Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW) – Časy se mění

Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW) – Časy se mění

 
 

To, že je Cruze jedním z nejlepších korejských aut, už víme. Druhý test ukázal, že silnější benzinový motor dává smysl i když s tímto Chevroletem zrovna nehodláte závodit.

Hyundai a Kia už nejsou zdaleka jedinými asijskými tygry na českém automobilovém trhu. Chevrolet, který se cítí být spíše globální než jakoukoliv jinou značkou, byl sice donedávna trochu v ústraní, ale s novými modely jako je Captiva, Cruze, Spark nebo nové Aveo, bude usilovat o stejné zákazníky jako dvě jmenované značky z Koreje.

První test sedanu Cruze jsme zveřejnili v červnu 2009 a nutno říci, že výsledek testu byl hodně pozitivní. Pokrok, který Chevrolet udělal v oblasti jízdních vlastností, designu, provedení interiéru i celkové kvality, zasluhuje uznání. Technika GM integrovaná do moderního kabátu může směle konkurovat evropské produkci a s trochou fantazie snad dokonce i nové Astře.

obrázek [555 x 339]
 

Dosud byla řeč o lidové motorizaci za lidovou cenu. Co když ale chcete něco lepšího? Živější benzinový motor, nebo luxusnější výbavu? Stojí vrcholná verze 1,8 LT s ceníkovou cenou 415.900,- Kč za to?

Stejná hmotnost, vyšší výkon, nižší spotřeba

Na trhu v poslední době nepřibylo mnoho zážehových čtyřválců s objemem 1,8 l, které by neměly nějákou formu přeplňování. Snad kvůli globálnímu nasazení Cruze zatím Chevrolet zůstává u osvědčeného atmosférického plnění. Motor 1,8 s nápisem Ecotec na ventilovém víku není zbrusu nový. Jde o blízkého příbuzného jednotek, které se objevují v Opelech. Výroba probíhá v Koreji, ale stejně jako jeho příbuzný, známý z evropských modelů GM, je vybaven plynule proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. V Cruzi je usazen na novém pomocném rámu, který má významnou zásluhu na izolaci nežádoucích projevů motoru od zbytku karoserie – nic takového předchozí Lacetti nemělo.

Z objemu 1796 cm3 dává motor s litinovým blokem 104 kW při 6200 min-1. Pro běžnou jízdu podstatnější točivý moment vrcholí hodnotou 176 Nm ve 3800 min-1. To nejlepší ale příjde nyní. Cruze 1,8 je totiž podle údajů výrobce jen o 5 kg těžší než jeho slabší varianta s motorem 1,6 (83 kW), a tak výkonový zisk jde plně ku prospěchu jízdní dynamiky. Ano, tu výrazně brzdí těžce zpřevodovaná a bohužel jen pětistupňová převodovka, ale když motor necháte pracovat alespoň ve středních otáčkách, odmění se velmi dobrou pružností a ochotou k vytrvalému i když ne právě raketovému zrychlování.

obrázek [555 x 273]
 

Na pětku lze absolvovat dálniční trasy se spotřebou kolem 8 l/100 km, což znamená, že budete jezdit dokonce úsporněji než s menším motorem 1,6 (83 kW). Osmnáctistovka v tomto režimu pracuje jen asi s 3500 min-1 a zůstává přijatelně klidná a tichá. Projev tohoto motoru je obecně velkým plusem našeho auta. Postrádá sice velkou ochotu k rychlé akceleraci do otáček, jakoby jej brzdily vyvažovací hřídele, ale nic takového ve skutečnosti nemá. Přesto patří interiér Cruze k nejtišším a nejlépe izolovaným od okolních ruchů v rámci nižší střední třídy a směle by se mohl postavit i některým modelům ve střední třídě. Zásluhu na tom má především dobré uložení hnacího agregátu v karoserii, které motor spolehlivě izoluje od posádky.

Momentová rezerva, kterou máte při běžné jízdě i v nízkých otáčkách (kolem 2000 min-1), dovoluje běžnou jízdu absolvovat v poklidu a s nízkou spotřebou a kdykoliv přitom mít slušný potenciál k nutné akceleraci. Když nespěcháte, lze na silnicích mimo město srazit spotřebu i na 5,5 l/100 km.

Samotné řazení patří k průměru, se kterým se dnes setkáte v nižší střední třídě. Je celkem přesné, řadicí páka má mohutnou hlavici, ale pohyb v drahách kulisy by mohl být hladší.

Asi nejsilnější stránkou ovládání Cruze je řízení. V kategorii levných sedanů na něj nemá snad vůbec nikdo a potykat by si mohlo i s mnoha modely nad 500 tisíc Kč, které se tváří sportovně. Volant s dobrým tvarováním věnce, optimálním nastavení převodu řízení a slušnou zpětnou vazbou ve středních rychlostech deklasují konkurenční Renault Fluence, Fiat Linea, ale i původní Opel Astra Sedan (H).

obrázek [300 x 239] Auto na dobrých silnicích poslouchá na slovo, široké rozchody a velký rozvor mu dodávají stabilitu ve vyšších rychlostech, malé převisy se podílejí na ochotě k zatáčení. Když příjde na řadu horší asfalt, začnou se projevovat horší stránky – rázy od kol a občasné poskočení, když vjedete do díry v ten nejméně vhodný okamžik uprostřed zatáčky.

