, ale je i více slyšet. Vhodnost Avea k městským a příměstským jízdám potvrzuje snadno ovladatelná a přesná spojka i nečekaně dobré řazení.

Vzpomínky na jízdní vlastnosti prvních Aveií hoďte za hlavu, nejnovější generace jezdí úplně jinak, přinejmenším velmi dobře!

obrázek [300 x 244] Poklona první míří k těm, kteří ladili řízení. Hydraulický posilovač na tom má lví podíl, řízení klade přirozený odpor, při parkování se nenadřete, na dálnici optimálně tuhne.

Druhou pochvalu dáváme podvozkářům, kteří se mohli konečně opřít o nadprůměrně tuhou karoserii a robustní platformu. Aveo díky tomu zvládá i na příplatkových 16palcových pneumatikách dobře tlumit české nerovnosti, ale přitom bezpečně a ochotně zatáčet a reagovat na pohyby volantu. Když se Aveo rozjede do série zatáček, pohupuje se jeho karoserie místy trochu nepřirozeně, ale když dojde na nejhorší, je tu standardní stabilizační systém.

Mladistvá image, lidová cena

První cena 214.900,-Kč je sympatická hlavně proto, že obsahuje 6 airbagů, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, rádio s CD přehrávačem nebo dálkově ovládané centrální zamykání a to vše korunuje pětiletou zárukou. Je to tedy standard, ke kterému se ani mnoho renomovaných evropských výrobců, včetně Škody, zatím nepropracovalo.

Testovaný exemplář 1,4 LTZ se základní cenou 286.900,-Kč dostal navíc mimo klimatizace ještě kola z lehkých slitin, volant potažený kůží, elektrické ovládání všech okem, přední mlhovky nebo zadní parkovací senzory. Nic víc, nic míň. Chytrou elektroniku, ani pestrou škálu možností individualizace tady nehledejte.

Závěr

Image minulých Chevroletů Aveo nebyla nic moc, výrobce přesto zůstává u původního zavedeného jména. Vlastně se pouze opakuje strategie, kterou jsme viděli u Sparku.

Z jednoduchého auta, které dosud oslovovalo hlavně cenou, se klube plnohodnotný model s dobrým designem, velkým interiérem a s konkurenceschopnou technikou i jízdním projevem.

Háčků jsme našli několik, ale dokážeme si představit zákazníky, pro které nebudou zásadní. Ne každý bude spokojen s motocyklovým přístrojovým štítem, výkonem audiososustavy a místy jednoduše působícím interiérem. Zatímco řazení, řízení i brzdy odpovídají evropskému standardu třídy, projev a spotřeba motoru patří ke slabším stránkám Avea.

obrázek [600 x 374]  

První cena vozu214.900,- Kč (1,2 , 63 kW LS)
První cena vozu s testovanou motorizací261.900,- Kč (1,4 l, LT, 74 kW)
Základní cena testovaného vozu286.900,- Kč (1,4 l, LTZ, 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků295.900,- Kč (1,4 l, LTZ, 74 kW)

Plusy

  • Komfortní odpružení, dobré tlumení nerovností, ovladatelnost
  • Velký interiér
  • Nadprůměrný standard výbavy
  • Rozměrná sedadla, příjemná poloha sedění vpředu i vzadu
  • Citlivé řízení
  • Pětiletá záruka
  • Tuhá karoserie

Minusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Projev motoru neodpovídá výkonovým parametrům
  • Podsvícení přístrojového štítu bez možnosti seřízení intenzity
  • Absence teploměru chladicí kapaliny
  • Jednoduše působící výplně dveří
  • Pohupování karoserie za jízdy
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Aveo 1,4 16V (74 kW)

