Euro NCAP 2009: Chevrolet Cruze – 5 hvězd, špičková ochrana cestujících
Chevrolet Cruze je druhým vozem stejného jména, avšak s poněkud odlišnou karosérií. První vůz tohoto jména (pojmenování pravděpodobně po hvězdě němého filmu Jamesi Cruzovi) totiž konstrukčně vycházel z vozu Suzuki Ignis. Současná generace s karosérií sedan je postavena na nové koncernové platformě Delta II, s kterou už jezdí například i nový Opel Astra.
Mnozí si jistě ještě vzpomenou na rok 2006 a test modelu Aveo, který ziskem 3 bodů v testech doslova propadl. V případě modelu Cruze můžete zůstat naprosto klidní, historie se tentokrát totiž neopakuje.
Konstruktéři a výpočtáři u Chevroletu (součást koncernu GM) šli do sebe a nový Cruze získal v nárazových testech Euro NCAP v celkovém hodnocení 5 hvězd, díky bezchybnému výkonu v téměř všech hodnocených oblastech. Problematická je pouze ochrana chodců.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval model Chevrolet Cruze 1,6 LS s karoserií sedan o hmotnosti 1343 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s dvojitým předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Chevrolet Cruze získal při čelním nárazu maximální možný počet bodů za dobrou ochranu všech oblastí těla řidiče i spolujezdce. Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní, A sloupek karosérie se posunul směrem vzad o 5 mm. Výrobce prokázal, že stejně dobrá ochrana kolen a stehen je poskytována cestujícím nezávisle na jejich velikosti nebo na různých pozicích při sezení.
crashtest chevrolet euroncap nizsistredni
Rovněž při bočním nárazu činil bodový zisk maximum. Pouze při náročnějším nárazu na kůl nezískal Cruze maximum bodů, protože ochrana hrudníku byla hodnocena jako dostačující. Ochrana krční páteře při nárazech zezadu je dobrá.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 16 | 100% | 8 | 100% | 7,4 | 93% | 3,1 | 78% | 35 | 96% |
Ochrana dětí
Na základě údajů naměřených zkušebními figurínami při čelním a bočním nárazu, získal Chevrolet Cruze maximální možný počet bodů (12 b.) za ochranu mladší z figurín. Dopředný pohyb hlavy starší figuríny nepřekročil při čelním nárazu bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Trvanlivě připevněná varovná samolepka jasně upozorňuje na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 11,3 | 94% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 41 | 84% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Chevrolet Cruze maximum bodů. Naproti tomu za ochranu nohou v oblasti přední hrany kapoty nezískal vůz ani bod. V oblastech s největší pravděpodobností kontaktu s kapotou je ochrana hlavy dítěte hodnocena převážně jako mezní a ochrana hlavy dospělého chodce je převážně nedostačující.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 6,2 | 26% | 0 | 0% | 6 | 100% | 12 | 34% |
Asistenční systémy
Všechny verze jsou již v základní výbavě vybavené elektronickým stabilizačním systémem a
připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Chevrolet Cruze podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky předvedl překvapivý výkon a získal v celkovém hodnocení 5 hvězd.
Perfektní je ochrana dospělých cestujících i dětí. Jediným prohřeškem a otevřeným tématem do budoucna zůstává úroveň ochrany chodců.
Díky slabší ochraně chodců by si v roce 2010 Chevrolet Cruze svůj výsledek zhoršil.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 96% | 41 | 84% | 12 | 34% | 5 | 71% | 79% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Chevrolet Cruze (2009) |