Za motor a jízdní vlastnosti tedy dáváme 1-, Cruze s touto motorizací vřele doporučujeme.

Drobné nedokonalosti…

… najdete i v kandidátovi na titul World Car of the Year 2010.

Nejvyšší výbava LT je standardně dodávána s automaticky regulovanou klimatizací, jejíž výkon v testu nebyl příliš přesvědčivý. Během zimních cest se v automatickém režimu detekujícím kvalitu nasávaného vzduchu s oblibou přepínala do stavu, ve kterém došlo k zamlžení všech oken. Čekání v té chvíli nepomáhá a řidič tak musí v autě s automatickou klimatizací přibližně každou hodinu přejít do manuálně zvoleného režimu odmlžování oken.

Slabší stránkou Cruze jsou i standardní halogenové světlomety a zejména úroveň osvětlení vozovky dálkovými světlomety. S přepnutím potkávacích na dálková světla ztrácíte osvětlení oblasti v blízkém okolí vozidla, což bychom ještě před několika lety akceptovali, ale aktuální technické možnosti jsou už podstatně dál.

Nevelkou rezervu nad hlavami cestujících vzadu, kontakt řidičova kolena s ovladačem teploty klimatizace a jednoduché uchycení víka zavazadelníku, které omezuje jeho užitečný objem, jsme kritizovali už v prvním testu. Zvláštní je v dnešní době pouze šestiletá záruka na neprorezivění karoserie.

Nové vymoženosti

Příjemným překvapením Cruze je úroveň, s jakou je zařízen jeho interiér. Měkčené plasty tady nenajdete, ale vrcholná výbava LT má látkou čalouněnou přístrojovou desku, která dodává interiéru francouzský šarm. O skvěle tvarovaném věnci volantu už byla řeč, ale vyzdvihnout musíme i druh na dotyk sametové kůže, kterou je věnec obšitý. Přední sedadla mají dospělé rozměry a dobré boční vedení.

Pochvala směřuje k intuitivnímu ovládání rádia, velkému a dobře čitelnému displeji i umístnění ovládání tempomatu na levém rameni volantu.

obrázek [300 x 258] Poloha za volantem je příjemně sportovní, volant i řadicí páka jsou po ruce, výhled odpovídá standardům obvyklým u sedanů.

Zapomenout by se nemělo na excelentní výsledek Cruze v hodnocení Euro NCAP. Kdo by to byl řekl, že výrobce rizikového sedanu Aveo bude už po třech letech schopen přivést do sériové výroby dostupný sedan s maximálním bodovým ziskem v historii Euro NCAP.

Závěr

Cruze je jiným Chevroletem, než jaké jsme donedávna znali. Snad by se dalo hovořit o štice v lowcostovém rybníku. Doslova to platí o svěže působícím interiéru, o jízdních vlastnostech a mimořádně příjemném motoru 1,8 Ecotec (104 kW). Některé detaily vyžadují pořád ještě mhouření očí, ale tento Chevy má ke špičce třídy už jen kousek. Cena vrcholné verze přesahující 400 tisíc korun vypadá vedle cen Renaultu Fluence nesmyslně, ale definitivní rozhodnutí v tomto případě dělejte až po zkušební jízdě…

obrázek [555 x 352]
 

První cena vozu325.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací371.900,- Kč (LS, 1.8 16V 104 kW)
Základní cena testovaného vozu415.900,- Kč (LT, 1.8 16V 104 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků427.400,- Kč (LT, 1.8 16V 104 kW)

Plusy

  • Výkonný a tichý motor
  • Reálná spotřeba nižší než u motoru 1,6 16V
  • Jízdní vlastnosti
  • Vzhled a provedení interiéru
  • Přímé řízení
  • Rozměry interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Funkce automatické klimatizace
  • Horší výkon světlometů
  • Jednoduché uchycení víka zavazadelníku omezuje jeho užitečný objem
  • Kontakt kolen s ovladačem klimatizace
  • Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
  • One-touch ovládání oken pouze při spouštění
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)

Cena v základní výbavě: 415 900 Kč Cena v testované výbavě: 427 400 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a systém elektronické kontroly stability ESC, přední, boční a okenní airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, denní svícení, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, rádio s měničem na 6 CD, dodatečné 2 reproduktory vzadu, kola z lehkých slitin 7Jx17; pneumatiky 215/50 R17, schránka na brýle na straně řidiče, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, zadní parkovací senzor, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, střešní anténa, plnohodnotná rezerva, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, čalounění látkové tmavé Flat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, vstup AUX pro připojení externího MP3 přehrávače ve středové konzole, tónovaná skla, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, palubní počítač, úložná schránka spolujezdce osvětlená, úložná schránka na palubní desce uzavíratelná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, loketní opěrka řidiče posuvná, s úložným prostorem a vstupem AUX.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+11.500,-Kč)

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 176 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.3 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1290 / 503
Rozměr pneu:215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 1788
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2658
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 0
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Video: Při bouračce v BTCC to odnesla i věž s kameramanem Video: Při bouračce v BTCC to odnesla i věž s kameramanem

Létající Chevrolet Cruze při závodě ve Snettertonu smetl…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít, posvětil to soud

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít,…

Britští rodiče nevyléčitelně nemocného jedenáctiměsíčního Charlieho Garda již netrvají na experimentální léčbě a…

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…