Cena v základní výbavě: 286 900 Kč Cena v testované výbavě: 295 900 Kč

Základní výbava:Systém elektronické kontroly stability (ESC), brzdový asistent (BAS), 6 airbagů - přední, boční, okenní, airbag spolujezdce odpojitelný, výškově nastavitelné opěrky hlavy, naklápěcí, 3 opěrky hlavy vzadu, předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, signalizace zapnutí bezp. pásů řidiče a spolujezdce, signalizace zapnutí bezpečnostních pásů na zadních sedadlech, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, přední mlhové světlomety, parkovací senzor vzadu, asistent rozjezdu do kopce (HSA), volant v kůži, manuální klimatizace se vzduchovým filtrem, informační displej - zobrazení času, venkovní teploty, údajů rádia, palubní počítač, kapsa na zadní straně sedadla spolujezdce, schránka pod sedadlem spolujezdce, držáky na nápoje vpředu, držáky na nápoje vzadu, schránka na brýle, sluneční clona se zrcátkem u řidiče a spolujezdce, zapalovač a popelník, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná, výškově a podélně nastavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, zadní stěrač s cyklovačem, denní svícení, světlomety s funkcí Follow me home, sklopný klíč, sada pro opravu pneumatik, tempomat s omezovačem rychlosti, loketní opěrka řidiče, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, rádio s přehrávačem CD MP3, vstup AUX, 6 reproduktorů, konektor USB s možností připojení iPodu, Bluetooth, ovládání rádia a Bluetooth na volantu, nárazníky v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, otevírání kufru v barvě karoserie, zadní spojler v barvě karoserie, tónovaná skla, mřížka s chromovaným orámováním, ozdobná okenní lišta chromovaná.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+9.000,-).

Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé, ukázalo šetření NKÚ Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé, ukázalo šetření NKÚ

Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé a…

Babiš se tento týden sejde britskou premiérkou Mayovou Babiš se tento týden sejde britskou premiérkou Mayovou

Britská premiérka Theresa Mayová se tento týden setká s…

ANO ideově vykrádá ostatní strany, říká šéf lidoveckých poslanců Bartošek ANO ideově vykrádá ostatní strany, říká šéf lidoveckých poslanců Bartošek

Navzdory tomu, že KDU-ČSL je malá opoziční strana, chce…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Aveo 1,4 16V (74 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 130 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / 653
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1008 / 558
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4039
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1517
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Chevrolet Aveo 1,4 16V (74 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 4
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,62
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



Chevrolet Aveo: Malý chevy pro Čínu podrobněji Chevrolet Aveo: Malý chevy pro Čínu podrobněji

Malé Aveo není tak stěžejním modelem pro Chevrolet jako…

Chevrolet Aveo dostal nový vzhled speciálně pro Čínu Chevrolet Aveo dostal nový vzhled speciálně pro Čínu

General Motors připravilo nový Chevrolet Aveo speciálně…

 



 
Opel odhaluje další detaily budoucnosti pod PSA. Kdy se zbaví techniky GM?

Opel odhaluje další detaily budoucnosti pod PSA. Kdy se zbaví techniky GM?

Dnes 11:53

Německá značka si pod novým vlastníkem věří. Hodlá expandovat a vstoupí na nové trhy, možná i na ten severoamerický.




Blesk.cz

Meghan chce po vzoru Diany nosit kalhoty: Harry zuří!

Meghan chce po vzoru Diany nosit kalhoty: Harry zuří!

Meghan už několik týdnů testuje, co všechno si jako novopečená příslušnice královské rodiny může dovolit.…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Danny se vrací do domů. Po konci ve Slavii bude hrát v Portugalsku

Danny se vrací do domů. Po konci ve Slavii bude hrát…

Záložník Danny bude po odchodu ze Slavie hrát doma v Portugalsku. Čtyřiatřicetiletý bývalý fotbalista Zenitu…

Hrál s Haškem, zastupuje hvězdy. Poner o českém hokeji i komunismu

Hrál s Haškem, zastupuje hvězdy. Poner o českém…

Hrál v jednom týmu s Dominikem Haškem i Vladimírem Růžičkou. Jako agent spolupracoval s kanadskou ikonou Bobbym…

 

Reflex.cz

Fake music z Norska: Kygův koncert bez hodnoty, zato s DPH

Fake music z Norska: Kygův koncert bez hodnoty, zato s DPH

Poslední koncert letošních Colours of Ostrava odehrál DJ Kygo. I když byla ve Vítkovicích velká spousta…

Gamál Abd an-Násir: Milovaný i zavrhovaný diktátor, který stál u pádu egyptské monarchie

Gamál Abd an-Násir: Milovaný i zavrhovaný diktátor,…

Získal československý Řád Bílého lva, podílel se na vzniku Hnutí nezúčastněných států, přeorientoval egyptskou…