Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Chevrolet Cruze – 5 hvězd, špičková ochrana cestujících

Jan Blaha
Diskuze (26)
Konstruktéři a výpočtáři u Chevroletu (součást koncernu GM) šli do sebe a nový Cruze získal v nárazových testech Euro NCAP v celkovém hodnocení 5 hvězd, díky bezchybnému výkonu v téměř všech hodnocených oblastech. Problematická je pouze ochrana chodců.

Chevrolet Cruze je druhým vozem stejného jména, avšak s poněkud odlišnou karosérií. První vůz tohoto jména (pojmenování pravděpodobně po hvězdě němého filmu Jamesi Cruzovi) totiž konstrukčně vycházel z vozu Suzuki Ignis. Současná generace s karosérií sedan je postavena na nové koncernové platformě Delta II, s kterou už jezdí například i nový Opel Astra.

Mnozí si jistě ještě vzpomenou na rok 2006 a test modelu Aveo, který ziskem 3 bodů v testech doslova propadl. V případě modelu Cruze můžete zůstat naprosto klidní, historie se tentokrát totiž neopakuje.

Konstruktéři a výpočtáři u Chevroletu (součást koncernu GM) šli do sebe a nový Cruze získal v nárazových testech Euro NCAP v celkovém hodnocení 5 hvězd, díky bezchybnému výkonu v téměř všech hodnocených oblastech. Problematická je pouze ochrana chodců.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval model Chevrolet Cruze 1,6 LS s karoserií sedan o hmotnosti 1343 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s dvojitým předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Chevrolet Cruze získal při čelním nárazu maximální možný počet bodů za dobrou ochranu všech oblastí těla řidiče i spolujezdce. Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní, A sloupek karosérie se posunul směrem vzad o 5 mm. Výrobce prokázal, že stejně dobrá ochrana kolen a stehen je poskytována cestujícím nezávisle na jejich velikosti nebo na různých pozicích při sezení.

crashtest chevrolet euroncap nizsistredni crashtest chevrolet euroncap nizsistredni

Rovněž při bočním nárazu činil bodový zisk maximum. Pouze při náročnějším nárazu na kůl nezískal Cruze maximum bodů, protože ochrana hrudníku byla hodnocena jako dostačující. Ochrana krční páteře při nárazech zezadu je dobrá.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých16100%8100%7,493%3,178%3596%

Ochrana dětí

Na základě údajů naměřených zkušebními figurínami při čelním a bočním nárazu, získal Chevrolet Cruze maximální možný počet bodů (12 b.) za ochranu mladší z figurín. Dopředný pohyb hlavy starší figuríny nepřekročil při čelním nárazu bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Trvanlivě připevněná varovná samolepka jasně upozorňuje na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%646%--
36 měsíční11,394%4100%2100%--
Ochrana dětí-4184%

Ochrana chodců

Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Chevrolet Cruze maximum bodů. Naproti tomu za ochranu nohou v oblasti přední hrany kapoty nezískal vůz ani bod. V oblastech s největší pravděpodobností kontaktu s kapotou je ochrana hlavy dítěte hodnocena převážně jako mezní a ochrana hlavy dospělého chodce je převážně nedostačující.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců6,226%00%6100%1234%

Asistenční systémy

Všechny verze jsou již v základní výbavě vybavené elektronickým stabilizačním systémem a

připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Chevrolet Cruze podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky předvedl překvapivý výkon a získal v celkovém hodnocení 5 hvězd.

Perfektní je ochrana dospělých cestujících i dětí. Jediným prohřeškem a otevřeným tématem do budoucna zůstává úroveň ochrany chodců.

Díky slabší ochraně chodců by si v roce 2010 Chevrolet Cruze svůj výsledek zhoršil.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3596%4184%1234%571%79%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Chevrolet Cruze (2009)

Jan Blaha
Diskuze (26)
4. 12. 2009 22:06
Re: Chtělo by to změnu hodnocení
tak ty testy zacni delat, sem zvedav jestli ti automobilky poslou na testy tisice as desetitisice aut kvuli moznejm variantam narazu >:D a nezapomen na srazku s vlakem, na ceskych silnicich celkem bezna srazka :-!
Avatar - Rysguf.
4. 12. 2009 21:31
Re: Chtělo by to změnu hodnocení
no ale kolko aut narazi v realite do pevnej prekazky? Velke mnoztvo nehod je medzi auami samotnymi, znacnu cast su zrazky so zvieratami a ludmi. potom napr stromy, zvodidla, ktore sa do istej miery podvolia narazu... Pokial to nenapali vodic zrovna ochrannej hradby Fort Noxu, tak vacsie a tazsie auta su vo vseoebcnosti bezpecnejsie
4. 12. 2009 15:11
Re: Chtělo by to změnu hodnocení
Ale predsa kriteria su rovnake. Naraz vozidla do pevnej prekážky stanovenou a vždy rovnakou rýchlosťou. To že niektoré auto strednej triedy má 4* a niektoré malé auto 5* neznamená, že keď sa tieto dve autá čelne zrazia dopadne to 5* lepšie. výsledok hovorí o tom, ako dopadnú pri rovnakej rýchlsti do pevnej prekážky. Vyšia hmotnosť = väčšia zotrvačnosť, teda väčšie sily s ktorými sa musí ťažšie auto vysporiadať pri náraze do pevnej prepážky.
4. 12. 2009 13:36
Chtělo by to změnu hodnocení
Na rychlost, při které se dnes dělají crash testy už jsou auta celkem připravená a rozdíly začínají být naprosto minimální. Změna v tom, že se začne do bezpečnosti počítat ESP, to je naprostý nesmysl (nízké auto se skvělým podvozkem je bezpečnější než vysoká SUV krabice s ESP - za stejné situace). Ale nějakou změnu asi udělat museli a na zvýšení rychlosti pro test neměli odvahu... Přitom to je jediný logický krok, který by opět rozdělil auta na ta "bezpečná" a "bezpečnější". Taky by bylo vhodné začít testovat všechny velikostní kategorie aut podle stejných kriterií a ne v nějakých pochybných kategoriích, aby nedocházelo k matení zákazníků tím, že maličké auto má stejný počet hvězdiček jako 3 tunový offroad a zdá se tedy stejně bezpečné. A potom při vzájemném střetu jsou uživatelé mikro auta na kaši a majitel offroadu nemá ani odřeniny...
4. 12. 2009 13:10
Re: pekne
Ale jo chápu taky mam radši benzin. Zas tolik mi zvuk chrochty nevadí, ale na srazech bych se styděl s tim:D